ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سارا_نتانیاهو پس از تخفیف اتهام به سوءاستفاده از اموال دولتی اعتراف کرد

#سارا_نتانیاهو، همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یک‌شنبه ۱۶ ژوئن/ ۲۶ خرداد در دادگاه حاضر شد تا جرم خویش در سوء استفاده از اموال دولتی را بپذیرد. اعتراف او پس از تخفیف اتهام صورت گرفت. سارا نتانیاهو به پرداخت ۱۰ هزار شکل (۲,۷۷۵ دلار) جریمه و بازگرداندن مبلغ هزینه‌شده (۴۵ هزار شکل یا ۱۲,۴۹۰ دلار) محکوم شد. در کیفرخواست اصلی، سارا نتانیاهو همراه با یک کارمند دولتی دیگر به سوء استفاده از بودجه دولتی به میزان ۱۰۰ هزار دلار برای پرداخت صورت‌حساب‌های گران‌قیمت به رستوران‌های لوکس متهم شده بودند، اما روز یک‌شنبه قاضی او را در مورد «سوء استفاده عمدی از سوء استفاده یک شخص دیگر از بودجه‌ی دولتی به نفع خویش» مجرم شناخت. دادستان‌ها گفتند به خاطر «سابقه پاک» او پیش از این جرم و «تحقیر عمومی» که در این ماه‌ها متحمل شده است،‌ اتهام او را تخفیف داده‌اند. بنیامین نتانیاهو خود نیز به رشوه،‌ فساد و سوء استفاده از جایگاه متهم شده است. دادگاه او اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد اما نتانیاهو به دنبال تعویق آن است و می‌تواند از دادگاه عالی اسرائیل چنین تقاضایی بکند. نتانیاهو این اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

رویترز: نوجوان عربستانی شیعه اعدام نخواهد شد

مرتجی القریریص، نوجوان عربستانی شیعه که در سن ۱۴ سالگی به‌ دلیل شرکت در «تظاهرات روی دوچرخه» در ۱۱ سالگی دستگیر شده است، اعدام نخواهد شد و ممکن است تا سال ۲۰۲۲ آزاد شود. اتهامات مرتجی القریریص به زمانی که او ۱۱ سال داشت بازمی‌گردد. یک مقام عربستان سعودی که مایل به فاش شدن نامش نبوده، روز شنبه ۱۵ ژوئن/۲۵ خرداد به خبرگزاری رویترز گفته است این نوجوان اعدام نخواهد شد. گروه‌های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده بودند که مقامات سعودی می‌خواهند القریریص را به خاطر اتهاماتی که به کودکی او برمی‌گردد، اعدام کنند. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا نیز گزارش داده بود القریریص کوچک‌ترین زندانی سیاسی در عربستان با حکم اعدام مواجه است. او در سپتامبر سال ۲۰۱۴ دستگیر شد و برایش حکم ۱۲ سال زندان صادر شده است. عربستان که شیعیان را به‌ شدت سرکوب می‌کند، پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی واشنگتن‌پست، زیر ذره‌بین ناظران بین‌المللی حقوق بشر قرار گرفته است. چهارشنبه ۱۲ژوئن/۲۲ خرداد دولت اتریش با تایید پارلمان این کشور و برای جلوگیری از اعدام القریریص، اعلام کرده بود یک مرکز گفت‌وگوی مذاهب در وین که توسط دولت عربستان حمایت مالی می‌شود، خواهد بست.

طرح #نظام_روزنامه‌نگاری در #ایران باز هم در کمیسیون فرهنگی رأی نیاورد

سخنگوی #کمیسیون_فرهنگی #مجلس از مخالفت دوباره اعضای این کمیسیون با کلیات طرح نظام روزنامه‌نگاری در ایران خبر داد. به گفته #فاطمه_ذوالقدر، این طرح روز شنبه ۲۶ خرداد در کمیسیون فرهنگی به رای گذاشته شد اما نتوانست آرای لازم را کسب کند. ذوالقدر گفت: «در این طرح حقوق روزنامه‌نگاران مورد توجه قرار نگرفته و دارای ابهاماتی است.» این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام نکرد منظور از "حقوق روزنامه‌نگاران" و ابهامات یاد شده دقیقا چیست؟ از میان مفاد لحاظ شده در این طرح یکی حمایت از حقوق و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و دیگری امنیت شغلی و منزلت خبرنگاران بوده که از نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دارای ابهام شناخته شده و نتوانسته رأی بیاورد. به دلیل عدم حمایت دولت در ایران امنیت شغلی روزنامه‌نگاران تضمین شده نیست و از طرفی به علت حاکمیت ایدئولوژیک در جمهوری اسلامی، عده زیادی از روزنامه‌نگاران همواره با خطر بازداشت و تعقیب قضایی از سوی دستگاه‌های حکومتی روبه‌رو هستند. ایران هم اکنون در کنار کشورهایی همچون چین، مصر و ترکیه از جمله زندان‌های بزرگ برای روزنامه‌نگاران است.

پدر #ساناز_الله‌یاری پس از ملاقات با دخترش در زندان #اوین، دچار سانحه شد

ظهر روز یک‌شنبه ۲۶ خرداد، خانواده ساناز الله‌یاری، زندانی محبوس در زندان اوین، پس از خروج از سالن ملاقات زندان دچار سانحه شدند. به روایت شاهدان، در این سانحه خودرو زندان با پدر ساناز الله‌یاری تصادف کرد. پس از این اتفاق خودرو محل را ترک کرده و راننده همراه خانواده الله‌یاری به بیمارستان شهدای تجریش رفته است. شاهدان این سانحه به زمانه گفته‌اند میزان جراحات وارد شده به پدر ساناز الله‌یاری زیاد بوده و دست، پا و سر او دچار آسیب‌های جدی شده است. مأموران امنیتی روز ۱۹ دی ماه ۹۷ ساناز الله‌یاری و همسرش امیرحسین محمدی‌فر را بازداشت کردند. کمپین حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۲۰ خرداد گزارش کرد که ساناز الله‌یاری به شدت بیمار است و با وجود درخواست‌های خانواده‌اش برای انتقال به بیمارستان به منظور معاینات تخصصی‌تر، تاکنون با این درخواست‌ها مخالفت شده است.

سفیر #بریتانیا در تهران خبر «احضار» خود به وزارت امورخارجه ایران را تکذیب کرد

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران روز یک‌شنبه ۲۶ خرداد/ ۱۶ ژوئن در حساب کاربری توییتر خود گزارش منتشر شده در مورد احضارش به وزارت امور خارجه ایران را تکذیب کرد و گفت دیدارش با مقام‌های جمهوری اسلامی به درخواست خود او برگزار شده است. او در واکنش به خبر «احضار» خود نوشت: «جالب است. من هم تازه این را می‌شنوم. من دیروز خواستار یک ملاقات فوری با وزارت خارجه شدم و درخواستم اجابت شد. احضاری در کار نبود. البته اگر رسما احضار شده بودم حتما پاسخ می‌دادم، همان‌طور که همه سفیران این کار را می‌کنند». وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده بود سفیر بریتانیا را به‌ دلیل «اظهارات خلاف واقع وزیر امور خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان» احضار کرده است. وزارت امور خارجه بریتانیا ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «تقریبا مطمئن است سپاه پاسداران در حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان دست داشته است».

رئیس #شورای_شهر #تهران: من خودم شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم؛ تمایلی به طرح #زیست_شبانه ندارم

به گزارش خبرگزاری فارس محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با طرح زیست شبانه گفت: «مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم، بنابراین تمایلی به این طرح ندارم». او دلیل دیگر مخالفت خود را «نگرانی برای فرزندان و زنان» دانست: «در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعا نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند». اشاره او به لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» است که زمستان ۹۷ با ۱۴ رأی موافق در شورای شهر تصویب شد. خبرگزاری فارس این طرح را «ضد ارزشی و غیرقانونی» خوانده. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران نیز پیشتر از مقابله با زیست شبانه در تهران خبر داده و گفته بود به همه صنوف اعلام شده که «زیست شبانه نداریم و صرفاً صنوف تا یک بامداد مجاز به فعالیت‌اند و در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد».

جلسه غیرعلنی #مجلس برای تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یک‌شنبه ۲۶ خرداد برای بررسی دلایل افزایش لجام‌گسیخته خودرو در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس پیش از جلسه علنی به وضعیت بازار خودرو در کشور و بررسی راهکارها به همراه وزیر «صمت» و نمایندگانی از شرکت‌های خودروسازی و اتاق بازرگانی پرداختند. پیشتر مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو را واسطه‌گری و دلالی عنوان کرده و گفته بود به دلیل نظارت ضعیف دولت بر بازار خودرو، دلالان و واسطه‌ها به راحتی در بازار جولان می‌دهند. ‎

وزیر انرژی #عربستان: امیدواریم اعضای #اوپک کاهش #تولید_نفت را تمدید کنند

وزیر انرژی #عربستان_سعودی روز یک‌شنبه ۱۶ ژوئن/ ۲۶ خرداد اعلام کرد ممکن است در اولین هفته ژوییه در وین جلسه‌ای میان اعضای اوپک برگزار شود و او امیدوار است اوپک بتواند به توافقی برای تمدید کاهش تولید نفت برسد. به‌ گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، اوایل ژوئن اعلام کرده بود اعضای اوپک به تفاهمی برای کاهش تولید نفت بعد از ژوئن نزدیک شده‌اند اما هنوز باید با کشورهای غیراوپک که در توافق برای تولید نفت سهیم‌اند گفت‌و‌گوهایی انجام شود. او در حاشیه نشست وزیران انرژی و محیط زیست اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن به خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم در نشست دو هفته دیگر در وین برای تمدید مدت کاهش تولید نفت به توافق برسیم». اعضای اوپک و متحدانش (اوپک+) در ماه دسامبر ۲۰۱۸ موافقت کردند که تولید نفت را از اول ژانویه ۲۰۱۹ به ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. دلیل این تصمیم تنظیم قیمت نفت و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها بود. سهم کاهش تولید اوپک ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که باید از سوی ۱۱ عضو این سازمان به جز ایران، لیبی و ونزوئلا اجرا شود.

خبرگزاری تسنیم: روزهای سختی در انتظار عربستان است

یک سخنگوی نیروهای حوثی گفته است «یگان پهپادی»، عملیاتی گسترده و منحصر به فرد را با استفاده از پهپادهای تهاجمی «قاصف کی ۲» علیه فرودگاه‌های أبها و جیزان در جنوب عربستان سعودی صورت داده است. گفته می‌شود این حمله‌ها شنبه ‌شب ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد انجام شده است. به گفته یحیی سریع، «این عملیات‌ها‌ با دقت بالایی انجام و باعث تعطیل شدن فعالیت‌های هر دو فرودگاه هدف حمله» شده‌اند. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی با انتشار سخنان این سخنگو، از قول او نوشته است روزهای سخت و دردناکی در انتظار «رژیم سعودی» است، اگر به حمله‌ها و محاصره یمن ادامه دهد. تسنیم همچنین تجهیزات حمله‌های هفته پیش به فرودگاه‌های جیزان و أبها را «قاصف کی ۲» معرفی کرد که آشیانه و ایستگاه‌های هواپیماهای بدون سرنشین سعودی را هدف قرار داده‌اند.

قطع واردات کالاهای پزشکی همزمان با کمبود ذخایر در حوزه تجهیزات

به گفته مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، ایران هم اکنون فقط به اندازه سه ماه آینده ذخیره در حوزه تجهیزات استراتژیک پزشکی در اختیار دارد و این در حالی است که ورود ۳۳۲ کالای پزشکی به کشور ممنوع شده است. حسین صفوی همچنین گفته است در حال حاضر در زمینه قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور آمار رسمی وجود ندارد، اما: «با عاملان توزیع کالاهای فاقد مجوز در این حوزه برخورد خواهیم کرد.» به گفته صفوی ذخایر تجهیزات پزشکی در حد یک دوره سه ماهه پیش‌بینی می‌شود اما سازمان غذا و دارو در تلاش است این تجهیزات را برای نیمه دوم سال نیز تامین کند. در این میان حجم مطالبات حوزه تجهیزات، کار را برای تامین کنندگان و توزیع کنندگان حوزه پزشکی سخت‌تر کرده است. مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفته است برخی از شرکت‌های تامین کننده تجهیزات و همین‌طور شرکت‌های بیمه به دلیل مطالبات بالا می‌خواهند به صورت نقدی کار کنند اما در مجموع این‌طور نیست که همه شرکت‌ها به صورت نقدی کالاها را تامین کنند. ‎