نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#آملی_لاریجانی: چند تن از مدیران وزارت #صمت احضار و ممنوع الخروج شدند، برخورد با #مفسدان_اقتصادی باید خشن باشد

در ادامه کشمکش بر سر #مفسدان_اقتصادی و افرادی که ارز دولتی گرفته و کالایی وارد نکردند، #صادق_لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم گفت که این دستگاه باید با مفسدان اقتصادی خشن برخورد کند. لاریجانی بدون اینکه نامی از محود علوی وزیر اطلاعات ببرد، اظهارت « نظر کسانی که می‌گویند برخورد با مفسدان اقتصادی نباید خشن باشد» را کاملا اشتباه خواند. علوی چندی پیش گفته بود که نباید با بدهکاران بانکی و کسانی که او «کارآفرین» و «فعال اقتصادی» نامیده بود، برخورد قضایی کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رهبر جمهوری اسلامی به وزیر اطلاعات در باره این اظهاراتش تذکر داده است. آملی لاریجانی همچنین گفته که در جریان رسیدگی به تخلف #واردات_خودرو « برخی مدیران و مسئولان وزارت صنعت، احضار، بازجویی و ممنوع الخروج شدند.» پیشتر نیز سخنگوی قوه قضائیه از رسیدگی ویژه به پرونده تخلف برخی از مدیران و کارکنان وزارت صنعت،معدن و تجارت و شرکت پشتیبان فنی سایت اینترنتی ثبت سفارش خودرو خبر داده بود. به گفته لاریجانی کسانی که با ارز و رانت دولتی «به حقوق مردم تجاوز می‌کنند، موجب خدشه به اعتماد عمومی می‌شوند». او گفته که جرم این افراد «می‌تواند مصداق افساد فی الارض باشد و حکم آن نیز در قانون مشخص شده است» و دستگاه قضایی در صدور و اجرای احکام برای این افراد «کوتاهی نخواهد کرد». لاریجانی قبلتر هم متهمان به اخلال در بازار ارز را به حبس طولانی مدت و یا اعدام تهدید کرده بود.

خشک شدن #زاینده‌رود ۲۵ هزار #کشاورز در #اصفهان را بیکار کرد

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان از #بیکاری حداقل ۲۵ هزار تن در شرق این استان به دلیل «خشک شدن زاینده‌ رود و عدم امکان کشاورزی» خبر داده است. خشکیدن #زاینده‌رود و بحران #کم‌آبی موجب اعتراضات گسترده #کشاورزان در اصفهان شد. کشاورزان اصفهانی در یکی از اعتراضات خود محل برگزاری نمازجمعه این شهر را اشغال کردند. اعتراض‌های کشاورزان با خشونت پلیس و نیروهای امنیتی سرکوب شد. استاندار اصفهان هم در حمایت از خشونت علیه معترضان گفته «به هیچکس اجازه نمی‌دهد که ناامنی برای سرمایه‌گذار به وجود بیاورد».

ایران از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد ایران علیه ایالات متحده آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده است. ظریف موضوع شکایت را «اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران» عنوان کرده است. وزیر خارجه ایران این تحریم‌ها را غیرقانونی خوانده. بهمن ۱۳۹۵ نیز ایران به خاطر توقیف حدود دو میلیارد اموال بانک مرکزی این کشور، از آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده بود. دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه مستقر است و به اختلافات قانونی میان کشورها رسیدگی می‌کند. این دادگاه در واقع رکن قضایی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید.

علی رضا #میریوسفی، سخنگوی #ایران در #سازمان_ملل: #اسناد_شورآباد، نمایانگر تلاش #اسرائیل برای متقاعد کردن افکار عمومی در غرب است

سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) اسنادی را که ادعا می‌کند از شورآباد تهران دزدیده و نمایانگر تلاش ایران برای دسترسی به بمب اتمی است، در اختیار چند رسانه‌ آمریکایی گذاشته. اسرائیل با استناد به این می‌گوید ایران از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ در تلاش برای فریب دادن جهان و دسترسی به بمب اتمی بوده. بنابراین در بند غروب برجام که محدویت غنی‌سازی اورانیوم از سال ۲۰۱۵ به بعد را برمی‌دارد باید تجدید نظر شود. نحوه دسترسی به این اسناد یک روز قبل از اجلاس هلسینکی (دیدار و گفت‌وگوی تاریخی ترامپ با پوتین) رسانه‌ای شد. علی رضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است: «این ادعا که ایران هر اطلاعات حساسی را در انبارها و بایگانی‌های رندوم در تهران نگهداری کند بسیار خنده‌دار است.» سخنگوی ایران در سازمان ملل هدف از انتشار گزارش‌ها را تلاش اسرائیل برای متقاعد کردن افکار عمومی در غرب با طرح «ادعای عجیب و غریب» دانسته است.

خامنه‌ای همزمان با انتقاد عمومی به حج با سوبسید دلار ۴۰۰۰ تومانی: «حج بهترین فرصت و یک صحنه عملی برای نشان دادن آمیختگی دین و سیاست است»

یکی از مظاهر آمیختگی «دین و سیاست» در ایران رفتن حج با یارانه دولتی است، امسال با پرداخت یارانه به حاجی‌شوندگان از طریق دادن دلار ۴۰۰۰ تومانی به آنان. این امر باعث انتقاد عمومی شده است، انتقاد در این باره که طبق کدام قانون به حج سوبسید تعلق می‌گیرد. خامنه‌ای امروز در دیدار با کارگزاران حج بدون اشاره به اعتراض عمومی درباره تخصیص دلار ارزان به حجاج، گفت که حج بهترین فرصت و یک صحنه عملی برای نشان دادن آمیختگی «دین و سیاست» است. او همچنین گفت که خمینی باعث شد که معنویت حج بالا رود و سفر حجاج اهمیت سیاسی یابد. او ضمن تأکید بر بعد سیاسی سفر حج گفت که «حج واقعی حجی است که از یک طرف همراه با برائت از مشرکین باشد و از طرف دیگر زمینه ساز وحدت و همدلی و یکصدایی مسلمانان شود.»

کانون صنفی #معلمان_تهران خواستار پایان اعتصاب غذای #محمود_بهشتی شد

کانون صنفی #معلمان_تهران در بیانیه‌ای با اعتراض شدید به #قوه_‌قضاییه به دلیل عدم اجرای #قانون و بی‌مسئولیتی دادیار ناظر بر #زندان_اوین، از خواسته‌های «به‌ حق و قانونی» #محمود_بهشتی، #اسماعیل_عبدی و #محمد_حبیبی حمایت کرده و از محمود بهشتی خواسته است هر چه سریع‌تر به اعتصاب خود پایان دهد: «یک‌بار دیگر دستگاه قضایی در تداوم رفتار بیمارگونه‌ خود یک فعال صنفی، یک زندانی را وادار ساخت از آخرین، خطرناک‌ترین و تنها امکان خود یعنی جانش مایه بگذارد و در اعتراض به روند ناعادلانه برخورد با زندانیان به اصطلاح سیاسی و امنیتی، اقدام به #اعتصاب_غذا نماید؛ آن هم برای رسیدن به بدیهی‌ترین حقوقی که در قوانین همین نظام تصویب شده و رسمیت یافته‌اند.» اعتراضات محمود بهشتی به این موارد است: عدم دادرسی‌ ‌عادلانه در پرونده‌ فعالان صنفی-سیاسی (اصل ۱۶۸ قانون اساسی)، مسدود کردن حق استفاده از مرخصی و عدم اعمال حق قانونی آزادی مشروط برای فعالان صنفی-سیاسی. در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «اصل ۱۶۸ قانون اساسی برای زندانیان به اصطلاح سیاسی به ویژه محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و البته #عبدالفتاح_سلطانی، وکیل آزاده، رعایت نشده است، اما اکنون که هر سه نفر آنها بیش از یک سوم مدت محکومیت (؟!) خود را گذرانده‌اند و واجد شرایط آزادی مشروط هستند، در ظلمی مضاعف این حق نیز از آنان سلب گردیده است.» #محمود_بهشتی از روز دوشنبه ۱۱تیر در #زندان_اوین دست به اعتصاب غذا زده است. کانون صنفی معلمان پیشتر اعلام کرده بود او برای نشان ‌دادن «حسن‌نیت و ایجاد فرصت پاسخگویی برای مسئولان»، ۱۰روز از رسانه‌ای کردن اعتصاب غذایش خودداری کرده. محمود بهشتی لنگرودی از بنیانگذاران کانون صنفی معلمان که مدتی دبیر کل این تشکل بوده، از نیمه اول دهه ۸۰ تاکنون بارها احضار و زندانی شده است. او در بهار سال ۹۵ پس از اعتصاب غذایی طولانی از زندان آزاد شد اما در شهریور سال ۹۶ مجددا دستگیر و روانه زندان اوین شد.

دادستان فردیس: نامزد سابق #مریم_فرجی به #قتل او اعتراف کرده و جسدش به پزشکی قانونی تحویل شده است

دادستان فردیس اعلام کرده نامزد سابق مریم فرجی به قتل این دانشجو اعتراف کرده و جسدش که در باغ خواهر قاتل در نزدیکی فردیس دفن شده بود، به پزشکی قانونی تحویل شده است. حسن جهانشاهلو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان گفته: «فردی که نامزد سابق این خانم بود چند روز قبل دستگیر شد و با توجه به دلایل و شواهد کافی به قتل وی اعتراف کرد». به گفته دادستان فردیس، انگیزه قتل مریم فرجی از سوی نامزد سابقش سیاسی نبوده و متهم با انگیزه عاطفی مرتکب این قتل شده است. او همچنین گفته بنا نیست پرونده رسانه‌ای شود. مریم فرجی، ۳۳ ساله، دانشجوی ارشد مدیریت بین‌الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار استان تهران، دی‌ماه سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شد و ۱۰ روز در بند ۲۰۹ اوین زندانی بود.

#بهرام_قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه: از طریق #پوتین پیغامی برای #ترامپ ارسال نکردیم

با نزدیک شدن به دیدار رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست دوشنبه ۲۵ تیرماه خود با خبرنگاران، گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش ایران برای مذاکره با ترامپ را رد کرد. او گفت «پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداشتیم». به نظر سخنگوی وزارت خارجه، بیشتر محتمل است دونالد ترامپ «یک روز به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد و علایمی هم در گذشته شاهد بودیم». اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر ایران، برای رساندن پیام آیت‌الله خامنه‌ای، مستقیماً به دیدار ولادیمیر پوتین رفته بود. این موضوع در کنار سفر محمد جواد ظریف به عمان ــ که معمولاً در نقش میانجی‌گر بین المللی برای تهران ظاهر می‌شود ــ گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش ایران برای مذاکره با ترامپ را تشدید کرده است. ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا برای نخستین بار به طور رسمی با یکدیگر در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. گمان می‌رود ایران و نفوذ منطقه‌ای این کشور از موضوعات مطرح در دیدار سران واشنگتن و مسکو باشد.

سردار #حسین_رحیمی، فرمانده انتظامی #تهران بزرگ: #حمید_مظلومین معروف به #سلطان_سکه همراه با ۱۷ نفر از اعضای باندش دستگیر شده‌اند

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده که حمید مظلومین (سلطان سکه) همراه با پسرش و ۲۷ نفر از اعضای باندش دستگیر و پرونده‌ای کامل از اتهامات او نیز تهیه شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ به رسانه‌های داخلی گفته است: « ۵۰ نفر از خریداران عمده سکه در دست پلیس هستند و ۳۵شرکت موبایلی هم پرونده‌های تخلفاتشان در دست پلیس است و سه بازپرس به صورت ویژه در این پرونده ها دخالت دارند.»

۵۰ راننده خودروهای استیجاری شرکت #هفت‌تپه ۷ ماه است مزد نگرفته‌اند

بیش از ۵۰ راننده وانت‌بار، مینی‌بوس، اتوبوس، تریلی و لودر که مسئولیت جابجایی ‌حمل بار و کارگران را در بین مزارع کشاورزی نیشکر هفت‌تپه به عهده دارند، هفت ماه است که مزد نگرفته‌اند. هفته گذشته رانندگان یک روز اعتصاب کردند و کارفرما ناگزیر شد به حساب آن‌ها نفری یک میلیون تومان واریز کند. یکی از رانندگان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود را ندارند و تا امروز با قرض گرفتن به کار خود ادامه داده‌اند.»

سیگار کشیدن در #دانشگاه_تهران ممنوع شد

حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران به رسانه‌های داخلی گفته است که از اول مهر سال جاری در قالب طرح موسوم به «دانشگاه عاری از دخانیات» سیگار کشیدن در دانشگاه تهران ممنوع می‌شود. به گفته این مقام مسئول در تمامی فضاهای دانشگاه تهران از جمله خوابگاه‌ها طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» به اجرا درمی‌آید. این طرح شامل همه اعضای هیات علمی،‌ دانشجویان و کارمندان در دانشگاه تهران خواهد بود.

ناطق نوری: مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی به مصلحت نیست اما طرح آن هم حرام نیست‎

علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته «پیشنهاد برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی عملی و به مصلحت کشور نیست ولی به هر حال اینکه کسانی از سر دلسوزی پیشنهادی را مطرح کنند حرام نیست». اشاره او به نامه نزدیک به ۱۰۰ تن از فعالان سیاسی است که در آن پیشنهاد شده بود ایران با ایالات متحده مستقیماً مذاکره کند. در این نامه، اسم شماری از فعالان سیاسی اصلاحطلب، اعضای حزب کارگزاران و همچنین کنشگران خارج کشور دیده می‌شود. این نامه در ایران با واکنش منفی محافظه‌کاران، نظامیان و حتی نزدیکان دولت مواجه شد و شماری از محافظه‌کاران آنها را «خائن»، «جاهل»، «نادان» و «سازشکار» نامیدند. اما اکنون ناطق نوری این فعالان سیاسی را «دلسوزان» خوانده است. او اما تصمیم برای چنین مذاکره‌ای را بر عهده رهبر ایران دانسته.

#محمد_حاج_رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت #منابع_آب_ایران: اجرای طرح‌های نیمه‌تمام آبی در ایران نیم قرن زمان می‌خواهد

محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به رسانه‌های داخلی گفته است طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب کشور به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حالی که دولت تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص داده. به گفته این مقام مسئول اگر این میزان را به بخش‌های مجزای سد و شبکه تقسیم کنیم ۵۰ سال طول می‌کشد که این طرح‌ها تمام شود. از میان ۱۱۵۷ شهر ایران ۳۳۴ شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۴ میلیون نفر با مشکلات کم‌آبی مواجه هستند. دولت در هفته‌های اخیر حدود ۱۰۲۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر برای کاهش تنش آبی اختصاص داده است.

#عباسعلی_کدخدایی، سخنگوی #شورای_نگهبان: اگر مسئولان امکان #تفکیک_جنسیتی را فراهم کنند، حضور #زنان_در_ورزشگاه نباید ایرادی داشته باشد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را در حین «گپ و گفت» با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته. خامنه‌ای گفته است ممنوعیت فایده‌ای ندارد، بلکه مسئولان می‌بایست امکانات تفکیک جنسیتی در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند. سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «اگر مسئولان می‌توانند امکانات و تسهیلات [برای حضور زنان در ورزشگاه] را فراهم کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، به نظرم اشکالی نباید داشته باشد.»

بیش از ۵۰ درصد کودکان زباله‌گرد افغانستانی‌اند. آن‌ها بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند. یک فعال اجتماعی می‌گوید انگشتان یکی از این کودکان را موش خورده بود

الهه الله‌کریمی، یک فعال اجتماعی که درباره نحوه زندگی و کار کودکان زباله‌گرد در کرج مطالعه می‌کند به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)گفته است ۸۵ درصد کودکان زباله‌گرد کرج، افغانستانی، ۱۳ درصد ایرانی و ۲ درصد پاکستانی هستند. در کرج ۶۰ محل دپو جمع‌آوری زباله وجود دارد. در این مکان‌ها آلونک‌هایی از زباله در میان کوهی از پسماند به محل زندگی این کودکان تبدیل شده که بسیاری از آنها فاقد دستشویی و حمام است. الله کریمی گفته است: «از ۶۰ گاراژی که ما در آن حضور یافتیم فقط سه گاراژ دستشویی و حمام داشت. این وضعیت باعث شیوع بیماری‌های مختلفی در میان کودکان شده است. حتی ما در بازدیدهای میدانی کودکی را دیدیم که دو انگشت او توسط موش خورده شده بود.» به گفته این فعال اجتماعی این کودکان بیش از ۱۰ ساعت در روز و گاهی حتی ۲۰ ساعت برای پیمانکارانی که با شهرداری طرف قراردادند کار می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه می‌گوید در حمله موشکی #اسرائیل به مرکز نظامی در حوالی فرودگاه #نیرب در #حمص دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است اعلام کرده که در حمله موشکی شامگاه یکشنبه ۲۴ تیر به حلب دست‌کم ۹ نفر از نیروهای مسلح طرفدار بشار اسد کشته شده‌اند. یک سخنگوی ارتش سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفته است که ارتش اسرائیل شامگاه گذشته ۱۰ فروند موشک به یک مرکز نظامی در حوالی فرودگاه نیرب شلیک کرد. برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که مرکز نظامی یاد شده به سپاه قدس تعلق دارد. همزمان ارتش سوریه نیز دامنه عملیات نظامی خود را با کمک حملات هوایی جنگنده‌های روسیه در جنوب غربی این کشور در قنیطره و درعا در جوار بلندی‌های جولان گسترش داده است.