ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین آمار شیوع #کرونا: هفت هزار جان‌باخته در ایران و ۳۰۳ هزار و ۴۳۸ نفر در جهان

#کیانوش_جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ‌ماه آخرین آمار مبتلایان به #ویروس_کرونا در کشور را اعلام کرد. با جان‌ باختن ۳۵ نفر دیگر از شهروندان مبتلا به ویروس کرونا در کشور در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان بیماری کووید۱۹ در ایران به شش هزار و ۹۳۷ مورد رسیده است. جهان‌پور همچنین در خصوص آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا اعلام کرد که از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، یک‌هزار و ۷۵۷ نفر بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسیده است. از سوی‌دیگر، بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی WORLDOMETER تاکنون دست‌کم چهار میلیون و ۵۲۷ هزار و ۸۱۱ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۳۰۳ هزار و ۴۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر آمریکا، اسپانیا و روسیه به‌ترتیب بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

تشکیل #پرونده_قضایی برای آتش‌سوزی در #آرامگاه_استر_و_مردخای، مکان زیارتی یهودیان در ایران

به دنبال انتشار خبر آتش‌سوزی در آرامگاه استر و مردخای در همدان که به عنوان مکانی زیارتی برای یهودیان شناخته می‌شود، پرونده‌ قضایی تشکیل شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن خانجانی، دادستان همدان گفته: «نیروی انتظامی همدان طی دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده اما نتیجه‌ای حاصل نشده و تاکنون فردی در رابطه با آتش‌سوزی دستگیر نشده است.» خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اما نوشت که در روز تأسیس اسرائیل به عنوان کشوری مستقل (فلسطینیان و طرفداران حقوق آنها این روز را «روز نکبت» نامگذاری کرده‌اند)، «فردی برای انجام یک سری اقدامات قصد ورود به آرامگاه را داشته، اما موفق نشده است به مقبره استر و مردخای وارد شود.» گزارش شده که دوربین‌های واقع در محل چهره این فرد را ثبت کرده‌اند: «در حال حاضر عوامل انتظامی پیگیر دستگیری وی هستند و تا زمان دستگیر نشدن او نمی‌توان درباره علل، انگیزه و هویت فرد اطلاعاتی ارائه کرد.» ایرنا همچنین گزارشی درباره این موضوع منتشر کرد که مدتی پس از انتشار، حذف شد. رسانه‌های داخلی می‌گویند آتش‌سوزی آسیبی به اصل بنا وارد نکرده است. چند سال پیش هم عده‌ای از بسیجیان شهر همدان تهدید به تخریب مقبره استر و مردخای کردند. در کتاب استر در عهد عتیق، استر زنی یهودی است که همسر خشایار شاه، پادشاه هخامنشی بوده و باعث نجات یهودیان از قتل عام می‌شود. درباره واقعیت تاریخی این داستان تردیدهایی وجود دارد.

پرونده انتقام‌گیری #قوه_قضائیه از #محمد_ثلاث همچنان باز است

زینب طاهری وکیل مدافع محمد ثلاث، درویش گنابادی اعدام شده، روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ با تأیید خبر برگزاری دادگاه رسیدگی به شکایات مصدومان و آسیب‌دیدگان حادثه خیابان گلستان هفتم گفت که این دادگاه از جنبه «پرداخت دیه» به مصدومان، در شعبه ۱۱۵۵ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی بعثت برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به‌ نقل از این وکیل دادگستری، پس از اجرای حکم قصاص (اعدام) محمد ثلاث در سال ۹۷، پرونده‌ای با شکایت هفت نفر از مصدومان این حادثه تحت عنوان «ضرب و جرح عمدی از طریق حمله با اتوبوس» و پرداخت دیه مطرح شد که به دلیل قصاص موکل، دادسرا در ارتباط با عنوان اتهامی ضرب و جرح «موقوفی تعقیب» صادر کرد اما برای تعیین تکلیف دیه، پرونده را به دادگاه فرستاد. به گفته طاهری، دادسرا از جهت جنبه عمومی جرم ایراد ضرب و جرح عمدی از طریق حمله با اتوبوس و تخریب، علیه محمد ثلاث اعلام جرم کرده بوده که در این ارتباط نیز به لحاظ فوت موکل، قرار موقوفی تعقیب صادر شده است. بنابر اعلام زینب طاهری، مقرر شده که در صورت ورود شکایت، دیه از «صندوق دیه بیت‌المال» پرداخت شود. در جریان تجمعات اعتراضی درویشان گنابادی در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در خیابان گلستان هفتم، مأموران امنیتی با حمله به معترضان، این تجمع مسالمت‌آمیز را به خشونت کشیدند. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران روز ۳۰ بهمن ‌ماه اعلام کرد که در حمله یک اتوبوس به جمع مأموران نیروی انتظامی در محدوده خیابان پاسداران، سه مأمور کشته شده‌اند. در روزهای بعد نهادهای امنیتی ایران، محمد ثلاث، یکی از درویشان گنابادی بازداشت شده در جریان این تجمعات را مسئول حمله به مأموران معرفی کردند. هر چند ثلاث در جریان برگزاری دادگاه خود بارها اعلام کرد تحت شدیدترین شکنجه‌ها مجبور به پذیرش این اتهام شده اما سرانجام در سحرگاه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ در زندان رجائی شهر اعدام شد.

موج بازگشت #کارگران اخراجی: ۲۳ #کارگر_هندی در شمال این کشور در تصادف جان باختند

ده‌ها هزار کارگر مهاجر فقیر در سرتاسر هند در بزرگراه‌ها و مسیرهای ریلی، با کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و قطارهای شلوغ و در گرمای نفس‌گیر هوا در حرکت هستند تا به خانه‌های خود برگردند. برخی با همسران باردار و فرزندان خردسال همراه هستند. آنها می‌گویند به دنبال قرنطینه سراسری دولتی بر اثر #کرونا، مجبور شده‌اند به دلیل اخراج شدن از سوی کارفرمایان خود، خانه‌ و شهری را که سال‌ها برای ساخت‌وساز در آن زحمت کشیده بودند، رها کنند. دولت و مؤسسات خیریه سعی در ایجاد پناهگاه برای آنها دارند، اما تعداد آنها بسیار زیاد است و انتخاب کمی برای آنها باقی مانده است. هفته گذشته یک قطار به گروهی از کارگران خسته که در میانه مسیر پیاده‌روی به سوی خانه در ایالت غربی ماهاراشترا خوابیده بودند، برخورد کرد و باعث کشته شدن ۱۶ نفر شد. روز شنبه ۱۶ مه نیز حداقل ۲۳ کارگر در شمال هند با کامیونی تصادف کردند و کشته شدند. نیمی از جمعیت هند روزانه کمتر از سه دلار درآمد کسب می‌کنند. بر اساس اعلام بانک جهانی، بیش از ۹۰ درصد نیروی کار در بخش غیررسمی مشغول به کار هستند؛ بدون اینکه پس‌انداز قابل توجهی داشته باشند یا از حمایت‌های اجتماعی مانند مرخصی بیماری یا بیمه برخوردار باشند. کارگران مهاجر می‌گویند که می‌توانند در مزرعه‌ها کار کنند و همچنین مشاغلی مانند ساخت جاده، برداشت آب در مناطق زلزله زده و ساخت پناهگاه برای حیوانات را در پروژه‌های دولتی انجام دهند. چنین مشاغلی بالغ بر ۱۰۰ روز اشتغال در سال را برای یک نفر در ازای ۲۰۰ روپیه (۲.۶۵ دلار در روز) تضمین می‌کند. خروج کارگران نگرانی‌هایی را برای شرکت‌های تولید کننده کالاهای مصرفی هند از بابت کمبود احتمالی نیروی کار ایجاد کرده است.

شرق تهران پرلرزه‌ترین منطقه پایتخت است

رییس بخش #زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شرق تهران را پرلرزه‌ترین منطقه پایتخت خوانده و گفته بعد از وقوع زلزله دماوند در این مدت ۱۴ زلزله با ریشترهای ۲.۵ تا ۳.۹ رخ داده ‌است. علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، ضمن اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه پس از وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری دماوند #گسل_مشا فعال شده است، گفته: «اینکه این گسل پس از وقوع زلزله دماوند فعال شده، عبارت کارشناسی شده‌‌ای نیست. گسلی که آبرفت‌ها را قطع کرده و در طول ۱۰ ساله گذشته زلزله ایجاد کرده، فعال بوده است. روند انباشت تنش و فشار در لایه‌های زمین یک امر تدریجی است که در مرحله‌ای موجب شکستگی لایه‌های زمین می‌شود. هر چند این دوره در زمین‌شناسی دوره کوتاهی است اما در مقابل عمر انسان این روند ۱۰ ساله دوره طولانی‌ای محسوب می‌شود.» او در پاسخ به این سوال که آیا وقوع زلزله در حریم گسل مشا می‌تواند منجر به تحریک سایر گسل‌های تهران شود، گفته: «بخش شرقی تهران به ویژه ۳۰ کیلومتری مرز شرق تهران در حوالی جنوب دماوند و روستایی به نام ایرا، محل تلاقی دو گسل مشا و گسل شمال تهران است و جزو منطقه‌های خطرناک در تهران محسوب می‌شود. تعداد زلزله‌ها در شرق تهران بیشتر است و هرچه از سمت شرق تهران که در امتداد گسل مشا است به سمت مرکز و غرب می‌رویم تعداد زلزله‌ها کمتر می‌شود.» به گفته بیت‌الهی هنوز ارتباطی بین گسل مشا و سایر گسل‌های تهران پس از وقوع زلزله دماوند دیده نشده؛ هرچند تجهیزات و امکانات ایران برای رصد لحظه‌ای زلزله‌ها محدود است. او درباره تعداد پس‌لرزه‌های رخ داده پس از وقوع زلزله دماوند گفته: «دو آمار در این زمینه وجود دارد. آمار اول به زلزله‌های با بزرگی ۲.۵ ریشتر و بیشتر مربوط می‌شود که در این مدت ۱۴ زلزله با ریشترهای ۲.۵ تا ۳.۹ رخ داده‌. آمار دوم مبتنی بر زلزله‌های کمتر از ۲.۵ ریشتر است که چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ زمین لرزه بوده ‌است.» به گفته بیت‌الهی کسی نمی‌تواند بگوید پس از این زلزله با ریشتر بالای ۵.۱ رخ می‌دهد یا نه، اما احتمالات و تجربه می‌گوید زلزله ۵.۱ ریشتری پیش لرزه نبوده و هر چه تعداد پس‌لرزه‌ها بیشتر باشد، احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر کمتر خواهد بود.

موج دوم #کرونا در کشور؛ مقامات بهداشتی #مردم را مسئول می‌دانند

#سارا_شاه‌آبادی، مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ با تأیید خبر آغاز موج دوم شیوع کرونا در کشور اعلام کرد با گذشت سه ماه از شیوع بیماری کرونا، تمام مردم نسبت به خطرات این بیماری آگاه شده‌اند، اما همچنان شاهد «بی‌خیالی و بی‌احتیاطی از سوی بسیاری افراد هستیم.» به‌ نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاه‌آبادی بدون اشاره به نقش دولت در عدم اعمال محدودیت‌ها و حمایت‌های لازم برای کنترل ویروس کرونا گفت: «بسیاری مردم از انجام مراقبت‌های بهداشتی و حفاظتی خسته شده‌اند اما باید بدانند تا زمان پایان کرونا این مراقبت‌ها باید ادامه داشته باشد.» او گفت: «مانند همیشه توصیه اکید ما خودداری از حضور غیرضروری در سطح جامعه، رعایت فاصله اجتماعی با افراد جامعه و استفاده از ملزومات حفاظتی از جمله ماسک و دستکش برای پیشگیری از شیوع کروناست.» این گفته‌های مسئولان بهداشتی ایران در حالی‌ست که در ماه‌های اخیر در سایه عدم حمایت‌های مالی دولت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، بسیاری از کارگران برای تأمین معیشت خود و خانواده‌هایشان مجبور به بازگشت به محل کار شده‌اند. سارا شاه‌آبادی اما در ادامه گفت که در حال حاضر افراد بالای ۱۵ سال از طریق تماس با شماره تلفن ۴۰۳۰ مدام غربالگری می‌شوند. به گفته او در طرح غربالگری افراد بالای ۱۵ سال، تمرکز ویژه‌ای بر بررسی وضعیت مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار وجود دارد و این افراد تقریبا هر هفته یک‌بار غربالگری می‌شوند. پیش از این و در روز ۲۳ اردیبهشت ‌ماه، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز با تأیید خبر به‌ صدا درآمدن آژیر خطر «موج سوم شیوع کرونا در استان کرمانشاه»، شهروندان این استان را به «بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی» متهم کرده بود. ‎

هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی #آذربایجان_غربی: شهرستان سفید نداریم

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفته در حال حاضر روند ابتلا و مرگ و میر بر اثر #کرونا در این استان ثابت است ولی شهرستانی با وضعیت «سفید» در استان وجود ندارد. او با اشاره به آخرین آمار روز گذشته، ۲۶ اردیبهشت، از ۷۲ مورد مثبت جدید افراد مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی خبر داده و گفته از این تعداد ۹ مورد بستری و مابقی سرپایی بوده‌اند و یک نفر نیز در اشنویه فوت شده است.تعداد کل مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی سه هزار و ۶۶۰ نفر است که از این تعداد هزار و ۵۹۵ نفر بهبود یافته‌اند. آقازاده گفته اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی رعایت نشود تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت. با وجود بالا رفتن آمار مبتلایان در دست‌کم شش استان ایران، روند بازگشایی جامعه ادامه دارد. از روز ۲۷ اردیبهشت، مدارس سراسر کشور به صورت اختیاری بازگشایی شدند.

کشته و زخمی شدن شش #کولبر در مرزهای #کردستان طی چهار روز

در چهار روز گذشتە دست‌کم شش کولبر در مرزهای هورامان، اشنویە و چالدران در حین کولبری کشتە یا زخمی شدەاند. به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، بامداد روز شنبە ۲۷ اردیبهشت/ ۱۶ می‌۲۰۲۰، یک کولبر جوان اهل اشنویە در حین رفتن برای کولبری بە دلیل سقوط بە رودخانە «گادر» جان خود را از دست داد. هویت این کولبر ۲۵ سالە کە متأهل هم بودە، آرام مولودی اعلام شدە است. مردم منطقه جسد او را پیدا کرده‌اند. همچنین روز جمعە ۲۶ اردیبهشت/ ۱۵ می، نیروهای مسلح مستقر در گردنە «تەتە» بە سوی گروهی از کولبران تیراندازی کردند و دو کولبر را بە شدت مجروح کردەاند. تاکنون هویت یکی از این دو کولبر بە نام نوزاد، اهل روستای «بندول» احراز شدە است. دو کولبر مجروح برای مداوا بە مراکز درمانی شهر پاوە منتقل شدەاند. روز چهارشنبە ۲۴ اردیبهشت/ ۱۳ می‌نیز، نیروهای مسلح در روستای «مادلو» از توابع شهرستان چالدران بە سوی گروهی از کولبران شلیک کردند و سە کولبر زخمی شدند. نام و نشان این سە کولبر مناف حسن‌زادە، بهزاد رمضانی و رضا سرشیری اعلام شدە و گزارش شده است که نیروهای سپاه پاسداران به سوی آنان تیراندازی کرده‌اند. بیشترین تعداد کولبران متعلق به استان‌های غربی و شمال غربی ایران است؛ در مناطق مرزی استان‌های کردنشین که مشکلات بسیاری برای امرار معاش وجود دارد. صعب‌العبور بودن راه‌های کوهستانی، خطر سقوط، سرمازدگی، گیر افتادن در زیر بهمن و تیراندازی نیروهای انتظامی مرزبانی و سپاه به کولبران، دلایل عمده مرگ آنان است.

حریرچی: #لیگ_فوتبال احتمالا برگزار نخواهد شد

معاون کل وزارت بهداشت ایران گفته بر اساس پیش‌بینی‌ سازمان بهداشت جهانی احتمالا اوضاع #کرونا در پاییز و زمستان بدتر خواهد بود و بر این اساس، اگر با معیارهای علمی، امروز لیگ‌ فوتبال برگزار نمی‌شود، پاییز و زمستان هم برگزار نمی‌شود و در این صورت، لیگ‌های بعدی نیز در موعد مقرر خود برگزار نمی‌شوند. ایرج حریرچی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه حدود ۲۸۲ هزار مرکز ورزشی وجود دارد که تعداد قابل توجهی معیشت خود را با کار در آن می‌گذرانند، درباره تعطیلی باشگاه‌های ورزشی گفته: «ما این مسائل را درک می‌کنیم اما مجبور هستیم کاری کنیم که اولا چرخ ویروس نچرخد، ثانیا چرخ اقتصاد مردم در حرکت باشد. ولی اگر در یک مرکز بدنسازی اتفاقی بیفتد که مراجعین و کارکنان دچار آلودگی شوند و ما مجبور شویم تعطیلی‌ها را به مدت طولانی‌تر اعمال کنیم، به قول سازمان بهداشت جهانی اولین تبعات بازگشایی‌های زودرس بر خود اقتصاد خواهد بود و نه بر سلامتی؛ بنابراین ما احتیاط‌های لازم را مدنظر قرار می‌هیم.» حریرچی گفته در بسیاری از مراکز ورزشی بدنسازی استانداردهای لازم وجود ندارد، در حالی که این مراکز تراکم جمعیتی بالایی نیز دارند. به گفته معاون وزیر بهداشت کنار هم بودن وسایل متعدد ورزشی، رختکن‌های کوچک، دوش کوچک، عدم دسترسی به تهویه مناسب و ... می‌تواند سبب انتقال ویروس کرونا به ویژه هنگام ورزش‌های هوازی باشد.

بیماری ناشناخته در #گیلان و بستری شدن ۱۴ #کودک در #آستارا

بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، از روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت تعدادی کودک با علایم گوارشی اسهال و استفراغ به اورژانس و مراکز درمانی شهر آستارا مراجعه کرده‌اند و تاکنون ۱۴ نفر از آنها بستری شده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آبتین حیدرزاده با اعلام این خبر گفته است که برای بررسی بیشتر، محیط زندگی برخی از این بیماران مورد بازدید قرار گرفته: «به نتایجی دست یافته‌ایم و باید آزمایش‌ها در این زمینه برای دستیابی به نتیجه نهایی تداوم یابد.» به گفته حیدرزاده، تا روز جمعه ۲۶ اردیبهشت مورد بستری جدیدی از کودکان با این علائم ثبت نشده اما چند بیمار بزرگسال مراجعه کرده‌اند که گمان می‌رود تاریخ ابتلای آنها در یک روز باشد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه کودکان زودتر بیماری را نشان می‌دهند، گفته است که باید منتظر ماند و دید نمای طغیان این بیماری چگونه است تا بهتر بتوان اعلام نظر کرد: «این بیماری احتمالا از انواع ویروس‌ها نشأت گرفته است و به طور قاطع می‌گوییم که هیچ ارتباطی بین این بیماری و کرونا وجود ندارد.» حیدرزاده گفته است ارتباط بیماری‌ها با کرونا از نگرانی‌های امروز مردم است: «آزمایش‌های کرونا از همه بیماران گرفته شده و این بیماران علائم تنفسی ندارند و شرایط و تماس‌ها نشانگر این است که هیچ ارتباط مستقیمی بین این افراد و بیماری کووید-۱۹ وجود نداشته است.»