ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان: عده‌ای از مدیران و اعضای شورای شهر آبادان خود را به جای پاکبان جا زدند و از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان استفاده کردند، خاطیان شناسایی نشدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای این شهر با قرار دادن نام خود در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا، از سهمیه واکسن آن‌ها استفاده کردند. شکرالله سلمان‌زاده در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «با هماهنگی شهرداری‌ها هر روزه لیستی برای مراکز بهداشت شهرستان‌ها ارسال می‌شد و بر اساس این لیست، افراد واکسن را دریافت می‌کردند. تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر نام خود را در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا قرار دادند و از سهمیه آن‌ها برای ایمن کردن خود استفاده کردند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در ادامه افزود: «افراد ماسک زده بودند و امکان شناسایی آن‌ها برای پرسنل بهداشت مقدور نبود.» ایلنا یادآوری کرده است که هنوز اسامی این افراد منتشر نشده.»

درخواست سعید نمکی، وزیر بهداشت از منتقدان روند واکسیناسیون در ایران: «حضرت عباسی صحبت نکنید چون زیاده می‌گویید، بگذارید وزیر بهداشت در مورد واکسن صحبت کند»

موج چهارم همه‌گیری کرونا زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. به همبن سبب انتقادها از دولت روحانی بالا گرفته است. سعید نمکی، وزیر بهداشت جمعه ۲۷ فروردین در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در سخنانی پرعتاب گفت: «عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند. ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود به همین دلیل اقدامات خود را به زودی آغاز کردیم.» نمکی سپس آماری از روند واکسیناسیون در ایران ارائه داد: «روس‌ها ۴۲۰ هزار دوز، چینی‌ها ۲۰۰ هزار دوز به ما دادند. از هند دو میلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰ هزار دوز هم پرداخت کردیم که تنها ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسید، ۳۷۵ هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود. در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌. قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت و سرانجام با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند.» نمکی سپس در ادامه افزود: «امروز حدود ۴۰۰ هزارنفر واکسینه شدند، حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شروع به واکسیناسیون کردیم. تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری که کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص تا پایان هفته دیگر تمام می‌شوند، فاز دوم هم طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام می‌شود.» دبیرکل خانه پرستار ایران سه‌شنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رکنا دولت را مسئول مرگ هفت پرستار دانست که به تازگی جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. محمدرضا شریفی‌مقدم گفت: «اکنون بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن‌ها آن‌چنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.» او با اشاره به واردات «اندک» واکسن کرونا به ایران اضافه کرد: «توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.» وزیر بهداشت ایران در بخش دیگری از سخنان خود منتقدان را خطاب قرار داد: «اعلام کردیم حضرت عباسی صحبت نکنید چون زیاده می‌گویید که مبنای کارشناسی ندارد و بگذارید وزیر بهداشت در مورد واکسن صحبت کند.»

با افزایش خشونت‌ها در پاکستان شبکه‌های اجتماعی مسدود شد

در پی افزایش خشونت‌ها در پاکستان، مقام‌های این کشور جمعه ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل دسترسی به چندین شبکه اجتماعی را مسدود کردند.آن‌طور که مسئولان دولتی می‌گویند این اقدام به‌منظور «حفظ نظم عمومی و امنیت» انجام شده است. دولت پاکستان این هفته اعلام کرد که رهبر گروه اسلام‌گرا و افراطی «تحریک لبیک پاکستان» (TLP) را دستگیر کرده است. طرفداران این گروه از روز دوشنبه بارها دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند. «تحریک لبیک پاکستان» گروهی است که اعتراضات علیه فرانسه به دلیل انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام را سازمان‌دهی کرد و باعث شد دولت فرانسه توصیه کند که اتباع این کشور پاکستان را ترک کنند. این گروه در اکتبر گذشته و پس از قتل معلم فرانسوی، ساموئل پتی در نزدیکی پاریس به دست یک اسلام‌گرای تندرو، تجمعات ضد فرانسه را برگزار کرد. «تحریک لبیک پاکستان» که ده‌ها هزار طرفدار دارد، در آن زمان از دولت خواسته بود محصولات فرانسوی را تحریم کند و با تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان دستور اخراج سفیر فرانسه از پاکستان را بدهد. این گروه اکنون اسلام‌آباد را متهم می‌کند که به وعده‌های خود عمل نکرده است.

پایان یک دوران در کوبا: رائول کاسترو از قدرت کنار می‌رود

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که با برگزاری کنگره حزب کمونیست کوبا در روز جمعه ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل به شش دهه حکومت کاستروها در کوبا پایان داده می‌شود و نسل جدید قدرت را در دست خواهد گرفت. پس از مرگ فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در سال ۲۰۱۶، رائول، برادر او که به‌زودی ۹۰ ساله می‌شود به‌دلیل بازنشستگی از قدرت کنار خواهد رفت و رهبری کشور را به میگل دیاز کانل ۶۰ ساله، رئیس جمهوری کوبا می‌سپارد. رائول کاسترو از سال ۲۰۰۶ در پی بیماری برادرش فیدل کاسترو، اداره کوبا را برعهده گرفت. میگل دیاز کانل ۱۹ آوریل ۲۰۱۸ به‌عنوان رئیس جمهوری جدید کوبا انتخاب شد. او تا پیش از آن معاون رائول کاسترو بود. با رائول کاسترو همچنین برخی از شخصیت‌های بزرگ نسل انقلاب ۱۹۵۹ نیز کنار می‌روند؛ از جمله خوزه رامون ماچادو ونتورا، ۹۰ ساله مرد شماره دو حزب کمونیست و فرمانده رامیرو والدس، ۸۸ ساله. بدین ترتیب با کنار رفتن رائول کاسترو صفحه جدیدی در تاریخ کوبا گشوده خواهد شد. کنگره حزب کمونیست کوبا از ساعت ۹ صبح جمعه به وقت محلی با حضور صدها نماینده حزب از نقاط مختلف کشور آغاز شد و قرار است به مدت چهار روز در کاخ کنگره‌های هاوانا ادامه یابد. انتصاب میگل دیاز کانل به‌عنوان دبیر اول جدید حزب، مهم‌ترین مقام در کوبا، دوشنبه آینده، آخرین روز کنگره انجام خواهد شد. با همه‌گیری کرونا و کاهش شمار گردشگران، کوبا با مشکلات اقتصادی مواجه است. کمبود مواد غذایی، صف‌های طویل جلوی مغازه‌ها و تورم در کشور مشهود است.

یک عضو رهبری کارگزاران: هاشمی، ظریف و جهانگیری به‌عنوان گزینه نهایی اصلاح‌‌طلبان در انتخابات بخت بیشتری دارند

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «ابتدا محسن هاشمی و سپس محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دارند.» او افزود: «محسن هاشمی استعداد و کارایی لازم برای ریاست جمهوری را دارد، اما ظریف کاندیدی استیجاری خواهد بود و سبد رأی جهانگیری هم به دلیل حضور در دولت روحانی ضعیف شده است.» نمازی با بیان این‌که «هرکس می‌خواهد رئیس جمهوری شود باید بداند چه شرایط سختی در انتظارش هست»، گفت: «شرایط کشور سخت شده و مردم هم نارضایتی داشته و علایمی از حضور پرشور در انتخابات و تغییر شرایط در برگزاری انتخابات هم دیده نمی‌شود.» پیش از این مهم‌ترین امید اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران بود اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با کاندیداتوری او موافقت نکرد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

قالیباف از دستیابی به اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خبر داد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود اعلام کرد در ساعت نخست جمعه ۲۷ فروردین اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران تولید شد. قالیباف نوشت: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند.» کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین سه‌شنبه ۲۴ فروردین گفته بود که غنی‌سازی ۶۰ درصد توسط دو آبشار IR-4‌ و IR-6 در سایت هسته‌ای نطنز صورت خواهد گرفت. او در پیام توییتری نوشته بود: «اصلاحات فرآیند آغاز شده و انتظار داریم که هفته آینده محصول مورد نظر جمع‌آوری شود.» عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در نشست کمیسیون مشترک برجام در همان روز اعلام کرد که آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «خطرناک» توصیف کردند. کاخ سفید نیز اعلام کرد که این اقدام جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای و تأکید بر ضرورت بازگشت به برجام را زیر سئوال می‌برد. بر اساس برجام، ایران مجاز است اورانیوم با غلظت ۳,۷ درصد را تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم در اختیار داشته باشد. همچنین طبق توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی تنها حق انباشت اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژ‌های نسل اول IR1 را دارد و تنها این دستگاه‌ها هستند که اجازه دارند در سایت زیرزمینی نطنز فعالیت کنند.

معاون درمان علوم پزشکی اراک: فعلا چیزی به اسم سرماخوردگی وجود ندارد، افراد با مشاهده کوچک ترین علامتی فرض را بر کرونا بگذارند

معاون درمان علوم پزشکی اراک اعلام کرد در حال حاضر شرایط استان مرکزی از وضعیت قرمز گذشته و کل استان در شرایط سیاه قرار دارد. بهمن صادقی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در ابتدای موج چهارم، آمار مراجعات سرپایی و بلافاصله آمار بستری‌ها افزایش یافت و طی دو تا سه روز اول کل ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اراک زیر بار کرونا رفت. پس از آن فضایی در بیمارستان امیرکبیر با ظرفیت ۵۳ تخت و چهار تخت آی سی یو به این بیماران اختصاص یافت که در ۲۴ ساعت اول تکمیل ظرفیت شد، سپس وارد بیمارستان خوانساری شدیم که در ۲۴ فروردین تکمیل ظرفیت شد. در ۲۵ فروردین قسمتی از بیمارستان ولیعصر را به بیماران کووید ۱۹ اختصاص دادیم و قرار شد ۵۰ تخت و ۱۵ تخت ویژه در این بیمارستان با یک مسیر ویژه تنفسی به بیماران کرونا اختصاص یابد.» معاون درمان علوم پزشکی اراک به شهروندان یادآوری کرد: «فعلا چیزی به اسم سرماخوردگی وجود ندارد و افراد با مشاهده کوچک‌ترین علامتی به شکل آبریزش بینی، سرفه، عطسه، بدن درد و خستگی، فرض را بر کرونا بگذارند و به مراکز ۱۶ ساعته، کلینیک امام رضا، کلینیک تنفسی و درمانگاه‌های موجود در شهر و شهرستان‌ها و پزشکان داخلی و عفونی مراجعه کنند.» به گفته صادقی یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر بالا به سبب ابتلا به کووید-۱۹ این است که مبتلایان بسیار دیر گاهی حتی ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از ابتلا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وزیر نفت: ۹۰ درصد ارز نیمایی سال ۹۹ از پتروشیمی‌ها تامین شد

بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم سه طرح پتروشیمی به صورت ویدئوکنفرانس اعلام کرد با افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از تعهد ۲۵ میلیون تنی افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تحقق یافته است. زنگنه اظهار امیدواری کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ارزش محصولات پتروشیمی از ۳۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶ افزایش پیدا کند. وزیر نفت سپس در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی گفت: «صنعت پتروشیمی در دوران تحریم‌ها یکی از ارکان اصلی مقاومت کشور بوده است به نحوی که نزدیک ۹۰ درصد ارزی که در سال گذشته در سامانه نیما عرضه شده، بنابر گزارش بانک مرکزی از سوی شرکت‌های پتروشیمی بوده است.» آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ نهاد مرتبط با آن را تحریم کرد. مجموعه‌ای که تحریم شده ۴۰ درصد کل ظرفیت تولید پتروشیمی ایران و ۵۰ درصد کل صادرات پتروشیمی ایران را در دست دارد. این تحریم‌‌ها همچنان باقی است.

روحانی: هر شرکتی که برای واردات واکسن به مشکل برخورد به دفتر ریاست جمهوری نامه بزند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفت: «واکسن باید وارد کشور شود. ما نمی‌توانیم منتظر واکسن تولید داخل در تابستان باشیم.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پیش از این طی سخنانی در دی سال گذشته گفته بود ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد. در این فاصله اما موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا همه نقاط ایران را فراگرفته است و تولید واکسن داخلی نیز صرف‌نظر از میران اثرگذاری آن به تعویق افتاده. روحانی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه واکسن از مرگ انسان‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: «شرکت‌های خصوصی به واردات واکسن اهتمام ورزند. هرشرکتی که برای واردات واکسن به مشکل برخورد به دفتر ریاست جمهوری نامه بزند.» روحانی به تاکید گفت: «در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، باید از واکسن وارداتی استفاده کنیم. در هفته‌های آینده به راحتی می توانیم میلیون ها دوز واکسن وارد کنیم.»