ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#روحانی بر ناکارآمدی راه‌حل نظامی در سوریه تأکید کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر در نشست خبری سه‌جانبه با همتایان خود از ترکیه و روسیه با تأکید بر راه حل سیاسی در بحران سوریه گفت: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته معتقد است بحران سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد و این مهم صرفاً از طریق تعامل سازنده و مشارکت کلیه آحاد مردم سوریه به انجام می‌رسد. دولت و مردم سوریه - با همه تنوعی که دارند - خود قادرند این راه سرنوشت‌ساز و البته خطیر را بپیمایند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر ناکارآمدی راه‌حل نظامی برای پایان بخشیدن به این بحران تأکید کرده است و این حقیقت هنوز پابرجا است.» هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به شهر سوچی و در دیدار با رئیس جمهوری روسیه از پوتین خواست که دست اسرائیل را برای مقابله با ایران در سوریه بازبگذارد. این موضوع در نشست خبری آنکارا مطرح نشد.

#پوتین وضع استان #ادلب سوریه را نگران کننده خواند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر در نشست خبری سه‌جانبه با همتایان خود از ترکیه و ایران اوضاع در استان «ادلب» سوریه را «نگران‌کننده» خواند. اوایل شهریور سال جاری با حمله اسد به استان ادلب، رئیس جمهوری ترکیه در سفر به روسیه و در دیدار با پوتین خواهان آن شده بود که روسیه تضمین کند ارتش سوریه به پست‌های دیده‌بانی ترکیه در شمال این کشور حمله نمی‌کند. سپس روسیه در منطقه کاهش تنش ادلب آتش‌بس یک جانبه اعلام کرد. با این‌حال پوتین در نشست خبری سه‌جانبه در آنمارا گفت همکاری مشترک ایران، روسیه و ترکیه سطح خشونت در سوریه را کاهش داده است. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به نشست آستانه گفت ترکیه، روسیه و ایران بنیان‌هایی برای حل و فصل دائمی بحران سوریه ایجاد کرده‌اند.

#اردوغان تلویحاً اعلام کرد که #ترکیه به مقابله با کردهای سوریه در شرق #فرات ادامه می‌دهد

در نشست خبری مشترک رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا، اردوغان گفت: «ما همیشه تلاش داشتیم که تمامیت اراضی سوریه را حفظ و راه حلی سیاسی برای حل بحران این کشور بیابیم.» رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور به مقابله با کردهای سوریه در شرق فرات ادامه می‌‌دهد. پنجمین نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه دوشنبه دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر با حضور روحانی، پوتین و اردوغان در آنکارا برگزار شد. در این نشست بحران ادلب در شمال سوریه به بحث گذاشته شد. کردهای سوریه که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کرد، اوایل شهریور عقب‌نشینی از مناطق مرزی با ترکیه به عمق ۵ تا ۱۴ کیلومتر را آغاز کردند. عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق کرد از مناطق مرزی بخشی از توافق بر سر ایجاد منطقه امن بین دولت ترکیه و ایالات متحده است.

نیروی دریایی #سپاه پاسداران یک فروند شناور حامل سوخت به #امارات را در شرق جزیره #تنب_بزرگ توقیف کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیروی دریایی سپاه پاسداران دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۲۵ سپتامبر یک فروند شناور حامل سوخت به امارات را در ۲۰ مایلی شرق جزیره تنب بزرگ توقیف کرد. ایسنا گزارش داده که شناور یاد شده حامل ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق بوده است. توقیف شناور حامل سوخت به امارات همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس به دلیل حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی «خریص» و «بقیق» در خاک عربستان سعودی با سلاح‌های ایرانی انجام شده است. به گفته سردار علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه یازده خدمه شناور که ملیت آن‌ها هم اعلام نشده در بازداشت‌اند. دو هفته قبل نیز سپاه پاسداران یک فروند شناور حامل سوخت به امارات را توقیف کرده بود.

مدیر کل موقت آژانس: راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد

مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۲۵ سپتامبر در افتتاحیه نشست سالانه آژانس در وین اعلام کرد روند راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای ادامه دارد: «در یک سال گذشته، ما به راستی‌آزمایی و پایش اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم.» کورنل فروتا در ادامه سخنانش گفت: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران ذیل توافقات پادمانی این کشور، ادامه می‌دهد. ارزیابی در مورد عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده، ادامه دارد.» بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، آژانس به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران معرفی شده است. بر این اساس، مدیر کل این نهاد باید به صورت دوره‌ای در این رابطه گزارش دهد.

#مایک_پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با #عادل_عبدالمهدی، نخست‌وزیر #عراق تلفنی گفت‌وگو کرد، محتوای این مکالمه افشا نشد

دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. در این بیانیه محتوای مکالمه تلفنی نخست‌وزیر با وزیر خارجه آمریکا افشا نشده است. در اثر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت روزانه این کشور متوقف شده است. رئیس جمهوری آمریکا در پیام‌هایی شبانه اعلام کرد که آمریکا منتطر می‌ماند که عربستان سعودی عامل حمله به تأسیسات نفتی بقیق را اعلام کند. سپس اقدامات بعدی بر همان اساس انجام می‌شود. مقامات آمریکایی احتمال داده‌اند که ممکن است حمله به تأسیسات نفتی عربستان از خاک عراق انجام شده باشد. عادل عبدالمهدی، روز گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور به همسایگانش حمله نظامی شود.

شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری تونس: احتمالاً به دور دوم خواهد کشید

شمارش آراء دومین انتخابات دمکراتیک ریاست جمهوری تونس پس از سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری پیشین در سال ۲۰۱۱، آغاز شد و به احتمال قوی نتیجه نهایی در طول امروز، دوشنبه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر معلوم خواهد شد. این انتخابات روز گذشته، یکشنبه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر برگزار شد. میزان شرکت مردم در این انتخابات ۴۵ درصد اعلام شده است. از ۲۶ کاندیدا هیچ کس بخت پیروزی در دور نخست انتخابات را ندارد و احتمالاً انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. براساس نخستین آمار منتشرشده پس از انتخابات، قیس سعید، نامزد مستقل و استاد حقوق در دانشگاه از دیگر کاندیداها پیشی گرفته و بعد از او نبیل القروی، رئیس حزب «قلب تونس» قرار دارد. او تاجر و غول رسانه‌ای تونس است که به‌دلیل پرونده سنگین قضایی به اتهام فساد اقتصادی و پولشویی در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد. در جایگاه سوم عبدالفتاح مورو کاندیدای حزب النهضه قرار دارد و پس از او به ترتیب عبدالکریم الزبیدی، وزیر دفاع و یوسف الشاهد، نخست وزیر فعلی قرار دارند. انتخابات در تونس دو ماه پس از درگذشت محمد الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس برگزار شد. این کشور پس از بهار عربی توسعه دموکراتیک را در پیش گرفته است اما از بحران اقتصادی و فساد مالی رنج می‌برد.

# آنتونیو_گوترش دبیرکل سازمان ضمن محکوم کردن حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خواهان خویشتنداری طرفین شد

سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نوشت: «آنتونیو گوترش، دبیرکل حملات روز شنبه به تأسیسات نفتی آرامکو در استان شرقیه پادشاهی عربستان سعودی که حوثی‌ها مسئولیت آن را به عهده گرفتند محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست که حداکثر خویشتنداری را به کار ببندند و از هرگونه تشدید تنش در شرایط کنونی بپرهیزند و به قوانین بین‌المللی پایبند بمانند.» در اثر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت روزانه این کشور متوقف شده است. رئیس جمهوری آمریکا در پیام‌هایی شبانه اعلام کرد که آمریکا منتطر می‌ماند که عربستان سعودی عامل حمله به تأسیسات نفتی بقیق را اعلام کند. سپس اقدامات بعدی بر همان اساس انجام می‌شود. روند دیپلماتیک که با میانجیگری فرانسه آغاز شده بود کاملاً مختل شد. سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد در نیویورک روحانی با ترامپ دیدار نمی‌کند. هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل فردا آغاز به کار می‌کند.

#قیمت_نفت تا ۱۰ درصد افزایش یافت

در اثر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت روزانه این کشور متوقف شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، چهار دلار و ۸۹ سنت بالا رفت و به ۵۹ دلار و ۷۳ سنت رسید. نفت خام برنت دریای شمال نیز شش دلار و ۲۰ سنت بالا رفت و به ۶۶ دلار و ۲۵ سنت رسید که نشان دهنده ۱۰ درصد افزایش قیمت است. شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را صادر کرد. ذخایر استراتژیک نفتی با ظرفیت بالغ ۷۲۷ میلیون بشکه، بزرگ‌ترین انبار سوخت اضطراری جهان است که در لوئیزیانا و تگزاس واقع شده و در اختیار وزارت انرژی آمریکا قرار دارد. ظرفیت بهره‌برداری از این ذخایر حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روزر است.

#سندرز به #ترامپ: کنگره به شما اجازه نمی‌دهد به خاطر دیکتاتور سعودی وارد جنگ دیگری در خاورمیانه شوید

برنی سندرز، سناتور دموکرات و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر در پاسخ به ترامپ که از آنادگی نظامی آمریکا برای حمله به ایران خبر داد، یادآوری کرد که کنگره چنین اجازه‌ای را به رئیس جمهوری آمریکا نمی‌دهد: «قانون اساسی ایالات متحده کاملاً واضح است. تنها کنگره و نه رئیس‌جمهوری می‌تواند اعلام جنگ کند». سندرز در ادامه نوشت: «و کنگره چنین اجازه‌ای را به شما نمی‌دهد که چون دیکتاتوری خشونت‌گرای سعودی از شما خواسته، وارد جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه بشوید.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۲۵ شهریور/ ۱۶ سپتامبر در پیام‌هایی در توییتر نوشت: ««تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. دستمان روی ماشه است. locked and loaded اقدامات بعدی بستگی به راستی‌آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط جلو می‌رویم.»