ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرویز عینی، فعال صنفی معلمان در دلفان را بازداشت کردند

به گزارش شورای صنفی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، پرویز عینی از معلمان و فعالان صنفی شهرستان دلفان واقع در استان لرستان، صبح پنج‌شنبه ۲۶ خرداد به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. امروز معلمان به فراخوان شورای هماهنگی برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته تجمع سراسری برگزار کردند. پرویز عینی صبح هنگامی که در مسیر رفتن به سوی اداره آموزش و ‌پرورش دلفان که محل برگزاری تجمع معلمان بود، به دست نیروهای امنیتی دستگیر شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری این فعال صنفی معلمان تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. در روزهای پیش از برگزاری تجمع سراسری معلمان نیروهای امنیتی بیش از ۴۰ فعال صنفی را در سراسر کشور بازداشت کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده در شهر شیراز بیش از ۶۰ نفر دستگیر شده‌اند.

ترکیه ۱۶ روزنامه‌نگار کُرد را به اتهام «تبلیغات تروریستی» زندانی کرد

انجمن مطالعات رسانه‌ و حقوق و همچنین رسانه‌های محلی ترکیه پنج‌شنبه ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن اعلام کردند که دادگاهی در ترکیه ۱۶ روزنامه‌نگار و کارمند کُرد رسانه‌ها را به اتهام «تبلیغات تروریستی» زندانی کرد. این افراد به مدت هشت روز در شهر کردنشین دیاربکر، واقع در جنوب شرقی ترکیه بدون آن‌که به‌طور رسمی متهم شوند در بازداشت به‌سر ‌بردند و دادستان‌ها دو بار درخواست تمدید بازداشت آن‌ها را صادر کردند. پنج روزنامه‌نگار دیگر که در ۸ ژوئن بازداشت شده بودند، زندانی نشدند. ۸ ژوئن پلیس در دیاربکر ۲۱ روزنامه‌نگار را به اتهام تبلیغ برای «سازمان‌های تروریستی» و تهیه برنامه‌های تلویزیونی برای بلژیک و بریتانیا بازداشت کرده بود. منابع پلیس گفته‌اند در حال تحقیق درباره «کمیته مطبوعاتی» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند. روز دوشنبه، ۸۳۷ روزنامه‌نگار و ۶۲ سازمان رسانه‌ای با صدور بیانیه‌ای از همکاران بازداشت‌شده خود حمایت کردند و بازداشت آن‌ها را به‌عنوان «ضربه‌ای به آزادی مطبوعات» محکوم کردند. چندین گروه رسانه‌ای نیز بازداشت‌های هفته گذشته را «بی رحمانه» خوانده‌اند. به‌گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ترکیه در دهه گذشته بیش از سایر کشورها روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است.

بلاتکلیفی و تداوم بازداشت کریم پزشکی و سعید رشیدی، دو شهروند بانه‌ای

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کریم پزشکی و سعید رشیدی دو شهروند بازداشت شده اهل بانه، علی‌رغم گذشت بیش از ۷ ماه از زمان دستگیری، هم‌چنان بلاتکلیف در زندان سنندج در بازداشت موقت به‌سر می‌برند. این دو شهروند کُرد اواسط آبان ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در بانه بازداشت شدند. اتهام مطروحه علیه آنها «همکاری با یکی از از احزاب اپوزیسیون نظام» عنوان شده است. کریم پزشکی و سعید رشیدی در تاریخ ۲۰ آبان ماه سال گذشته به دست نیروهای امنیتی در بانه بازداشت و مورخ ۲۵ بهمن ماه پس اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شدند. به گزارش هرانا بازداشت این شهروندان با ضرب و شتم همراه بوده است و نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی آنها از جمله لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، گوشی تلفن همراه و تعدادی کتاب را ضبط کرده و با خود برده بودند. این دو شهروند اهل بانه در طول مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و تاکنون جلسه دادگاه جهت رسیدگی به اتهامات آن‌ها برگزار نشده است.

مصوبه سران سه قوه برای تشدید مجازات گرانفروشی: شرکت‌های دولتی همچنان مستثنی هستند

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی گفت که در جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه قرار شد تا مجازات گرانفروشی تشدید شود. جهرمی در حساب توییترش نوشت: «‏پس از الزام شش شرکت لبنیاتی به اصلاح و کاهش قیمت محصولات، امروز نیز ۲۵۰۰ تن انواع شوینده از شبکه پخش به کارخانه بازگردانده و قیمت درج‌شده روی آن‌ها اصلاح شد. با مصوبه جدید سران قوا مبنی بر پنج برابر شدن مجازات‌های تعزیراتی، با گران‌فروشی قاطع‌تر برخورد می‌شود.» این گفته سخنگوی دولت در حالی است که برخی نمایندگان مجلس، شرکت‌های دولتی را یکی از عوامل اصلی گرانفروشی می‌دانند. مصوبه جلسه سران سه قوه هم هنوز علنی نشده است و نحوه برخورد با دستگاه‌های دولتی که در کرانفروشی نقش دارند روشن نیست. در بهمن‌ماه سال گذشته علی‌رضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره نقش دولت در گرانفروشی برنج و دیگر اقلام اساسی گفته بود: «دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزارتومانی وارد می‌کند، اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان می‌فروشد؛ این یعنی دولت و مباشر آن‌ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی- برنج را حدود ۱۷۰ درصد گران‌تر به فروش می‌رساند.»

ضرغامی: سپاه و ارتش در حوزه گردشگری فعال می‌شوند، به روس‌ها هم مشروب نمی‌دهیم

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که به دنبال جلب نظر سپاه و ارتش برای فعالیت در حوزه گردشگری است. او گفت برای توسعه گردشگری دریایی در خلیج فارس با مقام‌های ارتش و سپاه صحبت کرده است و آن‌ها هم حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه شده‌اند. گردشگری دریایی در ایران که طرح توسعه آن قرار بود از اروند رود در خوزستان تا سواحل مکران امتداد داشته باشد به دلیل فضای امنیتی در خلیج فارس و کنترل سپاه بر آن تا کنون ناکام بوده است. سپاه چندین منطقه دریایی در شمال خلیج فارس در اختیار دارد و قایق‌های تندرو و ناوهای این نیرو در این مناطق مستقرند. ضرغامی همچنین از توافق با وزارت نفت برای در اختیار گذاشتن نفت‌کش‌های قدیمی برای تبدیل آن‌ها به جاذبه گردشگری خبر داد: «از وزیر نفت خواستم یک شرکت گردشگری تاسیس کند و این نفت کش‌ها را در اختیار آنجا قرار دهد. نمی خواهیم بگوییم نفت کش را کروز مسافربری کنیم، بعد کسی که توجیه نیست بگوید کروز مسافری ویژگی دیگری دارد، اما بالاخره یک نفت کش عظیم با آن عرشه و امکانات خودش یک جاذبه گردشگری است.» وزیر میراث فرهنگی همچنین در خصوص برنامه وزارتخانه‌اش برای جذب توریست‌های روس گفت که توافقی با روس‌ها برای آزادی حجاب گردشگرانشان یا سرو مشروب برای آن‌ها انجام نشده است.