نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارسالی به زمانه: ما جوانان شاهین‌شهر «هسته‌ی مقاومت» تشکیل داده ایم

گروهی از جوانان شهر شاهین‌شهر اصفهان با ارسال بیانیه‌ها و شعارنویسی‌هایشان بر دیوارهای این شهر به «زمانه» اعلام کردند که یک «هسته‌ی مقاومت» تشکیل داده اند. در بیانیه‌ی شماره‌ی یک آنها آمده است: «درود بر پسران و دختران شاهین‌شهر... بی‌شک مقاومت شماست که نام‌های خیابان‌های فردوسی، رازی، حافظ، مخابرات، نظامی و ... شاهین‌شهر را به محل ترس و کابوس سرکوبگران تبدیل کرد و خواب و آسایش را از آنها گرفت. اینک به شما مژده اینکه با استمرار حضور شما در عرصه مقاومت مرحله جدیدی از اعتراضات به صورت هماهنگ با اعتراضات سایر شهرها و همزمان با مطالبه‌گری دانشجویان، کارگران، بازاریان و سایر اصناف و دادخواهان در داخل و خارج از میهن عزیزمان در حال ورود به فاز جدید برای تغییراتی است که با اطمینان و با سرعت بیشتری در روزهای پیش‌رو شاهد آن خواهیم بود.» تاریخ این بیانیه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ خورشیدی ذکر شده است. امضای پای آن «هسته‌ی مقاومت جوانان شاهین‌شهر» است. شاهین‌شهر اصفهان شنبه صحنه‌ی اعتراض‌های گسترده بود. و اعتراض‌های آنها تا نیمه‌شب ادامه یافت. بر اساس ویدئوهای منتشرشده، معترضان در شاهین‌شهر شعار می‌دادند: «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای». برخی گزارش‌های تأییدنشده از شنیده شدن صدای تیر در این اعتراض‌ها خبر می‌دادند. در ویدئوی دیگری از درگیری در این شهر، مردم مانع دستگیری مردی جوان به دست مأموران شدند.

جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه کتاب فرانکفورت «انصراف داده است»

جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داده است. روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات علت این تصمیم را «مداخله مسئولان هفتاد و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت» اعلام کرده است. روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در اطلاعیه ای که رسانه‌های داخلی ایران نشر دادند، بدون توضیح بیشتر اعلام کرده مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در یک نامه «ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران» اعلام کرده‌اند «توانایی تأمین امنیت» و «رعایت شئون» غرفه جمهوری اسلامی در نمایشگاه را ندارند و غرفه ایران را به یک سالن فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، منتقل کرده‌اند. این نهاد حکومتی همچنین ادعا کرده است مسئولان سفارت آلمان در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرده است. خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه، جانمایی جدید غرفه ایران را «در شأن و جایگاه نشر» ایران ندانسته و گفته که این غرفه «امکان اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده را ندارد» و به همین دلیل نیز به صورت رسمی از حضور در هفتاد و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت انصراف داده است. منابع ایرانی درباره محتوای نامه‌ای که گفته‌اند از هیئت مدیره نمایشگاه کتاب فرانکفورت دریافت کرده‌اند، توضیح بیشتری نداده‌اند. چندی قبل، نوید کرمانی، نویسنده ایرانی- آلمانی خواستار حمایت آشکار و صریح‌تر از معترضان در ایران شده بود. همبستگی بین‌المللی با معترضان در ایران که از ۲۶ شهریور امسال در خیابان حضور دارند، به شکل کم‌سابقه‌ای گسترش یافته است. در بسیاری از شهرهای مختلف جهان تظاهرات و تجمع‌های روزانه در همبستگی با معترضان برگزار می‌شود. انتظار می‌رفت که نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز به محلی برای اعتراض به سرکوب گسترده معترضان در ایران بدل شود.

فرمانده نیروی انتظامی ارومیه: نیما شفیق‌دوست را ماموران نکشته‌اند، سگ او را گاز گرفته است

سرهنگ حسن شیخ‌نژاد، فرمانده انتظامی ارومیه یکشنبه ۲۴ مهر اعلام کرد نیما شفیق‌دوست، نوجوانی که در جریان اعتراضات اخیر کشته شده است، به‌دلیل «گاز گرفتگی توسط سگ» جان خود را از دست داده است. به نوشته خبرگزاری مهر این مقام نظامی ادعا کرد: فوت نوجوان ارومیه‌ای به نام نیما شفیق دوست ربطی به تجمعات اخیر در این شهر ندارد و «با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که نامبرده حدود سه هفته پیش به علت اینکه توسط سگ گاز گرفته شده است، به یکی از مراکز درمانی ارومیه مراجعه و سپس از ادامه درمان در بیمارستان خودداری کرده و در منزل تحت مداوا قرار می‌گیرد؛ که متأسفانه به علت شدت عفونت محل گاز گرفتگی، در نهایت فوت می‌کند.» طبق گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای امنیتی ابتدا نیما شفیق‌دوست، نوجوان ۱۶ ساله اهل روستای زیندشت از توابع سلماس و ساکن ارومیه را در جریان اعتراضات اخیر به قتل مهسا (ژینا) امینی در این شهر، با شلیک مستقیم به‌شدت مجروح کرده و پس از چند روز او را در حالی که در زیر زمین منزل پدریش مخفیانه تحت درمان بوده، بازداشت کرده و با خود برده‌اند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از نگه‌داشتن خانواده این نوجوان در بی‌خبری نهایتاً چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ جسدش را به خانواده تحویل داده و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که از رسانه‌ای کردن این خبر خودداری کنند. بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دست‌کم ۲۳ نوجوان زیر ۱۸ سال را به قتل رسانده اند. آنها به مدرسه‌ها بارها حمله کرده اند و با گاز اشک‌آور و باتوم و دیگر روش‌های خشونت‌بار، نوجوانان و کودکان را سرکوب کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی دولت کشته شدن حداقل چهار زندانی محبوس در بند چهار زندان اوین را تأیید کرد

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) کشته شدن دستکم چهار تن از زندانیان در زندان اوین را در جریان وقایع شامگاه شنبه ۲۳ مهر تأیید کرد. این رسانه به نقل از مقام‌های قضایی نوشت که هر چهار زندانی فوت‌شده از «محکومان ناشی از سرقت» در بند چهار زندان اوین بودند. علت کشته شدن این چهار زندانی که اسامی آن‌ها هنوز فاش نشده «استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها» اعلام شده است. بنا بر این گزارش هویت زندانیان جان‌باخته به خانواده آن‌ها اعلام شده است. ایرنا همچنین شمار مصدومان آنچه را که «آتش سوزی» در زندان اوین خواند، ۶۱ نفر گزارش کرد و مدعی شد که ۵۱ نفر از آن‌ها سرپایی درمان شده اند و تنها ۱۰ نفر در مراکز درمانی بستری هستند. حال چهار تن از زندانیانی که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند وخیم گزارش شده است.

دادگاه رضا شهابی به تعویق افتاد

دادگاه رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که قرار بود ۲۴ مهر برگزار شود، به تعویق افتاده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در یک خبر کوتاه نوشت این دادگاه «کنسل شده است». به نظر می‌رسد لغو دادگاه شهابی به دلیل وقایع شامگاه شنبه در زندان اوین باشد. حسن سعیدی، دیگر عضو هیئت مدیره این سندیکا روز شنبه ۲۳ مهر به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان، از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرده بود. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی پیش از این دادگاه را «نمایشی» و «بیدادگاه» خوانده بود که برای تکمیل سناریوی ساختگی تشکیل می‌شود. شهابی و سعیدی از اردیبهشت امسال در زندان اوین حبس شده‌اند. جمهوری اسلامی در یک سناریوی امنیتی که با پخش اعترافات اجباری دو عضو اتحادیه آموزش فرانسه همراه شد، این دو فعال کارگری و معلمان زندانی را به «همکاری با نیروی خارجی به قصد براندازی نظام» متهم کرده است.

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت یک فرد دارای تابعیت آلمان در جریان اعتراضات اردبیل خبر داد

روزنامه «جوان»، وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بازداشت یک«تبعه آلمان» در جریان اعتراضات روز شنبه ۲۳ مهر در اردبیل خبر داد. این روزنامه هویت فرد بازداشت شده را فاش نکرد و مدعی شد پلیس امنیت اردبیل «یک تبعه آلمانی» را «که به عنوان توریست به ایران آمده بود» و با «تعدادی از لیدرهای اغتشاشگران همکاری و همراهی می‌کرد» بازداشت کرده است. مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز گفته بودند که شماری از شهروندان سایر کشورها را به اتهام شرکت در اعتراضات بازداشت کرده‌اند.

بی‌اطلاعی از وضعیت سلامت سمانه اصغری، عضو سابق بازداشت‌شده هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان

به دنبال بازداشت سمانه اصغری، عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به وسیله نیروهای امنیتی در منزل خود در روز سه‌شنبه ۱۹ مهر و انتقال او به بند ۲۰۹ زندان اوین، همچنان علت دستگیری این داوطلب و حامی کودکان روشن نشده است. منابع نزدیک به خانواده او اعلام کرده‌اند از وضعیت سلامت او پس از روز بازداشت، خبری در دست ندارند. به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، برای بازداشت سمانه اصغری، شش مأمور لباس شخصی و یک مأمور زن به منزل او در شهرری مراجعه و خود را مأمور اداره آب معرفی کرده‌‌اند. بر اساس خبرها و گزارش‌های منتشر شده، از آغاز جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی»، هزاران نفر بازداشت شده‌اند و بیش از ۲۰۰ شهروند معترض به دست ماموران نظامی و امنیتی حکومت، کشته شده‌اند.