ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگستری بوشهر ادعای خودکشی عکاس زن به دلیل رفتار قاضی را رد کرد

روابط عمومی دادگستری استان بوشهر ادعای خودکشی یک زن عکاس دربوشهر به دلیل رفتار قاضی را تکذیب کرد. این روابط عمومی اعلام کرده که به دنبال طرح شکایتی مبنی بر آدم ربایی و تجاوز به زنی در بوشهر، پرونده‌ای تشکیل و به یکی از قضات قاطع و حساس استان در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها، ارجاع شده است. با مراجعه شاکی نزد قاضی، او اعلام کرده که حدود ۲۰ روز پیش ازسوی فردی مورد تجاوز قرار گرفته است و قاضی پس از استماع اظهارات او، با سرعت دستورات لازم را در برای تکمیل تحقیقات و ارائه ادله جرم صادر کرده و از شاکی می‌خواهد که در صورت وجود مدارک و به منظور تسریع در روند تحقیقات، فورا آن را به مرجع قضایی ارائه دهد؛ بنابراین گزارش، شاکی با وجود اینکه مدعی وجود یک فایل صوتی برای اثبات جرم شده بود، ولی دیگر به منظور پیگیری شکایت به دستگاه قضائی مراجعه نمی‌کند. روابط عمومی دادگستری بوشهر گفته کالبدشکافی جسد برای بررسی علت فوت صورت گرفته و نتیجه آزمایش به مرجع قضایی اعلام می‌شود. پایگاه خبری رکنا، روز گذشته خبر داده بود یک عکاس ۲۵ ساله با نام فرحناز خلیلی در روستای بوالخیر بوشهر، پس از عکاسی در یک مراسم عروسی، از صاحب باغ به اتهام «تجاوز» شکایت کرد اما پس از رفتار «خیلی بد قاضی» پرونده و فشار روحی خودکشی کرد و جان باخت.

وسعت دریاچه ارومیه ۱۴۲۳ کیلومتر مربع کاهش یافته است

مهران نظری، مدیر حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، روز شنبه ۲۴ مهرماه، از کاسته شدن حدود دو میلیارد مترمکعب از حجم آب دریاچه ارومیه در طی یک‌سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است این مشکل زیست محیطی «خطر تولید ریزگردهای نمکی» را در منطقه افزایش داده است. به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نظری، چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه را به‌عنوان مهمترین چالش‌های زیست محیطی استان آذربایجان غربی در طول یک‌سال گذشته توصیف کرده و گفته است: «به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیرها شده و مامورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند ‌ که این مسئله می‌تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه‌های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.» به‌گفته او، در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ سانتی کاهش پیدا کرده است که این مسأله می‌تواند منجر به بروز احتمالی توفان‌های گردوغبار نمکی شده و اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد. دریاچه ارومیه در گذشته‌ای نه‌چندان دور به‌عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و بزرگ‌ترین دریاچه ایران شناخته می‌شد. به‌دلیل سد سازی‌های بی برنامه و انجام پروژه‌های انتقال آب از رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریختند، دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و در حال حاضر در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. گفته می‌شود تا کنون بیش از ۲۰۰ سد بر روی رودخانه‌های حوزه آبریز این دریاچه به مرحله بهره‌برداری رسیده است. همچنین در صورت خشک شدن این دریاچه، طوفان‌های نمکی بر طبیعت، کشاورزی و حیات وحش کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت.‎

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت خبرنگاران اهل کلیبر

«ابوالفضل پورحسینقلی» و «آرش شادمند»، خبرنگاران اهل شهر «کلیبر» در استان آذربایجان شرقی علی‌رغم گذشت ۱۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می‌برند. ابوالفضل پورحسینقلی، مدیرمسئول کانال خبری «سئحراما»، روز چهارشنبه ۷ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در شهر کلیبر بازداشت شده است. همچنین آرش شادمند، خبرنگار کانال خبری «سئحراما»، روز پنج‌شنبه ۸ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده است. تا لحظه انتشار این خبر نهادهای امنیتی و قضایی درباره دلایل بازداشت و محل نگهداری از این دو روزنامه‌نگار اظهارنظری نکرده‌اند. با این وجود بر اساس گزارش‌های رسیده به «زمانه»، ابوالفضل پورحسینقلی و آرش شادمند، پس از دستگیری ابتدا به بازداشتگاهی در تبریز و سپس به بازداشتگاه «یک الف» سپاه ثارالله تهران منتقل شده‌اند. گمان می‌رود بازداشت این دو روزنامه‌نگار در ارتباط با انتشار خبر و پیگیری پرونده کودک آزاری جنسی معلم یک مدرسه روستایی در شهرستان اهر باشد. روز چهارشنبه ۳۱شهریور۱۴۰۰ و پس از افشای آزار جنسی دانش‌آموزان مدرسه‌ای روستایی در شهرستان اهر توسط رسانه‌ها، دادستان این شهرستان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را تهدید به برخورد قضایی کرده بود. پس از تهدید روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای اهر توسط دادستان این شهرستان، برخی از رسانه‌های محلی اخبار منتشر شده خود در این ارتباط را حذف کردند. با این وجود کانال خبری سئحراما از حذف این خبر امتناع کرد و در روزهای بعد نیز اطلاع‌رسانی را درباره این حادثه ادامه داد. ابوالفضل پورحسینقلی مدیرمسئول کانال خبری سئحراما، سردبیر روزنامه آرمان آزادی و سردبیر سابق روزنامه نسیم قره‌داغ است. آرش شادمند نیز دبیر هنر، عکاس و خبرنگار کانال خبری سئحراما و خبرنگار سابق روزنامه نسیم قره‌داغ است.

آماده‌باش بیمارستان‌ها برای موج ششم کرونا

وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه تمهیدات لازم برای موج ششم کرونا در کشور انجتم شده است، گفته: «امیدواریم با واکسیناسیون زیادی که انجام شده و با رعایتی که مردم می‌کنند، موج بعدی نسبت به موج قبل سبکتر باشد.» بهرام عین‌اللهی گفته برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌باش هستند. به گفته او پرسنل، پزشکان، پرستاران و کمیته‌های علمی در حال آمادگی هستند. عین‌اللهی تاکید کرده: «امیدواریم با واکسیناسیون زیادی که انجام شده و رعایتی که مردم می‌کنند موج بعدی نسبت به موج قبلی سبک‌تر باشد.» این در حالی است که با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران هنوز به تعداد کافی واکسیناسیون انجام نشده است.