ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آزمایش واکسن #کرونا در آمریکا، به نخستین فرد واکسن تزریق شد ــ تأیید نهایی واکسن ماه‌ها طول می‌کشد

انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده دوشنبه ۱۶ مارس / ۲۶ اسفند از تزریق واکسن آزمایشی #کرونا به نخستین فرد مشارکت‌کننده در این آزمایش خبر داد. تأیید نهایی واکسن ماه‌ها به طول خواهد انجامید. به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»،‌ آزمایش صورت‌گرفته در سیاتل قرار است ۴۵ فرد بالغ سالم را طی شش هفته واکسینه کند. هر مشارکت‌کننده در این آزمایش دو بار در فاصله یک ماه در دوزهای مختلف واکسینه می‌شوند. این مطالعه هنوز در مرحله اول است و به دنبال اثبات آن که واکسن امن است و واکنش مناسبی با سیستم ایمنی مشارکت‌کنندگان انجام می‌دهد. مشارکت‌کنندگان یک سال زیر نظر خواهند بود. اما اثبات موثربودن واکسن علیه بیماری کووید‌ـ‌۱۹ نیازمند مشارکت‌کنندگان بیشتر است و ماه‌ها به طول خواهد انجامید. ویروس جدید کرونا اکنون بیش از ۱۸۱ هزار تن را در ۱۶۲ کشور و قلمروی جهان مبتلا کرده و بیش از هفت هزار تن را از پای درآورده است.

اتاق اصناف: احتمال #بیکاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی به دلیل شیوع #کرونا

هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی «اتاق اصناف ایران» می‌گوید شیوع ویروس #کرونا_در_ایران سبب کسادی کسب و کار واحدهای صنفی شده و اگر دولت اقدامی نکند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از شاغلان این واحدها به #بیکاران موجود می‌پیوندند. به گفته‌ی فقیهی، دولت باید تسهیلاتی برای حفظ #اشتغال در کسب‌و‌کارها اختصاص دهد تا از ریزش بیشتر کارگران این واحدها جلوگیری شود. او خواستار بخشودگی بیمه و هزینه قبوض آب، برق و گاز و بخشودگی‌هایی در حوزه‌های مالیاتی و ایجاد خط اعتباری تسهیلات ارزان‌قیمت برای اصناف شد. معاون اتاق اصناف در وبینار «انجمن بهره‌وری ایران» ‌گفت که سود اصناف در دو برهه از سال کسب می‌شود؛ یک‌ بار در شرف شروع مدارس در مهرماه و یک بار در شب عید. اصناف در این دو بازه، به دنبال کسب سود و پوشش و جبران هزینه‌های بالاسری خود هستند. اما شیوع کرونا کسب و کار آن‌ها را در آستانه سال نو کساد و تعطیل کرده است. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) روز دوشنبه ۲۶ اسفند به نقل از فقیهی نوشت: «بیشترین اثرگذاری از این همه‌گیری بر رستوران‌ها، خشک‌شویی، عکاسی، غذا، قنادی، قهوه‌خانه، کالای خواب، کیف و کفش، مبلمان، آرایشگری، آجیل و خشکبار، تالار جشن و پذیرایی بوده است و در مجموع بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل تحت تأثیر این همه‌گیری هستند.» به گفته‌ی فقیهی، «احتمال #بیکاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در #واحدهای_صنفی وجود دارد و اگر این را به آمار بیکاری موجود اضافه کنیم، مسائل بزرگ‌تری برای جامعه به‌وجود خواهد آمد.» به گفته‌ی معاون اتاق اصناف ایران، در ایران بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی دارای مجوز و ۵۰۰ هزار واحد صنفی بدون مجوز وجود دارد.

#کرونا مسجد #جمکران و مقبره فاطمه معصومه دختر هفتمین امام شیعیان در #قم را بست

تولیت مسجد جمکران و آرامگاه فاطمه معصومه، دختر موسی بن جعفر، هفتمین امام شیعیان، و استاندار قم دوشنبه ۲۶ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای از بسته شدن درب‌های این دو مکان مذهبی به‌دلیل شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی خبر دادند. در این اطلاعیه گفته شده که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور این دو مکان روزانه ضدعفونی و مراسم‌ و برنامه‌های مرسوم در آن‌ها تعلیق و محدود می‌شدند. اطلاعیه افزوده است: «به‌منظور کمک به قطع زنجیره این بیماری به شدت مسری، و بنابر درخواست و تأکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی درب‌های حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران بسته خواهد بود.» در پی انتشار این اطلاعیه گروهی در قم تجمع اعتراضی برگزار کردند و با این اقدام مخالفت کردند. قم از جمله شهرهایی در ایران است که شیوع ویروس کرونا از آن‌ها آغاز شد. در این مدت مسئولان بارها از قرنطینه این شهر سخن گفته‌اند اما این اقدام هرگز عملی نشده است. بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ نفر به شمار مبتلایان به کرونا در قم افزوده شده است.

رئیس #پلیس_امنیت #تهران از بازداشت عوامل انتشار فیلم «#بارش_بادمجان از آسمان پایتخت» خبر داد

#علی_ذوالقدری، رئیس #پلیس_امنیت #تهران از بازداشت عوامل انتشار کلیپ #بارش_بادمجان در آسمان تهران خبر داد. ذوالقدری در مورد جزییات این ماجرا گفت: «۲۴ اسفند کلیپی در فضای مجازی با محتوای بارش بادمجان از آسمان پایتخت بر سر شهروندان تهرانی منتشر شد که باز‌نشر دادن آن در #شبکه‌های_اجتماعی، سبب #تشویش_اذهان_عمومی و سوءاستفاده و برداشت‌های مختلف در این برهه حساس زمانی شد.» منظور از این برهه حساس زمانی، #بحران_کرونا در ایران است. ذوالقدری گفت که با توجه به حواشی به وجود آمده از انتشار این کلیپ در فضای مجازی، تیمی از مأموران پلیس امنیت عمومی پایتخت «بلافاصله» وارد عمل شده‌ و موفق شده‌اند «نفرات اصلی» و «عاملان انتشار این کلیپ» را شناسایی کنند. بر اساس گفته‌های این مقام #نیروی_انتظامی، این افراد از دانشجویان رشته‌های هنری دانشگاه‌های مختلف هستند. آن‌ها پس از فیلمبرداری در اطراف #برج_میلاد و #پارک_پردیسان، «با حضور در یکی از موسسه‌های هنری در حوالی میدان تجریش»، از طریق جلوه‌های ویژه این کلیپ را ساخته‌اند. ذوالقدری گفت: «صبح امروز مأموران پلیس پنج نفر از عاملان اصلی این کلیپ را با دستور قضایی بازداشت کردند و برای ادامه تحقیقات و بررسی‌های بیشتر به پلیس امنیت عمومی انتقال دادند.» در گفته‌های ذوالقدری اتهام این افراد مشخص نشده است اما او از واژه «متهمان» برای اشاره به این افراد استفاده کرده است: «متهمان بیان کردند پس از ساخت کلیپ بارش بادمجان در آسمان تهران، آن را همانند گذشته در گروه بارگزاری کرده اما متأسفانه عده‌ای فرصت‌طلب با سوء‌استفاده از فضای موجود جامعه این کلیپ را به عنوان بارش بلاهای آسمانی در فضای مجازی بارگذاری و سبب تشویش اذهان عمومی شده‌اند.» به گفته رئیس پلیس امنیت تهران پرونده این «پنج دانشجو» برای سیر مراحل قانونی به دادسرا فرستاده شده است.

#کرونا در ایران: #هپکو و #آذرآب بدون پرداخت حقوق معوقه کارگران موقتاً تعطیل شدند

هپکو و #آذرآب، دو ابَر شرکت پیمانکاری صنعتی استان مرکزی در برای جلوگیری از گسترش #ویروس_کرونا موقتاً تعطیل و #کارگران آن‌ها بدون پرداخت #مطالبات_معوقه به خانه فرستاده شدند. کارگران #هپکو پس از شیوع کرونا در ایران نسبت به عدم تهیه وسایل پیشگیرانه توسط کارفرما در محیط کار اعتراض کرده بودند. خبرگزاری برنا یکشنبه ۲۵ اسفند به نقل از مسئولان شورای اسلامی کار این دو شرکت نوشت هپکو و آذرآب تا ۲۹ اسفند تعطیل شده‌اند و ممکن است تعطیلی این دو شرکت ادامه یابد. جواد صابری نایب‌ رییس شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذرآب گفت تعدادی از کارگران این شرکت دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و «باید تحت هر شرایط از شیوع این ویروس به داخل شرکت جلوگیری کرد». کارگران آذرآب هنوز حقوق بهمن و اسفند را دریافت نکرده‌اند. اما به گفته‌ی صابری عیدی آن‌ها پرداخت شده است. ابوذر جعفری رئیس شورای اسلامی کار هپکو نیز گفت «اگرچه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در شرکت هپکو اراک گزارش نشده است» اما مدیریت این مجموعه را با هدف پیشگیری از گسترش ویروس کرونا موقتا تعطیل کرده است. او گفت شماری از کارگران هپکو که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، با هدف پیشگیری از ابتلا به کوید ۱۹ به مرخصی فرستاده شده‌اند. کارگران هپکو حقوق اسفند ماه را هنوز دریافت نکرده‌اند هرچند عیدی آن‌ها پرداخت شده است.

فرمانده #سپاه پاسداران: آرایش جنگی گرفته‌ایم، روزانه در بیمارستان بقیه‌الله ۵۰۰ بیمار مشکوک به #کرونا بستری می‌شوند

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه ۲۶ اسفند در یک کنفرانس ویدیویی با سایر فرماندهان سپاه گفت: «همه سپاه‌های استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی آرایش جنگی گرفته‌اند.» حسین سلامی گفت تنها در بیمارستان بقیه‌الله روزانه نزدیک به ۵۰۰ بیمار مشکوک به ابتلا به کویید ۱۹ بستری می‌شوند. به گفته فرمانده سپاه این چرخه بزرگ در بیمارستان‌های دیگر کشور مانند بیمارستان‌های ولایت ساری، بیمارستان امام حسین مشهد هم گسترده شده است که خود به تنهایی نمایانگر ابعاد شیوع کرونا در ایران است. فرمانده سپاه اما خاطرنشان کرد که «کشور برای مهار این پدیده خود را بازیابی کرده و پروتکل‌ها را برای مواجهه با این موضوع به دست آورده‌ است.» سلامی همچنین از بسیج ۶۵۰ هزار بسیجی برای ضد عفونی کردن و گندزدایی معابر خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش: سال تحصیلی پس از بازگشایی مدارس چهار تا شش هفته تمدید می‌شود. برگزاری #کنکور: ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات نهایی

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دوشنبه ۲۶ اسفند در جمع خبرنگاران گفت: «با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت آموزش‌ و پرورش می‌تواند تقویم زمانی مدارس را جابجا کند و اختیاراتی را به شورای آموزش‌ و پرورش استان‌ها می‌دهد تا بین ۴ تا ۶ هفته پس از بازگشایی مدارس سال تحصیلی را ادامه دهند. همچنین کنکور ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی برگزار خواهد شد.» معلمان حق‌التدریسی هزار و ۸۰۰ میلیون تومان از آموزش و پرورش طلب دارند. به گفته حاجی میرزایی چنانچه سازمان برنامه و بودجه به وعده خود عمل کند و سهم آموزش‌ و پرورش از بودجه ۹۹ را ۱۰ درصد افزایش دهد، ممکن است معلمان حق‌التدریسی بتوانند دستمزدهای عقب‌افتاده خود را دریافت کنند.

دست‌کم ۳۰ #شهروند_بهایی به #دادگاه_انقلاب_شیراز احضار شدند

هم‌زمان با بالا گرفتن #شیوع_کرونا در #ایران و علی‌رغم ادعای مقامات قضایی مبنی بر کاهش ورودی زندان‌ها، قضات دادگاه انقلاب همچنان احضار گسترده #شهروندان_بهایی را در دستور کار خود دارند. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه، پنج شهروندان بهایی ساکن شیراز به نام‌های #نوشین_زنهاری، #رامین_شیروانی، #اسماعیل_روستا، #سعید_حسنی و #بهنام_عزیزپور به #دادگاه_انقلاب_شیراز احضار شدند. احضار این شهروندان در حالی است که در روزهای اخیر نیز دست‌کم ۲۵ نفر دیگر از شهروندان بهایی به مراجع قضایی شیراز احضار شده‌اند. احضار و تحت پیگرد قرار دادن شهروندان بهایی در شیراز و به جریان افتادن دوباره پرونده این شهروندان در تناقض با ادعاهای مطرح شده از سوی #ابراهیم_رئیسی، رئیس #قوه_قضاییه مبنی بر کاهش فعالیت دادگاه‌ها در راستای کم کردن ورودی زندان‌هاست. فشار بر شهروندان بهایی در ایران اما محدود به احضارها در شیراز نمی‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری، در چند روز گذشته مسئولان #زندان_سمنان با مرخصی #بهنام_اسکندریان، یکی از شهروندان بهایی محبوس در این زندان مخالفت کرده‌اند. قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق آزادی عقیده و باور برخوردار نیستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که بر اساس ماده ۱۸ اعلامیه جهانی #حقوق_بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر فردی حق دارد از آزادی دین و آزادی تغییر دین و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر بارها از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا به #آزار_و_اذیت_بهاییان پایان دهند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: حتی در زمان جنگ هم #انتخابات به تعویق نیفتاده است؛ وزارت کشور و شورای نگهبان راحت‌ترین مسیر را انتخاب کردند

در واکنش به تعویق انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوره دهم، تعویق انتخابات را «ظلم» به مردم، نماینده‌ها و کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه کشیده‌شده به دور دوم خواند و گفت: «متاسفم که وزارت کشور و شورای نگهبان راحت‌ترین مسیر را انتخاب کردند.» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌گو با سایت اعتمادآنلاین گفت: «در طول تاریخ ایران حتی در زمان جنگ هم انتخابات به تعویق نیفتاده... یک روز هم شهرها بدون نماینده نبودند. اما در حال حاضر برای اولین بار دارد این اتفاق رخ می‌دهد.» نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فاصله چهار ماه بین افتتاح دوره یازدهم تا برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم گفت در طول این دوره «تمامی سازوکار مدیریتی مجلس چیده می‌شود. چیدمان هیات‌رئیسه مشخص و کمیسیون‌ها و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها انتخاب می‌شوند. همچنین اعضای بین‌المجالس و گروه‌های دوستی هم انتخاب می‌شوند. در این شرایط نمایندگانی که در مرحله دوم انتخابات به مجلس راه می‌یابند حق انتخاب ندارند.» فلاحت‌پیشه به عنوان راهکار پیشنهاد کرده است که «انتخابات در قالب انتخابات الکترونیکی یا هر سازوکار دیگری برگزار شود.» و چنانچه این پیشنهاد عملیاتی نشد و انتخابات تا ۲۱ شهریورماه به تعویق افتاد، به گفته او «حداقل باید مجلس آینده موظف شود فرصت برای نمایندگانی که در دور دوم انتخاب می‌شوند محفوظ بماند؛ برای مثال نماینده‌ای که دور دوم انتخاب می‌شود بتواند به کمیسیون مربوط به تحصیلاتش برود. به لحاظ قانونی حتی نماینده‌ای که به دلیل کرونا نتوانسته در زمان آغاز به کار مجلس یازدهم حضور پیدا کند، باید فرصت داشته باشد که ریاست یکی از کمیسیون‌ها و حتی ریاست مجلس را بر عهده گیرد.» به اعتقاد این نماینده مجلس شورای اسلامی اگر دور دوم انتخابات مجلس یازدهم ۲۱ شهریورماه برگزار شود، تا زمانی که نمایندگان جدید به مجلس بیایند باید هر گونه منصب و پستی که در مجلس تقسیم شده حتماً موقتی باشد. قرار است مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ در ۱۱ حوزه انتخابیه برگزار شود. تا به امروز سابقه نداشته است که مرحله دوم انتخابات پس از تشکیل مجلس جدید برگزار شده باشد.

#ابراهیم_رئیسی از مرخصی ۸۳ هزار زندانی در دوران شیوع #کرونا خبر داد و از دخالت نظامیان برای مقابله با کرونا استقبال کرد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه شورای عالی قوه قضائیه از مرخصی ۸۳ هزار زندانی در دوران شیوع کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در اجرای بخشنامه صادره در این خصوص واقعاً کاری جهادی صورت گرفت.» رئیسی ضمن تقدیر از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تشکیل قرارگاه نظامی به‌منظور مقابله با کروناویروس گفت: «امروز تقویت بخش دفاع بیولوژیک کشور و آمادگی برای پدافند غیرعامل در این حوزه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. (...) یقین داریم حضور نیرو‌های مسلح در کنار دولت و مردم مانند همه عرصه‌ها منشاء برکات زیادی خواهد بود.» در روز‌های گذشته ویروس کرونا به شکلی گسترده‌ در ایران شیوع یافت و تقریباً به همه کشور سرایت کرد. هم‌زمان خبرهایی مبنی بر احتمال شیوع آن در زندان‌ها، از جمله زندان تهران بزرگ (فشافویه) و زندان اوین منتشر شد. خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضائی جمهوری اسلامی خواستار آزادی، اعطای مرخصی یا دادن عفو مشروط به زندانیان شدند. ابراهیم رئیسی همچنین در ارتباط با چگونگی انتشار خبرهای مربوط به کرونا در ایران گفت: «این که می‌بایست مردم را به همکاری برای مقابله با این ویروس تشویق کنیم امری ضروری است، اما هم جامعه پزشکی و هم رسانه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که این هشدار‌ها نباید به مرحله‌ای برسد که در جامعه ایجاد وحشت کند.»

سخنگوی کمیسیون شوراهای #مجلس: مشکلی برای تشکیل جلسات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در خردادماه وجود ندارد

در واکنش به نگرانی‌ها درباره ادامه کار مجلس شورای اسلامی، اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس دوره دهم گفت که در انتخابات ۲ اسفند بیش از ۲۷۰ نماینده برای دوره یازدهم انتخاب شده‌اند و بنابراین مشکلی برای تشکیل جلسات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در خردادماه وجود ندارد. جلسات علنی مجلس با ۱۹۴ نماینده رسمیت می یابد. به گزارش تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، اصغر سلیمی با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم در شهریور ۹۹ برگزار می‌شود، درباره تشکیل مجلس آینده گفت: «با توجه به اینکه انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده است لذا مسئله ای برای برگزاری جلسات و انجام وظایف مجلس وجود ندارد.» سلیمی با بیان اینکه امکان درگیر بودن کشور با ویروس کرونا تا خردادماه ۹۹ وجود دارد، گفت: «اگر ستاد مقابله با کرونا اعلام کند که همچنان در خردادماه شیوع ویروس ادامه دارد و نباید جلسات علنی پارلمان برگزار شود، به تبع آن احتمال عقب افتادن افتتاحیه وجود دارد، اما اگر ویروس تا آن زمان ریشه کن شود، مجلس می‌تواند به روال قانونی در تاریخ مشخص افتتاحیه خود را برگزار کند.» عباسعلی کدخدایی یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸ دراین‌باره گفته بود: «وزارت کشور در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار این شده بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا زمان مرحله دوم انتخابات مجلس که قرار بود ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود، به شهریورماه موکول شود. اعضا شورای نگهبان با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در روز جمعه ۲۱ شهریور سال آینده موافقت کردند.» تا به امروز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از تشکیل مجلس جدید برگزار می‌شد و سابقه نداشته است که مرحله دوم انتخابات پس از تشکیل مجلس جدید برگزار شده باشد. انتخابات یازدهمین دوره مجلس دوم اسفند برگزار شد.

#کرونا در ایران: #شرکت_واحد_اتوبوسرانی هنوز موفق به تامین ماسک و دستکش برای رانندگان اتوبوس نشده است

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درباره شیوع کروناویروس و حفاظت از رانندگان اتوبوس‌ها در برابر این بیماری گفت: «به دلیل کمبود عمومی دستکش و ماسک در کشور هنوز موفق به تأمین این تجهیزات برای همکاران در اتوبوسرانی نشدیم.» او با اشاره به این‌که شرکت واحد اتوبوسرانی با همان روال قبلی به خدمات‌رسانی خود ادامه می‌دهد، افزود ضدعفونی کردن روزانه اتوبوس‌ها همچنان انجام می‌شود. ترفع درخصوص موارد مشکوک ابتلا به کرونا در بین رانندگان اتوبوس گفت: «چند مورد مشکوک ابتلا به کرونا داشته‌ایم که خوشبختانه نتیجه تست اکثر آن‌ها منفی بودند و چند مورد محدود به کرونا مبتلا شده‌اند.» او همچنین از کاهش ۶۰ درصدی مسافران اتوبوس‌های شرکت واحد در دوران شیوع کرونا خبر داد.

#کرونا در ایران: ظرفیت آی‌سی‌یوهای بیمارستان‌ها پُر شده‌ و کمبود تجهیزات پزشکی مشهود است

شیوع کرونا در ایران نظام بهداشتی کشور را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران اعلام کرد که «ظرفیت آی‌سی‌یوها تقریباً کامل شده و از بیمارهای کووید - ۱۹ پُر شده‌اند.» او افزود «آی‌سی‌یوها آن‌قدر پُر شده‌اند که مجبور شده‌ایم بخش‌های پشتیبان درست کنیم تا مریض‌های دیگر را به آن‌جا بفرستیم.» تخت آی‌سی‌یو تنها کمبودی نیست که به دلیل شیوع کروناویروس ایران با آن روبه‌رو است، برخی از استان‌ها همچون قم، گیلان، مازندران، اراک با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه شده‌اند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، چندی پیش گفته بود پرسنل بیمارستان‌های شهرهای شمالی فاقد ماسک «ان۹۵» و دستکش لاتکس هستند، بسیاری از پرستاران از ماسک عادی استفاده می‌کنند و ماسک فیلتردار موجود نیست اگرچه ماسک فیلتردار اصلاً محافظتی نیست، حتی پرسنل لباس‌های یکسره‌ای که باید یک‌بار مصرف شوند را اجباراً دو بار نیز مصرف می‌کنند، در حالی‌ که این لباس‌ها باید پس از هر بار مصرف سوزانده شده و از بین بروند. سوادکوهی نیز می‌گوید تأمین تجهیزات پزشکی و دارو از ابتدا خوب مدیریت نشد. خبرآنلاین نوشته است که به دلیل این کمبودها بیش از ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران جانشان را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. به‌گفته سوادکوهی در سرتاسر کشور تنها ۲۰۰هزار تخت‌ بیمارستانی وجود دارد و «اگر ویروس سریع پخش شود ممکن است، از این ظرفیت بگذریم.»

#کرونا مرحله دوم #انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم را شش ماه به تعویق انداخت

عباسعلی کدخدایی یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸ در این‌باره گفت: «وزارت کشور در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار این شده بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا زمان مرحله دوم انتخابات مجلس که قرار بود ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود، به شهریورماه موکول شود. در جلسه این شورا، درخواست وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت و اعضا با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در روز جمعه ۲۱ شهریور سال آینده موافقت کردند.» در همین ارتباط جمال عرف، رییس ستاد انتخابات وزارت کشور با اعلام اینکه انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مازندران هم‌زمان با مرحله دوم انتخابات مجلس در ۲۱ شهریور برگزار خواهد شد، در مورد تعیین تکلیف حوزه‌های انتخابیه‌ای که نمایندگان آن‌ها فوت کرده‌اند، از جمله آستانه اشرفیه و تهران، گفت: «با توجه به عدم زمان کافی جهت طی مراحل قانونی برگزاری میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه، اجرای این انتخابات در ۲۱ شهریورماه امکان پذیر نیست.» قرار است مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه لنجان، بیجار، دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره، سمیرم، کرج، اشتهارد و فردیس، اسلام‌آباد غرب و دالاهو، کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان ، کرمانشاه، اهواز، باوی و حمیدیه - زنجان و طارم و میانه برگزار شود.

#بطحایی_گلپایگانی عضو ۷۸ ساله #مجلس_خبرگان بر اثر #کرونا درگذشت

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی نماینده ۷۸ ساله تهران در مجلس خبرگان صبح دوشنبه ۲۶ اسفند بر اثر بیماری کرونا درگذشت. محمدجواد محمدی نوری، رئیس دفتر بطحایی گلپایگانی دو روز پیش خبر ابتلای او به بیماری کرونا و بستری شدنش در بیمارستان بهشتی قم را اعلام کرد. با این حال دفتر این عضو مجلس خبرگان اعلام کرده که او بر اثر ایست قلبی فوت کرده است. تاکنون دو نماینده مجلس یازدهم، یک عضو مجلس خبرگان رهبری، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور رئیس قوه قضائیه، سفیر سابق ایران در واتیکان، تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهران، رئیس دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع دینی شیعه، یکی از رهبران احزاب در جمهوری اسلامی، یکی از اعضای فرهنگستان زبان فارسی و مسئول پیشین بررسی و تحلیل معاونت سیاسی سپاه پاسداران از معروف‌ترین مسئولانی بوده‌اند که بر اثر کرونا جان باخته‌اند. طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که روز گذشته، یکشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از زمان شیوع این بیماری تا ظهر یکشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر و آمار جان‌باختگان ۷۲۴ نفر است. در ۲۴ ساعت قبل از انتشار این آمار یک هزار و ۲۰۹ مورد دیگر به مبتلایان این ویروس افزوده شد و ۱۱۳ نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

#روحانی ادعا کرد که ایران از مرحله پیک بیماری #کرونا عبور کرده است

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «طبق آمار ارائه شده، ما از مرحله پیک بیماری کرونا عبور کرده‌ایم.» روحانی با بیان این‌که «آمارها و ارقام امیدوارکننده است»، به مردم توصیه کرد که همچنان در خانه بمانند. حسن روحانی گفت: «وزارتخانه‌های بهداشت و کشور از فردا در خروجی‌های جاده‌هایی که اعلام می‌کنند، مردم را از لحاظ تب سنجی کنترل خواهند کرد.» روحانی از همه خواست کمک کنند تا کشور از این شرایط خارج شود.او همچنین از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تشکیل قرارگاه نیروهای مسلح به‌منظور مقابله با کرونا، قدردانی کرد. طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که روز گذشته، یکشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از زمان شیوع این بیماری تا ظهر یکشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر و آمار جان‌باختگان ۷۲۴ نفر است. در ۲۴ ساعت قبل از انتشار این آمار یک هزار و ۲۰۹ مورد دیگر به مبتلایان این ویروس افزوده شد و ۱۱۳ نفر دیگر جان خود را از دست دادند.