ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد شباهتی، دانشجوی مردم‌شناسی را از تحصیل محروم کردند

محمد شباهتی، دانشجوی مردم‌شناسی و فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران، با مداخله نهادهای امنیتی نامشخص از ادامه تحصیل محروم شد. او پیش از این نیز به‌شکل غیابی به حبس و بسته شدن حساب‌های بانکی‌اش محکوم شده بود. به گزارش فعالان دانشجویی، و بنا به سندی که به رویت «زمانه» رسیده است، صفحه سامانه جامع آموزشی این دانشجو به‌دلیل «نقص در مدارک» بسته شده است. «نقص در مدارک» ترکیبی آشنا برای فعالان دانشجویی است که به‌دلیل فعالیت سیاسی‌شان به اصطلاح «ستاره‌دار» و از تحصیل محروم می‌شدند یا تحصیل آنها مشروط به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر دست کشیدن از فعالیت دانشجویی قانونی می‌شد که حتی با وجود امضای تعهدنامه، گاه محرومیت از تحصیل ادامه می‌یافت. محمد شباهتی علاوه بر این محرومیت از تحصیل اجباری، با حکم غیابی کمیته انضباطی نیز مواجه شده است. بر اساس این حکم، شباهتی به «تذکر کتبی با درج در پرونده»، «توبیخ کتبی با درج در پرونده» و «دریافت خسارت» محکوم شده است. این حکم در پی اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران علیه تفکیک جنسیتی فضاهای دانشگاهی صادر شده است. شباهتی مهر ۱۳۹۹ به‌صورت غیابی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و صدور حکم را پس از بسته شدن حساب‌های بانکی‌اش فهمید. تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست، برگزاری جلسه دادرسی، همگی در این پرونده بدون اطلاع شباهتی و غیابی طی شد.

نخست‌وزیر هند خطاب به پوتین: اکنون دوران جنگ نیست

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جمعه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان به ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه گفت: «اکنون زمان جنگ نیست و امنیت غذایی، کود و سوخت جزو نگرانی‌های اصلی جهان در حال حاضر است.» پوتین گفت نگرانی‌های مودی در مورد جنگ اوکراین را درک می‌کند. او گفت: «من از موضع شما در قبال درگیری در اوکراین اطلاع دارم و از نگرانی‌های شما آگاهم. ما می خواهیم همه این‌ها هر چه زودتر پایان یابد.» پوتین که در این اجلاس با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز دیدار کرده بود، روز چهارشنبه نگرانی‌های پکن در مورد جنگ را نیز تأیید کرد. پوتین همچنین به نخست‌وزیر هند گفت: «تجارت ما به لطف عرضه اضافی کودهای روسی به بازارهای هند، که بیش از هشت برابر شده است، در حال رشد است و من امیدوارم که این کمک بزرگی به بخش کشاورزی هند باشد.»

ممانعت از ثبت‌نام دختران دانش‌آموز در یک مدرسه مختلط روستایی ــ آموزش و پرورش دماوند: از خطرات بلوغ جنسی زودهنگام جلوگیری می‌کنیم

در طوماری که از سوی اهالی روستای گرم‌آبسرد امضا و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است که با توجه به دور بودن روستا به نزدیکترین مدرسه دخترانه (روستای جابان حدود ٣٠ کیلومتر) و یا مجتمع شبانه‌روزی شهرکیلان (حدود ۶٠ کیلومتر) دانش‌آموزان دختران روستا مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. بر اساس این طومار دختران این روستا از ثبت نام در تنها مدرسه متوسطه موجود در آن منع شده‌اند که مدرسه‌ای مختلط است. آنها نوشته‌اند که این ممانعت باعث ترک تحصیل دختران، خانه نشینی و بی‌سوادی آنها و همچنین کوچ اجباری به شهر که عانل اجاره نشینی و خالی شدن روستاست می‌شود و در صورت فرستادن دختران به مدارس دور، خطرات جاده و خستگی راه برای دختران ایجاد می‌شود. همچنین حذف دختران از این مدرسه حد نصاب دانش‌آموزان را در تنها مدرسه متوسطه روستا پایین می‌آورد و ممکن است باعث تعطیلی این مدرسه شود. اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در این زمینه اطلاعیه‌ای صادر کرده و نوشته است: «اصل تفکیک جنیسیت لازم الاجرا بوده و تاکنون نیز به تعویق افتاده است. بلوغ جنسی زودهنگام، حتی در مقطع ابتدایی، آسیب اجتماعی دیگری است که با تفکیک جنسیت دانش‌آموزان متوسطه و ابتدایی دور دوم می‌تواند از خطرات ناشی از این امر تا حدی جلوگیری کند.»

کشته و زخمی شدن سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی نوسود

بنا بر گزارش حقوق بشر کردستان، بامداد جمعه ۲۵ شهریور، گروهی از کولبران در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی هدف تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه آن یک کولبر به نام اسماعیل عبدی، ۳۲ ساله و اهل روستای «بازیان» جوانرود کشته و دو کولبر دیگر به نام‌های مختار فتاحی و حمید احمدی زخمی شدند. بر اساس این گزارش، جسد اسماعیل عبدی به پزشکی قانونی پاوه انتقال یافته و تاکنون به خانواده تحویل داده نشده است. دو کولبر دیگر که در جریان این تیراندازی زخمی شدند جهت مداوا به مراکز درمانی در شهرهای پاوه و کرمانشاه انتقال یافته‌اند. در همین ارتباط نیز «کولبرنیوز» که اخبار مرتبط با کولبران را جمع‌آوری و منتشر می‌کند از وخامت حال دو کولبر زخمی شده در این حادثه، خبر داده است. از تاریخ ٢١ مرداد تا پایان روز ۲٨ مرداد ۱۴۰۱، مجموعا ۱۹ کولبر زخمی و یک کولبر کشته شده است. در این میان، ۱۷ کولبر در مناطق مرزی بانه و دو کولبر نیز در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند که از این تعداد ۱۵ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی و دو کولبر نیز بر اثر انفجار مین به‌جای مانده مجروح شدند. در سال ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۲۵ کولبر در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و سایر استان‌ها بر اثر شلیک ماموران دولتی، سقوط از ارتفاع، تصادف ناشی از تعقیب و گریز ماموران نظامی، و دیگر حوادث طبیعی جان‌باخته یا مجروح شده‌اند.

حمله با چاقو به مسجدی در شیراز هشت زخمی بر جای گذاشت

سرهنگ فرج شجاعی، فرمانده انتظامی شیراز اعلام کرد که صبح جمعه ۲۵ شهریور مردی ۳۲ ساله پس از پایان مراسم دعای ندبه در مسجد حاج‌عباس این شهر هشت نفر را با چاقو مجروح کرد. شجاعی فرد مهاجم را اهل یکی از شهرستان‌های اطراف شیراز معرفی کرد و دلیل این حمله را «نامعلوم» خواند. او افزود: «متهم با تلاش مأموران کلانتری ۳۴ جام‌جم دستگیر و به مقر انتظامی و هشت نفر مصدوم نیز توسط چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به بیمارستان رجایی شیراز منتقل شدند.» فرمانده انتظامی شیراز حال مصدومان را «رضایت‌بخش» اعلام کرد و گفت تحقیقات از متهم در مورد علت و انگیزه او در انجام این حمله، در دست بررسی است. او از مردم خواست تا هرگونه خبر در این‌باره را از طریق «منابع رسمی و خبرگزاری‌های معتبر» دنبال کنند و به «شایعات فضای مجازی توجه نکنند».

توضیح یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره برخورد خشن نیروی انتظامی با مهسا امینی: پیگیر شفاف شدن دقیق مسأله هستیم

فاطمه قاسمپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با آنچه اخیراً بر سر مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی آمده، گفت: «بلافاصله با نیروی انتظامی صحبت کردم. مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسأله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست». او اما در این‌باره که نیروی انتظامی چه «توضیحاتی» داده، اشاره‌ای نکرد. به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده، اما هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است: «این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مسأله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.» قاسمپور همچنین در ارتباط با اخباری که به گفته او به صورت «غیررسمی» منتشر شده، گفت متأثر شده و «پیگیر شفاف شدن دقیق مسأله» است. مهسا امینی سه‌شنبه ۲۲ شهریور حدود ساعت شش عصر در تهران در حالی که همراه برادرش بوده توسط گشت ارشاد دستگیر می‌شود. مهسا امینی به دنبال بازداشت و ضرب و شتم از سوی مأموران گشت ارشاد در وضعیت کما قرار دارد. برادر مهسا امینی در این‌باره گفته بود که در بیمارستان با چشمان خودش دیده که صورت مهسا ورم کرده و پاهایش کبود است، اما پزشکان به خانواده‌اش گفته‌اند که دچار سکته مغزی و قلبی شده است. پیشتر مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت این خبرها را تکذیب کرد و بدون نام بردن از مهسا امینی چنین توضیح داد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده به‌طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.» براساس اظهارات شاهدان عینی، «توجیه و آموزش» که پلیس در اطلاعیه خود از آن سخن گفته است کتک زدن مهسا امینی و چند نفر دیگر بوده است که در بازداشت و در ون گشت ارشاد بودند. از شامگاه سه‌شنبه ۲۲ شهریور نیز جو امنیتی شدیدی در بیمارستان کسرای تهران برقرار است.