ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ: پیشرفت‌های بزرگی در رابطه با ایران حاصل شده است

به گزارش خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی با کابینه خود اعلام کرد که در روابط با ایران پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است. ترامپ گفت آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. رئیس جمهوری آمریکا درباره جزئیات سکوت کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در همین نشست اعلام کرد که ایران آماده مذاکره درباره برنامه موشکی خود است. مبنای سخن وزیر خارجه آمریکا مشخص نیست. محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در نیویورک برای نخستین بار اعلام کرد که ایران حاضر است درباره برنامه موشکی خود گفت‌وگو کند به شرطی که آمریکا به متحدانش در منطقه سلاح نفروشد. وزیر خارجه ایران گفت: « «اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی صحبت کنید در آن صورت باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم گفت‌وگو کنیم. (…) این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در آستانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر آن‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.»

دانشجویان دانشگاه #تربیت_مدرس به گران شدن غذای سلف و تعطیلی آن اعتراض کردند

ظهر سه‌شنبه ۲۵ تیر شماری از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، به گران شدن غذای سلف و تعطیلی آن اعتراض کردند. مسئولان این دانشگاه ابتدا در اطلاعیه‌ای از افزایش نرخ ۵۰ درصدی قیمت غذای سلف در مردادماه سخن گفته بودند. با اعتراض پراکنده‌ دانشجویان، آن‌ها تصمیم به تعطیلی هشت روزه‌ سلف برای تأمین کسری بودجه‌ خود گرفتند. به همین دلیل دانشجویان ظهر سه‌شنبه سینی‌های غذای خود را از سلف تا ساختمان ریاست دانشگاه چیده و در مقابل این ساختمان تجمع کردند. مسئولان دانشگاه در جمع دانشجویان حاضر شدند و تصمیم‌گیری درباره وضعیت پیش آمده را به جلسات هیئت رئیسه دانشگاه موکول کردند. دانشگاه تربیت مدرس دولتی است و در تهران واقع شده ‌است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ تأسیس شد و در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی کرد.

#علی_مطهری از #صدا_و_سیما خواست فرصتی برای گفت‌و‌گو با #مایک_پمپئو فراهم بیاورد

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۵ تیر در گفت‌وگو با نامه‌نیوز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست فرصت گفت‌وگو برای وزیر خارجه آمریکا را فراهم کند. مایک پمپئو در گفت‌وگویی تلفنی که غروب یکشنبه ۱۴ ژوئیه/ ۲۳ تیر با واشنگتن پست انجام داد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را متهم کرد که در خدمت اقتدارطلبان قرار گرفته و از سفر به آمریکا به عنوان فرصتی برای گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور استفاده می‌کند. پمپئو در ادامه این سخنان برای گفت‌گو با رسانه‌های ایران اعلام آمادگی کرد. علی مطهری به نامه‌نیوز گفت: «مصاحبه با پمپئو فرصت خوبی برای خود صدا و سیما است. مصاحبه اما نباید یک طرفه باشد، به طوری که پمپئو حرفش را بزند و برود. مصاحبه‌کننده باید کاملا مسلط مسائل را مطرح کند که ضعف منطق آمریکا آشکار شود. این کار البته باید در هماهنگی با وزارت خارجه انجام شود.»

همکار فرانسوی #فریبا_عادلخواه می‌گوید این پژوهشگر دو تابعیتی یک هفته قبل از اعلام رسمی در بازداشت #اطلاعات_سپاه بود

ژان فرانسوا بایار، یک پژوهشگر فرانسوی که با فریبا عادلخواه در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) همکاری می‌کرد به یک شبکه رادیویی در فرانسه گفته است که آخرین ایمیلی که در تاریخ ۱۲ ژوئن/ ۱۱ خرداد از این پژوهشگر دو تابعیتی بازداشتی دریافت کرده عجیب به نظر می‌آید، چنانکه این گمان وجود دارد که در آن زمان فریبا عادلخواه در بازداشت نیروهای اطلاعات سپاه بود. رسانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند که اطلاعات سپاه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ فریبا عادلخواه را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری که سه‌شنبه ۲۵ تیر برگزار شد بازداشت فریبا عادل‌خواه را تایید کرد و گفت: «این فرد جز متهمانی است که اخیرا دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده هنوز فرصت مناسب برای اطلاع‌رسانی در این باره نیست.»

دو #کارگر_افغانستانی در اثر سقوط در چاه جان باختند

دو #کارگر_افغانستانی که در روستای قاسم‌آباد #رفسنجان مشغول حفر چاه بودند، در اثر سقوط در چاه جان باختند. خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در‌این‌باره نوشته است که حادثه شامگاه دوشنبه ۲۴ تیر روی داد و یکی از کارگران به داخل چاه سقوط کرد و جان باخت. کارگر دیگر که برای نجات همکارش به درون چاه رفته بود، دچار خفگی شد و جان خود را از دست داد. بنا بر خبر، دو کارگر قربانی ۳۸ و ۴۰ سال سن داشتند.

#محمود_فرازنده، سفیر #ایران در #آلمان با #میگوئل_برگر نماینده این کشور در #اینستکس دیدار و گفت‌وگو کرد

میگوئل برگر، مدیرکل امور اقتصادی و توسعه پایدار وزارت خارجه آلمان و نماینده این کشور در اینستکس سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه/ ۲۵ تیر با انتشار تصویری از دیدارش با محمود فرازنده ‌ سفیر ایران در برلین در صفحه توئیترش نوشت: «با محمود فرازنده سفیر ایران در آلمان دیدار و درباره اینستکس و روابط اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردم.» روز گذشته (دوشنبه) وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درباره استفاده از ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای مبادلات بانکی در زمینه معاملات نفتی با ایران به توافق نرسیدند. اینستکس بهمن سال گذشته به ثبت رسید، پر فیشر، بانکدار آلمانی ریاست آن را به عهده دارد، بریتانیا بر آن نظارت می‌کند و دقتر آن هم در پاریس است. شرکت سهامی خاص Special Trade and Finance Institute «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI) نهاد متناظر اینستکس به مدیر عاملی علی اصغر نوری نیز در ۲ اردیبهشت سال جاری در تهران به ثبت رسید و حمید قنبری هم به عنوان رئیس هیأت مدیره آن انتخاب شد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا غروب روز گذشته بعد از پایان اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس در حال انجام شدن است.

#ظریف: فقط به سه ساختمان در آمریکا می‌توانم پا بگذارم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های ویزایی که دولت آمریکا برای صادر کرده فقط به سه ساختمان می‌توان وارد شود. ظریف نوشت: «با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی نیوزدر نیویورک مصاحبه کردم. ما ۱۵ جولای (۲۴ تیر) در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل صحبت کردیم. در حالی که من در حال انجام کارهای رسمی مرتبط به سازمان ملل هستم، این اقامتگاه یکی از سه ساختمانی است که به من اجازه داده شده که پایم را به آنها بگذارم.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی که غروب یکشنبه ۱۴ ژوئیه/ ۲۳ تیر با واشنگتن پست انجام داد تأیید کرد که ویزای ظریف را شخصاً صادر کرده است. پمپئو در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که ویزای وزیر خارجه ایران محدود به چند خیابان اطراف سازمان ملل است: «دیپلمات‌های آمریکایی هم در تهران خیابان‌گردی نمی‌کنند. بنابراین دلیلی ندارد که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در نیویورک بگردند.» قرار بود وزارت خزانه‌داری آمریکا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تحت تحریم قرار دهد. اما پنجره دیپلماسی باز ماند و ظریف برای شرکت در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد.

یک شبکه رادیویی #افغانستان به دلیل تهدیدهای #طالبان بسته شد

مدیر یک شبکه رادیویی محلی در شرق افغانستان اعلام کرد که پس از چندین بار تهدیدهای طالبان، این شبکه بسته شد. رامز عظیمی، مدیر شبکه رادیویی «سما» در شهر غزنی گفت تماس‌های تلفنی و یادداشت‌های تهدیدآمیز طالبان را دریافت کرده است. به‌گفته عظیمی، طالبان که کنترل چندین منطقه در ولایت غزنی را در دست دارند به این دلیل این شبکه را تهدید کرده که سه نفر از ۱۶ کارمند آن زن هستند و فرماندهان محلی طالبان گفته‌اند با کار زنان در این رادیو مخالف‌اند. مدیر شبکه رادیویی «سما» به آسوشیتدپرس گفته است که این شبکه از چهار روز پیش بسته شده و این سومین تعطیلی در چهار سال گذشته شبکه «سما» است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تهدید این شبکه رادیویی توسط طالبان را تکذیب کرده است.

وزیر بهداشت: با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی برای خرید تجهیزات پزشکی، کابل برق وارد شده است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۵ تیر از بازداشت چندین نفر از مسئولان سازمان غذا و دارو خبر داد. به‌گفته وزیر بهداشت «برخی افراد که در سازمان غذا و دارو با شرکت‌های متخلف همراهی کردند، بازداشت شده و در حال بازجویی[شدن] هستند و اعترافاتی هم کرده‌اند». سعید نمکی یکشنبه ۲۳ تیر از وجود مافیای قدرتمند و فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی ایران خبر داده و گفته بود نمی‌داند یک میلیارد دلار از اعتبار تجهیزات پزشکی کجا هزینه شده است. بر اساس اظهارات نمکی دستگیری برخی از مسئولان سازمان غذا و دارو که «سال‌ها سوءاستفاده کرده‌اند و ارتباطات رسانه‌ای نیز داشته‌اند» به همین مسئله مربوط است. او در مورد جزئیات تخلفات گفت: «حدود چهار ماه است که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند. داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی موارد وارد شده است. با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است. مواردی نیز وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده و به بخش خصوصی منتقل شده است. درباره دارو نیز ثبت و ضبط درست نبوده است».

چهار زندانی در #زندان_ارومیه اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا سحرگاه سه‌شنبه ۲۵ تیر چهار زندانی متهم به قتل در زندان ارومیه اعدام شدند. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. خبرگزاری هرانا نام چهار زندانی اعدامی را به این شرح اعلام کرده است: هیمن بناوند، اهل پیرانشهر، جعفر (ایمان) محمدی فرزند رسول، محمدعارف (جهانگیر) نجفیان و محمود خالدی. از میان این افراد هیمن بناوند از سال ۹۳ به اتهام قتل در زندان ارومیه زندانی بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ دست‌کم ۲۳۶ شهروند در ایران اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر هم به اعدام محکوم شده‌اند. از جمله اعدام‌شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و ۱۳ حکم اعدام هم در مل عام اجرا شده. ۷۲ درصد اعدام‌ها در ایران به طور مخفیانه انجام می‌شود.

#حسین_جنتی، شاعر ورامینی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شد

دادگاه انقلاب اصفهان حسین جنتی، شاعر غزلسرا را به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. حسین جنتی، پس از جلسه شعرخوانی در دانشگاه اصفهان و در پی شکایت اطلاعات سپاه استان، یکشنبه ۱۲ خرداد در ورامین بازداشت شد و با دستور قاضی به اصفهان منتقل شد. حسین جنتی در سال ۱۳۸۹ شعری هم در محفل خامنه‌ای با شاعران خوانده بود با این سطرها: خواجه در رویای خود از پای‌بست خانه می‌گوید/ ناگهان صدها ترک از نقش ایوان می‌رود بالا. این کلمات را رهبر جمهوری اسلامی ظاهراً خوش آمده بود. برخی کاربران که در شعرخوانی حسین جنتی در اصفهان شرکت داشتند ادعا می‌کنند که اطلاعات سپاه او را به خاطر قرائت شعری بازداشت کرده که با این سطرها می‌آغازد: ایرانیا، در این شب بی‌در چگونه‌ای از ظالمی به ظالم دیگر/ چگو‌نه‌ای ای خسته از تعفن شاهان سلطه‌ور. رهبر جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی سال ۹۷ خود در حرم رضوی گفته بود: «هیچ کس بخاطر این‌که نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد. هر کس چنین ادعایی کند دروغ گفته است و بنا هم نیست کسی متعرض اینها شود.»