ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متهم ردیف اول رهگیری هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران به ۱۳ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد

خبرگزاری میزان نوشت پس از ۲۰ جلسه دادگاه رهگیری هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «متهم ردیف اول» به ۱۳ سال حبس محکوم شد اما از این متهم نامی نبرد. این خبرگزاری همچنین نوشت که دادگاه در تهران، «متهمان ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه دفاعی تور ام‌یک) را به یک سال حبس، متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام‌یک) را به سه سال حبس، متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام‌یک) را به سه سال حبس؛ متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به دو سال حبس، متهم ردیف هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به دو سال حبس، متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به تحمل یک‌سال و نیم حبس، متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس و متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه) را به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.» حامد اسماعیلیون با انتشار جدولی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آنان را «عاملین و تصمیم‌گیرندگان» خواند و نوشت: «متهمین اصلی سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری پر از بچه و دانشجو و آدم‌‌های نازنین این چهره‌ها هستند. دادگاهی اگر بخواهد برگزار شود باید با نشستن دیکتاتور و دستیارانش بر نیمکت متهمین برگزار شود. ارجاع این پرونده به لاهه این تابستان انجام خواهد شد اما تمام حقیقت جز با سرنگون کردن این حکومت افشا نخواهد شد. عدالت واقعی توسط مردم ایران اجرا خواهد شد». جواد سلیمانی، یکی دیگر از اعضای خانواده‌های بازماندگان کشته‌شدگان شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی هم در توییتر خود نوشت: «دادگاهی که علی خامنه‌ای، فرماندهان ارشد سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن شب را محاکمه نکند، حکمش مورد قبول خانواده‌های هواپیمای اوکراینی نیست. دادخواهی در مجامع بین‌المللی و با تلاش برای برقراری دادگاهی در ایران آزاد در دادگستری تهران پیگیری می‌گردد.»

فرمانده سپاه آمل از دستگیری یک گروه به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق خبر داد

سرهنگ عابدین داغمه فرمانده سپاه ناحیه آمل به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت سپاه کربلا استان مازندران «موفق به شناسایی عوامل کانون شورشی» وابسته به سازمان مجاهدین خلق که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران گروهک منافقین نامیده می‎‌شود، شده است. او بدون توضیح بیشتری درباره آنچه او «اقدامات فنی و اطلاعاتی سپاه» خواند، مدعی شد این افراد با رسانه سازمان مجاهدین خلق در ارتباط بودند و «ضمن انجام اقدامات ضدامنیتی، با تهیه ویدیوهای مختلف در جریان اغتشاشات و فراخوان‌های اخیر، با تهیه مواد آتش‌زا و کوکتول مولوتوف، برخی از اموال عمومی و خصوصی را تخریب و مقرهای نظامی را مورد هدف قرار دادند.». او نگفت چند نفر در ارتباط با این اتهام به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند و هویت هیچ یک از بازداشت‌شدگان را فاش نکرد. ارتباط با سازمان مجاهدین خلق یکی از پرتکرارترین اتهام‌هایی است که نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به معترضان نسبت می‌دهند تا افراد بازداشت شده را به زندان طولانی مدت و در برخی موارد اعدام محکوم کنند. آمل در استان مازندران از جمله شهرهایی بود که در نخستین روزهای اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی خشونت مرگباری از سوی نیروهای امنیتی بر آن تحمیل شد.

دانشجویان دانشگاه‌های تهران و ساری در اعتراض به سیاست پلیسی کنترل پوشش تجمع کردند

دانشجویان دو دانشگاه در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده علیه دانشجویانی که بدون حجاب اجباری در دانشگاه حاضر می‌شوند، تجمع کردند. در ساری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای مقابل در همبستگی با دانشجویانی که حراست مانع ورودشان شده بود، تجمع کردند و در نهایت توانستند از سد ماموران حراست عبور کنند. «دانشجویان پیشرو» از بازداشت حداقل دو تن از دانشجویان معترض خبر داد اما هویت هیچ یک را اعلام نکرد. همزمان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم گروهی از دانشجویان در اعتراض به محدودیت بیشتر و امنیتی کردن محیط دانشگاه تجمع کردند و شعار دادند: نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری. در تصاویری که شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور منتشر کرد شعارهای چون «دانشگاه پشت مردم، مردم پشت دانشگاه»، «حجاب اختیاری حق زن ایرانی» و «با احضار و کمیته حق‌مون سلب نمیشه» به چشم می‌خورد. دانشجویان به کنترل پوشش، امنیتی کردن محیط دانشگاه، تعلیق دانشجویان و مسموم‌سازی سریالی دانش‌آموزان معترض بودند. مقام‌های دولتی در روزهای قبل گفته بودند مانع حضور دانشجویان بدون پوشش حجاب اسلامی در دانشگاه خواهند شد. از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ که اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی به دست پلیس گشت ارشاد آغاز شد، دانشگاه‌ها نیز به صحنه رزم با نابرابری جنسیتی بدل شدند. بر اساس اعلام شورهای صنفی دانشگاه‌ها بیش از ۴۰۰ دانشجو در ماه‌های اخیر تعلیق یا اخراج شده‌اند.

دادگاه انقلاب ارومیه بار دیگر نایب عسکری، زندانی سیاسی کُرد را به اعدام محکوم کرد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نایب عسکری، زندانی سیاسی کُرد از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. این زندانی سیاسی کُرد پیش از این در سال ۹۷ از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به صورت غیابی به همین اتهام به اعدام محکوم شده بود که پس از اعتراض او، این حکم نقض و به شعبه دو دادگاه انقلاب ارجاع داده شد. بر بنیاد این گزارش حکم صادره شنبه ۲۶ فروردین به وکیل او ابلاغ شده است. این زندانی سیاسی مبتلا به بیماری کلیوی‌ست و از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برد، اما با این‌وجود از چندین ماه پیش از حق دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم مانده است. شبکه حقوق بشر کردستان در همین‌باره نیز نوشته است که علی‌رغم توصیه پزشکان بهداری زندان برای اعزام نایب عسکری به بیمارستان خارج از زندان تاکنون به دلیل مخالفت مسئولان زندان او از دسترسی به خدمات درمانی محروم بوده است. نایب عسکری در مردادماه ۱۴۰۰ در اعتراض به عدم صدور دستور قضایی برای انتقال به بیمارستان خارج از زندان و انجام آزمایش‌های لازم سه روز دست به اعتصاب غذا زده بود. او هم‌چنین در آذرماه همان سال به ‌همراه ۴۶ زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر یک هفته در اعتراض به انتقال به بند فوق ‌امنیتی جدید اعتصاب غذا کرده بود. پیش‌تر نیز شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که این زندانی سیاسی در مرداد ۱۴۰۰ به دنبال درگیری میان چند تن از زندانیان سیاسی و زندانیان جرایم عمومی با شکایت رئیس زندان مرکزی ارومیه به همراه دو زندانی سیاسی دیگر کُرد به نام‌های کیهان مکرم و نایب حاجی‌زاده به اتهام «اخلال در نظم زندان» به ۵۰ ضربه شلاق و سه ماه حبس محکوم شده است. این پرونده‌سازی در پی ضرب و شتم یکی از زندانیان سیاسی کُرد توسط زندانیان جرایم عمومی صورت گرفت. نایب عسکری، چهارم فروردین‌ ۱۴۰۰ به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ارومیه بازداشت و پس از سه ماه نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

روسیه و اوکراین در تعطیلات عید پاک مسیحیان ارتدکس «نبرد خونین بی‌سابقه‌ای» را آغاز کردند

نیروهای مسلح اوکراین و روسیه از روز شنبه ۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین نبردی را در بخش شرقی ویران‌شده شهر باخموت در شرق اوکراین از سر گرفته‌اند. به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه در آغاز روز شنبه اعلام کرد که جنگجوهای گروه شبه‌نظامی واگنر دو منطقه از شهر باخموت را که هدف اصلی حملات روسیه در شرق اوکراین بوده است اشغال کرده‌اند. سرگئی چرواتی، سخنگوی ستاد فرماندهی شرقی ارتش اوکراین، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ملی اوکراین موسوم به شبکه ۱+۱ با ادعای موفقیت‌آمیز بودن «مقاومت» سربازان اوکراینی گفت: «نبردهای خونینی که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده‌اند در مرکز منطقه شهری باخموت در حال وقوع است. سربازان ما در حال جنگیدن در نبردهای خونین و هولناکی هستند تا ظرفیت جنگی دشمن را تخریب کنند و روحیه‌اش را بشکنند. هر روز، در هر گوشه این شهر، آن‌ها نبرد موفقیت‌آمیزی را پیش برده‌اند.» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که واحدهای واگنر دو منطقه در حومه‌های شمالی و جنوبی شهر را تصرف کرده‌اند. او افزود که واحدهای شبه‌نظامی روسیه از این پیشروی در خاک اوکراین - که رویترز آن را «پیشروی ادعا شده» می‌خواند - پشتیبانی کرده‌اند. در تأیید نسبی ادعاهای وزیر دفاع روسیه، دولت بریتانیا در گزارشی اطلاعاتی اعلام کرده که سربازان اوکراینی، در نتیجه تشدید حملات روسیه به این شهر، مجبور به عقب‌نشینی از بخش‌هایی از شهر باخموت شده‌اند. چشم‌انداز جنگ روسیه و اوکراین بیش از پیش در حال تیره‌شدن است. با وجود حمایت‌های دولت‌های غربی از اوکراین و فشارهای اقتصادی بر روسیه، مسکو همچنان بر سیاست پیشروی در شرق اوکراین پافشاری می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تازگی و در جریان سفر به ترکیه مذاکرات صلح را تنها به‌عنوان بخشی از «نظم نوین جهانی بدون تسلط آمریکا» امکان‌پذیر دانست.

کارگران سیمان آباده هشت ماه معوقه مزدی دارند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از دبیر «ستاد امر به معروف» آباده نوشت معوقات مزدی کارگران کارخانه سیمان این شهر به حدود هشت ماه می‌رسد. او گفت به دلیل پرداخت نکردن دیون سازمان تامین اجتماعی بیمه کارگران از اعتبار ساقط شده و کارخانه به چند نهاد دولتی از جمله اداره برق و سازمان امور مالیاتی بدهکار است. به گفته قره‌خانی، مدیرعامل کارخانه گفته است به دلیل پایین بودن ظرفیت تولید توجیه اقتصادی ندارد. او گفت سوال این است اگر کارخانه توجیه اقتصادی ندارد چرا اعلام ورشکستگی نمی‌کند. تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران به یک رویه در ایران بدل شده است. کارگران برخی واحدهای خدماتی و صنعتی نزدیک به یک سال معوقه مزدی دارند.

بازنشستگان شوش و جمعی از کارگران هفت‌تپه نسبت به وضعیت بد معیشتی دست به تجمع اعتراضی زدند

تجمع‌های اعتراضی کارگران و بازنشستگان نسبت به وضعیت بد معیشتی، حقوق‌های ناچیز و هم‌چنین عدم رسیدگی به مطالباتشان از سوی دولت کماکان ادامه دارد و روز یا هفته‌ای نیست که کارگران یا بازنشستگان در گوشه و مناطق مختلفی از شهرهای کشور دست به تجمع‌های اعتراضی یا اعتصاب نزنند. در سلسله اعتراضات بازنشستگان، کانال تلگرام «شورای بازنشستگان ایران» با انتشار تصاویر و ویدئوهای متعددی از تجمع اعتراضی بازنشستگان شوش و جمعی از کارگران هفت‌تپه در روز یکشنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شوش خبر داده است. در یکی از ویدیوهای منتشر شده بازنشستگان در کنار کارگران هفت‌تپه با در دست داشتن نوشته‌هایی از جمله، «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه» شعار می‌دهند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی، مرگ بر این زندگی، مرگ بر این زندگی». به نوشته شورای بازنشستگان ایران، این تجمع در اعتراض به «دستمزدهای نازل مصوب توسط شورای ضد کارگری و نمایندگان نظام سرمایه‌داری شورای عالی کارگر، گرانی و تورم و کوچک و کوچکتر شدن سفره کارگران و مزدبگیران» صورت گرفته است.

نعیم لشکری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی مجدداً بازداشت و بر اثر ضرب و شتم مأموران به بیمارستان منتقل شد

بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور نعیم لشکری، دانشجوی رشته مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی واحد تهران و اهل بیجار در استان کردستان، سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، پس از بازداشت مجدد به دست نیروهای امنیتی و ضرب و شتم در بازداشت، دچار «شکستگی» شده و به بیمارستان «امام حسین» بیجار منتقل شده است. در این گزارش به جزئیات بیشتری از نحوه بازداشت و وضعیت کنونی این دانشجوی بازداشتی اشاره‌ای نشده است. نعیم لشکری پیش‌تر در پنجم آبان‌ماه و در جریان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شده بود. اعتراضات سراسری دانشجویان ایران در پی کشته‌شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، از ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد. دانشجویان با راهپیمایی، تجمع، تحصن، خودداری از حضور در کلاس‌های درس و سر دادن شعارهای اعتراضی در انقلاب نوین مردم ایران حضوری فعال داشتند. تعداد زیادی از دانشجویان در درگیری‌ها مجروح و یا بازداشت و یا ممنوع‌الورود شدند. با این حال اعتراضات دانشجویی با روش‌های خلاق و شعارهای رادیکال ادامه پیدا کرد. صدها دانشجو در جریان این اعتراضات دستگیر شدند.

طالبان یک فرد متهم به آتش‌زدن قرآن در بادغیس را تیرباران کردند

روزنامه اطلاعات روز به نقل از «منابع» خود نوشت طالبان یک مرد متهم به آتش زدن قرآن را در بادغیس تیرباران کردند. فرماندهی امنیه طالبان اما ادعا کرد که این فرد که «قصداً» قرآن را آتش زده و فراری بوده، به دست افراد مسلح ناشناس کشته شده است تا از خود رفع اتهام کند. منبع روزنامه اطلاعات روز زمان تیرباران این مرد را روز جمعه ۲۵ فروردین اعلام کرده اشت. به گفته او فرد تیرباران شده پس از مشاجره با همسرش، قرآن را آتش زده بود و در روستای اربابان منطقه‌ «لنگر شریف» ولسوالی قادس کشته شده است. طالبان از اوت ۲۰۲۱ باردیگر بر تمامی افغانستان سلطه یافتند و از آن زمان مقررات سخت‌گیرانه و مرگباری را اجرا کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در خاورمیانه تورم بیشتر خواهد شد و شکاف اجتماعی بزرگ‌تر

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت که نگرانی اصلی در این منطقه نه ثبات مالی بلکه نگرانی از این است که به دلیل سطح بالای بدهی ناآرامی‌های اجتماعی افزایش یابد و حفظ سیاست‌های سختگیرانه [در پیوند با سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول] امکان‌پذیر نباشد. به گفته او در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی بانک‌ها فقط به صورت محدود از بحران بانکی در ایالات متحده آمریکا تاثیر گرفته‌اند اما تحت تاثیر نوسان قیمت نفت، نرخ بهره بانکی بالا و نرخ تورم دو رقمی در سه سال اخیر ماتریس خطرپذیری در حال رشد است. آزور یکی دیگر از پیامدهای وضعیت کنونی در منطقه را رشد فزاینده شکاف بین کشورهای صادرکننده نفت و دارای وضعیت اقتصادی بهتر با سایر کشورها که وضعیت مناسبی ندارند، عنوان کرد و گفت که به دلیل افزایش آسیب‌پذیری‌ها ما کشورها را تشویق می‌کنیم تا اصلاحات ساختاری بیشتری انجام دهند. اصلاحات ساختاری توصیه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول یعنی کاهش بیشتر بودجه امور رفاهی و اجتماعی و افزایش سهم بخش خصوصی در خدمات عمومی. این سیاست صندوق موجب افزایش فشار بیشتر بر طبقات فرودست شده است. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی در خاورمیانه را برای سال جاری میلادی ۳٬۱ درصد برآورد کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، ۲٬۲ درصد کوچکتر است.

دو سوخت‌بر بلوچ دیگر در میان شعله‌های آتش جان باختند

بنا بر گزارش «کولبرنیوز» که به صورت ویژه خبرها و گزارش‌های مربوط کولبران و سوخت‌بران را رصد می‌کند، بامداد جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲، یک سوخت‌بر بلوچ در پی واژگونی خودرو در محور چابهار که منجر به آتش‌سوزی شد، جان خود را از دست داد. هویت این سوخت‌بر دوست‌محمد روزدار، ۵۳ ساله و اهل روستای «تیس کوپان» از توابع چابهار اعلام شده است. «کولبرنیوز» در همین ارتباط در گزارشی دیگر از مرگ یک سوخت‌بر جوان بلوچ در روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه خبر داده و نوشته است که این سوخت‌بر در پی تصادف در محمور ایرانشهر دچار آتش‌شوزی شده و در این حادثه جان خود را از دست داده است. هویت این سوخت‌بر عرض‌ محمد ریگی، ۳۳ ساله و اهل روستای «غریب‌آباد» از توابع شهرستان تفتان اعلام شده است. بر اساس گزارش سالانه خبرگزاری «حال‌وش» در سال ۱۴۰۱، دست کم ۸۲ سوختبر جان خود را از دست دادند.

کودکان افغانستانی روزانه ۱۲ ساعت در کارگاه تفکیک زباله در تهران کار می‌کنند

«شبکه شرق» یک گزارش ویدئویی از یک مرکز تفکیک زباله در صباشهر منتشر کرده است که بیانگر استثمار شدید کودکان کار افغانستانی در این مکان است. سرپرست این کارگاه تفکیک زباله که خود را دایی کودکان کار می‌نامد، می‌گوید آن‌ها هر روز از هشت صبح تا هفت عصر کار می‌کنند و ماهانه شش میلیون تومان حقوق می‌گیرند. یکی از کودکان کار اما می‌گوید که تمام روزهای هفته از شش صبح تا هفت، هشت شب کار می‌کند و دست‌هایش زخمی شده است. یک کودک کار دیگر هم که سهراب نامیده می‌شود می‌گوید مجبور است کار کند چون خرج خانه را باید بدهد. او هیچ‌گاه در ایران مدرسه نرفته است چون «کارت اقامت» ندارد. کودک کار سوم هم می‌گوید با وجود اینکه یک پایش مشکل دارد، مجبور است کار کند. ایران در قوانینی مهاجرستیزانه اقامت و تحصیل مهاجران که بیشتر آن‌ها افغانستانی هستند را سخت‌تر کرده است اما مانع استثمار آن‌ها از سوی کارفرمایان و پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری‌ها نمی‌شود.

پلیس دو شهروند را در سلمانشهر که به تملک زمین‌هایشان از سوی موقوفه امامزاده دانیال معترض بودند، کُشت

فرمانده پلیس عباس آباد در استان مازندران قتل دو شهروند در روستای دانیال سلمانشهر به دست همکارانش را تایید کرد. سرهنگ مصطفی بابایی گفت که ماموران پلیس به دنبال درگیری اهالی روستای سلمانشهر با متولی ملک موقوفی دانیال، ناچار به تیراندازی شدند. به گفته او تیراندازی ماموران پلیس موجب مصدومیت پنج تن شد که دو تن از مصدومان پس از انتقال به مراکز درمانی «فوت کردند». او ادعا کرد تیراندازی ماموران پس از آن صورت گرفت که اهالی روستا اقدام به سنگ‌پراکنی و تیراندازی با سلاح غیرمجاز به سمت ماموران پلیس کردند. هویت کشته‌شدگان سیامک و میرزا کلاری اعلام شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران ساکنان سلمانشهر در استان مازندران در اعتراض به تملک زمین‌هایشان از سوی متولی موقوفه امامزاده دانیال چند کانکس نگهبانی را آتش زدند و منزل یکی از اعضای هیئت امناء این موقوفه را تخریب کردند. به گفته منابع محلی این موقوفه به تازگی بخشی از زمین‌های منطقه عباس‌آباد را تحت عنوان موقوفه مصادره و حصارکشی کرده است. اداره کل اوقاف و امور خیریه مازنداران در یک اطلاعیه گفته است که نقشی در این درگیری نداشته و اختلاف ملکی میان متولی موقوفه و اهالی روستای دانیال رخ داده است.