نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از هکرهای معترض سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران را هک کردند

گروه هکری که خود را «تپندگان» معرفی می‌کند، سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی را هک کرد. این گروه در ایمیلی که برای «زمانه» فرستاده، از دستیابی به سندهای محرمانه مالی خبر داده اما زمانه مستقلاً قادر به تأیید این سندها نیست، هر چند هک شدن و تغییر محتوای بخشی از وبسایت وزارت امور اقتصادی و دارایی را تأیید می‌کند. آنها در این ایمیل می‌نویسند: «ما، گروه تپندگان، سایت رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی را هک کرده و گزارش عملکرد مالی دولت روحانی در سال ۱۳۹۹ را افشاء کردیم تا همه بدانند که نه دولت، نه رهبر، نیستند به فکر ملت». نخستین کنش «تپندگان»، گروهی از هکرهای ایرانی معترض، هک تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه بین‌المللی مشهد در سه خرداد ۱۳۹۷ بود که روی آنها تصویری از اعتراض‌های دی ۹۶ منتشر شد و در کنار هشتگ «#اعتراضات_سراسری» نوشته شده بود: «تا کی؟» این گروه در ۱۳۹۷ در گفت‌و‌گویی با زمانه عنوان کردند که می‌خواهند «با هک و افشاگری صدای ملت ایران را به گوش همگان برسانند».

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل: دست‌کم ۱۴۹ تن از جمله پنج معترض زندانی از زمان وقوع کودتا در میانمار کشته شدند

رایونا شمدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۲۶ اسفند / ۱۶ مارس در نشستی در ژنو شمار کشته‌شدگان در جریان اعتراض‌ها به کودتا در میانمار را دست‌کم ۱۴۹ تن اعلام کرد. پنج تن از این جان‌باختگان در زندان کشته شدند. ارتش میانمار یکم فوریه علیه دولت آنگ‌سان سو چی دست به کودتا زد. از آن زمان تا کنون همچنین دست‌کم ۳۷ خبرنگار بازداشت شده اند که ۱۹ تن آنها کماکان محبوس‌اند. در خونین‌ترین روزهای اعتراضات، یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۷۴ معترض و دوشنبه ۲۵ اسفند ۲۰ معترض دیگر به دست ارتش کشته شدند. بیشتر کشته‌شده‌های یکشنبه به اعتراضات در هلاینگ تاریار، شهرک صنعتی و محروم اطراف یانگون تعلق داشت که محل کارخانه‌های متعدد نساجی است. رسانه‌ها از خروج دسته‌جمعی مردم از این شهرک و گریختن به مکان‌های دیگر حکایت دارند. به دنبال درگیری‌های روز یکشنبه، حکومت کودتا در شش منطقه از یانگون حکومت نظامی اعلام کرد. بر این اساس، هر کس که در حومه این شهر دستگیر شود توسط دادگاه نظامی محاکمه و حداقل به سه سال کار اجباری محکوم می‌شود.

بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه، زندان‌های ایران به «سیستم دادرسی الکترونیک» مجهز می‌شوند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در جمع خبرنگاران ادعا کرد در سال ۱۴۰۰ کلیه زندان‌های ایران به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز خواهند شد و در همین راستا ۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک در زندان‌های کشور دایر شده است. او گفت: «به تناسب جمعیت زندانیان در برخی از زندان‌ها یک اتاق دادرسی الکترونیک و در برخی دیگر دو، سه و چهار اتاق دادرسی الکترونیک به بهره‌برداری رسید.» او در ادامه گفت: «موفق شدیم با تجهیز حدود سه هزار اتاق دادرسی الکترونیکی در واحدهای قضایی، رسیدگی به پرونده ۱۲۰ هزار زندانی را از طریق دادرسی الکترونیک و بدون اعزام به واحد‌های قضایی انجام داده و ۷۰ درصد اعزام‌ و بدرقه زندانیان کاهش دهیم.» اسماعیلی همچنین درباره عملکرد قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ گفت: «در سال جاری ۴۰ سامانه جدید برای خدمت‌رسانی هوشمند به مردم در قوه قضاییه به بهره‌برداری رسید که حاصل این ۴۰ سامانه حذف بیش از سه میلیون مراجعه حضوری به واحد‌های قضایی بود. علاوه بر کاهش مراجعه سه میلیون نفری، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در سال ۱۳۹۹ با مراجعه به سامانه‌های نوبت‌دهی مراجع قضایی توانستند در وقت و زمان معین به واحد قضایی مراجعه کنند و بدون معطلی و به محض حضور از دریافت خدمات بهره‌مند شوند.» اسماعیلی همچنین از صدور بیش از یک میلیون گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیکی و بهره‌برداری از ۲۵ سرویس استعلام آنی و مکاتبات الکترونیکی در قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ خبر داده است.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۰ اعلام شد: ۴۸۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر‌حرام

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در چهلمین نشست خبری خود نرخ دیه (خون‌بها) در قتل عمد یا غیرعمد «مسلمان» در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی را ۴۸۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر‌حرام اعلام کرد. به‌ گفته غلامحسین اسماعیلی، این نرخ از تاریخ یکم فروردین سال جدید لازم‌الاجرا خواهد بود. با در نظر گرفتن مبلغ اعلام شده از سوی سخنگوی قوه قضاییه، احتمالا این مبلغ در ماه‌های حرام (محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب)، بسته به نظر قضات تا ۶۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد داشت. میزان خون‌بها در ایران در پایان هر سال مشخص می‌شود و نرخ اعلام شده برای سال ۱۴۰۰ در حالی‌ست که قوه قضاییه میزان دیه برای سال ۱۳۹۹ را مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام و ۴۴۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام تعیین کرده بود. یکی از روش‌های محاسبه و پرداخت دیه در جمهوری اسلامی که در شرع و قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده، دادن ۱۰۰ شتر به اولیاء دم (خانواده مقتول) است. به‌همین دلیل شرکت‌های بیمه از منتقدان اصلی نحوه محاسبه نرخ دیه در کشور هستند.

غلامحسین اسماعیلی: درباره احتمال زنده بودن خدمه سانچی به آرای غیر‌قطعی استناد نمی‌کنیم

به ‌دنبال بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال زنده بودن برخی از خدمه و سرنشینان نفتکش ایرانی سانچی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه خود اعلام کرد دادگاه برای صدور رأی درباره این پرونده «به آرای غیرقطعی استناد نمی‌کند». اسماعیلی همچنین از ارسال پرونده کشتی سانچی به دادگاه تجدیدنظر خبر داد. سه سال پس از حادثه مرگبار سانچی، رضا احمدی ‌فیروزجایی، قاضی شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران روز ۹ اسفند ماه گواهی فوت ۹ خدمه این کشتی را باطل اعلام کرد. این قاضی در همین ارتباط گفته بود: «با بروز حادثه هیچ دلیل یقین‌آور مبنی بر فوت آنان در دست نیست و صرفا گزارشات مبنی بر فوت احتمالی بوده و و گواهی‌های فوت صادره منطبق با قوانین و مقررات مربوطه نیست.» غلامحسین اسماعیلی اما در گفته‌های امروز خود تأکید کرد: «رأی غیرقطعی دلالت بر زنده بودن سرنشینان ندارد.» نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار با ۳۲ خدمه از جمله ۳۰ ایرانی و دو شهروند بنگلادش در تاریخ ۱۶ دی ‌ماه ۱۳۹۶/ ششم ژانویه ۲۰۱۸ در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین دچار آتش‌سوزی شد. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در این رویداد تنها جسد سه خدمه ایرانی کشف شد و از سرنوشت بقیه سرنشینان این کشتی و همچنین جزییات دقیق دلایل و چگونگی آتش گرفتن آن اطلاعی در دست نیست. در طول سه سال گذشته خانواده‌های خدمه سانچی بارها اعلام کرده‌اند تماس‌هایی از آفریقا و جنوب شرق آسیا با آنان گرفته شده که می‌تواند تقویت‌ کننده این احتمال باشد که آنها هنوز زنده‌اند.

حداکثر سن ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری به ۷۵ سال افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه‌شنبه ۲۶ اسفند در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که از سوی شورای نگهبان اعاده شده، با چند اصلاح برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. بر این اساس نمایندگان «ایرانی‌الاصل» و «تابع ایران بودن» را به شروط این قانون برای ثبت نام کاندیداهای انتخابات اضافه کردند. حداقل سن داوطلبان ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت نام افزایش یافت.

در ایران فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن «فخرا» آغاز شد

صبح سه‌شنبه ۲۶ اسفند در مجموعه سپند وزارت دفاع فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان «فخرا» و با حضور وزیران دفاع و بهداشت، آغاز شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «این واکسن با فناوری ویروس غیر فعال شده به صورت صد در صد داخلی در مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در وزارت دفاع، مراحل چهار گانه مطالعه حیوانی و پیش بالینی خود را با موفقیت طی کرده و مجوز کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو برای شروع کارآزمایی بالینی و تست انسانی را دریافت کرده است.» قرار است تا اواخر تابستان ۱۴۰۰ این واکسن در مسیر تولید نبوه و توزیع و مصرف عمومی قرار گیرد. روز گذشته در مراسمی با حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و جمعی از مسئولان و ناظران پزشکی کارآزمایی بالینی فاز دوم و سوم تست انسانی «واکسن کوو ایران برکت» و همچنین فعالیت یک کارخانه تولید واکسن در شهرک دارویی شفافارمد استان البرز آغاز شد. مخبر به ایسنا گفت: «این کارخانه فعالیت خود را با تولید ۳ میلیون دوز در ماه آغاز خواهد کرد و امیدواریم تا اواسط بهار ۱۴۰۰ و با افتتاح فاز دوم این کارخانه، ظرفیت تولید واکسن رابه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه برسانیم.»

سخنگوی سازمان اورژانس ایران: مصدومان چهارشنبه آخر سال ۲۰۰ درصد افزایش یافت

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۲۰۰ درصدی مصدومان چهارشنبه‌سوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. مجتبی خالدی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «تا این لحظه ۲۶۳ نفر از هموطنان دچار آسیب شده‌اند. سال گذشته در همین زمان نزدیک به ۸۲ نفر مصدوم شده بودند». سخنگوی سازمان اورژانس کشور در ادامه این مصاحبه افزود: «متاسفانه ۱۴ درصد از افرادی که دچار آسیب شدند، عابران بودند. آسیب‌های چشمی، قطع عضو و سوختگی مواردی هستند که ما در چهارشنبه آخر سال با آن‌ها رو به رو هستیم که بسیاری از این آسیب‌ها علیرغم تلاش کادر تخصصی و حتی فوق تخصصی درمان قابل جبران نیست و محدودیت‌ها و معلولیت در پی خواهد داشت که تا پایان عمر همراه افراد خواهد ماند». خالدی گفت: «از آن جایی که بیشترین میانگین سنی افرادی که دچار آسیب شده‌اند ۶ تا ۱۸ سال است، والدین باید نظارت بیشتری بر رفتار و تردد فرزندانشان داشته باشند.»