ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رای‌گیری ۱۴۰۰: سعید جلیلی هم به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید

سعید جلیلی، یکی از کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شامگاه چهارشنبه ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای انصراف خود از شرکت در رای‌گیری انتخابات را اعلام کرد. او در این اطلاعیه دلیل انصراف خود را حمایت‌ها از ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرای دیگر عنوان کرد و نوشت: «شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آن‌چه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، ازهم‌اکنون ایشان را با رأی خود در قبول این مسئولیت بزرگ یاری رسانند.» صبح چهارشنبه علیرضا زاکانی، کاندیدای اصولگرای دیگر به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات ۱۴۰۰ کناره‌گیری کرد. روز چهارشنبه ۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از آن‌ها خواستند به نفع ابراهیم رئیسی انصراف دهند. محسن مهرعلیزاده، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران نیز کناره‌گیری خود را اعلام کرده است. برخی از اصلا‌ح‌طلبان از انصراف مهرعلیزاده استقبال کردند و این کناره‌گیری را به نفع کاندیدای مورد نظر خود عبدالناصر همتی تفسیر کردند. بدین ترتیب تاکنون از هفت کاندیدایی که صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان تأیید شد ابراهیم رئیسی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی باقی مانده‌اند. با این روند، هنوز احتمال دارد یک یا دو نفر از کاندیداهای باقی مانده نیز انصراف دهند.

علیرضا زاکانی به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علیرضا زاکانی، کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران صبح چهارشنبه ۲۶ خرداد پس از حضور در امامزاده علی اکبر چیذر به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات ۱۴۰۰ کناره‌گیری کرد. زاکانی در به خبرنگار صدا و سیما گفت: «با توجه به اقبال فراوانی که از آیت الله رئیسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رای می‌دهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.» صبح چهارشنبه ۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از آن‌ها خواستند به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف دهند. نمایندگان نوشته‌اند: «قطعا این کناره‌گیری، خود تلاشی برای حضور حداکثری مردم در صحنه شکل‌دهی به دولتی کارآمد و مقتدر خواهد بود.» همزمان مرتضی فیروزآبادی سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی اعلام کرد که جلیلی قصد کناره‌گیری ندارد. فیروزآبادی گفت: « ما اصلاً فضای انصراف نداریم و ستاد کاملاً مشغول کار است.الان که با شما صحبت می‌کنیم، ما تا پایان روز چهارشنبه برنامه‌هایمان را پر کرده‌ایم.»

انتخابات ریاست جمهوری: محسن هاشمی و علی مطهری هم پشت عبدالناصر همتی قرار گرفتند

محسن هاشمی و علی مطهری دو تن از افراد نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شرکت می‌کنند و به عبدالناصر همتی رأی می‌دهند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرد و انصراف محسن مهرعلیزاده از نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران را زمینه‌ساز «وحدت در میان اصلاح‌طلبان حاضر در انتخابات» دانست و از مردم خواست به همتی رأی دهند تا به‌گفته او «تلخی بی‌مهری‌های رد صلاحیت‌ها به شیرینی ابطال مهندسی انتخابات تبدیل گردد». هاشمی همچنین «خلاء انسجام در جبهه اصلاح‌طلبان» و کاهش اعتماد به تأثیر صندوق‌های رأی را «بزرگ‌ترین تهدیدات جامعه» خواند. علی مطهری نیز در اظهارنظری گفت: «اگر اصلاح‌طلبان و معتدلان از همتی حمایت کنند، احتمال این‌که انتخابات به دور دوم کشیده شود و همتی در دور دوم پیروز شود زیاد است.» او افزود پس از پیروزی همتی «در زمان‌های بعدی باید به سراغ حل مشکل برویم و مثلاً برای این‌که اعضای شورای نگهبان با این همه دسته‌گلی که به آب دادند تغییر کنند تلاش کنیم.» نه محسن هاشمی و نه علی مطهری هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های همتی برای حل مشکلات جامعه نکرده‌اند و حتی نگفته‌اند که در صورت موفقیت همتی چگونه سیاست «تغییر در شورای نگهبان» را که یکی از اصلی‌ترین شعارهای اصلاح‌طلبان است و تا کنون ثمری نداشته را به پیش خواهند برد. در میان اصلاح‌طلبان بر سر شرکت در انتخابات و رأی دادن به یک کاندیدا اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آن‌ها، از جمله مجمع روحانیون مبارز و حزب اتحاد گفته‌اند که کاندیدایی در این انتخابات نخواهند داشت.

مقام سازمان نظام پزشکی: بسیاری از کادر درمان در بخش خصوصی واکسن دریافت نکرده‌اند

علی تاجرنیا، معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «هنوز بسیاری از کادر درمان در بخش خصوصی واکسن دریافت نکردند، این در حالی است که وزارت بهداشت وارد فاز دوم شده و بخش‌هایی را واکسیناسیون می‌کند، حتی می‌بینیم در برخی از شهرستان‌های تهران و همچنین شهرهای جنوبی واکسن برای افرادی که واجد شرایط هستند، وجود ندارد و این شائبه وجود دارد که شبکه‌های بهداشت واکسن‌ها را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که هنوز نوبت‌شان نشده است.» تاجرنیا در ادامه این مصاحبه در انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت افرود: «عدم توزیع مناسب و تزریق واکسن به افرادی که در اولویت‌های بعدی هستند، ولی واکسن را زودتر دریافت می‌کنند، فضای آشفته‌ای را ایجاد می‌کند که در آن هر اتفاقی ممکن است بیفتد.» معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن برکت گفت: «آنچه مسلم است، این است که اراده‌ای وجود دارد که واکسن‌های داخلی را هرچه زودتر در عرصه عمومی توزیع کنند و واکسیناسیون عمومی را با آنها انجام دهند که یک بخشی از آن ناشی از این نگاه است که ما نیازمند واکسن خارجی نیستیم و می‌خواهند، چنین نگاهی را تقویت کنند، بخش دیگر هم ناشی از این است که به‌دلیل عدم ورود واکسن به کشور و در تنگنا قرار گرفتن شرایط، افراد را به این سمت سوق می‌دهند.»

۲۱۰ نماینده مجلس از نامزدهای اصول‌‌گرا خواستند به نغع رئیسی کناره‌‌گیری کنند

۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از آن‌ها خواستند به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف دهند. نمایندگان نوشته‌اند: «قطعا این کناره‌گیری، خود تلاشی برای حضور حداکثری مردم در صحنه شکل‌دهی به دولتی کارآمد و مقتدر خواهد بود.» روز گذشته رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع مردم کاشان اعلام کرده که به نفع ابراهیم رئیسی کنار خواهد کشید. دقایقی پس از انتشار خبر انصراف زاکانی، مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی این کاندیدا، انتشار اخباری درباره انصراف زاکانی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد و گفت: «ستاد آقای زاکانی کناره‌گیری ایشان را تکذیب می‌کند و هیچ خبری مبنی بر کناره‌گیری اعلام نشده است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان: به سبب خشکسالی پایدار، تالاب جازموریان کرمان در حال خشک شدن است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اعلام کرد به سبب خشکسالی پایدار تالاب جازموریان کرمان در حال خشک شدن است. مرجان شاکری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «سدسازی‌ها، ساخت بندهای خاکی برای کشاورزی و ایجاد بیش از ۱۰ هزار چاه غیر مجاز در کنار این تالاب، همگی باعث کاهش آب منطقه شده که البته تاثیرگذارترین آنها بر افزایش خشکسالی منطقه همان سد جیرفت است.» قرار است در شورای برنامه‌ریزی استان کرمان و سیستان و بلوچستان طرحی برای احیای تالاب تصویب شود. اما هنوز منابع مالی لازم تامین نشده. علاوه بر کاهش بارندگی‌ها، چاه‌های غیر مجاز هم در خشک شدن تالاب جازموریان دخیل‌اند. شاکری در ادامه مصاحبه با ایلنا افزود: «اگر قرار باشد چاه‌های غیر مجاز را مسدود کنیم ابتدا باید معیشت مردم را در نظر بگیریم. چرا که مناطق اطراف تالاب جازموریان مردمان محرومی زندگی می‌کنند که معیشت‌شان وابسته به منابع آبی است. پیش از هر چیز اول باید برایشان شغل‌های جایگزین در نظر گرفته شود.» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: «از آنجا که برداشت محصولات کشاورزی برای کشاورزان به صرفه نیست، بسیاری از محصولات جنوب استان مدام خراب می‌شود که در اصل این منابع آبی پنهان است که همراه با محصولات از بین می‌رود. برای مثال تمام سیب زمینی و پیازهایی که در جنوب استان غیر قابل استفاده و دپو می‌شوند به‌نوعی موجب هدر رفت منابع آب استان در شرایط بحران آب می‌شوند.»

اولین انصرافی انتخابات ریاست‌جمهوری: مهرعلیزاده کنار رفت

محسن مهرعلیزاده، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، کناره‌گیری خود را اعلام کرد. مهرعلیزاده با انتشار نامه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور انصراف خود را اعلام کرد. ستاد محسن مهر علیزاده یا خود او هنوز بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده‌اند. همچنین روشن نیست که کناره‌گیری او به معنای حمایت از عبدالناصر همتی است و یا اینکه او از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. مهرعلیزاده در روزهای گذشته تلاش کرد خود را به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصلاح‌طلبی معرفی کند ولی در این امر ناموفق بود. صبح امروز برخی از گروه‌های جریان اصلاح‌طلب حمایت خود را از عبدالناصر همتی اعلام کرده‌اند. برخی دیگر از این گروه‌ها از جمله مجمع روحانیون مبارز و حزب اتحاد نیز گفته‌اند که کاندیدایی در این انتخابات نخواهند داشت. با انصراف مهرعلیزاده، اکنون ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی در انتخابات باقی‌مانده‌اند.