نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده‌های مسئولان به جایی نرسید؛ قطع آب آشامیدنی شهرکرد ۸ روزه شد

مردم در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری همچنان به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. قطع مکرر آب در این شهر پس از بارندگی‌های شدید اخیر رخ داد؛ زمانی که وقوع سیل در شهرستان کوهرنگ، چشمه کوهرنگ را که منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی شهرکرد و چند شهر دیگر است، از مدار خارج کرد. مسئولان وعده داده بودند که قطع آب تا چهارشنبه شب هفته گذشته رفع شود اما این وعده تاکنون عملی نشده و ۸ روز است که آب آشامیدنی شهرکرد قطع است. احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۵ مرداد اظهار امیدواری کرد که «ظرف امروز و فردا با آمدن آب خط انتقال آب اضطراری به مدار آب‌رسانی شهرکرد بخش زیادی از مشکلات برطرف شود»، این نماینده مجلس نیز وعده داد که «از امروز با کاهش بحران آب در شهرکرد مواجه خواهیم بود و طی روز‌های آینده نیز بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد». راستینه مشکل اصلی را این دانست که اداره آب و فاضلاب (آبفا) استان چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۹۴ تاکنون در طول هفت سالی که این خط انتقال آب فعال شده یک تصفیه‌خانه برای مرکز استان پیش‌بینی نکرده و به علت نبود تصفیه‌خانه، با بالا رفتن کدورت آب این خط آب از مدار آب‌رسانی شهرکرد خارج شده است. استان چهارمحال و بختیاری روزگاری ۱۱ درصد آب کشور را تأمین می‌کرد و اکنون نیز سرچشمه دو رود بزرگ زاینده‌رود و کارون است.

عسل محمدی، فعال کارگری، و ثمین احسانی، شهروند بهایی در زندان اوین به کرونا مبتلا شدند

به گزارش «هرانا»، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عسل محمدی، فعال کارگری و ثمین احسانی شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، به کرونا مبتلا شدند و پس از انتقال به بند قرنطینه این زندان، از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند. یک منبع آگاه در ارتباط با وضعیت این دو زندانی محبوس در زندان اوین به هرانا گفت: «هنوز دارویی به آن‌ها داده نشده و نسخه‌ها را به خانواده‌های این زندانیان دادند که داروهای مورد نیاز را تهیه کنند. عسل محمدی، فعال حامی کارگران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت خود، دوشنبه ۲۰ تیرماه راهی زندان اوین شد. محمدی نیز پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. حکم صادره برای او اردیبهشت امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی یک سال زندان برای او قابل اجرا شده است. پیش از این نیز، ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد سال جاری، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهایی پیش‌تر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

اذیت و آزار یک فرد دارای معلولیت ذهنی و جسمی در مرکز نگهداری معلولان «بنت‌الرسول»

بنا بر گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «روز نو»، یک معلول ذهنی جسمی در مرکز نگهداری معلولان دختر «بنت‌الرسول» در تهران مورد اذیت و آزار در این مرکز قرار گرفت. به گفته مادر این دختر دارای معلولیت ذهنی و جسمی، در مرکز نگهداری «معلولان بنت‌الرسول» وابسته به «موسسه خیریه فاطمه‌الزهرا» واقع در شهرک فجر تهران همه اعضای بدن دخترش کبود و زخم شده است: «هر بار که برای دیدن دخترم به این مرکز مراجعه می کردم به بهانه‌های مختلف مانع دیدن دخترم می‌شدند و اصلا اجازه دیدن محل نگهداری را هم به من نمی‌دادند و بهانه می‌آوردند که کرونا است و نمی‌توانید داخل بروید.» مادر این دختر دارای معلولیت ذهنی و جسمی در حالی‌که موضوع اذیت و آزار و بدرفتاری با دخترش از سوی کارکنان این مجموعه را رسانه‌ای کرده، با اشاره به این‌که این مرکز تبدیل به مرکزی برای درآمدزایی شده است و اصلا به نگهداری معلولان که وظیفه اصلی آنان است به صورت اصولی نمی‌پردازند و بهزیستی هم گویا هیچ‌گونه نظارتی بر این‌گونه مراکز خصوص ندارد، گفت: «مدیر این مرکز به زور بالای سر من ایستاده بود و می‌گفت بنویس دخترت سالم است تا ترخصیش کنم. منم چون مجبور بودم برای نجات جان دخترم متن مورد نظرشان را نوشتم تا دخترم را تحویل گرفتم.» اخیرا یکی از مادران دو پسر کم‌توان ذهنی و جسمی پس از آن‌که یکی از فرزندان خود را به یکی از مراکز نگهداری معلولان در خرم‌آباد می‌سپرد، پس از مدتی متوجه می‌شود، «اوضاع پسرش فوق‌العاده خراب، به شدت وزن کم کرده و جای طناب که با آن او را به تخت بسته بودند، روی بدن پسرش بوده است.» افراد دارای معلولیت بیش از سایر افراد در معرض خشونت قرار دارند و در اغلب موارد به دلایل مختلفی خبرهای نقض حقوق این افراد رسانه‌ای نمی‌شود. در گذشته بدرفتاری و برخوردهای خشونت‌آمیز کارکنان در برخی از مراکز توانبخشی با معلولان در ایران نیز گزارش شده بود.

تداوم اعتراض کامیون‌داران شهرستان سیریک به طرح سیپاد: اداره اطلاعات تهدید کرد

نیروهای اداره اطلاعات شهرستان سیریک در استان سیستان و بلوچستان در پی تجمعات کامیون‌داران مقابل فرمانداری در اعتراض به طرح سیپاد، آنان را از طریق تماس تلفنی تهدید به بازداشت کردند. بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، اداره اطلاعات شهرستان سیریک، روز دوشنبه ۲۴ مرداد دست به تهدید کامیون‌داران زد. کامیون‌داران سیریک از روز شنبه ۲۲ مرداد در اعتراض به اجرای طرح سیپاد مقابل فرمانداری این شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای اداره اطلاعات برای ایجاد رعب و وحشت و خاتمه اعتراضات، با تماس تلفنی بسیاری از معترضان را تهدید به بازداشت کرده‌اند. یکی از کامیون‌داران درباره این تهدیدها گفته است: «اعتراضات در سیریک ادامه خواهد داشت و اگر به خاطر حقوق خود بازداشت هم شویم ترسی نداریم و برای حق خود به خیابان و مقابل فرمانداری خواهیم آمد.» این درحالی است که کامیون‌داران شهرستان جاسک نیز برای همبستگی با کامیون‌داران سیریک فراخوان داده‌اند و قرار است امروز (۲۵ مرداد) در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کنند. معترضان به اجرای طرح سیپاد و کدینگ کارت‌های سوخت می‌گویند که مقام‌های استان هرمزگان با ناتوانی در اجرای این طرح به دلیل اعتراض و اعتصابات در بندر عباس، قصد دارند در شهرستان‌ها این طرح را اجرا کنند. در این طرح میزان سوخت اختصاص داده شده به دو قسمت سهمیه پایه و سهمیه عملکردی تقسیم می‌شود. سهمیه پایه مقدار سوختی است که در هر دوره برای مصرف ماهانه کلیه وسایل نقلیه در حوزه حمل ‌و نقل در نظر گرفته می‌شود. در مقابل سهمیه عملکردی مقدار سهمیه‌ای است که در هر دوره متناسب با مقدار پیمایش اعلام شده از سوی سامانه پیمایش محاسبه خواهد شد. در روزهای اخیر به جایگاه‌داران اعلام شده است به کامیون‌هایی که اقدام به نصب دستگاه سیپاد نکرده‌اند، سوخت‌رسانی نشود.

برنامه جهانی غذا برای کمک‌رسانی به افغانستان به ۱۷۲ میلیون دلار نیاز دارد

برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت در توئیتر اعلام کرد که برای کمک‌رسانی در زمستان آینده به نیازمندان در افغانستان، با کمبود بودجه مواجه است و به ۱۷۹ میلیون دلار نیاز دارد. برنامه جهانی غذا نسبت به زمستان پیش رو هشدار داد و گفت گرسنگی ۱۹ میلیون نفر در افغانستان را تهدید می‌کند و «کمک‌های بشردوستانه به‌شدت اهمیت دارد». این نهاد سازمان ملل افزوده است که کارمندانش تلاش می‌کنند که پیش از فرارسیدن زمستان مواد غذایی را در مناطق دوردست افغانستان ذخیره کنند. با روی کار آمدن طالبان و قطع کمک‌های خارجی، افغانستان با بحران بشری مواجه است. گفته می‌شود که در حال حاضر نیمی از جمعیت آن از گرسنگی رنج می‌برند و نیاز به کمک دارند.

شهردار تهران خبر بازداشت یک مدیر حقوقی خود را تأیید کرد

چند روز پس از انتشار شایعاتی مبنی بر بازداشت یکی از مدیران حقوقی علیرضا زاکانی، شهردار تهران، زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بدون ذکر نام فرد بازداشت‌شده این خبر را تأیید کرد. شهردار تهران مدعی شد که «مجموعه‌های داخل شهرداری» این مدیر را بازداشت کرده‌اند اما توضیح نداد که این «مجموعه‌ها» کدام‌ها هستند و از چه زمانی تشکیل شده‌اند. شهردار تهران برخورد با فساد را وظیفه خود دانست و افزود تا ابعاد ماجرا روشن نشود «قابل توضیح بیش‌تر نیست». این در حالی است که خبر بازداشت مدیر حقوقی شهردار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و شهرداری تهران حدود دو روز در این رابطه سکوت کرد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این‌باره اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. از آن‌جایی که از نظر قانونی، تنها مسئولان قضایی می‌توانند افراد را بازداشت کنند، سخنان زاکانی در برخی از رسانه‌های داخل کشور مورد تردید قرار گرفت. وب‌سایت «فراز» پرسیده است که آیا «تأکید زاکانی بر بازداشت یک مدیر حقوقی شهرداری تهران توسط زیرمجموعه‌های شهرداری، تلاشی است برای حفظ چهره فسادستیز خود؟»