ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر امور خارجه بریتانیا: تسویه بدهی‌های ما به ایران برای آزادی زندانیان دوتابعیتی تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه صرف خواهد شد

در پی خروج نازنین زاغری ـ رتکلیف و انوشه آشوری از ایران و آزادی مراد طاهباز از زندان، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا بیانیه‌ای صادر کرد. او این تحولات جدید را «نتیجه دیپلماسی سرسخت و خلاق بریتانیا» دانست و گفت از زمانی که در سپتامبر ۲۰۲۱ روی کار آمد حل‌وفصل ادامه بازداشت اتباع بریتانیایی در ایران و پرداخت بدهی سرویس نظامی بین‌المللی بریتانیا به ایران را در اولویت اصلی خود قرار داد. تراس افزود ابتدا پس از صحبت با خانواده همه زندانیان و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در نیویورک، اکتبر و نوامبر گذشته، تیمی از مذاکره کنندگان وزارت خارجه بریتانیا را به تهران فرستاد تا آزادی بازداشت‌شدگان را تضمین کنند و سپس دسامبر گذشته با بدر‌ بن‌حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان ملاقات کرد تا از کمک دیپلماتیک عمان اطمینان حاصل کند. به‌گفته تراس، ماه گذشته او دو بار با امیرعبداللهیان صحبت کرد تا مذاکرات را به نتیجه موفقیت آمیز برساند و سپس مقام‌های بریتانیایی آخرین دور مذاکرات را برای امضای توافق‌نامه‌ای انجام دادند که به نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری اجازه می‌داد به بریتانیا بازگردند و مراد طاهباز با مرخصی به خانه‌اش در تهران منتقل شود. او تأکید کرد که بدهی سرویس نظامی بین‌المللی با رعایت کامل تحریم‌های بریتانیا و بین‌المللی علیه ایران و تمامی تعهدات قانونی تسویه شده و این مبلغ (۴۰۰ میلیون پوند) صرفاً برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد. وزیر خارجه بریتانیا توضیح نداد که «خرید کالاهای بشردوستانه» با چه سازوکاری خواهد بود و چگونه کنترل خواهد شد. نازنین زاغری ـ رتکلیف و انوشه آشوری امروز موفق شدند تهران را با هواپیما ترک کنند.

زلزله ۷,۳ ریشتری در شمال ژاپن، هشدار در مورد خطر سونامی

زلزله‌ای ۷,۳ ریشتری سواحل فوکوشیما در شمال ژاپن را لرزاند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زلزله نیرومند رخ‌داده در شرق ژاپن در توکیو نیز حس شد و ساختمان‌ها را شدیداً تکان داد. پس از این زمین‌لرزه در ساعت ۱۱:۳۶ شبِ چهارشنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس، دو میلیون خانه در منطقه توکیو در خاموشی فرو رفتند. آژانس هواشناسی ژاپن عمق زلزله را ۶۰ کیلومتر زیر سطح دریا اعلام کرد و درباره احتمال وقوع سونامی هشدار داد. در همین منطقه بود که ۱۱ سال پیش در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ زلزله‌ای ۹ ریشتری به سونامی انجامید و فاجعه در نیروگاه هسته‌ای دای‌ایچی فوکوشیما را رقم زد. هنوز خبری از میزان خسارت‌های جانی و مالی واردشده احتمالی منتشر نشده است.

کارگران نهادهای دولتی در اعتراض به افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ مقابل مجلس تجمع کردند

گروهی از کارگران شاغل در نهادها و شرکت‌های تابعه دولت در اعتراض به تبعیض در افزایش حقوق روز چهارشنبه ۲۴ اسفند مقابل مجلس تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: «تورم ۱۰۰ درصد حقوق ما ۱۰ درصد». دولت در بودجه سال ۱۴۰۱، افزایش حقوق کارگران شاغل در نهادهای دولتی را مانند کارمندان دولت ۱۰ درصد در نظر گرفته است اما کارگران دستگاه‌های اجرایی دولت مشمول قانون کارند و خواستار افزایش دستمزد مطابق مصوبات شورای عالی هستند که برای سال ۱۰۴۱، ۵۷ درصد در نظر گرفته شده است. در همین حال شورای نگهبان نیز در اعلام ایرادات خود به قانون بودجه مصوب مجلس، بند مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران نهادهای دولتی را مبهم ارزیابی کرده و برای اصلاح به مجلس بازگردانده است. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری در رابطه با قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، نحوه افزایش دستمزد کارگران نهادهای دولتی را «دارای ابهام» اعلام کرد و گفت: «بحث افزایش حقوق و مزایای مشمولان قانون کار شاغل در دستگاه‌های اجرایی هم از جهات مختلف در شورای نگهبان دارای ابهام دانسته شد. ضمن اینکه به قانون کار مصوب ۱۳۳۷ ارجاع شده بود که این قانون منسوخ شده است.»

کیومرث لطیفی مدرس زبان کردی پس از یک ماه بازداشت در وضعیت نامشخص، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد

کیومرث لطیفی، مدرس زبان کردی و فعال مدنی یک ماه پیش ۲۶ بهمن بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود. فعالان حقوق بشر چهارشنبه ۲۵ اسفند از انتقال این فعال مدنی زندانی به زندان مرکزی سنندج خبر دادند. خانواده او در این یک‌ماه از وضعیت این زندانی سیاسی بی‌خبر بودند، از اطلاع‌رسانی درباره بازداشت او منع شده بودند، و علت بازداشت و محل نگهداری او مشخص نبود. مأموران وابسته به وزارت اطلاعات درحالی که کیومرث لطیفی در اثر ضرب و جرح و رفتار خشونت‌آمیز آنها هنگام بازداشت بی‌هوش بود، او را با خود به مکانی نامعلوم منتقل کردند. پس از بازداشت کیومرث لطیفی،‌ گزارش‌هایی از تهدید خواهران ۴۵ ساله و ۶۰ ساله او به تجاوز جنسی توسط مأموران امنیتی منتشر شد. فرید لطیفی،‌ برادرزاده این فعال مدنی کرد در توئیتی چند ساعت پیش از اعلام خبر انتقال او به زندان مرکزی سنندج نوشته بود: «یک ماە بی خبری مطلق از سرنوشت کیومرث لطیفی فعال مدنی و مدرس زبان کوردی گذشت، طی این یک ماە هیچ خبری در مورد وضعیت جسمی و روحی وی در دسترس خانوادەی ما نیست.» او پیش از این به «زمانه» گفته بود که پیگیری‌های فراوان خانواده برای گرفتن اطلاع از وضعیت لطیفی بی‌پاسخ مانده و تنها مشخص شده بود که این معلم زبان کردی به ستاد خبری اطلاعات سنندج منتقل شده است. کیومرث لطیفی متولد ۱۳۵۹، از اعضای سابق انجمن مولوی در شهر سنندج، سابقه ۱۵ سال فعالیت در زمینه آموزش زبان و ادبیات کُردی در سنندج را دارد، و در سال‌های گذشته بارها به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. لطیفی پیشتر (در سال ۹۸) در پرونده‌ای به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» بازداشت و به مدت ۴۳ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی و شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته بود. لطیفی در دی همان سال با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی به صورت موقت آزاد شد.

مدیر یک دبیرستان در جیرفت به‌دلیل حمایت از معلمان احضار و پیش از بررسی اتهام، عزل شد

کانال صنفی معلمان ایران از اخراج محمد رضا بهزاد پور، مدیر دبیرستان خمینی ساردوییه در نزدیکی جیرفت واقع در استان کرمان خبر داد. بهزاد پور، به‌دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی معلمان به هیأت تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان احضار شده اما پیش از برگزاری نشست بررسی اتهام، حکم مدیریت او لغو شده است. حکم احضار و حکم لغو حکم مدیریت این مدیر دبیرستان توسط تشکل صنفی معلمان منتشر شده است. کانال صنفی معلمان ایران به نقل از این مدیر دبیرستان نوشته است لغو حکم به دستور اداره اطلاعات جیرفت صورت گرفته و بلافاصله در فیش حقوق او اعمال شده است. به‌طوری که «در فیش حقوقی اسفند ماه ایشان ردیف‌های حقوقی زمان مدیریت در آستانه نوروز یکجا کسر شده است».

دانمارک فروش سیگار را به افرادی که پس از سال ۲۰۱۰ میلادی متولد شده‌اند ممنوع می‌کند

دانمارک از برنامه‌هایی برای جلوگیری از مصرف دخانیات در میان نسل‌های آینده پرده‌برداری کرد. دولت دانمارک در نظر دارد فروش سیگار و سایر محصولات دخانی را به متولدان پس از سال ۲۰۱۰ میلادی ممنوع کند. ماگنوس هئونیکه، وزیر بهداشت دانمارک گفت: «امید ما این است که همه افرادی که در سال ۲۰۱۰ و بعد از آن متولد شده‌اند هرگز شروع به سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات دخانی نکنند.» او افزود: «در صورت لزوم، آمادگی داریم با افزایش تدریجی محدودیت سنی، فروش [محصولات دخانی] به این نسل را ممنوع کنیم.» در حال حاضر دانمارکی‌ها برای خرید سیگار یا سیگار الکترونیکی باید ۱۸ سال سن داشته باشند. طبق آمار وزارت بهداشت دانمارک، حدود ۳۱ درصد از افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله در این کشور سیگار می‌کشند. سیگار عامل اصلی سرطان در دانمارک با جمعیت ۵,۸ میلیون نفری است و عامل مرگ ۱۳ هزار ۶۰۰ نفر در سال است.

مقام پیشین سپاه پاسداران تایید کرد که اسرائیل به پایگاه‌ نظامی سپاه پاسداران در کرمانشاه حمله پهپادی کرده بود

عباس حاجی‌‌نجاری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تایید کرد که حمله موشکی سپاه به اربیل در پاسخ به حمله پهپادی اسرائیل به کرمانشاه انجام گرفت. حاجی‌نجاری گفت: «اسرائیل طی سال‌های اخیر با استفاده از ضعف دولت عراق و با حضور در منطقه کردستان عراق و ایجاد یک پایگاه آموزشی و عملیاتی تلاش کرده است عملیات متعددی را در قالب سازماندهی گروه‌های تروریستی، عملیات ترور و حتی عملیات پهپادی علیه منافع امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران انجام دهد که مورد اخیر آن عملیات پهپادی علیه یکی از مراکز سپاه در کرمانشاه بود.» و همچنین عملیاتی که این رژیم در سوریه بارها در جهت ضربه زدن به حضور نیروهای مدافع حرم در سوریه انجام داد.» شنبه ۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند از آذربایجان شرقی یازده موشک، اربیل در کردستان عراق را هدف قرار دادند. یک روز بعد سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. کتائب حزب‌الله عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران دوشنبه ۲۳ اسفند با انتشار بیانیه‌ای گفت حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل عراق در واکنش به حمله پهپادی اسرائیلی‌ها «از خاک عراق» به غرب ایران انجام شد. شبکه تلویزیونی المیادین، از قول «منابع موثق» گفت که «۲۳ بهمن سال جاری شش پهپاد اسرائیلی با هدایت از مقری در اربیل، اقدامات خرابکارانه‌ای علیه یک مقر نظامی در کرمانشاه انجام دادند.» حاجی‌نجاری در ادامه این مصاحبه گفت: «اقدام ما در عین حفظ روابط حسن همجواری با همسایگان است یعنی ما با دولت عراق احترام متقابل و روابط اقتصادی و سیاسی داریم اما از آنجایی که غفلتی در این مرحله صورت گرفته و دولت کنونی در شمال عراق این پایگاه را در اختیار رژیم اسرائیل قرار داده، لازم بود که این پیام داده شود و نکته بسیار مهم در مورد آینده است.» این فرمانده سابق سپاه ادعا کرد که پایگاه حریر در عراق هم در اختیار اسرائیل قرار دارد.

هوای آلوده به جای هوای بهاری در تهران

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، چهارشنبه ۲۵ اسفند شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۱۹ یعنی در بازه ناسالم قرار دارد. بر اساس این گزارش، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۲۴۵ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هوای ناسالم و فقط دو روز هوای پاک داشته است. شهروندان ساکن تهران در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۲۲۵ روز هوای قابل قبول، ۱۰۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۶ روز هوای پاک و ۱۵ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند. بیشترین دمای هوای پایتخت ۱۳ و کمترین دمای هوا ۱ درجه بوده و دمای هوا نسبت به روز‌های قبل بیشتر شده است.

نماینده مجلس: کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد

مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۴ اسفند در پیامی در توییتر نوشت: «امروز بدون حضور رئیس مجلس، برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی و دولتی‌ها بدون رای‌گیری صرفا گفته‌اند که ‎طرح صیانت بهتر است در مجلس تصویب شود. انگار فقط خواسته‌اند از خودشان سلب مسئولیت کنند. کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری هم برای خبر امروز شورایعالی فضای مجازی تیتر زده: «طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به سرانجام برسد» آیا دولت و شورای‌عالی با مفاد این طرح موافق هستند؟بهتر است دولت صریح نظر دهد و اگر این طرح را قبول دارد، رسما به مردم بگوید. دانستن حق مردم است.» ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی یکشنبه گذشته گفته بود طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پختگی لازم را ندارد و باتوجه به مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات، صلاح نمی‌داند که این طرح ادامه پیدا کند. «کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۳ اسفند کلیات طرح صیانت را با ۱۸ رأی موافق به تصویب رساند. در این کمیسیون ۲۳ نماینده مجلس شرکت دارند. این رای‌گیری «چند دقیقه‌ای» اما ابطال شد و جمعی از نمایندگان تلاش‌ کردند طرح صیانت را به صحن علنی مجلس برگردانند. در آخرین نسخه که ۹ بهمن سال جاری جایگزین نسخه‌های قبلی شد تعهداتی مانند احراز هویت کاربران، عدم انتقال داده‌ها به خارج کشور، پالایش محتوا به دستور قضایی، رعایت الزامات سالم‌سازی محتوا و… که در نسخه قبلی طرح فقط به ارائه‌دهندگان خدمات پایه کاربردی (مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و..) مربوط می‌شدند، به همه ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی تسری پیدا کرده است. همانند نسخه قبل، گذرگاه‌های مرزی اینترنت به کارگروهی حاکمیتی متشکل از چهار نهاد نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات، وزات اطلاعات و دادستان کل، در مرکز ملی فضای مجازی سپرده شده و نیروی انتظامی و دادستان کل به کارگروه مذبور اضافه شده است. نیروهای مسلح نیز مجاز به پیشنهاد آیین‌نامه‌ها و تکالیف و تعیین صلاحیت دستگاه‌ها در زمینه گذرگاه مرزی اینترنت خواهند بود.