ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از بازداشت چند تن از رانندگان و کارگران اعتصابی خبر داد

در پی اعتصاب و تحصن روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران در اعتراض به نادیده گرفتن مصوبه مزد شورای عالی کار و اعمال ۱۰ درصد افزایش حقوق، کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از بازداشت چند تن از رانندگان و کارگران خبر داد. بنا به این گزارش، این کارگران به‌دنبال حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در میان رانندگان و کارگران اعتصابی شرکت واحد بازداشت شده‌اند و وحید فریدونی، عضو سندیکای شرکت واحد نیز در میان بازداشت‌شدگان است. اعتصاب رانندگان و کارگران شرکت واحد در بخش‌های مختلف تهران شکل‌ گرفت و به دلیل این اعتصاب روز دوشنبه جابه‌جایی مسافران با اتوبوس‌های نظامی انجام شد. رانندگان شاغل در پایانه آزادی برای عدم برخورد پلیس اتوبوس‌ها را رها کرده بودند. در پی این اعتراضات شمار چشمگیری از مأموران امنیتی در توقفگاه سامانه چهار شرکت واحد برای فشار بر رانندگان و کارگران و شکستن اعتصاب حضور یافتند. این اعتصاب و دستگیری‌ها در حالی رخ داده است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی احضار و دستگیری فعالان کارگری را شدت بخشیده‌اند. رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد از جمله دستگیرشدگان موج جدید سرکوب است که پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در یورش مأموران وزارت اطلاعات به خانه‌اش دستگیر شد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید عناوین مجرمانه در نظام قضائی همچنان رو به افزایش است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست شورای عالی قوه قضائیه اعلام کرد که «عناوین مجرمانه در نظام قضائی کشور زیاد و رو به تزاید است». اژه‌ای کاهش عناوین مجرمانه را «یکی از مؤلفه‌های اصلی در راستای ایجاد تحول در دستگاه قضا» دانست و افزود تاکنون در این عرصه تحولی رخ نداده است. نورالله قدرتی، معاون حقوقی قوه قضائیه نیز در این جلسه از افزایش بیش از هزار عنوان مجرمانه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: «در حال حاضر دو هزار و ۵۵۰ عنوان مجرمانه در ۲۲۲ قانون مصوب کشور گنجانده شده و این در حالی است که افزایش عناوین مجرمانه بر خلاف سیاست‌های قضازدایی است.» او افزود دستگاه قضائی با همکاری مجلس شورای اسلامی، «در حال قضازدایی و جرم‌زدایی از قریب به ۱۰ عنوان مجرمانه است» و ماه آینده با روشن شدن تکلیف آن حدود دو میلیون پرونده در دستگاه قضائی کاهش خواهد یافت. سه سال پیش نیز تقی رستم‌وندی، رئیس وقت‌ سازمان امور اجتماعی کشور گفته بود: «ایران با داشتن ۲۴۰هزار زندانی رتبه نهم دنیا به لحاظ تعداد کل زندانیان را به خود اختصاص داده است.» در همان زمان سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی وقت اعلام کرد: «در هر ساعت ۵۰ نفر وارد زندان می‌شوند.» زندان‌های ایران مملو از زندانیان است، طوری که شمار آن‌ها بیش از ظرفیت زندان‌هاست در حالی که در بسیاری از کشورها به دلیل کاهش شدید جرائم، خلاف این مسیر در جریان است. مهرماه سال گذشته حسن نوروزی نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس گفته بود: «قبل از انقلاب ۱۶هزار زندانی داشتیم و اکنون ۲۴۰هزار زندانی داریم.» این به‌معنای آن است که در چهار دهه گذشته شمار زندانیان در ایران ۱۵ برابر شده است.

طالبان در افغانستان کمیسیون حقوق بشر، دبیرخانه‌های شورای ملی و شورای مصالحه را منحل کردند

حکومت طالبان، کمیسیون‌ حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه و شورای امنیت ملی را منحل کرد. براساس نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و ملا محمدحسن آخوند، رئیس‌الوزرای رژیم طالبان نیز آن را امضا کرده است، این نهادها براساس دستور شفاهی ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان منحل شده‌اند. این در حالی است که قرار بود کمیسیون مستقل حقوق بشر با تغییر نام آن حفظ شود و کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز ابقا شوند. طالبان پیش از این کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و وزارت‌های دولت در امور صلح و امور پارلمانی را حذف کرده بودند.

قیمت نفت به دلیل کم شدن فعالیت‌های اقتصادی چین بار دیگر کاهش پیدا کرد

قیمت نفت امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه بار دیگر کاهش یافت. ظهر دوشنبه هر بشکه (۱۵۹ لیتر) نفت برنت دریای شمال ۱۱۰,۷۳ دلار قیمت داشت. این رقم ۸۲ سنت کمتر از قیمت روز جمعه گذشته بود. قیمت هر بشکه نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز با ۶۳ سنت کاهش به ۱۰۹,۸۶ دلار رسید. کارشناسان اقتصادی دلیل کاهش قیمت نفت را فعالیت‌های ضعیف اقتصادی چین می‌دانند و آن را به قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در شانگهای چین مربوط می‌دانند. درخواست‌های چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان کاهش یافته و معادلات بازارهای جهانی را دستخوش تغییر کرده است.

گرد و غبار در مهران به ۶۷ برابر حد مجاز رسید

ورود توده گرد و غبار به استان ایلام از صبح دوشنبه ۲۶ اردیبهشت باعث تعطیلی دو نوبت صبح و عصر مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این استان شد. در مهران و دهلران وضعیت به شکل ویژه‌ای بد گزارش شده است. در مهران که غلظت گرد و غبار به ۶۷ برابر حد مجاز رسیده، تمام اداره‌ها و مرکزهای آموزشی و دانشگاهی و بانک تعطیل شدند. رسانه‌های ایران درباره مهران چنین تیتر زدند: «شهر تعطیل شد». گرد و غبار در هفته‌های اخیر بسیاری از مناطق ایران به ویژه سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، و کرمانشاه را دچار مشکل کرده است.

طالبان دو فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی را که در افغانستان پناهنده بودند، بازداشت کرد

کابل ــ طالبان دو فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی را در افغانستان بازداشت کرده‌اند. این دو مخالف سیاسی حکومت ایران، همایون زارعان، موسیقی‌دان و فعال سیاسی، و کمال خاکی،‌ فعال سیاسی کرد هستند. آقای زارعان از هشت سال به این سو به‌دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پناهنده شده بود. کمال خاکی فعال سیاسی کرد نیز چهار سال بود که با خانواده‌اش در کابل زندگی می‌کرد. منابع آگاه به رادیو زمانه گفته‌اند که نیروهای طالبان شنبه‌شب منزل این دو مخالف سیاسی ایران را بازرسی کرده و سپس با چشمان و دستان بسته آنان را با خود برده است. این منبع آگاه می‌گوید این دستگیری به درخواست دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی انجام شده است. زمانه مستقلاً قادر به تأیید این موضوع نیست.

به‌لطف آتش‌بس در یمن اولین پرواز تجاری در شش سال گذشته از صنعا انجام شد

یک شرکت هواپیمایی یمن دوشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه از صنعا، پایتخت این کشور که در دست شورشیان حوثی است، به پرواز درآمد. این اولین پرواز تجاری در شش سال گذشته از پایتخت یمن است که به‌دلیل برقراری آتش‌بس در این کشور ویران‌شده از جنگ انجام می‌شود. از ۱۳ فروردین / ۲ آوریل، طرف‌های متخاصم آتش‌بس را رعایت کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه از فرودگاه صنعا اعلام کرد که این هواپیما عازم امان پایتخت اردن بود و حدود ۱۰۰ مسافر یمنی داشت که بیشتر آن‌ها بیمار یا مسن بودند. در جنگ یمن ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و عربستان سعودی و متحدانش از دولت یمن پشتیبانی می‌کنند.

روسیه بار دیگر در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هشدار داد

دولت روسیه سوئد و فنلاند را تهدید کرد که در صورت پیوستن به ناتو با عواقبی روبه‌رو خواهند شد. به‌گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت چنین اشتباه جدی‌ای وضعیت جهان را به‌طور اساسی تغییر خواهد داد و سوئد و فنلاند نباید توهم این را داشته باشند که روسیه در برابر چنین اقدامی تصمیم ساده‌ای خواهد گرفت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی با سائولی نینیسته، همتای فنلاندی خود از تصمیم این کشور برای پیوستن به ناتو ابراز نارضایتی کرده و آن را یک اشتباه خوانده است.

یک جمعیت‌شناس: مجرد زیستن در ایران بیشتر شده و حدود ۹ درصد از خانوارهای ایران «تک نفره» هستند

یک جمعیت‌شناس به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است حدود ۹ درصد از کل خانوارهای ایران، «تک نفره» هستند. شهلا کاظمی‌پور شمار خانوارها در ایران را ۲۷ میلیون اعلام کرده و گفته است در سال‌های اخیر تعداد خانوارهای تک‌نفره به دلیل افزایش مهاجرت، افزایش طلاق و گرایش جوانان به مجرد زیستن، بیشتر شده است. گفته‌های این جمعیت‌شناس روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت به مناسبت «روز جهانی خانواده» در ایسنا منتشر شده و او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «جمعیت ایران در حال حاضر بیش از ۸۵ میلیون نفر است و نزدیک به ۲۷ میلیون خانوار در ایران وجود دارد که میانگین بُعد این خانوارها نیز ۳,۱۵ است.» کاظمی‌پور تفاوت خانوار با خانواده را بر اساس ضرورت حضور پدر یا مادر یا هر دو در آمارگیری جمعیت «خانواده‌ها» توضیح داده و گفته است: «در مقابل زندگی دو برادر یا دو دوست با هم می‌تواند جزء آمار "خانوار" حساب شود.» به گفته او در حال حاضر در ایران سه میلیون خانوار و ۲۴ میلیون خانواده‌ زندگی می‌کنند:‌ «به طور کلی به دلیل افزایش جمعیت از طریق ازدواج، مهاجرت، طلاق یا جدا شدن جوانان به هر دلیلی از خانواده و تشکیل زندگی جداگانه، تعداد خانوارها بیشتر شده است.» این جمعیت‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است در گذشته اغلب به دلیل‌ کوتاه بودن طول عمر، یکی از زوجین فوت می‌کرده و خانواده‌ها از هم گسسته می‌شدند اما اکنون سنوات زندگی زناشویی بیشتر شده و همین افزایش طول دوران زناشویی از جمله عوامل بیشتر شدن طلاق است: «چون افراد برای مدتی طولانی با هم زندگی می‌کنند، امکان بالا گرفتن اختلافات بیشتر است و تعداد افراد بیشتری در معرض طلاق قرار می‌گیرند.»

به بهانه کرونا اما از واهمه بالا گرفتن اعتراضات به نابرابری: وزارت کشور دستور داد تمام مسابقات فوتبال ایران بدون تماشاگر برگزار شود

همزمان با آغاز اعتراضات به نابرابری، سازمان لیگ فوتبال ایران با استناد به ابلاغیه وزارت کشور و به بهانه «ضرورت تثبیت شرایط کنترل شده کرونا» و با این ترفند که در اکثر ورزشگاه‌های ایران «شیوه‌نامه‌های بهداشتی» رعایت نمی‌شود، تمام مسابقات فوتبال ایران را بدون تماشاگر کرد. دور تازه خیزش مردمی در شهرهای مختلف ایران در واکنش به آزادسازی نرخ اقلام اساسی از نزدیک به ده روز قبل در خوزستان آغاز شد و از ۲۲ اردیبهشت به دیگر شهرهای ایران تسری یافت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از برنامه اقتصادی دولت که به «جراحی اقتصادی» موسوم است حمایت کرده و و از همه ارکان نظام خواسته است در اجرای آن به دولت کمک کنند.