ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حبس انفرادی سه حامی فعالان #نیشکر_هفت‌تپه ــ پیربداقی،‌ یگانه و لطف‌آبادی از حق ملاقات با خانواده محروم‌اند

هیراد پیربداقی، رهام یگانه و فرید لطف‌آبادی هنوز پس از گذشت ۱۲ روز در زندان به سر می‌برند و از حق ملاقات با خانواده خود بی‌بهره‌اند. آنها ۱۲ مرداد به هنگام برگزاری دادگاه متهمان پرونده زندانیان نیشکر هفت‌تپه در همبستگی با آنان مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند اما نیروهای امنیتی آنها را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. سندیکای نیشکر هفت‌تپه جمعه ۲۵ مرداد در کانال تلگرامی خود اعلام کرد مادران این سه حامی کارگران امروز نیز در مقابل زندان اوین حاضر شده و در انتظار دریافت خبری از فرزندان خود و یا ملاقات آن‌ها شدند. بنا بر این خبر این سه تن در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، وابسته به وزارت اطلاعات به سر می‌برند. خانواده‌های آن‎ها از زمان بازداشت تاکنون نتوانسته‌ اند عزیزان خود را ملاقات کنند. خبرگزاری هرانا ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر نیز در این باره نوشت: «خانواده این افراد پنجشنبه جهت پیگیری وضعیت و ملاقات با فرزندان خود به زندان اوین مراجعه کردند، اما مسئولین زندان ضمن جلوگیری از ملاقات هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندانشان به آنها ندادند». به نوشته هرانا، هیراد پیربداقی و فرید لطف آبادی در شعبه ۷ بازپرسی و رهام یگانه در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین درباره اتهام “اخلال در نظم عمومی” تفهیم شدند. نهادهای امنیتی نهادهای امنیتی خانواده این سه زندانی سیاسی را تحت فشار گذاشته‌اند تا در مورد وضعیت بازداشت آنان اطلاع‌رسانی نکنند.

مقام #وزارت_دفاع: #اس_۳۰۰ ایرانی آماده تحویل به نیروهای مسلح است

امیر سرتیپ شعبانیان، رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز اعلام کرد که سامانه موشکی باور ۳۷۳ آماده تحویل به نیروهای مسلح است. مقامات وزارت دفاع پیش از این بارها ادعا کرده بودند که سامانه موشکی باور ۳۷۳ که به اس ۳۰۰ ایرانی معروف است، با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۷ کیلومتر از قابلیت‌های بیشتری نسبت به سامانه اس ۳۰۰ روسی برخوردار است. سرتیپ شعبانیان در بخشی از سخنان خود در نماز جمعه شیراز گفت ایران در حال حاضر از مهندسی معکوس عبور کرده و در مرحله ابداع است. ایران نخستین بار در سال ۸۶ در صدد خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ تز روسیه برآمد. اما روسیه به سبب تحریم تسلیحاتی ایران فروش این سامانه به ایران را ممنوع کرد. پس از تفاهم هسته‌ای لوزان در ۱۳ فروردین ۱۳۹۴، ولادمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ (۱۳ آوریل ۲۰۱۵) بعد از سفر علی شمخانی به مسکو طی فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

#حوادث_کار: مرگ یک #کارگر_ساختمانی در فریمان و مصدومیت یک کارگر رستوران در اراک

در ۲۴ ساعت گذشته، بر اثر دو حادثه کار جداگانه یک کارگر ساختمانی در #فریمان در اثر سقوط از بالای جرثقیل جان باخت و در اراک نیز کارگر یک رستوران دستش در چرخ گوشت صنعتی گیر کرد و انگشتان خود را از دست داد. جواد خرسند، فرمانده انتظامی فریمان، سن کارگری را که از بالای جرثقیل سقوط کرده ۳۸ ساله اعلام کرد و افزود او در دم جان باخته است. کارگر رستوران در اراک ۱۷ سال دارد و به گفته مسئول آتش‌نشانی اراک، «پسر جوانی در آشپزخانه یک رستوران مشغول کار با چرخ گوشت صنعتی بود که ناگهان دست چپ وی به علت بی احتیاطی در داخل چرخ دنده‌های این دستگاه گیر کرده بود.» به گفته مسئول آتش‌نشانی اراک این کارگر نوجوان تحت عمل جراحی قرار گرفته و در پی یک عمل جراحی سه ساعته دستش از درون چرخ گوشت آزاد شده است. انگشتان دست چپ این کارگر قطع شده است. حوادث کار در ایران به علت عدم رعایت شرایط ایمنی آمار بالایی دارند. در این میان،‌ کارگران ساختمانی بیش از همه قربانی شرایط غیرایمن کار می‌شوند.

#علم‌الهدی: #اینستکس از #برجام بدتر است، اینکه رئیس جمهوری فرانسه ۱۰۰ دقیقه با رئیس جمهوری ما صحبت می‌کند، برنامه کلاهبرداری است

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخشی از سخنانی که خطبه‌های نماز جمعه مشهد ایراد کرد، با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی رئیسان جمهوری ایران و فرانسه درباره راه‌اندازی اینستکس گفت: « برجام را ما چهارسال تجربه کردیم الان نوبت اینستکس شده است. این برنامه که رئیس جمهوری فرانسه ۱۰۰ دقیقه با رئیس جمهوری ما صحبت می‌کند برنامه کلاهبرداری است. آنها در خصوص کاهش تعهدات برجامی ما آبرویشان در دنیا رفته است و با پیمان‌شکنی خود را بی‌حیثیت کردند.» محمود واعظی رئیس دفتر روحانی در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت درباره مذاکره با اروپا گفته بود: «مذاکره با اروپا جدی‌تری شده است، در کنار این مذاکرات صحبت‌هایی شده که بتوانیم به چارچوب‌هایی برسیم و امیدواریم به بهره‌مندی از منافع برجام برسیم.» در همان روز حسین سلامی، فرمانده سپاه در سخنانی در ارومیه گفت: «مذاکره یک فریب بوده و حتی راه حل نیست و دشمنان در مذاکره فشار را سنگین و خواسته‌ها را زیاد کرده و از ما تسلیم و نه عزت می‌خواهند.» فرانسه خواهان نظارت بر برنامه موشکی سپاه است.

فرشاد مومنی: در #نظام_مالیاتی ایران صاحبان درآمدهای بی‌زحمت تشویق و صاحبان درآمدهای کوچک تنبیه می‌شوند

فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد به سختی از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، مومنی سیاست‌های اقتصادی دولت را عامل نابرابری دانست: «دولت غیرتوسعه‌‌گرا یا غارتی، سود خود را از طریق غارت حداکثر می‌کند، یعنی دولت با شیوه‌های مختلف مانند سیاست‌های تورم‌زا جیب صاحبان درآمدهای ثابت را غارت و در مقابل جیب همپیمانان خود یعنی صاحبان انواع دارایی‌ها را پر می‌کند.» او از نپرداختن به عدالت و برابری انتقاد کرد و گفت: «مایه دریغ و تاسف است در سرزمینی که در سطح ادعا می‌گوید عدالت در زمره اصول دین است، کمترین گفت‌وگو و دغدغه در این مورد است. بنابراین بیشترین هزینه و خسارت ناشی از بازتولید نظام‌وار نابرابری‌های ناموجه را نظم اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد.» مومنی نظام کنونی را «مشوق #رانت، ربا، دلالی و واردات» توصیف کرد و یکی از راه‌کارها را تغییر و #اصلاح_نظام_مالیاتی دانست. به باور او، #نظام_مالیاتی کنونی، «صاحبان درآمدهای انبوه و بی‌زحمت را تشویق و [صاحبان] درآمدهای کوچک و متوسط را تنبیه می‌کند».

بازداشت شش فعال حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها

بر اساس گزارش‌هایی که از ایران رسیده، روز دوشنبه ۲۱ مرداد، تعدادی از فعالان #ورود_زنان_به_ورزشگاه‌ها موسوم به «دختران آزادی» توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند. «زهرا خوش‌نواز»، «لیلی ملکی»، «هدیه مروستی» و «فروغ علایی»، از بازداشت شدگانی هستند که اتهام آن‌ها تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران است. گفته می‌شود شش نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. یکی از نزدیکان بازداشت شدگان به سایت ایران‌وایر گفته که این موج اول بازداشت‌ها بنا به شکایت و درخواست «مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال ایران از اطلاعات سپاه و برای جلوگیری از تلاش دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر صورت گرفته است. «جیانی اینفانتینو» رییس فدراسیون ۳فیفا ۲۸ خردادماه امسال با ارسال ای‌میلی رسمی به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که با اضافه شدن «کدهای انضباطی» جدید فدراسیون جهانی فوتبال، ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران با عواقبی مانند محرومیت همراه خواهد شد. فدراسیون فوتبال ایران تا ۲۴ تیرماه، زمان برگزاری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲، به ایران فرصت داد تا شرایط حضور زنان در همه ورزشگاه‌های ایران را فراهم کنند.»

#لهستان در ائتلاف دریایی #آمریکا در #تنگه_هرمز شرکت می‌کند

به گزارش خبرگزاری آلمان یاتسِک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان صبح جمعه ۲۵ مرداد/ ۱۶ اوت اعلام کرد که لهستان در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شرکت می‌کند. چاپوتوویچ گفت موقعیت تنگه هرمز در خور یک واکنش است. وزیر خارجه لهستان مشخص نکرد که نحوه حضور این کشور در ائتلاف دریایی آمریکا چگونه خواهد بود. چاپوتوویچ از کشورهای اروپایی که به شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا رغبتی نشان نداده‌اند انتقاد کرد. وزیران خارجه و دفاع کشورهای اتحادیه اروپا اواخر اوت/مرداد در هسلینکی نشست‌های غیررسمی برگزار می‌کنند. به گفته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در این نشست‌ها مشارکت کشورهای اروپایی در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز به بحث گذاشته می‌شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیش از برگزاری نشست‌های غیررسمی وزیران خارجه و وزیران دفاع کشورهای اتحادیه اروپا به هلسینکی پایتخت فنلاند سفر می‌کند.

رئیس کنفدراسیون #صادرات_ایران: یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد #سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل ۲۰ درصد عوارض پرداخت می‌کند

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران جمعه ۲۵ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از وزارت خارجه ایران خواست از دولت سوریه بخواهد تعرفه گمرکی برای کالاهای ایرانی را حذف کند. لاهوتی گفت: «ما در جنگ سوریه کنار دولت این کشور بودیم و هزینه زیادی بابت آن پرداخت کردیم و اکنون که سازندگی این کشور آغاز شده طبیعی است که سهم مناسبی از بازار آنجا داشته باشیم.» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران سپس در ادامه این گفت‌وگو گفت: «سوریه عضو اتحادیه عرب است و اعضای این اتحادیه تفاهم نامه تجارت آزاد دارند بنابراین یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل ۲۰ درصد عوارض پرداخت می‌کند. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما اینجا باید وارد شود و خواستار حذف هرگونه تعرفه برای کالاهای ایرانی باشد زیرا اکنون سوریه هیچ تولیدی ندارد پس لزومی برای اعمال تعرفه بر روی کالاها نیست. این موضوع را ما دو سال قبل هم گفتیم اما سوریه حاضر به اجرای آن نشد.» اتحادیه عرب عضویت سوریه را به تعلیق درآورده است.

یک مقام ارشد نظامی: طول #مدت_زمان_سربازی فعلا تغییری نمی‌کند

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره مقررات جدید سربازی از جمله افزایش خدمت گفت: طول مدت زمان سربازی فعلا تغییری نمی‌کند. به گفته این مقام نظامی «در قانون مجوز افزایش خدمت در صورت کمبود سرباز داده شده است، اما در صورت افزایش مدت زمان خدمت سربازی، این مقررات شامل کسانی که در حال خدمت سربازی هستند، نخواهد شد.

بعد از گفت‌گوی تلفنی امیر #قطر با #روحانی و #پوتین، محمد جواد #ظریف به #کویت سفر می‌کند

یک منبع آگاه نزدیک به وزارت خارجه ایران به خبرگزاری‌های داخلی اطلاع داده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران شنبه ۲۶ مرداد برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران سیاسی کویت به این کشور سفر می‌کند. قرار است که ظریف در این سفر با شیخ صباح الخالد معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کند. پنجشنبه ۲۴ مرداد کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره ثبات و امنیت منطقه خلیج فارس تلفنی گفت‌‌وگو کرده است. این گفت‌وگو بعد از تماس تلفنی امیر قطر با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و به درخواست امیر قطر انجام شد. محتوای این گفت‌وگوها افشا نشده است.

#ترامپ درباره #چین و #ایران: می‌خواهند توافق کنند، مجبورند توافق کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد جمعه ۲۵مرداد/ ۱۶ اوت (به وقت تهران) در سخنانی که در یک همایش انتخاباتی در منچستر در ایالت نیوهمپشایر ایراد کرد، یک بار دیگر گفت که ایران تحت فشار ایالات متحده خواهان گقت‌وگوست. ترامپ گفت: «شما شاهد بودید که ما به توافق فاجعه بار با ایران پایان دادیم. درباره این چه فکر می‌کنید که ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول و ۱,۸ میلیارد پول نقد دادیم و هیچ چیز نگرفتیم؟ رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آنها (ایرانی‌ها) هم به دنبال توافق هستند. چین هم خواهان توافق است. بگذارید به شما بگویم، ایران خواهان یک توافق است، چرا که تحریم‌های برای آنها خوب نیست و از این مساله خوشحال نیستند. باید دید که کار چگونه پیش خواهد رفت.» ترامپ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنگ تجاری چین و آمریکا گفت: «من هیچ وقت نگفتم مسئله چین مسئله راحتی خواهد بود، ولی سخت هم نیست. آنها می‌خواهند توافق کنند. همین دیروز با او (رئیس‌جمهوری چین) گفت‌‌وگو کردم. می‌خواهند توافق کنند. مجبورند توافق کنند.»

#سازمان_بنادر_و_دریانوردی: «#گریس_۱» با نام «#آدریان_دریا» و با پرچم ایران به سفر خود در #مدیترانه ادامه می‌دهد

جلیل اسلامی،‌ معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شامگاه پنجشنبه ۲۴ مرداد در گفت وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت نفتکش گریس ۱ با نام «آدریان دریا» و با پرچم ایران به سفر خود در دریای مدیترانه ادامه می‌دهد. به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران این ابرنفتکش تحت مالکیت روسیه است. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «۲۵ نفر از خدمه کشتی از جمله کاپیتان کشتی در داخل این نفتکش هستند و به مسیر خود ادامه می‌دهند و با انجام مقدمات برای حرکت به سوی مقصد خود آماده می‌شوند.» اسلامی روشن نکرد مقصد کشتی کدام بندر است. بریتانیا می‌گوید ایران به دادگاه عالی جبل‌الطارق تعهد و تضمین داده که این نفتکش به سوریه نرود. سفیر ایران در بریتانیا اما با صراحت اعلام کرده که هیچ تضمین و تعهدی در کار نبوده است. این نفتکش حامل بیش از دو میلیون نفت خام است و هنوز بندر جبل‌الطارق را ترک نکرده است.

وزارت خارجه #آمریکا خدمه #گریس_۱ را به جلوگیری از ورود به خاک آمریکا تهدید کرد

وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه ۲۵ مرداد/۱۶ اوت خدمه نفتکش گریس-۱ را به ابطال روادید و یا جلوگیری از ورود به خاک آمریکا تهدید کرد: «ارزیابی ایالات متحده این است که گریس-۱ با انتقال نفت از ایران به سوریه در حال یاری‌رسانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. این امر ممکن است برای تمامی افرادی که با گریس-۱ در ارتباط‌لند، پیامدهای جدی داشته باشد.» در ادامه این بیانیه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که خدمه کشتی‌هایی که با انتقال نفت از ایران به سپاه کمک‌رسانی می‌کنند ممکن است طبق قوانین آمریکا واجد شرایط دریافت روادید آمریکا یا ورود به این کشور نباشند. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که ایالات متحده از همه ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا ایران را از انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌‌کننده در سوریه بازدارد. وزارت دادگستری آمریکا پنجشنبه از جبل الطارق خواسته بود توقیف این کشتی را تمدید کند. دیوان عالی جبل الطارق اما سرانجام از نفتکش گریس-۱ رفع توقیف کرد.