نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: ذخایر ارزی بانک‌ها در افغانستان رو به پایان است

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان وضع اقتصادی این کشور همچنان رو به وخامت می‌رود. دو منبع به رویترز گفته‌اند که ذخایر دلاری بانک‌های افغانستان رو به پایان است و اگر هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی نشود امکان دارد بانک‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کنند. به‌گفته این منابع آگاه، بانک‌ها در افغانستان تاکنون با دلارهایی که ذخیره داشتند فعالیت کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند بانک‌های خصوصی موضوع ذخایر دلاری را با بانک مرکزی افغانستان و مسئولان طالبان در میان گذاشته‌اند. این بانک‌ها از بانک مرکزی خواسته‌اند که دلار بیش‌تری به بازار ارز توزیع کنند. مسدودیت ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا نیز بر مشکلات بانکی افغانستان خواهد افزود. پس از تصرف کابل به دست طالبان، بانک‌های این کشور به مدت چند روز بسته شدند اما در ادامه به‌شکل محدود به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. براساس دستور طالبان بانک‌های خصوصی موظف‌اند به مشتریان فردی در هر هفته تنها ۲۰۰ دلار یا ۲۰ هزار افغانی پرداخت کنند. بانک مرکزی نیز به‌تازگی به بانک‌های دیگر دستور داده است که حواله‌های بانکی را به پول افغانی پرداخت کنند. هدف از این تصمیم‌ها، تلاش برای حفظ ذخایر دلاری است که اکنون در بازارهای افغانستان کمیاب شده است.

عضو هیٔت مرگ عازم تاجیکستان شد

پنجشنبه ۲۵ شهریور، سید ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ پیش از ترک تهران به مقصد دوشنبه در فرودگاه مهرآباد گفت: «سفر تاجیکستان به دعوت آقای رحمان برای شرکت در اجلاس شانگهای صورت می‌گیرد.» رئیسی در ادامه افزود: «ما برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل هستیم. ما با تاجیکستان ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته و داریم اما این روند دچار وقفه‌ای شد که ما در این سفر فصل جدیدی را رقم خواهیم زد. قراردادهایی در این سفر از جمله قراردادهای حقوقی و اقتصادی امضا خواهد شد.» قرار بود در حاشیه اجلاس شانگهای رئیسی با پوتین هم دیدار و گفت‌وگو کند اما رئیس جمهوری روسیه قرنطینه را بهانه کرد و از دیدار با رئیسی سر باز زد. پوتین پیش از این از دیدار با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم خودداری کرده بود.

استاندار گلستان: ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شده

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هادی حق‌شناس استاندار گلستان ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به موضوع بیابان‌زایی و اجرای طرح‌های کنترلی و مقابله‌ای با این پدیده اختصاص پیدا کرده بود، اعلام کرد: «بر اساس آمار منابع طبیعی استان ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد.» استاندار گلستان در ادامه به موضوع خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: «خلیج گرگان وسعتی ۴۰۰ کیلومترمربعی دارد که متأسفانه ۳۰ درصد از آن خشک شده است. اگر دست روی دست گذاشته شود و اقدامی صورت نگیرد، این خلیج به زودی خشک خواهد شد و به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های ریزگرد در شمال کشور تبدیل می‌شود.» حق‌شناس گفت: «خشکی خلیج گرگان فقط به معنای نابودی این اکوسیستم نیست بلکه اثرات این خشک شدن که یکی از آن‌ها پدیده ریزگردهاست، مناطق مسکونی را در شهر‌ها و روستا‌های استان‌های گلستان و مازندران تهدید می‌کند و حتی زندگی شهروندان در شهر گرگان نیز به مخاطره خواهد افتاد.»

عفو بین‌الملل: در طی ۱۰ سال گذشته دست‌کم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه در ۱۶ استان در سراسر ایران اتفاق افتاده است

عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر/۲۴ شهریور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تحقیقات و مستندات قبلی این سازمان و همین‌طور بررسی جامع گزارش‌های معتبر سایر گروه‌های حقوق بشری، از ژانویه سال ۲۰۱۰ تا کنون، دست‌کم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه در ۱۶ استان در سراسر کشور اتفاق افتاده است. در همین رابطه وب‌سایت هه‌نگاو دوشنبه گذشته گزارش داده بود که یاسر منگوری، زندانی ۳۱ ساله اهل پیرانشهر، «زیر شکنجه ماموران» اداره اطلاعات شهرستان ارومیه جان باخته است. مسئولان وزارت اطلاعات در ارومیه، استان آذربایجان غربی ۱۷ شهریور سال جاری مرگ این زندانی را به خانواده او اطلاع داده‌اند. عفو بین‌الملل در ادامه اطلاعیه خود نوشت: «مقامات ایران از مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در مورد مرگ در حین بازداشت دست کم ۷۲ نفر از ژانویه ۲۰۱۰ سر باز زده‌اند و این عدم پاسخ‌گویی در حالی ادامه یافته که بر اساس گزارش‌های قابل اعتنا، مرگ‌ این افراد ناشی از شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها یا استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک آور توسط مقامات بوده است.» هبا مورایف، مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: «اخبار دیروز در مورد مرگ یاسر منگوری در شرایط مشکوک، بار دیگر نشان می‌دهد که چگونه جو مصونیت از مجازات دست نیروهای امنیتی را باز گذاشته تا حق حیات زندانیان را بدون ترس از عقوبت نقض کنند. امتناع سیستماتیک مقامات از انجام هرگونه تحقیقات مستقل در مورد مرگ‌های حین بازداشت، نمود تلخی از عادی‌سازی سلب خودسرانه حق حیات توسط مقامات حکومتی است.» روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی روز گذشته جان باختن یک زندانی «زیر شکنجه ماموران» اداره اطلاعات شهرستان ارومیه را تکذیب کرد. خبرگزاری رسمی قوه قضائیه به نقل از رئیس کل دادگستری استان آذربایجان عنوان کرد که یاسر منگوری از «عوامل مسلح گروهک تروریستی» بوده و تیرماه سال جاری در درگیری مسلحانه کشته شده است. بر اساس گزارش هرانا، یاسر منگوری که کارگر جوشکاری بوده، قبل از این نیز به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» بازجویی شده بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: مدیران مدارس و انجمن اولیا و دانش‌آموزان درباره بازگشایی مدارس تصمیم می‌گیرند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بازگشایی حضوری مدارس در اختیار مدیران مدارس و انجمن اولیا و دانش‌آموزان قرار گرفته و به تصمیم آنها بستگی دارد. کاظمی گفت: «فاصله‌های استاندارد‌های چپ و راست و میانگین فضا برای هر دانش‌آموز و تراکم مدرسه دو شاخصی است که برای مدارس مشخص کرده‌ایم.» او افزود: «در مناطق شهری به علت جا به جایی‌های درون شهری ترجیح می‌دهیم مدارس دیرتر حضوری شوند.» کاظمی تاکید کرد: «بر اساس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس از آبان به صورت تدریجی حضوری خواهند شد.» دوشنبه گذشته سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که فقط ۶۰ درصد از دانش‌آموزان ایرانی به سبب فقر امکانات و نبود اینترنت به شبکه شاد دسترسی دارند. وزارت بهداشت اعلام کرده است که قصد دارد دانش‌آموزان را با یک دوز واکسن سینوفارم واکسینه کند.

نیروهای امنیتی قاسم بهرامی (شیدای همدانی)، شاعر را بازداشت کردند

مأموران امنیتی در مشهد شامگاه چهارشنبه ۲۴ شهریور قاسم بهرامی، شاعر و هنرمند ملقب به «شیدای همدانی» را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. «شیدای همدانی» شعرهای انتقادی خود را با همراهی موسیقی به‌شکل تصویری در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام منتشر می‌کرد که با استقبال گسترده کاربران روبه‌رو می‌شد. گفته می‌شود که «شیدای همدانی» زاده همدان است، در مشهد مخفیانه زندگی می‌کرد و مأموران امنیتی پس از خروج او از مخفیگاه او را شناسایی و بازداشت کرده‌اند. به‌تازگی نیز توماج صالحی، رپ‌خوان جوان در ایران بازداشت شد. او نیز در ترانه‌های خود از وضعیت کشور و مسئولان حکومتی انتقادهای جسورانه‌ای می‌کرد. بازداشت توماج صالحی نیز بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

اقدام سپاه ثارالله در تفتیش منزل و توقیف وسایل فعال حوزه زنان در تهران

بنا بر گزارش‌های رسیده از تهران صبح روز گذشته ۲۴ شهریور مأموران امنیتی وابسته به قرارگاه ثارالله سپاه انقلاب اسلامی با حضور در منزل مریم رحمانی فعال حوزه زنان اقدام به تفتیش منزل و توقیف برخی از وسایل شخصی او از جمله شناسنامه، کارت ملی، تلفن همراه، لپ تاپ و کتاب کرده‌اند. به نظر می‌رسد که کنترل برخی از پیام‌رسان‌های شخصی این فعال مدنی نیز اکنون در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد. فعالان حقوق زنان در دهه‌های گذشته همواره با سرکوب و تهدید نیروهای امنیتی روبه‌رو بوده‌اند. اعتراض به تبعیض موجود علیه زنان، از سوی نیروهای امنیتی به عنوان جرم تلقی می‌گردد. در یک سال گذشته این چندمین مورد از این نمونه برخورد با فعالان مدنی است که با هجوم به منزل و توقیف وسایل آغاز و منجر به پرونده‌سازی علیه آنان می‌شود.