ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندهی نیروی انتظامی تهران خبر منتشرشده درباره مرگ یک دخترجوان در ساختمان وزرا را تکذیب کرد و گفت فرد فوت شده یک بازداشتی جرائم عمومی بوده است

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) در اطلاعیه‌ای که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده، اخبار مربوط به کشته‌شدن یک دختر جوان در بازداشت گشت ارشاد در ساختمان وزرای تهران را تکذیب و اعلام کرد: «خبر در خصوص فوت به دلیل حجاب در ساختمانِ وزرا کذب است و این ساختمان مرکز مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین حرفه‌ای بوده و ارتباطی با سایرِ مأموریت‌های پلیس ندارد». در ادامه حمله‌های خشونت‌بار به زنان بدون روسری در خیابان‌ها و ایستگاه‌های متروی تهران و دستگیری تعداد نامعلومی از آن‌ها به‌دست ماموران گشت ارشاد، ساعاتی پیش در شبکه‌های اجتماعی گزارشی منتشر شد که بنا بر آن مقابل ساختمان نیروی انتظامی در خیابان وزرای تهران یک زن و مرد کهنسال و یک پسر جوان از کشته‌شدن دخترشان در این ساختمان خبر داده‌اند. در این گزارش آمده بود که آن‌ها «جیغ می‌زدند و گریه می‌کردند و می‌گفتند دخترمون سالم رفت داخل الان می‌گن مرده. [...] بچه‌مون رو کشتن.» در این گزارش همچنین ادعا شده که در محدوده دفتر «ویزامتریک» تهران درگیری شده و این خانواده از آن‌جا برده شده‌اند. پلیس اما ادعا می‌کند که این درگیری‌ نه به خاطر حجاب و مرگ یک دختر جوان بلکه به دلیل مرگ یک مجرم ایجاد شده است. در اطلاعیه پلیس ادعا شده: «یکی از اراذل و اوباشِ سطحِ یکِ تهران که دارای ۹ مورد سابقه بازداشت و سوابق متعدد نزاع و درگیری با مردم، چندین فقره آزار و اذیتِ نوامیس، عربده‌کشی و شکستن شیشه خودروها و همچنین توزیع مواد مخدر بوده دستگیر گردید و در ایام نوروز به زندان منتقل می‌شود. این فرد بنا بر دستور قضائی برای بازسازی صحنه جرم و مواجهه با شهود به همراه همدستانش به محلِ جرم اعزام شد که حین انتقال و قبل از بازسازی صحنه جرم با کاهش سطح هوشیاری مواجه، که با حضور عوامل اورژانس بلافاصله به مرکز پزشکی منتقل و برابر اظهاراتِ تخصصیِ کادرِ درمان متهم از قرصِ نامعلوم استفاده کرده و فوت شده است.» پلیس همچنین گفته که در حال بررسی این اتفاق است و «تصاویر و مستندات در خصوص اقداماتِ تبهکارانه این فرد» را منتشر کرده است. ساختمان «پلیس امنیت اخلاقی» در خیابان وزرای تهران در سال‌های گذشته همواره یکی از محل‌های مراجعه دختران و زنانی* بوده که به خاطر پیامک حجاب برای خودروهایشان یا دستگیرشدن از سوی گشت ارشاد به آنجا ارجاع داده می‌شدند. از بهار سال جاری گفته شد که این ساختمان تغییر کاربری داده و عبارت «امنیت اخلاقی» از سردر آن حذف شده است.

به‌سبب طغیان رودخانه‌ها دستور تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به‌دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب دستور تخلیه سه روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان صادر شده است. حمید سالخورده، سه شنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر داد دستور تخلیه روستاهای پورشعبان و حسین آباد در شهرستان منوجان و روستای کروچان در شهرستان جازموریان صادر شده است. محمد جعفر جهانگیری فرماندار جازموریان می‌گوید روستای کروچان جمعیتی افزون بر۲۰ خانوار دارد و از مناطق بحران‌زا و در معرض خطر سیل به شمار می‌رود. رییس ستاد بحران شهرستان جازموریان با اشاره به صدور هشدار قرمز هواشناسی گفت: «مردم با دهیار همکاری داشته باشند و روستا در وقت مناسب تخلیه تا اسکان اضطراری آنان در مدارس سطح شهر زهکلوت (مرکز شهرستان) انجام شود.» تاکنون راه ۱۰ روستا در جازموریان مسدود و برق دو روستای دیگر این شهرستان نیز قطع شده است. ارتباط جاده‌ای زهکلوت، مرکز شهرستان جازموریان با دلگان سیستان و بلوچستان نیز قطع و مسیر جایگزین بم- ریگان- ایرانشهر معرفی شده است. با این‌وجود از شهروندان خواسته شده که به‌طور جدی از سفرهای غیر ضروری در این شرایط جوی بپرهیزند. ستاد مدیریت سیل وزارت نیرو برای استان‌های جنوبی ایران هشدار قرمز سیل صادر کرده است. بر مبنای گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران و ستاد مدیریت سیل وزارت نیرو، از روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین تا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد بارش‌ باران سنگین و احتمال وقوع سیل پیش‌بینی شده است. بر اساس آخرین خبرها رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرده است که هفت استان بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در در وضعیت اضطراری سیلاب قرار دارند.

نیروهای امنیتی دینا قالیباف، دانشجو و روزنامه‌نگار را دستگیر کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند

نیروهای امنیتی دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران را روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین در محل سکونتش بازداشت کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند. طبق گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) از نهاد بازداشت‌کننده و سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. دینا قالیباف، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است و سابقه روزنامه‌نگاری در خبرگزاری‌ دانشجویان ایران (ایسنا) و مجموعه اقتصاد آنلاین را دارد. او روز دوشنبه در ایکس(توییتر) از بازداشتش به‌دست نیروهای انتظامی - به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری - در یکی از ایستگاه‌های مترو خبر داده و نوشته بود بعد از این‌که گفته تا زمانی که مالیات پرداخت می‌کند حق استفاده از مترو را دارد، ماموران به او دست‌بند زده و با خشونت او را وارد اتاقی کرده‌اند. او افزوده درحالی که دستبند به‌دست داشته ماموران به او شوکر برقی زده‌اند و یکی از مأموران به او تعرض جنسی کرده است. دینا قالیباف نوشته است: «با دستای دست‌بند زده مأمور پلیس درحالی که مدام ژینا و زنان رو به سخره می‌گرفت و با زننده‌ترین ادبیات صحبت می‌کرد، اومد و دستشو کشید رو صورتم که دست‌هام بسته بود و شروع کرد صورتمو ناز کرد.» او همچنین از اجبار به پوشیدن حجاب گفته و نوشته:‌ «برای اینکه کیف‌پولم رو بگیرم انگشت شستم رو فشار دادن و به سختی می‌تونم تکونش بدم. علی‌رغم این‌که روسری سر کردم، مجبورم کردن تا شالِ کوردیم رو دربیارم تا از همه زوایا ازم عکس بگیرن.» دینا قالیباف سال گذشته نیز بعد از شرکت در تجمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به اعدام متهمان خانه اصفهان، به کمیته انضباطی احضار شده بود. نیروهای امنیتی رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته خشونت علیه زنان «بی‌حجاب» را در خیابان‌ها، ایستگاه‌های مترو و مکان‌های عمومی تهران تشدید کرده‌ و تعداد نامعلومی را در قالب گشت ارشاد بازداشت کرده‌اند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز از خشونت مشابه در برخی شهرهای دیگر خبر داده‌اند. حکومت ایران نام طرح بسیج نیروهای امنیتی علیه زنان خواهان حجاب اختیاری را طرح «نور» گذاشته است.

کتاب جدید سلمان رشدی درباره سوء‌قصد به او منتشر شد

کتاب جدید سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-هندی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین / ۱۶ آوریل در سراسر جهان منتشر شد. این کتاب با عنوان «چاقو ـ اندیشه‌هایی پس از تلاش برای قتل»، درباره حمله‌ای است که در ماه اوت ۲۰۲۲ با چاقو به او شد و جان این نویسنده را به خطر انداخت. از آن زمان رشدی از یک چشم نابینا شده است. سلمان رشدی در این کتاب به پیامدهای سوءقصد می‌پردازد. او درباره کتابش گفت که می‌خواهد خشونت را با هنر پاسخ دهد. سلمان رشدی ۷۶ ساله پیش از این گفته بود که نوشتن این کتاب برای او ضروری بوده است. او روز گذشته، دوشنبه ۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل جزئیات هولناکی از سوء‌قصد به جانش را در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی انگلیسی بیان کرد. رشدی گفت پس از حمله چشم‌اش «بسیار متورم» به نظر می‌رسید: «از صورتم آویزان بود، روی گونه‌ام نشسته بود، مثل یک تخم مرغ آب‌پز». رشدی گفت از دست دادن یک چشم «هر روز من را ناراحت می‌کند» و توضیح داد که باید هنگام پایین آمدن از پله‌ها، یا عبور از خیابان یا حتی هنگام ریختن آب در لیوان بیشتر دقت کند. اما او خود را خوش اقبال می‌داند که در این حمله آسیب مغزی ندید: «این بدان معنی بود که من همچنان می‌توانستم خودم باشم.» سلمان رشدی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیز گفت چند شب پیش از این واقعه در خواب دیده بود که مردی با نیزه در یک «آمفی تئاتر» به او حمله می‌کند. سلمان رشدی به دلیل نوشتن رمان «آیه‌های شیطانی» از سال ۱۹۸۸ بارها مورد تهدیدهای اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفته است. روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز فتوای قتل رشدی را داد. او سال‌ها تحت حفاظت پلیس در مکان‌های مخفی مختلف زندگی کرده است.

کوبا راهپیمایی سنتی اول ماه مه، روز جهانی کارگر را لغو کرد

به‌دلیل ادامه بحران اقتصادی، کوبا بار دیگر رژه سنتی اول ماه مه، روز جهانی کارگر در میدان انقلاب هاوانا را لغو کرد. رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری کوبا به تلویزیون دولتی گفت مراسم کوچکتر در مکان دیگری در پایتخت برگزار خواهد شد. پس‌زمینه لغو راهپیمایی اول ماه مه ظاهراً وضعیت بد اقتصادی در این جزیره کارائیب است، از جمله کمبود بنزین، دارو و شیر خشک برای کودکان. پیش از این نیز در ماه مارس / اسفند گذشته، گروهی از مردم کوبا در اعتراض به کمبود مواد غذایی و برق به خیابان‌های سانتیاگو، دومین شهر بزرگ کوبا پس از هاوانا، و بایامو آمدند. به‌دلیل کمبود سوخت لازم برای تولید برق، قطعی برق در برخی مناطق کوبا تا ۱۴ ساعت نیز ادامه داشته است. طبق گزارش‌های رسمی، اقتصاد کوبا در ۲۰۲۳ دو درصد رشد منفی داشته و تورم نیز به ۳۰ درصد رسیده است. راهپیمایی اول ماه مه با حضور صدها هزار نفر از دیرباز یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی در کوبا محسوب می‌شود. سال گذشته نیز این مراسم به‌دلیل نگرانی از اعتراضات اجتماعی لغو شد. دولت کوبا تحریم‌های تجاری ایالات متحده آمریکا را عامل این بحران می‌داند و واشنگتن را به بی‌ثبات‌کردن عمدی کشورش متهم می‌کند. از سوی دیگر، اپوزیسیون فاقد اعتبار رسمی، از فساد و مدل اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده ناکارآمد انتقاد می‌کند.

نسرین ستوده در واکنش به بالاگرفتن تنش در خاورمیانه: «ما جنگ را با هیچ نامی نمی‌خواهیم»

به‌دنبال حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل و بالاگرفتن تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، نسرین ستوده، وکیل، نویسنده و مدافع حقوق بشر در یک پیام ضدجنگ اعلام کرد: «ما جنگ را با هیچ‌ نامی نمی‌خواهیم». در این پیام که در صفحه رسمی فیسبوک او منتشر شده آمده است: «ما می‌دانیم که در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم که هر نوع اظهارنظری را دشوار می‌کند. می‌دانیم که وقتی گروگان‌گیری غیرنظامیان در ۷ اکتبر را محکوم می‌کنیم، با اسرائیل موضعی مشترک پیدا می‌کنیم. وقتی حملات بی‌وقفه‌ی اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنیم، متأسفانه موضع‌مان به جمهوری اسلامی نزدیک می‌شود. ما با هیچ دیدگاهی نمی‌توانیم حمله‌ی نظامی به کنسولگری ایران در دمشق را توجیه کنیم، همانطور که نمی‌توانیم گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در ۴۴ سال پیش را توجیه کنیم. اما به عنوان یک ایرانی نمی‌خواهیم اقدام غیرقانونی یک دولت را با اقدام غیرقانونی پرتاب موشک و پهپاد جواب بدهیم.» نسرین ستوده در ادامه این پیام بر لزوم اتکا به قوانین بین‌المللی و حقوق بشری تأکید کرده و می‌گوید:‌ «قوانین بین‌المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشر، چراغ راهنمای ما در شرایط سخت است. پس در میانه‌ی همه‌ی این غوغاها، شاید خردمندانه‌ترین کار، اقدام آفریقای جنوبی بود که اقدامات اسرائیل را به دیوان کیفری بین‌المللی برد و باعث شد اقدامات هفت ماه گذشته‌ی این دولت به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی قابل بررسی باشد». او با اشاره به تأثیر حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، بر وضعیت غزه می‌افزاید: «اما ایران با اقدامات اخیرش توجهات را از اقدامات غیرقانونی اسرائیل به ماجراجویی‌های خود جلب کرده است و از این بابت برگ برنده‌ی بزرگی در اختیار اسرائیل قرار داده است. در این میان ایران بیشتر به مردم فلسطین کمک کرده است یا آفریقای جنوبی؟ ما جنگ را با هیچ نامی نمی‌خواهیم.»

ستاد مدیریت سیل برای استان‌های جنوبی ایران هشدار قرمز صادر کرد

ستاد مدیریت سیل وزارت نیرو برای استان‌های جنوبی ایران هشدار قرمز سیل صادر کرد. بر مبنای گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران و ستاد مدیریت سیل وزارت نیرو، از روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین تا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد بارش‌ باران سنگین و احتمال وقوع سیل پیش‌بینی شده است. طبق این هشدار، در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد و جزایر هرمزگان نیز در وضعیت قرمز هشدار قرار دارند. پیشتر روز یکشنبه هم وزارت نیرو نسبت به احتمال وقوع سیل در این استان‌ها هشدار داده بود. در ماه‌های گذشته به‌خاطر محرومیت استان‌های دور از مرکز و عدم امدادرسانی کافی و به‌موقع، وقوع سیل خسارتی چندین برابری برجا گذاشته و مردم را از جمله در سیستان و بلوچستان با خسارت و تبعات سنگین اقتصادی و سلامتی و بهداشتی مواجه کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: بازرسان آژانس قرار است تا آرام شدن شرایط از مراکز هسته‌ای ایران دور بمانند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی (IAEA) نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و همچنین گفت بازرسان این آژانس کار خود در تاسیسات ایران را دوباره از سه‌شنبه ۲۸ فروردین از سر خواهند گرفتند. گروسی گفت که ایران تاسیسات هسته‌ای خود را روز یکشنبه ۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین بابت «نگرانی‌های امنیتی» تعطیل کرد. با این که این تاسیسات روز دوشنبه بازگشایی شد اما گروسی بازرس‌هایش را در این روز به تاسیسات ایران نفرستاد «تا وقتی که از کاملا مطمئن شویم وضعیت امن است». او سپس در پاسخ به سوال یک خبرنگار در موضوع احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت:‌«ما همیشه نگران چنین احتمالی هستیم و خواستار حداکثر خویشتن‌داری شده‌ایم». مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که حتما به حمله ایران پاسخ خواهند داد، اما مشخص نیست این پاسخ چه کیفیتی داشته باشد و چه زمانی صورت گیرد. بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا برای پرهیز اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه، به آمریکا و دبیرکل سازمان ملل پیوستند. دوشنبه شب جلسه کابینه نظامی اسرائیل برگزار شد که بنا بر گزارش‌ها انواع گزینه‌های «نظامی و دیپلماتیک» برای مقابله با ایران در آن بررسی شده است. درباره تصمیم نهایی این کابینه هنوز گزارشی منتشر نشده است. گروسی گفت که اطلاع یافته ایران تاسیسات هسته‌ای خود را از یکشنبه «برای نگرانی‌های امنیتی» تعطیل کرد اما دوشنبه دوباره آنها را باز کرد اما گروسی بازرس‌هایش را در این روز به تاسیسات ایران نفرستاد «تا وقتی که از به کل مطمئن شویم وضعیت امن است». او سپس در پاسخ به سوال یک خبرنگار در موضوع احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت:‌«ما همیشه نگران چنین احتمالی هستیم و خواستار حداکثر خویشتن‌داری شده‌ایم».

زخمی شدن چهار نظامی اسرائیلی در خاک لبنان بر اثر انفجار بمب‌های حزب‌الله

چهار نظامی اسرائیل در خاک لبنان بعد از انفجار بمب‌های کار گذاشته شده توسط حزب‌الله مجروح شده‌اند و حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است. ارتش اسرائیل دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین این حادثه را که هنگام «فعالیت عملیاتی» گردان جولان، چند صد متر آن سوی مرز و در خاک لبنان رخ داده است، تایید کرد. به نظر می‌رسد این اولین بار بعد از شروع جنگ غزه است که نقض حاکمیت ملی لبنان بر روی زمین به دست ارتش اسرائیل تایید می‌شود. پیش از این جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی بارها وارد حریم هوایی لبنان شدند و به اهدافی در این کشور حمله کردند و مقام‌های لبنان این اقدام که نقض آشکار حاکمیت ملی این کشور است، محکوم کرده‌اند. در ادامه این تحولات، ارتش اسرائیل اعلام کرد که چند مکان نظامی در لبنان را نیز از هوا هدف قرار داده است. اورشلیم‌پست به نقل از ارتش اسرائیل نوشته است که این حملات در پاسخ به ۴۰ راکتی بوده که امشب بعد از ۴۸ ساعت آرامش در مرز شمالی به سمت اسرائیل پرتاب شده است. ارتش اسرائیل گفته است که دو پایگاه نظامی حزب ‌الله یکی در عیتا الشعب و دیگری در الطیبه هدف قرار گرفته است. تنش میان اسرائیل و لبنان بعد از شروع جنگ در غزه شدت گرفته است و تقریبا هر روزه بین دو طرف آتش رد و بدل می‌شود. حملات اسرائیل تا کنون منجر به کشته شدن ۲۷۰ عضو حزب الله و ۵۰ شهروند شده است. در مقابل ۱۵ اسرائیلی شامل شهروندان غیرنظامی و نظامیان در این درگیری‌ها کشته شدند. در جنوب لبنان حدود ۹۰ هزار نفر و در آن سوی مرز ۹۶ هزار اسرائیلی ناچار شده‌اند که خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر پناه ببرند.