نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش #واعظی به #گزارش_تفریغ_بودجه ۹۷ درباره ۴٫۸ میلیارد دلار ارز گم شده: عدد اعلام شده را قبول نداریم

گزارش دیوان محاسبات کشور از «تفریغ بودجه ۹۷» نشان می‌دهد ۴٫۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تامین کالاهای اساسی مصرف شود، «گم» شده و در قبال این مبلغ که تقریبا معادل رقم وام درخواستی ایران از بانک جهانی‌ست، هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است. قوه قضائیه به این پرونده ورود کرده است. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی پنجشنبه ۲۸ فروردین گفت: «ما مبنای محاسبه و اعلام این عدد را قبول نداریم و معتقدیم بر مبنای اطلاعات غلط به چنین نتایجی رسیده‌اند.» واعظی در ادامه سخنانش افزود: «دولت همواره خواهان شفافیت حداکثری و در مبارزه با فساد پیش‌قدم بوده و حالا هم معتقدیم اگر تخلفی صورت گرفته حتما باید با آن برخورد شود. البته بانک مرکزی در گذشته آن دسته از پرونده‌هایی که منجر به تخلف شده را به قوه قضائیه معرفی کرده است.» واعظی ابراز امیدواری کرد که « رسیدگی قضایی به این مسئله، منجر به این شود که رویه فعلی قرائت گزارش تفریغ بودجه سنواتی که ناکارآمد، ابهام‌زا و موجب تشویش اذهان عمومی است برچیده شود.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در جلسه هیأت دولت گزارش دیوان محاسبات مبنی بر «گم شدن» ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را غلط خواند و گفت این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است.

#متروی_تهران علامت‌گذاری شد

وزارت بهداشت رسماً اعلام کرد که بیش از ۲۶ درصد از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در متروها اتفاق می‌افتد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: کار نشانه‌گذاری واگن‌های مترو برای رعایت فاصله‌گذاری مسافران که به دلیل تعطیلی چاپخانه‌‌‌ها به تأخیر افتاده بود به اتمام رسید. فرنوش نوبخت خاطرنشان کرد: «ما برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان از همه ظرفیت مترو استفاده کرده و هیچ یک از قطارهایمان را در پارکینگ‌ها متوقف نکرده‌ایم تا از ازدحام مسافری در ایستگاه‌های خطوط هفتگانه جلوگیری کنیم. هر آنچه در اختیار داشتیم را برای مقابله با ویروس کرونا به کار گرفتیم.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از مسافران خواست ماسک و دستکش را از یاد نبرند و فاصله‌گذاری را هم رعایت کنند. دولت روحانی از ۳۰ فروردین مشاغل در استان تهران را بازگشایی کرده است. تهران به دلیل تراکم جمعیت یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران به ویروس کروناست.

#کرونا: ۱۵ واحد تولیدی استان قزوین تعطیل، و بیش از شش هزار #کارگر بیکار شده‌اند

سرپرست اداره کار #استان_قزوین می‌گوید ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی این استان به دلیل خسارت ناشی از همه‌گیری ویروس جدید #کرونا تعطیل شده‌اند. بیش از شش هزار #کارگر_بیکار شده این استان نیز در سامانه بیمه بیکاری استان ثبت‌نام‌ کرده‌اند. رضا گروسی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، ۲۷ فروردین به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی این استان با ارسال نامه کتبی به اداره کار اعلام کرده‌اند به دلیل خسارت ناشی از کرونا قادر به ادامه کار نیستد. یکی از واحدها کنتور سازی قزوین است که ۲۸ اسفند به اداره کار استان اعلام کرده ۱۳۴ نفر پرسنل کارخانه را «تعدیل» و کارخانه را تعطیل می‌کند. کنتور سازی قزوین که اکنون ظاهرا به دلیل همه‌گیری کرونا بسته شده، از نیمه دوم سال ۹۸ درهای کارخانه را به روی کارگران بسته بود و کارگران آن در اعتراض به تعویق طولانی مدت دستمزدها، بسته شدن کارخانه و بالاتکلیفی شغلی خود بارها مقابل استانداری تجمع کرده‌اند. آن‌ها آخرین بار در ۲۹ بهمن ۹۸، در مسجد شهر تحصن کردند اما پاسخی نگرفتند. به گفته‌ی سرپرست اداره کار تا کنون بیش از شش هزار نفر برای دریافت حق بیکاری ناشی از همه‌گیری کرونا ثبت نام کرده‌اند. او افزود از آن جا که «برخی از کارفرمایان به دلیل ناآگاهی از تسهیلات دولت برای حمایت از صنایع خسارت دیده، کارگران خود را برای ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری تحریک می‌کردند»، اصلاحاتی در سامانه ثبت نام بیمه بیکاری انجام شد تا جلوی افزایش آمار ثبت‌نام گرفته شود.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۴۸۶۹ نفر، مبتلایان ۷۷۹۹۵ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۲۸ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۷۷۷ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (چهارشنبه) تا ظهر امروز (پنج‌شنبه)، ۱۶۰۶ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۷۹۹۵ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۵۲۲۲۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۵۹۴ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار خواستار پاسخگویی روحانی در مورد بازار کارشان شدند

بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار در ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده از رئیس جمهوری خواسته‌اند تا در باره بیکار شدن خبرنگاران و عدم امنیت شغلی برای اصحاب رسانه در روزهای پس از شیوع کرونا در ایران پاسخگو باشد. در نامه این روزنامه‌نگاران خطاب به حسن روحانی آمده است: «آقای رئیس‌جمهور، ما خبرنگاران رسانه‌های مختلف از شما انتظار داریم تا در فرصت باقی‌مانده حیات دولتتان با دستور اکید به وزارت ارشاد تدابیر و رویه‌ای را در پیش گیرید که روزنامه‌نگاران این مرز و بوم از این ‌پس نه غم نان داشته باشند و نه ترس از نقض حریم استقلال حرفه‌ای‌شان.» این روزنامه‌نگاران همچنین با اشاره به چالش‌های بزرگی همچون کمبود و گرانی کاغذ، اختصاص نصفه و نیمه یارانه مطبوعات و … که منجر به تعطیلی، تعدیل نیرو یا کاهش شدید تیراژ بسیاری از رسانه‌های مکتوب در ایران شده، از روحانی خواسته‌اند پیش از آنکه بخواهند «بر سر قبر پیکر نحیف مطبوعات ایران» فاتحه بخوانند، این درخواست را بررسی و نتیجه را اعلام و اجرایی کند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اوایل فروردین‌ ماه با انتشار گزارشی از «موج تعدیل» روزنامه‌نگاران در ایران خبر داد و به نقل از فعالان صنفی روزنامه‌نگاران نوشت: «مدتهاست بازار کار روزنامه‌نگاران آزاد یا نیروهای حق‌التحریری و حق‌التصویری‌ها به شدت کساد است. آنها در عین حال قادر به گرفتن معوقات مزدی خود نیستند و اغلب بعد از چند ماه انتظار، حتی در روزهای پایان سال نیز مطالبات مزدی‌شان پرداخت نشده است.» پیش از این و در روز ۱۳ فروردین‌ نیز مدیران مسئول و صاحبان امتیاز هفت روزنامه‌ اعتماد، دنیای اقتصاد، ابتکار، مردم‌سالاری، گل، آفتاب یزد و جهان صنعت در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته بودند تا دستور توقف چاپ نشریات کاغذی که پیش‌تر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده بود را لغو کند. کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده بود انتشار مطبوعات کاغذی از شنبه ۲۳ فروردین «با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت» از سر گرفته شود.

یک مسئول #وزارت_علوم می‌گوید اگر خوابگاه‌های دانشجویی آغاز به کار کنند، فاجعه‌ای دیگر اتفاق خواهد افتاد

علی‌اکبر صفوی رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: «هنوز در اوج شیوع ویروس کرونا هستیم و اگر خوابگاه‌های دانشجویی آغاز به کار کنند، فاجعه‌ای دیگر اتفاق خواهد افتاد.» به‌گفته او اتاق‌های خوابگاه‌های ظرفیتی بین چهار تا هشت نفر دارند و اگر هر خوابگاه بین ۵۰۰ تا ۲ هزار دانشجو داشته باشد، با فرض سم‌پاشی و غربالگری روزانه، باز هم امکان ابتلای یک دانشجو به کرونا و شیوع آن میان سایر دانشجویان وجود دارد. بدین ترتیب، امکان بازگشایی مراکز آموزش عالی تا پایان خردادماه ۹۹ بسیار ضعیف است و دانشگاه‌ها باید بر اساس برنامه‌ریزی‌های فعلی پیش بروند و روند آموزش‌های مجازی ادامه یابد.

شمار مبتلایان جهانی #کرونا از دو میلیون نفر فراتر رفت

آمارهای رسمی دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در سراسر جهان همچنان رو به افزایش بوده و روند افزایش شمار قربانیان این بیماری ادامه دارد. شمار کلی مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تا صبح پنجشنبه ۱۶ آوریل/ ۲۸ فروردین ۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۶۳۳ نفر است که ۱۳۴ هزار و ۶۷۷ نفر از آن‌ها جان باخته و ۵۱۵ هزار و ۲۸۳نفر نیز بهبود یافته‌اند. آمریکا با ۶۴۴ هزار و ۳۴۸ مورد قطعی ابتلا در صدر فهرست مبتلایان جهانی قرار گرفته است. در این کشور تاکنون به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۸۶ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. اسپانیا با افزایش شمار مبتلایان و ثبت ۱۸۰ هزار و ۶۵۹ مورد در رتبه دوم فهرست مبتلایان جهانی کرونا قرار دارد. در این کشور به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ایتالیا نیز ۱۶۵ هزار و ۱۵۵ مورد ابتلا را به ثبت رسانده. نسبت کشندگی ویروس در این کشور ۳۵۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است. آلمان تاکنون ابتلای ۱۳۴ هزار و ۷۵۳ نفر را به کووید ۱۹ را شناسایی کرده. کشندگی این ویروس در این کشور اما بسیار کمتر از جنوب اروپاست: ۴۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت. از این نسبت می‌توان به آمادگی مراکز درمانی برای درمان مبتلایان و انضباط اجتماعی در رعایت فاصله‌گذاری و انسجام نهادهای دولتی در غربالگری رسید.

فرمانده #نیروی_دریایی_ارتش: ساخت #زیردریایی_هسته‌ای در دستور کار ایران قرار دارد

دریادار حسین خانزداری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پنجشنبه ۲۸ فروردین در جمع خبرنگاران گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران به این فکر نباشد که از زیردریایی با رانش هسته‌ای استفاده کند، غفلت کرده پس ما به این فکر هستیم و در ساخت زیردریایی‌های بزرگ‌تر از فاتح این قابلیت در وزارت دفاع به صورت بومی وجود دارد و قطعا برنامه توسعه رانش زیردریایی در دستور کار نیروی دریایی قرار دارد.» خانزداری با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «چه قدرتی می‌تواند ما را از این توانمندی منع کند تا از نتوانیم از امنیت خود دفاع کرده و صلح را برقرار کنیم؟» نیروی دریایی جمهوری اسلامی بهمن سال گذشته از زیردریایی فاتح با توانلایی پرتاب موشک کروز رونمایی کرد. هدف از این تلاش‌ها دسترسی به آب‌های بین‌المللی با توجه به آمریکای جنوبی است.