ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#آمریکا #ترکیه را از #ائتلاف_ضد_داعش خارج کرد

نشریه اشپیگل آلمان گزارش داد که آمریکا به دلیل حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه، آنکارا را از ائتلاف جهانی علیه داعش خارج کرد. ترکیه دیگر اطلاعاتی از پروازهای شناسایی دریافت نخواهد کرد. مقامات ارتش آلمان این موضوع را تأیید کرده‌اند. پیش‌زمینه این اقدام آن است که بیم آن می‌رود ترکیه از اطلاعات پرواز در جنگ با کردها استفاده کند. براساس گزارش‌های منتشرشده، از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه، نیروهای رژیم بشار اسد چندین پایگاه نظامی در منطقه را تصرف کرده‌اند. از جمله شهر منبج دوباره تحت کنترل ارتش سوریه در آمده است. واحدهای نظامی روسی نیز در حال نفوذ به منطقه هستند. خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که آن‌ها از رود فرات عبور کرده و به شهر کوبانی رسیده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته بود تا آتش‌بس را بپذیرد اما اردوغان آن را رد کرد. فردا، پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا به همراه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده و همچنین مشاور امنیت ملی کاخ سفید ترکیه سفر می‌کنند تا درباره آتش‌بس و توافق بین ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه مذاکره کنند. برخلاف گزارش‌های اولیه، اردوغان اکنون آماده دیدار با نمایندگان آمریکاست.

وزارت خارجه #فرانسه خواهان آزادی #رونالد_مارشال و #فریبا_عادل‌خواه شد و بازداشت #روح‌الله_زم را نیز محکوم کرد

وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه ۱۶ اکتبر/۲۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی رونالد مارشال و فریبا عادل‌خواه دو پژوهشگر زندانی در ایران شد و یادآوری کرد که بازداشت اتباع فرانسه اثر سوء بر تلاش‌های این کشور از تنش‌زدایی در رابطه ایران و آمریکا به جای می‌گذارد. همزمان با انتشار این اطلاعیه، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری در پاریس خواهان ایجاد شفافیت در پرونده این دو نفر شد. فون درمول همچنین تأیید کرد که روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز از فرانسه پناهندگی دریافت کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «ما خواهان احترام ایران به حاکمیت قانون، حق پناهندگی و همچنین آزادی بیان هستیم و بازداشت روح‌الله زم را محکوم می‌کنیم.» روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که دوشنبه ۲۲ مهر منتشر کرد اعلام کرد نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب دادند» و روح‌الله زم را «به داخل کشور هدایت» و بازداشت کردند. چند ساعت بعد تصاویری از روح‌الله زم با چشم‌بند منتشر شد و سپس او مقابل دوربین قرار گرفت و در شبکه خبر به خاطر فعالیت‌هایش عذرخواهی کرد. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که زم ۱۱ اکتبر/۱۹ مهر از این کشور خارج شده است. مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم می‌گوید مأموران اطلاعات سپاه همسرش را در بغداد ربوده‌اند.

مذاکرات #اتحادیه_اروپا با #بریتانیا متوقف شد، #برگزیت همچنان بلاتکلیف است

مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا بر سر نحوه خروج این کشور از اتحادیه به نتیجه نرسید. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این مذاکرات که تا نیمه‌شب گذشته در بروکسل ادامه داشت، بدون حصول توافق متوقف شد. این مذاکرات چهارشنبه ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر ادامه می‌یابد. هم اتحادیه اروپا و هم بریتانیا در تلاش‌اند تا قبل از آنکه بریتانیا ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود به توافق دست بیابند. قرار است که تا پیش از ظهر امروز پیش‌نویس یک توافق آماده شود. این پیش‌نویس سپس در اجلاس رهبران اروپا به بحث گذاشته می‌شود و چنانچه به تصویب برسد، برگزیت با توافق میسر خواهد بود و در غیر این‌صورت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌بایست تا شنبه هفته آینده مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تمدید کند. جانسون اما اعلام کرده در هر حال بریتانیا تا ۳۱ اکتبر با توافق یا بی‌توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. اسکاتلند با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف است. نیکولا استورجین، تخست‌وزیر اسکاتلند اعلام کرد که سال بعد در این کشور همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند.

احتمال حمله #ملخ‌های_صحرایی به مزارع ایران

سید محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات ایران چهارشنبه ۲۴ مهر یک بار دیگر هشدار داد که مطابق اعلان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مبنی بر فراهم بودن شرایط مساعد اقلیمی در خاستگاه ملخ صحرایی به احتمال زیاد در سال زراعی جاری ایران نیز مانند سال گذشته در معرض هجوم ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرد. کشورهای حاشیه دریای سرخ مثل عربستان، اریتره و یمن خاستگاه ملخ صحرایی هستند. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی سه‌شنبه ۱۶ مهر در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری درباره ورود دوباره ملخ‌های صحرایی به ایران در سه ماه پایانی سال جاری هشدار داده بود. طبق بررسی‌های کارشناسی ۱۰۰هزار هکتار از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور در معرض حمله این آفات قرار می‌گیرند. بهمن سال گذشته حمله ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان به مزارع در استان‌‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام آغاز شد.

هفتادویکمین دوره #نمایشگاه_کتاب_فرانکفورت آغاز به کار می‌کند

هفتادویکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت سه‌شنبه ۲۳مهر افتتاح می‌شود و چهارشنبه فعالیت خود را آغاز می‌کند. در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۷۴۵۰ ناشر از یکصد کشور جهان از جمله از ایران حضور دارند. در غرفه ملی ایران ۲۰ ناشر، دو آژانس ادبی، شش تشکل صنفی نشر به همراه رایزنی فرهنگی ایران در برلین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست و شورای شهر یزد حضور دارند و ۱۴۹۴ عنوان کتاب در زمینه‌های ایران‌شناسی، ادبیات داستانی معاصر و کلاسیک، هنر، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، انقلاب اسلامی، دین و دفاع مقدس (ستایش از جنگ ایران و عراق) عرضه می‌کنند. نروژ مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۹ است.

رجب طیب #اردوغان: #آتش‌بس در کار نخواهد بود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه گذشته در بازگشت از سفرش به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران گفت هرگز به درخواست آمریکا برای اعلام آتش‌بس در شمال سوریه تن نمی‌دهد. از چهارشنبه گذشته تاکنون تهاجم نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه با رمز «چشمه صلح» آغاز شده است. نیروهای ارتش ترکیه در شهر منبج سوریه مستقر شده‌اند. اردوغان یک بار دیگر به تأکید گفت ارتش ترکیه وارد شهر منبج می‌شود. از روز گذشته تاکنون ارتش روسیه با گشت‌زنی‌هایی در صدد جلوگیری از وقوع درگیری بین ارتش ترکیه و سوریه است. پوتین بامداد چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، از رئیس جمهوری ترکیه خواست کاری کند که ارتش این کشور با ارتش سوریه درگیر نشود. پوتین همچنین بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد.

نخستین پرواز مستقل #نشاط_جهانداری، خلبان زن ایرانی

نشاط جهانداری، خلبان پرواز‌های مسافری در صفحه شخصی اینستاگرام خود خبر داده که روز دوشنبه، ۲۱مهر پرواز تهران به مشهد با ۱۶۰ مسافر و پرواز برگشت این مسیر با ۱۷۱ مسافر با دو خلبان زن صورت گرفته است. خلبان اول این پرواز‌ها نشاط جهانداری و خلبان دوم فروز فیروزی بود‌ه‌اند. نشاط جهانداری خلبان و دومین بانوی کاپیتان ایران است که حدود چهار سال به‌عنوان خلبان دوم در شرکت هواپیمایی زاگرس همکاری داشته و اولین پروازش مستقل خود را به شهر نجف انجام داده است. پیش از او شهرزاد شمس توانسته بود به عنوان کاپیتان پرواز مستقل انجام دهد. پیش از انقلاب اسلامی در ایران، اکرم منفرد آریا نخستین زنی بود که به عنوان کاپیتان موفق به کسب عنوان خلبانی شد اما پس از انقلاب نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و مجبور به مهاجرت به سوئد شد.