ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اقلیمی: امسال افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان رکورد سی سال اخیر را می‌زند

اندیشکده زیست‌محیطی «آگورا انرگیونده» در برلین در گزارش جدید خود اعلام کرد که سال جاری آلمان بیشترین میزان افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سه دهه اخیر ثبت خواهد کرد: معادل با ۴۷ میلیون تن دی اکسید کربن. میزان کل انتشار در سال جاری در آلمان بین ۷۶۰ تا ۸۱۲ میلیون تن دی اکسید کربن خواهد بود. دلیل افزایش کم‌سابقه انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان احیای اقتصادی پس از بهتر شدن وضعیت همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ عنوان شده است. آلمان گفته بود میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در ۲۰۲۰ نسبت به سطح آن در ۱۹۹۰ میلیادی ۴۰ درصد کاهش خواهد داد اما افزایش سال جاری باعث خواهد شد که آلمان به هدف خود نرسد و میزان کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای ۳۷ درصد نسبت به ۱۹۹۰ باشد. دولت آلمان وعده داده که تا ۲۰۴۵ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهد رساند. آثار ناشی از گرمایش زمین سویه هر چه مخرب‌تر خود را در جای جای جهان نشان می‌دهند. از گرما و خشکسالی شدید در غرب آمریکا و کانادا تا سیلاب‌های ویرانگر در آلمان و هلند و بلژیک تا خشکسالی و گرمای بی‌سابقه در ایران و دیگر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و اکنون نیز آتش‌سوزی‌های حاشیه مدیترانه. دمای هوا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود و این نشان می‌دهد که تا چه حد جهان در حال نزدیک شدن به حد گرمایش ۱,۵ درجه سانتیگرادی است که به گفته دانشمندان، سبب تأثیرات شگرفی خواهد شد. متخصصان سازمان ملل هشدار می‌دهند که ۱,۵ درجه افزایش دما نسبت به سطح پیش از انقلاب صنعتی تا ۲۰۴۰ و حتی شاید زودتر از آن رخ دهد. دانشمندان «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC)، نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گزارش جدیدشان که دوشنبه ۹ اوت / ۱۸ مرداد منتشر شد، چنین هشدار دادند: شماری از تغییرهای عمده در اقلیم اکنون دیگر غیرقابل اجتناب و «بازگشت‌ناپذیر» هستند.

افزایش خشونت در بیمارستان‌های ایران: قمه‌کشی برای تخت خالی در موج پنجم کرونا

در حالی‌که پیک پنجم کرونا در ایران بیداد می‌کند و هر روز بر شمار جان‌باختگان افزوده می‌شود خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از افزایش خشونت در بیمارستان‌ها خبر داده و نوشته است با وجود خستگی مفرط کادر درمانی این خشونت‌ها بیشتر می‌شود. در این گزارش آمده است که افزایش بیماران بستری، منجر به پُر شدن بیمارستان‌ها شده و مردمی که بیمار کرونایی دارند و نمی‌توانند تخت خالی پیدا کنند، فریادهایشان را بر سر کادر درمان می‌زنند. این گزارش به نمونه‌هایی از آن اشاره کرده است از جمله انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از درگیری با قمه بر سر تخت بیمارستان در یکی از بیمارستان‌های کشور. حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که «نمونه‌های زیادی از این برخوردها وجود دارد و کسی فیلم نمی‌گیرد»، در این‌باره گفت: «پیش از این هم پیش‌بینی کرده بودم که ما در پیک پنجم، شاهد این خواهیم بود که مردم از فاز تجلیل از مدافعان سلامت به مرحله مواجهه خشونت‌آمیز با مدافعان سلامت می‌رسند و رویکرد پاسداری از نظام و کادر سلامت به نقد کادر سلامت می‌رسد؛ چراکه کادر سلامت در یک جایی دچار بریدن و افسردگی شده و در آن‌جا کیفیت خدمات کاهش می‌یابد و این طبیعتاً افراد را ناراضی می‌کند.» به‌گفته کرمانپور در برخی بیمارستان‌ها تا سه برابر ظرفیت اورژانس بیمار بستری می‌کنند و حتی تردد در اورژانس سخت می‌شود. از سوی دیگر شمار پزشک و پرستاری که باید به بیماران خدمت ارائه دهند، همان تعداد قبلی هستند و حتی به‌دلیل بیمارشدن آن‌ها کمتر هم شده‌اند. کرمانپور گفت: «بنابراین هم تعداد بیماران چند برابر شده و هم تعداد کارکنان کمتر شده است. هرکس باشد در این شرایط دچار مشکل می‌شود و این مشکل باعث می‌شود که به طرفه‌العینی در یک پیک خطرناکی که بیمار باید خدمات لازم را دریافت کند و کادر درمان نرسند که این خدمت را ارائه دهند، توسط همراهان بیمار مورد مواخذه و حتی خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار بگیرند و اتفاق بیفتد.»

وزارت کشور: سه استان برای اسکان موقت پناهجویان افغانستانی تعیین شده‌اند، نظامی‌ها و سیاسیون افغان را به کابل فرستادیم

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران گفت که «طرح اسکان موقت آوارگان افغانستانی» در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود. او گفت که این کمپ‌های موقت «در نقاط نزدیک مرزی مشترک‌ با افغانستان» قرار خواهند داشت و «امکاناتی پیش‌بینی می‌شود تا افرادی که به سمت ایران می‌آیند، ساماندهی و اسکان موقت شوند.» حسین قاسمی به ایلنا گفته است که برای این پناهجویان «تغذیه، مواد غذایی، مواد بهداشتی و وسایل زیستی تحویل داده می‌شود تا در اولین فرصت این افراد به موطن خودشان برگردند.» با تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان در روز یکشنبه ۲۴ مرداد، بخشی از مردم این کشور به دنبال راهی برای خروج از کشور هستند. این مقام وزارت کشور افغانستان درباره حضور مقام‌های سیاسی و نیروهای نظامی و دولتی که از ولایات هم‌مرز با ایران در روزهای گذشته و پیش از سقوط پایتخت خود را به ایران رسانده بودند هم گفت که «آنها به صورت جداگانه سازمان‌دهی شدند و از طریق هماهنگی که با وزارت امور خارجه انجام شد، با هواپیمایی شرکت آریانا و به صورت مرحله‌ای به کابل منتقل شدند.»

تعطیلی سراسری کمتر از دوهفته‌ای سبب افزایش ابتلا و مرگ شده و نه کاهش آن

خبرگزاری مهر در گزارشی، روند ابتلا و فوت در اثر بیماری کرونا پس از تعطیلی‌های دوره‌ای و کوتاه‌مدتی که پس از همه‌گیری کرونا اعلام شده را بررسی کرده است. براساس آماری که در این گزارش آمده، برخی تعطیلی‌ها مانند تعطیلی فروردین امسال سبب رشد ۲۴۰ درصدی مرگ در اثر کرونا و رشد ۱۵۰ درصدی ابتلا شده است. همچنین در آخرین تعطیلی کوتاه‌مدت در بازه زمانی ۲۸ تیر تا ۳ مرداد که دو استان تهران و البرز تعطیل شدند، مجموع بیماران شناسایی شده از ۱۶۸ هزار و ۱۶۹ نفر به ۲۵۵ هزار و ۲۱۰ تن رسید که رشد ۵۲ درصدی نشان می‌دهد و مجموع فوتی‌ها از یک هزار و ۶۳۹ نفر به سه هزار و ۱۹ نفر افزایش یافت که رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد. در این گزارش و به نقل از کارشناسان بهداشتی توصیه شده است که برای شکستن زنجیره انتقال به تعطیلی دست‌کم دوهفته‌ای و وضع تدابیر سختگیرانه برای ممنوعیت سفر و برگزاری مراسم و تجمع‌های بزرگ نیاز است. براساس تصمیم جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا پایان روز کاری شنبه ۳۰ مرداد به جز مشاغل ضروری همه کشور تعطیل است. پیش‌تر وزارت بهداشت درخواست داده بود که کشور به مدت دو هفته تعطیل شود ولی این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب نشد. موج پنجم کرونا در ایران همچنان روند صعودی دارد و روز گذشته، یکشنبه ۲۴ مرداد آمار فوت در اثر این بیماری از ۶۰۰ نفر هم گذشت.

پرچم آمریکا از فراز سفارت این کشور در کابل پایین کشیده شد و کلیه کارکنان سفارت آمریکا به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل شدند

به گزارش الجزیره، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صبح دوشنبه ۱۶ اوت/ ۲۵ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تأیید می‌کنیم که کلیه کارکنان سفارت آمریکا به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل شده‌اند که توسط نظامیان آمریکایی حفاظت می‌شود.» روز گذشته با خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از کشور، طالبان که حومه کابل را محاصره کرده بودند وارد پایتخت شدند و ساختمان‌های دولتی از جمله ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند. صبح دوشنبه ۱۶ اوت/ ۲۵ مرداد محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که با تصرف کابل جنگ افغانستان نیز به پایان رسیده است. یک دیپلمات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت در این فاصله اغلب دیپلمات‌های غربی کابل را ترک کرده‌‌اند. روز گذشته پرچم سفارت آمریکا در کابل پایین کشیده شد و هلیکوپترهایی کارکنان سفارت آمریکا را از محل خارج کردند.

قیمت گوشت قرمز مجدداً از پاییز افزایش می‌یابد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد با اشاره به افزایش قیمت ۲۰ الی ۳۰ درصدی گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: «با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، خشکسالی، نبود حمایت جهاد کشاورزی از دامداران و عدم واردات گوشت به کشور به دلیل گرانی ارز در ماه‌های آینده با گرانی چشمگیر قیمت گوشت قرمز روبه‌رو خواهیم شد.» به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مهدی باقری در ادامه احتمال داد از اوایل پاییز قیمت گوشت قرمز افزایش یابد. قیمت هر کیلو گوشت قرمز در حال حاضر بسته به نوع گوشت بین ۱۱۷ تا ۱۴۵ هزار تومان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: نیروهای سفارت ایران در افغانستان کاهش یافته است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد نیروهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل کاهش یافته است. روز گذشته با خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از کشور، طالبان که حومه کابل را محاصره کرده بودند وارد پایتخت شدند و ساختمان‌های دولتی از جمله ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند. صبح دوشنبه ۱۶ اوت/ ۲۵ مرداد محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که با تصرف کابل جنگ افغانستان نیز به پایان رسیده است. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: «از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال‌آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند. البته به دلایلی جمع‌بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جائی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود همکاران برگشته‌اند.» سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز گفت: «دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند.»

۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱، انتخابات زودهنگام پارلمانی در کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا یکشنبه ۱۵ اوت/۲۴ مرداد از برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور در روز ۲۰ سپتامبر خبر داد. نخست‌وزیر کانادا امید دارد که با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام حزب لیبرال به کرسی‌های بیشتری در پارلمان دست پیدا کند. رویترز می‌نویسد، دولت کانادا در واکسیناسیون کرونا موفقیت چشمگیری داشته و در احیای اقتصاد کانادا بعد از همه‌گیری ویروس کرونا نیز موفق عمل کرده است. ترودو از سال ۲۰۱۵ در کانادا حکومت می‌کند. در سال ۲۰۱۹ در اثر برخی رسوایی‌های سیاسی حزب لیبرال برخی از کرسی‌هایش در پارلمان را از دست داد و ترودو ناگزیر به تشکیل دولت اقلیت شد. ترودو گفت، انتخابات زودهنگام پارلمانی در مقطعی مهم و اساسی در کشور برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دولت لیبرال کانادا برای سومین دوره پیاپی می‌تواند در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شود و اکثریت کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند. پارلمان کانادا دارای ۳۳۸ کرسی است.