نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای عالی فضای مجازی پیش از مجلس در مورد طرح صیانت تصمیم می‌گیرد

پس از آنکه مجلس شورای اسلامی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را از کمیسیون به صحن مجلس بازگرداند حال شورای عالی فضای مجازی می‌گوید رئیس مجلس این طرح را به آن‌ها ارجاع داده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح روز شنبه ۲۷ فروردین گفت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس شورا درخواست کرده دولت و شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی را مشخص کنند. او در مورد دلیل ارجاع این طرح به شورای عالی فضای مجازی، اضافه شدن «معقولیت اجتماعی» به آن دانست هرچند توضیح بیشتری در این مورد نداد: «نامه و درخواست اخیر رئیس مجلس در راستای کسب معقولیت اجتماعی است و نظرشان این است که شورای عالی به عنوان شورای سیاستگذار کمک کند.» دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نحوه رسیدگی به درخواست مجلس گفت که در اولین جلسه‌ پیش روی شورای عالی فضای مجازی، درخواست مربوطه بررسی خواهد شد. فیروزآبادی افزود: «بعد از بررسی سیاست‌های کلان، ما طرح را به مجلس برمی‌گردانیم و سرانجام خود مجلس تصمیم خواهد گرفت که سیاست‌ها را به چه نحوی اجرا کند.» طرح محدودسازی اینترنت در ایران که با نام طرح صیانت شناخته می‌شود از ابتدای آغاز کار مجلس سیزدهم در حال رفت و برگشت به صحن و کمیسیون مربوطه بوده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر با انتقاد از فضای مجازی خواسته بود که مسئولان این فضای «رها و ول» را مدیریت کنند. خواسته‌ای که به تلاش‌ها برای قطع دسترسی ایرانیان به ارتباطات اینترنتی آزاد شدت بخشیده است.

قیمت‌گذاری دولت بحران بازار برنج را کنترل نکرد، قیمت برنج مدام در حال افزایش است

در حالی که اسفند‌ماه سال گذشته، دولت ابراهیم رئیسی از کنترل قیمت برنج در بازار خبر داد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان فروش برنج با قیمتی بیش از قیمت‌های مصوب اعلامی را جرم دانست، قیمت این محصول پرمصرف با ۳۰ درصد افزایش در انواع مرغوب و ۲۰ درصد در انواع وارداتی روبه رو شده است. براساس گزارش ایلنا قیمت برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند. ایلنا در مصاحبه با حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل که یکی از قطب‌های تولید برنج ایرانی است نوشت:«قیمت برنج داخلی به صورت تدریجی در حال افزایش است. قیمت برنج طارم بودار نشده که در بنکداری هفته گذشته کیلویی ۷۱ هزار تومان به فروش می‌رسید با آغاز هفته جدید قیمت آن به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسید.» تقی‌زاده در مورد شیوه‌های دور زدن دستورات مقطعی دولت در بازار برنج هم گفت: «قیمت‌گذاری دستوری باعث شد که کشاورزان فروش بار را متوقف کنند از این‌رو میزان عرضه در حجم قابل توجهی کاهش پیدا کرد...فروشگاه‌های زنجیره‌ای که پیش از عید به دلیل قیمت‌ گذاری دستوری، خرید برنج را متوقف کرده بودند این روزها در حال خرید برنج هستند و از آنجایی ‌که میزان عرضه این محصول کم شده است شاهد افزایش نرخ برنج داخلی در بازار هستیم.»

واکنش وزیر ارشاد به بیانیه زنان سینماگر: بدون سر و صدا رسیدگی می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشادِ ایران در واکنش به بیانیه زنان سینماگر در مورد آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران، اعلام کرده است «بدون سروصداهای رسانه‌ای» به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. به‌نوشته خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، اسماعیلی همچنین اقدام زنان سینماگر در صدور بیانیه را حرکتی در قالب «مجموعه‌های صنفی» دانسته و گفته: «بنای ما این است که این مسأله، با حفظ شئونات افراد مورد رسیدگی قرار گیرد و بنابراین بازتاب خبری به آن معنا نخواهیم داشت.» وزیر ارشاد خواستار «زدودن بی‌اخلاقی یا پلشتی» از جامعه سینمایی ایران شده و گفته: «سازمان سینمایی برنامه‌ای برای این موضوع گذاشته و قرار است با همکاری خود اهالی سینما دنبال حل‌وفصل شود.» بیش از ۵۰۰ نفر از سینماگران زن، روز ۱۱ فروردین‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای به «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» در سینمای ایران اعتراض کرده بودند. این زنان در بیانیه خود اعلام کرده بودند: «در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در طی جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کردند. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.» امضاء کنندگان این بیانیه همچنین روز ۲۰ فروردین‌ با برگزاری یک انتخابات، یک کمیته مستقل جهت بررسی سوء‌رفتارهای جنسی در سینمای ایران تشکیل دادند. هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی، پنج عضو این کمیته هستند که قرار است با کمک حقوق‌دانان و مشاوران، مطالبات زنان شاغل در حوزه سینما را پیگیری کنند.

افزایش وضعیت قرمز در نقشه کرونایی کشور؛ ۵۵ شهر در شرایط بحرانی

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر دست‌کم ۵۵ شهر در سراسر کشور در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع ویروس کرونا به‌سر می‌برند. این نهاد دولتی همچنین از وجود ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۷۴ شهر در وضعیت زرد خبر داده است. نقشه کرونایی کشور همچنین نشان می‌دهد که تعداد شهرهای با وضعیت آبی، از ۵۴ به ۳۵ شهر کاهش یافته است. این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با وجود اینکه روز جمعه ۲۶ فروردین ماه، در ۱۹ استان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی گزارش نشده اما در همین تاریخ، هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که از آن میان، ۳۳ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. همچنین طبق آخرین آمارها، هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. با وجود کمرنگ شدن محدودیت‌های کرونایی در کشور، شیوع کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد و احتمال دارد این ویروس دچار جهش شده و سویه‌های جدیدی از آن پدید آید. گفته می‌شود «ایکس‌ ای» سویه جدید و جهش یافته از دو زیرمجموعه (زیرسویه) اومیکرون است که برای اولین‌بار در ماه ژانویه ۲۰۲۲/ دی‌ماه ۱۴۰۰ در بریتانیا مشاهده شد و اخیرا رد پای آن در کشورهای دیگری نظیر هند و تایلند هم تائید شده است. هنوز مشخص نیست این سویه جدید وارد ایران شده است یا نه. پیشتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در تهران گفته بود «به‌دلیل عدم وجود نظام پایش واریانت‌ها در ایران»، نمی‌توان مستندی مبنی بر وجود یا عدم حضور سویه‌های جدید کرونا در کشور ارائه داد

افزایش بیش از چهار برابری قیمت گندم دولتی، ماکارونی هم به زودی گران خواهد شد

دولت جمهوری اسلامی قیمت فروش گندم دولتی به اصناف و صنایع را تا ۴۵۰ درصد گرانتر کرد. محمدرضا مرتضوی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «نرخ فروش گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان تغییر کرد. متعاقب این افزایش نرخ، قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده است.» او پیش‌بینی کرد که قیمت نهایی ماکارونی به‌زودی بیش از دو برابر خواهد شد: «اگر ماکارونی کیلویی ۱۲ هزار تومان بود با تغییر نرخ‌ گندم، قیمت آن به کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌رسد.» هم‌اکنون قیمت هر تن گندم در بازار جهانی ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار است و به این‌ترتیب دولت ابراهیم رئیسی قیمت ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی را براساس نرخ دلار بازار آزاد محاسبه کرده است. این تصمیم جدیدترین اقدام دولت رئیسی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و فروش اقلام در بازار به قیمت‌های جهانی است آن هم در حالی که نظام سرکوب دستمزد و نرخ پایین مزد با قدرت ادامه دارد.