ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین کشتی کمک‌رسان به غزه آماده حرکت از قبرس است

رئیس‌جمهوری قبرس گفت، دومین محموله کمک‌های غذایی به غزه روز شنبه ۲۶ اسفند/ ۱۶ مارس از طریق دریا و از قبرس ارسال می‌شود. تقریباً ۲۰۰ تن غذا در نخستین محموله کمک‌های دریایی اواخر روز جمعه به نوار غزه رسید. نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهوری قبرس به خبرنگاران گفت: «کشتی اول بازگشت خود را به قبرس آغاز کرده است و ما آماده اعزام کشتی دوم هستیم.» کشتی دوم با ۲۴۰ تن کمک در بندر لارناکا لنگر انداخته و منتظر اجازه حرکت است. سازمان خیریه World Central Kitchen (WCK) مستقر در ایالات متحده، که این مأموریت را با امارات متحده عربی و سازمان خیریه اسپانیایی Open Arms با حمایت دولت قبرس ترتیب داده است، گفت که محموله جدید شامل کنسرو غذا و مواد غذایی خام است. WCK گفت کشتی دوم همچنین دارای دو لیفتراک و یک جرثقیل برای کمک به تخلیه محموله‌های دریایی در ساحل غزه است. به گفته این سازمان، این کشتی همراه با یک قایق و هشت کارگر برای کار با ماشین آلات و تخلیه کمک راهی غزه می‌شود. در اولین مأموریت از این دست در روز جمعه، کمک‌ها روی یک اسکله موقت که از آوار ساختمان‌های ویران شده ساخته شده بود، تخلیه شد. آژانس اصلی سازمان ملل متحد که در غزه فعالیت می‌کند، روز شنبه گفت که از هر سه کودک زیر ۲ سال در شمال غزه، یک کودک در حال حاضر به شدت دچار سوء تغذیه است و قحطی در راه است. لشکرکشی هوایی و زمینی اسرائیل به غزه که با حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، اکثر جمعیت ۲,۳ میلیونی غزه را آواره کرده و مردم را به شدت به غذا و سایر وسایل ضروری نیازمند کرده است.

صدیقه وسمقی، شاعر، دین‌پژوه و از مخالفان حجاب اجباری در آستانه عید نوروز بازداشت شد

صدیقه وسمقی، نویسنده و دین‌پژوه صبح شنبه ۲۶ اسفند توسط ماموران لباس شخصی در منزل شخصی خود بازداشت شد. محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی با تایید این خبر به سایت امتداد گفت: «حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه چهار مامور لباس شخصی-سه مامور مرد و یک مامور زن-به منزل ما مراجعه کرده و بدون اینکه زنگ واحد محل سکونت ما را بزنند از طریق زنگ یکی از همسایه‌ها وارد آپارتمان شده و درخواست ورود به منزل ما را داشتند. مامورین عنوان کردند که ما از حضور شما در منزل مطلع هستیم و اگر در را باز نکنید با شکستن آن وارد خواهیم شد. بلافاصله در را باز کردم و یکی از مامورین در مواجهه با من، یک حکم در مقابل چشمان من گرفت و وارد منزل شد. هرچقدر هم که اصرار کردم که دلیل این ورود را عنوان کند، گفت که ما فرصتی نداریم و هرچه سریع‌تر باید برویم! مامور خانمی که با آن تیم آمده بود، گفت که ببینید خانم ایشان کجا هستند و باید به همراه ما بیایند. مامورین گفتند که ما ماموریم و هیچ اطلاعی نداریم. از نیروی انتظامی هستیم و از اوین حکم داریم که همسر شما را بازداشت کنیم. پس از این، تلفن همراه و لب‌تاپ هسرم را برداشتند و وقتی گفتیم که ایشان مشکل بینایی دارد و باید مراقب او باشید، خانم ماموری که همراه تیم بود گفت من مراقب‌شان هستم. عصای همسرم را به همراه داروهای او برداشتند و او را بردند.» محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانم وسمقی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «خانم وسمقی به من اعلام وکالت کرده بودند و بازپرس گفت که باید خودشان بیایند. اما خانم وسمقی گفته تا نگویند اتهامم چیست من نمی‌روم که امروز آمدند منزل‌شان و بازداشت‌شان کردند.» ۱۵ اسفند صدیقه وسمقی در اینستاگرام اعلام کرده بود به دادسرای اوین احضار شده است. صدیقه وسمقی، اسلام شناسی است که در حمایت از جنبش زنان ایران علیه حجاب اجباری، روسری از سر برداشت و پیشتر در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای او را مسئول تمام پیامدهای مالی، جانی، اجتماعی، اخلاقی، روانی و سیاسی حجاب اجباری بر زندگی زنان خواند. او در آخرین پست خود در اینستاگرام درباره انتخابات ۱۱ اسفند نوشته بود: «رأی من با ارزش است، پس آن را در صندوقی که به هیچ وجه متعلق به مردم نیست، نخواهم انداخت.» صدیقه وسمقی عضو دوره اول شورای شهر تهران (۱۳۷۸-۱۳۸۲) در سال ۲۰۱۱ از ایران خارج شده بود و یک سال به عنوان استاد مهمان دپارتمان اسلام‌شناسی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان فعالیت کرد و سپس به عنوان نویسنده مهمان به شهر اوپسالای سوئد دعوت شد. او در سال ۱۳۹۶ به ایران بازگشت و مدتی پس از آن بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وسمقی بارها به دلیل انتقاد از ارکان حکومت جمهوری اسلامی احضار، بازداشت و به زندان محکوم شده است.

یک سناتور جمهوری خواه از بایدن خواست: کشتی‌های ایرانی را غرق کن تا حملات حوثی‌ها متوقف شود

دان سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا در نامه‌ای از بایدن خواست تا اقدامات جدی‌تری برای مقابله با جمهوری اسلامی در دستور کار قرار دهد. این نماینده کنگره در نامه سرگشاده‌ای که وبسایت پولتیکو آن را روز جمعه ۲۵ اسفند/ ۱۵ مارس منتشر کرد به سخنان فرمانده سنتکام در جلسه استماع کنگره اشاره کرده و نوشته است که نیروهای نظامی آمریکا نظرشان بر ارسال پیام قوی به تهران برای متوقف شدن حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و ناوگان نظامی آمریکا در خلیج عدن و دریای سرخ است. این سناتو جمهوری‌خواه در بخشی از این نامه نوشته است: «همانطور که هفته گذشته در کمیته نیروهای مسلح سنا گفتم، از شما می‌خواهم که پیش از آنکه دیر شود دست به یک اقدام واقعی بزنید. به ایران بگویید که اگر موشک‌ها یا پهپادهای حوثی به سمت کشتی‌های آمریکایی پرتاب شدند، کشتی‌های جاسوسی ایران غرق خواهند شد.» تنش میان ایران و آمریکا پس از جنگ غزه به شدت افزایش یافته است. هفته گذشته فایننشال تایمز از برگزاری یک دور مذاکره محرمانه میان دو کشور در عمان بر سر حملات حوثی‌ها خبر داد. در آن گزارش آمده بود که دور دوم این مذاکرات قرار بود در ماه فوریه انجام شود که به دلیل مشغله آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه، به وقت دیگری موکول شد. حوثی‌های یمن که غرب آن‌ها را نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی می‌خواند از ابتدای حمله اسرائیل به غزه اعلام کردند که کشتی‌هایی که از اسرائیل حرکت کرده باشند یا به سمت این کشور رهسپار باشند را هدف قرار خواهد داد. این گروه که کنترل بخش بزرگی از یمن را در اختیار دارد چندین موشک را هم به سمت شهر ایلات اسرائیل پرتاب کرده است. حوثی‌ها می‌گویند تا زمانی که «جنایات اسرائیل علیه مردم غزه» متوقف نشود به حملاتشان ادامه می‌دهند.

زن‌کشی؛ یک رزیدنت دانشگاه رازی کرمانشاه به دست همسر سابقش کشته شد

شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ اسفند، مریم رزمجو، رزیدنت سال اول دکترای رادیو انکولوژی دانشگاه رازی با شلیک سلاح گرم توسط همسر سابقش به قتل رسید. آژانس خبررسانی کردپا نوشته است که متهم به قتل علاوه بر همسر سابق خود، برادر و مادر او را نیز به قتل رسانده است. بر پایه این گزارش، این زن جوان که مدتی قبل از همسرش جدا شده، به همراه مادر و برادرش زندگی می‌کرد. همزمان رسانه‌های حکومتی دلیل قتل مریم رزمجو و اعضای خانواده‌اش را «اختلافات خانوادگی» اعلام کردند. پیش از این نیز، روز یکشنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، یک زن ۲۷ ساله به نام «زیبا صیاد» اهل روستای «حصار کانی سپی» از توابع ارومیه با سلاح گرم به دست همسر سابقش به قتل رسید. موارد زن‌کشی، تحت عنوان «قتل ناموسی» و به بهانه‌هایی چون «آبروی خانوادگی» یا «غیرت مردانه» گزارش می‌شوند. رسانه‌های حکومتی و مسئولان جمهوری اسلامی عمدتاً این قتل‌ها را به عواملی چون «عصبانیت» یا «اختلافات خانوادگی» تقلیل می‌دهند. تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند.

دو کولبر با تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران در مناطق مرزی پیرانشهر و نوسود کشته شدند

در ادامه تیراندازی به سمت کولبران در مناطق مرزی کردستان، پنج‌شنبه ۲۴ اسفند، کولبر اهل پاوه که پیشتر با تیراندازی نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی نوسود زخمی شده بود در اثر شدت جراحات در بیمارستان طالقانی کرمانشاه جان باخت. هویت این کولبر، عطا حسینی، ۳۲ ساله، پدر یک فرزند و اهل روستای «بلبزان» شهرستان پاوه اعلام شده است. عطا حسینی ۱۶ اسفند در مناطق مرزی نوسود با تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران به شدت مجروح و دچار مرگ مغزی شده بود. هم‌چنین بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، پیکر یک کولبر اهل پیرانشهر به نام محمد گنجە که در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران در منطقه مرزی «پتکی» پیرانشهر کشته شده بود، پس از دو روز توسط مردم پیدا شد. بر پایه این گزارش، این کولبر که ۳۵ سال داشت و پدر یک فرزند بود، روز دوشنبه ۲۱ اسفند در حین کولبری مفقود شده بود و نیروهای مرزبانی پس از کشتن این کولبر پیکر او را رها کرده‌ بودند. سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، سقوط از ارتفاع، رفتن روی مین، ریزش بهمن، سرمازدگی و ... مجموعاً ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ تن زخمی شدند. در میان این ۲۹۹ کولبر کشته و مجروح‌شده، ۳۰ تن کودک بودند. ۲۶۱ تن از این ۲۹۹ تن هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفتند.