ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمین در مریوان لرزید: ۵,۲ ریشتر

بنابر گزارش ایسنا، در ساعت ۲۲:۰۲ امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند) زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ربشتر در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین مریوان در استان کردستان را لرزانده است. همین خبرگزاری نوشته است: برابر اعلام مرکز ژئوفیزیکی دانشگاه تهران کانون این زلزله شهر حلبچه در کشور عراق بوده و تا شهر مریوان ۲۸کیلومتر، تا شهر نوسود ۳۱ کیلومتر و تا شهر نودشه ۳۴ کیلومتر فاصله داشته است. بنابر همین گزارش زلزله خسارات محسوسی نداشته است.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از مسموم کردن دانش‌آموزان دختر در ایران ابراز نگرانی کردند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و گروهی دیگر از گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از مسموم کردن عامدانه «بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دختر» در ایران ابراز نگرانی کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که «به ٩١ مدرسه دخترانه در ۲۰ استان» در ایران حمله شیمیایی شده و صدها دانش‌آموز بستری شده‌اند، نوشتند: «از آن بیم داریم که این [حملات] به‌منظور تنبیه دختران به‌دلیل مشارکتشان در جنبش زن، زندگی، آزادی و اعلام مخالفتشان با حجاب اجباری و بیان مطالبات برابری‌خواهانه سازماندهی شده باشد.» گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به کتک‌زدن مادر معترض یک دانش‌آموزِ مسموم‌شده نوشته‌اند: «این‌ها شواهد دیگری از طرح مقام‌های ایران در ساکت کردن همه کسانی است که تلاش می‌کنند در مورد نقض حقوق بشر گزارش دهند یا خواستار پاسخگو کردن عاملان آن هستند.» آن‌ها تأکید کرده‌اند که «زنان و دختران در ایران بار دیگر هدف بدترین شکل‌های تبعیض و خشونت نظام‌مند هستند.»

تجمع اعتراضی معلمان مریوان مقابل اداره آموزش و پرورش

گروهی از معلمان مریوان و سروآباد در اعتراض به احضار و تهدید معلمان و محروم کردن معلمان از حقوق قانونی از جمله کسر حقوق، پنجشنبه ۲۵ اسفند مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع با فراخوان قبلی برگزار شد. معلمان بنا داشتند در محوطه آموزش و پرورش تجمع کنند اما با درهای بسته روبرو شدند. تجمع معلمان مریوان در حالی برگزار شد که دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال زندان برای شعبان محمدی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنفی معلمان مریوان را که به طور غیابی صادر شده بود، تایید کرد. شعبان محمدی روز ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱ به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب مریوان به پنج سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر حکم را عینا تایید و به وکیل او ابلاغ کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اعتراض تایید حکم غیابی برای شعبان محمدی نوشت: «لازم به ذکر است دادستان مریوان حتی یک جمله برای اثبات عناوین اتهامی نداشته است اما متاسفانه دادگاه انقلاب بدون توجه به دفاعیات متهم و وکیل ایشان امر مطاع دادستان را اجرا نموده و حکم ۵ سال زندان تعزیر صادر کرده است» نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در همدستی با مدیران آموزش و پرورش همزمان با آغاز جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی ده‌ها معلم را در شهرهای مختلف دستگیر کرده‌اند. برخی بازداشت شدگان با وثیقه‌های کلان به طور موقت آزاد شده‌اند اما روند احضار و بازداشت معلمان و پرونده سازی امنیتی ادامه دارد. کسر حقوق و تنزل رتبه یکی دیگر از شیوه‌های آزار معلمان معترض است که از جمله در مورد چند تن از معلمان مریوان اعمال شده است. هفته گذشته شورای هماهنگی معلمان خبر داد: «مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان و مدیر آموزش و پرورش شهرستان مریوان در اقدامی غیر قانونی بدون هیچ‌ دلیل و ضابطه‌ای شش تن از معلمان مریوان، سامان کوشش، تحسین مصطفی، فاروق سعید زاده، شیدا شمس، فاطمه غلامی و علی دلاویز را به دلیل مطالبه‌گری صنفی، به جریمه، غیبت و حذف رتبه‌بندی محکوم کردند.»

یک فروشنده در بازار تهران: سود ما روسری‌‌فروش‌ها ۳۰ درصد کم شده

یک فروشنده در بازار جعفری تهران به خبرنگار اعتماد گفته است: «سود ما روسری‌فروش‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش یافته ولی پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده اوضاع بدتر هم شود. چون همین شالی که الان خانم‌ها دور گردن می‌اندازند نیز دیگر نخواهند انداخت. پس سود ما باز کم و کم‌تر خواهد شد.» به گزارش اعتماد بازار طوس، بازار روسری‌فروشانی که کیفیت کالای آنها کمتر از بازار جعفری است. در آنجا اوضاع بدتر است. بازاری‌ها می‌گویند در شش ماه اخیر سود ما ۵۰درصد کاهش یافته است برخی هم می‌گویند سودشان تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. یکی از فروشندگان بازار طوس به خبرنگار اعتماد گفته است: «در ماه‌های اخیر گروهی از فروشندگان چون قادر به ادامه کار نبودند؛ جمع کردند و رفتند. الان چندین مغازه اینجا خالی است.» بر اساس این گزارش در بازار تعداد زیادی از زنان و مردان را می‌توان دید که فقط در روزهای پایانی سال تصمیم گرفتند برای امرار معاش دستفروشی کنند. اما دستفروشی برای آنها هم در این شرایط سود چندانی ندارد. مگر اینکه بتوانند از مغازه‌هایی خرید کنند که فروشندگان آنها مجبور هستند برای برگشت نخوردن چک‌هایشان زیر قیمت بازار کالا تحویل ‌دهند.

شمخانی با همتای اماراتی خود دیدار و گفت‌وگو کرد، علاوه بر موضوعات امنیتی، مسأله سرمایه‌گذاری و تجارت در دستور کار طرفین بود

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که به دعوت همتای خود به امارات متحده عربی سفر کرده پیش از ظهر پنجشنبه ۲۵ اسفند با شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی گفت تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در روابط با همسایگان خود از جمله با امارات متحده عربی است. او گفت: «با توجه به بسترهای مناسبی که از یک سال قبل برای توسعه روابط ایران و امارات ایجاد شده، این سفر را آغازی معنادار برای وارد شدن دو کشور به مرحله‌ای جدید از مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌دانم.» شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین در این دیدار گفت: «این توافق نقش سازنده‌ای در گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار و بومی در منطقه دارد.» شمخانی ۱۰ مارس/ ۱۹ اسفند، در سفر به پکن با عربستان سعودی به توافق رسید تا سفارت‌خانه‌های دو کشور در دو ماه آینده در تهران و ریاض بازگشایی شوند. ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی از تنش‌زدایی از روابط بین دو کشور متخاصم و رقیب در منطقه خاورمیانه استقبال کرده‌اند. شیخ طحنون بن‌زاید با اشاره به سفر خود به تهران بر ضرورت فعال سازی توافق‌های به دست آمده و همچنین تسریع در فرایند مبادله ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور در حوزه‌های بانکی، ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری تاکید کرد. شیخ طحنون بن‌زاید اظهار امیدواری کرد، سفر شمخانی به ابوظبی به «نقطه عطفی» در روابط دو کشور تبدیل و به تسریع در ارتقای هر چه بیشتر همکارهای تهران - ابوظبی منجر شود. در سفر رسمی یک روزه شمخانی به امارات، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی او را همراهی می‌کنند.

برخلاف وعده‌های وزیر راه و شهرسازی، قیمت بلیت اتوبوس در ایران ۲۵ درصد افزایش یافت، و این تازه گام اول برای افزایش هزینه‌های سفر است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم از یک ماه گذشته پی در پی اعلام می‌کند، «در هیچ یک از شقوق حمل و نقل برای ایام نوروز هیچ افزایش قیمتی اعمال نمی‌شود» اما علاوه بر قیمت‌های دو برابری غیررسمی در بلیت هواپیما، از پنجشنبه ۲۵ اسفند قیمت بلیت اتوبوس هم ٢۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. احمدرضا عامری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «از امروز بلیت اتوبوس با قیمت‌های جدید و با اعمال ٢۵ درصد افزایش قیمت به متقاضیان به فروش می‌رسد و همچنین مسافرانی که بلیت را چند روز گذشته رزرو کرده‌اند باید پول را به قیمت‌های جدید بپردازند.» او با اشاره به کاهش ناوگان برای تردد در سطح جاده‌های ایران گفت: «هزینه تعمیرات اتوبوس بسیار افزایش پیدا کرده و قطعات اتوبوس هم هزینه‌های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بسیار بالا رفته ‌است. تنها قیمت یک حلقه لاستیک اتوبوس امروز چیزی بیش از ٣٠ میلیون تومان قیمت دارد و این هزینه‌ها با قیمت بلیت همخوانی ندارد.» رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور تأکید کرد: «در این مدت که قیمت کالاها به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود تنها کنترلی که بر قیمت‌ها وجود دارد، حوزه حمل و نقل است و به غیر از حوزه حمل و نقل هیچ کنترل و نظارتی در قیمت‌ها وجود دارند. افزایش قیمت بلیت اتوبوس فعلاً ٢۵ درصد است و برای افزایش قیمت در سال جدید باید با دولت مذاکره کنیم.»

رویترز: نشست معاونان وزیران خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری اسلامی و سوریه به تعویق افتاد

به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۱۶ مارس/۲۵ اسفند یک منبع در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد نشست معاونان وزیران خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه که قرار بود در هفته جاری برگزار شود، به تاریخ نامشخصی موکول شده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته گفته بود معاونان وزیران خارجه چهار کشور این هفته در مسکو دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. قرار بود این اجلاس زمینه را برای نشست وزیران خارجه چهار کشور با هدف حل بحران سوریه فراهم آورد. خبرگزاری دولتی آناتولی روز دوشنبه گزارش داده بود که که نشست معاونان وزیران خارجه ۱۵ تا ۱۶ مارس برگزار می‌شود. یک منبع وزارت خارجه ترکیه بدون اشاره به جزئیات در مصاحبه با رویترز گفت، این نشست به «دلایل فنی» به تعویق افتاده است. وزیران دفاع سوریه و ترکیه به نشانه نزدیکی آنکارا و دمشق، مذاکرات مهمی را در دسامبر گذشته در مسکو در کنار همتای روسی خود برگزار کردند. این مذاکرات بالاترین سطح گفت‌وگوها از آغاز جنگ سوریه بود. ترکیه، عضو ناتو، حامی اصلی مخالفان سیاسی و مسلح بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در جریان جنگ ۱۲ ساله در این کشور بوده است و نیروهای خود را به بخش‌هایی از شمال سوریه اعزام کرده است. مسکو متحد اصلی اسد است و خواهان آشتی دمشق با آنکاراست. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، گفت که ترکیه با پیوستن ایران به گفت‌وگوهای ترکیه، سوریه و روسیه موافقت کرده است. اسد چهارشنبه گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد.

بشار اسد در مسکو: نازی‌ها در اوکراین به رهبری زلنسکی جنگ نیابتی غرب علیه روسیه را راه انداخته‌اند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که به مسکو سفر کرده و در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره جنگ اوکراین گفت: «نازی‌ها در اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور جنگ نیابتی غرب علیه روسیه را اجرا می‌کنند.» اسد با بیان این‌که «جنگ جهانی سوم جریان دارد و تنها شکل آن تغییر کرده است»، افزود: «پیش از این، جنگ‌های جهانی جنگ‌های سنتی و متعارفی بودند و ارتش‌هایی از چند کشور علیه چند کشور دیگر می‌جنگیدند. اکنون نیز چنین وضعیتی است، اما به‌دلیل سلاح‌های پیشرفته، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای، نیروی بازدارنده‌ای برای جنگ متعارف و سنتی وجود دارد. به همین دلیل است که جنگ‌ها به سمت جنگ‌های نیابتی می‌روند و زلنسکی امروز به نمایندگی از غرب و البته با ارتش خود متشکل از نازی‌ها، جنگ می‌کند.» بشار اسد همچنین مناطقی از اوکراین را که اعلام استقلال کرده‌اند متعلق به روسیه دانست و گفت سوریه حتی قبل از روسیه این مناطق را به‌رسمیت شناخت. او گفت: «ما نه تنها به‌دلیل دوستی با روسیه بلکه به دلیل این‌که این مناطق سرزمین روسیه هستند، به این باور خود اعتقاد داریم و این امر در طول تاریخ مشخص است.» اسد روز سه‌شنبه وارد مسکو شد و یک روز بعد با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند. او در این دیدار گفت سوریه در جنگ اوکراین از روسیه حمایت می‌کند. اسد پس از این دیدار هم گفته بود این جنگ، «جنگ علیه نازیسم است که غرب از آن حمایت می‌کند.»