نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان به مدت پنج روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

عالیه مطلب‌زاده، عکاس، فعال حقوق زنان و نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به مدت پنج روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. عالیه مطلب‌زاده مردادماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در مهر ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، دو سال زندان برای او قابلیت اجرایی پیدا کرد. در دادنامه صادره، مصداقِ اتهاماتِ مطرح شده علیه عالیه مطلب‌زاده، «راه‌اندازی و شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شده است. مطلب‌زاده در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ با احضار قبلی برای تحمل حبس به بند نسوان زندان اوین منتقل شد. او در حالی به زندان برده شد که قبل از آن تحت عمل جراحی قرار داشت و نیازمند مراقبت‌های پزشکی بود.

محمدهادی عرفانیان کاسب به خاطر وکالت در پرونده علیرضا شیرمحمدعلی به بیش از سه ماه حبس محکوم شد

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران یکشنبه ۲۶ اردیبهشت/۱۶ مه محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل پرونده علیرضا شیرمحمدعلی را به تحمل سه ماه و پنج روز حبس محکوم کرد. عرفانیان در مصاحبه با پایگاه خبری امتداد گفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای او به خاطر قبول وکالت در پرونده علیرضا شیرمحمدعلی که سال ۹۸ در زندان فشافویه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید تشکیل پرونده داده و این وکیل را به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است. رای ۹۵ روز زندان در پرونده مذکور برای او صادر شده است. عرفانیان گفت: «تعداد حدود ۱۵ نفر از ماموران سازمان اطلاعات سپاه در تاریخ ۱۵ بهمن سال ۹۸ به دفترم مراجعه و به بازرسی دفترم پرداختند. آنها هارد یکی از کامپیوترها و گوشی همراهم را با خود بردند و پس از آن به منزلم مراجعه و آنجا را نیز بازرسی کردند و هفتم اردیبهشت سال گذشته زمانی که به شعبه دوم بازپرسی مراجعه نمودم، بازداشت شدم. پس از آن به بند دوالف سپاه منتقل شده و سه روز در انفرادی بودم. بعد از آن هم بازجویی صورت گرفت و سرانجام با قرار وثیقه صدمیلیون تومانی آزاد شدم. تا اینکه پرونده ام به دادگاه ارجاع شد.» او با اشاره به پرونده‌سازی برای وکیلان دادگستری که وکالت پرونده‌هایی چون پرونده کارگران هفت‌تپه را برعهده دارند، افزود: «به اقتضای شغلم، وکالت برخی پرونده‌های امنیتی و سیاسی را برعهده دارم. از جمله پرونده‌هایی که وکالتش بر عهده من بود، پرونده مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی است که سال ۹۸ در زندان فشافویه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید. مساله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که ما «وکیل» هستیم و شغل وکیل نیز دفاع از حقوق موکل است. قاعدتاً هر کسی که برایش مشکلی ایجاد می شود به ما مراجعه می کند و صرف نظر از اینکه ممکن است جزو اقلیت‌ها باشد و یا پرونده‌ای برایش تشکیل شده باشد، ما پرونده او را مطالعه می‌کنیم و از حیث حقوقی به دفاع از حقوق موکل بر اساس موازین قانونی می‌پردازیم. متاسفانه چنین مشکلاتی برای خانم نسرین ستوده و آقایان امیرسالار داودی ومحمد نجفی هم ایجاد شده است و اخیراً نیز برای همکار دیگرمان خانم فرزانه زیلابی احضاریه آمده است در صورتی که شغل وکالت ایجاب می کند که وکالت کلیه پرونده ها از جمله وارد چنین پرونده هایی شویم. بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری نیز پیش بینی شده که هر کس می تواند وکیل داشته باشد.‎»

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی پس از احضار به دادسرای سقز بازداشت شدند

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو فعال کارگری در کردستان که صبح یکشنبه ۲۶ اردیبهشت به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز احضار شده بودند، به بازداشتگاه منتقل شدند. علت اتهام این دو فعال کارگری انتشار تصاویر و نوشته‌هایی در رابطه با مراسم روز جهانی کارگر در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده است. به گزارش منابع خبری نزدیک به کارگران شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز پس از «تفهیم اتهام» برای هر یک از این دو تن وثیقه‌ای به ارزش ۴۰ میلیون تومان صادر کرد که با اعتراض عثمان اسماعیلی و محمود صالحی روبرو شد. این دو فعال کارگری که در سال‌های گذشته بارها به مراجع امنیتی و قضایی احضار، محاکمه و زندانی شده‌اند، در اعتراض به قرار صادر شده حاضر به «تودیع وثیقه» نشدند و با حکم بازپرس به بازداشتگاه منتقل شدند. مراسم روز جهانی کارگر امسال در چندین شهر ایران برگزار شد. در تهران و کردستان ماموران امنیتی حداقل ۳۰ تن را بازداشت کردند. تمامی بازداشت شدگان در روز بعد با سپردن وثیقه یا قرار کفالت آزاد شدند.

خانواده دانش‌آموزان کشته شده در حمله تروریستی به مدرسه «سیدالشهدا» خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و به رسمیت شناخته‌ شدن این حادثه به عنوان «مصداق نسل‌کشی» شدند

خانواده دانش‌آموزانی که در جریان حملات انتحاری به مدرسه «سیدالشهدا» در منطقه دشت برچی کابل کشته شدند، در یک نشست خبری این حمله تروریستی را ادامه «حملات هدفمند زنجیره‌ای» بر مراکز آموزشی، دینی، زیارت‌گاه‌ها و مساجد خواندند و خواستار به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان یک مصداق نسل‌کشی شدند. در جریان حمله تروریستی به این مدرسه که ۱۸ اردیبهشت رخ داد، بیش از ۵۰ دانش‌آموز دختر به قتل رسیدند و افزون بر آن ۱۰۰ تن مجروح شدند. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت. فعالان مدنی در افغانستان اما طالبان را مسئول این حمله تروریستی می‌دانند. خانواده قربانیان که از هزاره‌های شیعه هستند در نشست خبری که امروز یکشنبه برگزار شد، از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواستند با تشکیل یک کمیسیون حقیقت‌یاب این حادثه تروریستی را بررسی و عاملان آن را شناسایی کنند. آنها در یک قطعنامه اعلام کردند ۱۸ اردیبهشت را به عنوان روز «شهدای معارف» نامگذاری می‌کنند و از دولت افغانستان می‌خواهند «به خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها و تمام متضرران حمله بر مکتب سیدالشهدا به‌صورت جدی رسیدگی و زمینه‌ تداوی زخمی‌های این رویداد را نیز در داخل و خارج از کشور فراهم کند.» در این قطعنامه همچنین از دولت افغانستان خواسته شده «کشته‌شدگان و معلولان این حمله را در جمع شهدا و معلولان ثبت کند تا از امتیازات ویژه برخوردار شوند.» خانواده کشته‌شدگان گفته‌اند تا زمانی که مطالباتشان برآورده نشود اجازه نمی‌دهند مدرسه «سیدالشهدا» بازگشایی شود.

وزیر خارجه عربستان «نقض آشکار» حقوق فلسطینیان را محکوم کرد و خواستار اقدام فوری جامعه جهانی شد

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی یکشنبه ۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت در سخنرانی آغازین نشست مجازی اضطراری سازمان همکاری اسلامی، «نقض آشکار» حقوق فلسطین توسط اسرائیل را محکوم کرد و خواهان اقدام جهانی برای برای پایان دادن به عملیات نظامی علیه فلسطینیان شد. وزیر خارجه عربستان در سخنانش «نقض حرمت مقدسات اسلامی و اخراج اجباری فلسطینیان از خانه‌های خود در اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی» را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت خود را در قبال پایان دادن به «بالاگرفتن خطرناک تنش‌ها» ایفا کرده و برای توقف عملیات نظامی و احیای مذاکرات صلح بر اساس راه حل دو کشور فوراً اقدام کند. درگیری میان اسرائيل و فلسطین امروز یکشنبه وارد هفتمین روز خود شد. جنگنده‌های اسرائیل در مرگبارترین عملیات نظامی خود در هفته گذشته، غزه را بمباران کرده و ۲۶ نفر را کشته و ۵۰ نفر را زخمی کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری نشست اضطراری وزیران خارجه اروپا برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و فلسطین خبر داد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه ۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت در توییتر از نشست اضطراری ویدیویی وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی جنگ اسرائيل و فلسطین خبر داد. بورل نوشت: «با توجه به ادامه تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین و تعداد غیر قابل قبول تلفات غیرنظامیان ، روز سه شنبه جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور وزیران خارجه اتحادیه اروپا تشکیل خواهیم داد و بهترین راه پیش روی اروپا برای کمک به پایان دادن خشونت‌های کنونی را مورد بحث قرار داده و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد». جنگ بین اسرائيل و فلسطین روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد. براساس آخرین گزارش‌ها جنگنده‌های اسرائیل در یکی از سنگین‌ترین و مرگبارترین حملات خود، غزه را ده‌ها بار بمباران کرده و جان ۲۶ نفر را گرفتند. طبق گزارش شبکه الجزیره تعداد زخمی‌های حملات روز یکشنبه نیز به ۵۰ نفر رسیده است.

آذربایجان از کشته شدن دو تن از مرزبانان این کشور در جریان درگیری با «قاچاقچیان ایرانی» خبر داد

منابع خبری جمهوری آذربایجان از درگیری میان یک گروه ناشناس با نیروهای مرزبانی این کشور در منطقه جلیل‌آباد خبر دادند. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز این واقعه را تائید کرد و نوشت: در جریان این درگیری دو تن از نیروهای مرزبانی آذربایجان بر اثر تیراندازی سه فردی که به صورت غیرقانونی به خاک این کشور وارد شدند، کشته شدند. بخش آذربایجان خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از مقام‌های دولتی آذربایجان کشته شدن دو تن از ماموران مرزبانی این کشور را تایید کرد. بر اساس گزارش این خبرگزاری سه فردی که قصد ورود به خاک آذربایجان را داشتند، ایرانی و «قاچاقچی مواد مخدر» بودند که یک تن از آنها دستگیر شده اما دو تن دیگر پس از درگیری به داخل ایران بازگشته‌اند. دادستانی آذربایجان هویت فرد بازداشت شده را حسنعلی نوروزاوغلو، تبعه ایران اعلام کرد. این رویداد شامگاه شنبه رخ داد. مقام‌های دولتی ایران تا به حال در رد یا تایید این موضوع چیزی نگفته‌اند.

قالیباف نگران کاهش مشارکت در انتخابات شد: «مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به صورت تلویحی از احتمال کاهش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرد و گفت: «استفاده نکردن از ظرفیت مشارکت در انتخابات برای تأثیرگذاری در سرنوشت خود، به منافع مردم در تمام گروه‌های اجتماعی آسیب خواهد رساند. مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد.» قالیباف در حالی کاهش مشارکت در انتخابات را موجب زیان‌رساندن به منافع تمامی گروها عنوان کرد که خودش در انتخابات اسفند ۱۳۹۸ با کمترین میزان مشارکت به مجلس راه یافت. او که به دلیل ناموفق بودن در جلب موافقت نمایندگان مجلس و گروه‌های اصول‌گرا در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی نکرد، افزایش شمار نامزدهای ریاست‌جمهوری را نشانه آن دانست که «نخبگان سیاسی کشور فرآیند انتخاباتی را پذیرفته‌اند و جایگاه ریاست جمهوری را موثر دانسته و اختیارات کافی برای ایجاد تغییر و تحول در آن قائل هستند». سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود. بر اساس اعلام وزارت کشور در پایان مهلت نام‌نویسی نامزدها، ۵۹۲ نفر اعلام نامزدی کردند.

چین برای «توسعه گردشگری» در مناطق آزاد و جزایر ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت که چین برای «توسعه گردشگری» در مناطق آزاد ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. او جزئیات بیشتری درباره میزان و نحوه سرمایه‌گذاری چین در این مناطق بیان نکرد اما گفت: با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در گردشگری و جزایر، مناطق آزاد کشور رونق خواهند گرفت. ایران هفت منطقه آزاد تجاری دارد و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی ایجاد هفت منطقه آزاد دیگر را تصویب کرده است. دولت جمهوری اسلامی و چین فروردین امسال سند همکاری استراتژیک بیست و پنج ساله امضاء کردند. تا به حال جزئیات این سند فاش نشده است.

اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی، فوت کرد

اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهوری ایران و دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد شامگاه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت درگذشت. خبرگزاری‌های ایران علت مرگ او را «دیابت» گزارش کردند. ترکان در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی ابتدا وزیر دفاع بود و سپس وزیر راه و ترابری شد. در دولت حسن روحانی نیز او هم مشاور عالی رئیس‌ دولت بود و هم دبیر شورای عالی مناطق آزاد. ترکان در یکی از اظهارنظرهای مناقشه‌برانگیزش گفته بود هدف دولت از ایجاد منطقه آزاد در اروند این است که تمامی متمولیان از سایر شهرها در خرمشهر و آبادان یک قطعه باغ بخرند و نگهداری از آن را به بومیان بسپارند. او در چهار سال نخست دولت حسن روحانی نماینده ویژه دولت در «توسعه» منطقه آزاد چابهار بود.