نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش علی مطهری به سه‌برابر شدن #قیمت_بنزین: مرجع تصمیم‌گیرنده و شیب قیمت اشتباه بود

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراضات مردم به سه برابرشدن قیمت بنزین از «مرجع تصمیم‌گیرنده» و «شیب قیمت» اعلام شده انتقاد کرد. مطهری روز شنبه ۲۵ آبان در یادداشتی با عنوان «دو اشتباه در نحوه گران کردن بنزین» که در وب‌بسایت خبرگزاری ایسنا منتشر شد، نوشت: «به نظر من در اقدام اخیر دو اشتباه رخ داد، یکی مربوط به مرجع تصمیم‌گیر است. حیطه تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صرفا حل مشکلات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌هاست که باید حتی با نادیده گرفتن موقت قوانین موجود درباره آنها تصمیم گرفت. تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین از این سنخ مشکلات نیست و لزوما نباید در آن شورا تصمیم‌گیری می‌شد، نمی‌شود نمایندگان مجلس از نوع تصمیم درباره قیمت بنزین بی‌اطلاع باشند و پاسخی‌ برای موکلان خود نداشته باشند، گرچه اجازه کلی آن را به دولت و نه به شورای عالی سران قوا داده‌اند. اشتباه دیگر مربوط به شیب تند این تصمیم است، من خودم در جریان بررسی بودجه ۹۸ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را دادم اما به این صورت که تا ۸۰ لیتر به همان قیمت ۱۰۰۰ تومان و از آن بالاتر ۳۰۰۰ تومان، ولی تصویب نشد». مطهری همچنین در این یادداشت ادعا کرد عده‌ای «نظم عمومی را برهم زده و به اموال عمومی آسیب زده‌اند» و دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو را «خوشحال» کرده‌اند. شماری دیگر از نمایندگان مجلس روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی از تصمیم حکومتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین اظهار بی‌اطلاعی کرده اعلام کردند قصد دارند طرحی را برای توقف اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین تصویب کنند. همزمان اما سران سه‌قوه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر سر همکاری برای اجرای این مصوبه توافق کردند. اعتراضات مردمی اما در شهرهای ایران ادامه دارد و گزارش‌ها از تیراندازی ماموران امنیتی به سمت معترضان خبر می‌دهند.

مرکز فوریت‌های امنیتی وزارت کشور به کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره انتشار تصاویر «جعلی» از اعتراضات هشدار داد و آن‌ها را به برخورد قانونی تهدید کرد

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، صیدال فعال، رئیس مرکز فوریت های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور شنبه ۲۵ آبان به کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به «شایعه‌سازی» و «دروغ‌پراکنی» در مورد اعتراضات مردم به گرانی بنزین متهم کرد. صیدال فعال با «معاند» خواندن برخی از کاربرانی که «برای دستیابی به اهداف ضد مردمی، رویدادها را بزرگنمایی می‌کنند»، تهدید کرد با آن‌ها براساس قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی خواهد شد. به ادعای رئیس مرکز فوریت های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور، بخشی از کلیپ‌های منتشر شده از اعتراضات مردم، مربوط به «سنوات قبل» یا جعلی بوده‌اند. با بالاگرفتن اعتراضات خیابانی به مصوبه افزایش قیمت بنزین، کاربران شبکه‌های اجتماعی در دوروز گذشته تصاویر زیادی را از تجمعات مردم و برخورد نیروهای امنیتی و شلیک گلوله به سمت مردم در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. فعال تهدید کرد: «افرادی که اقدام به شایعه‌پراکنی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می کنند، از جمله مطابق با مواد ۷۴۴، ۷۴۵ و ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، پاسخگوی اقدامات خود خواهند بود». همزمان وبسایت خبر آنلاین به نقل از معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان خبر از دستگیری فردی داد که به گفته او تصویر جعلی از آتش‌زدن پمپ بنزین در بندرعباس را منتشر کرده است. دادستان کل کشور نیز امروز شنبه معترضان در خیابان را «اخلال‌گرانی که ریشه در خارج دارند» خواند و آن‌ها را به «برخورد قانونی» تهدید کرد.

رویترز: با ادامه اعتراضات در عراق و ایران، بغداد به درخواست تهران گذرگاه مرزی شلمچه را تا اطلاع ثانوی بست

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۵ آبان به نقل از یک مقام امنیتی عراق و یک دیپلمات ایران از بسته‌شدن گذرگاه مرزی شلمچه به درخواست تهران خبر داد. مقام امنیتی عراقی به رویترز گفت تهران به‌دنبال ادامه اعتراضات در عراق و همچنین تجمعات گسترده خیابانی در ایران از دولت بغداد خواسته تا گذرگاه مرزی شلمچه را ببندد. به تایید این مقام امنیتی و همچنین دیپلمات ایرانی که رویترز از بردن نامشان خودداری کرده، این گذرگاه تا اطلاع ثانوی بر روی شهروندان هر دو کشور بسته خواهد بود اما انتقال کالا و محموله‌های تجاری شامل این تصمیم نمی‌شود.

به‌دنبال #اعتراضات_سراسری به افزایش #قیمت_بنزین، شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه‌قوه تشکیل جلسه داد

خبرگزاری ایسنا از برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی خبر داد. در این جلسه علاوه بر حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، فرهاد دژ پسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز حضور داشتند. جزئیات و نتایج این نشست هنوز منتشر نشده است. جلسه فوق به‌دنبال اعلام مصوبه افزایش سه‌برابری قیمت بنزین و اعتراض گسترده به این تصمیم، برگزار شد. بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت هر لیتر بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان سه برابر افزایش یافت. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان شد. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده است. اعتراضات به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.

مدیرکل امور خدمات شهری تهران: شهرداری برای شرایط برفی تمرین ندارد-نمی‌شود برف را با تیر زد

اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران شنبه ۲۵ آبان درباره عملکرد ضعیف شهرداری در شرایط بارش برف و عدم نمک‌پاشی معابر گفت: «سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشینید و با شن و نمک و یا گریدر آن را برطرف کرد.» براساس گزارش‌ها بارش برف در تهران موجب یخ‌زدگی برخی معابر شده است. محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صبح شنبه از ممکن نبودن تردد در معابر شمالی تهران خبر داده و گفته بود: «در بسیاری از مسیرها به دلیل نشستن برف و عدم برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک، امکان حرکت برای خودروها وجود ندارد و حتی در برخی از معابر، رانندگان خودروهای خود را به همان صورت که در وسط راه هستند، رها کرده‌اند.» اصغرعطایی اما ترافیک صبحگاهی، آماده‌نبودن مردم و سنگین‌نبودن برف را دلیل عدم فعالیت نیروی انسانی خدمات شهری و ماشین‌آلات شهرداری خواند و گفت شهرداری برای این شرایط تمرین ندارد: «مردم نیز با تجهیزات تابستانی و بدون بخاری و برف پاک‌کن وارد خیابان‌ها شدند که مشکلاتی را به وجود آورد. با توجه به ترافیک صبحگاهی، ماشین‌آلات سنگین در مناطقی که شاهد بارش برف هستیم، نمی‌تواند فعالیت کند و برف نیز به اندازه‌ای نیست که بخواهیم تیغه‌زنی داشته باشیم و گریدر کار کند. برودت هوا در سطح شهر در حد یخبندان نیست و برفی باریده که تنها سطح شهر را یک مقدار سفید کرده است،‌ البته ما نیز برای این شرایط تمرین نداریم.»

#پروانه_سلحشوری در واکنش به گران شدن #بنزین: مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش #اقتصاد_مقاومتی‌ است

#پروانه_سلحشوری، نماینده تهران در مجلس در واکنش به گران شدن #بنزین این تصمیم و اجرایی شدن آن را خارج از اختیار مجلس خواند و در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست. سلحشوری در این توئیت که با واکنش متفاوت کاربران مواجه شده، نوشته است: «از وقتی #بنزین گران شده، مردم در تماس‌های مکرر ابراز نگرانی می‌کنند. هموطنان عزیز، مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش #اقتصاد_مقاومتی‌ است.» برخی کاربران از خانم سلحشوری پرسیده‌اند که اگر چنین است چرا استعفا نمی‌کند و برخی هم گفته‌اند که کاش او با همین شجاعت به ایفای وظایف نمایندگی خود بپردازد. بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت هر لیتر بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان سه برابر افزایش یافت. بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان شد. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده است. افزایش ناگهانی قیمت بنزین موجی از اعتراض‌ها را در شهرهای مختلف ایران به دنبال داشته است.

افزایش قیمت #دلار و #یورو پس از گران شدن #بنزین

قیمت #دلار در ایران در اولین روز هفته و پس از افزایش قیمت #بنزین، ۲۰۰ تومان گران شده و در صرافی‌های بانکی به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان تومان رسیده است. نرخ خرید دلار از مردم هم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است. خبرآنلاین، از قول «بسیاری از فعالان بازار» نوشته است که قیمت دلار تا مرز مقاومتی ۱۲ هزار تومان پیش خواهد رفت: «شکسته شدن مرز مقاومتی ۱۲ هزار تومانی می‌تواند روند رو به رشد قیمت این ارز را افزایش دهد.» نرخ فروش یورو هم به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و قیمت فروش آن هم ۲۰۰ تومان کمتر است. در همین گزارش، دلایل افزایش قیمت دلار از اولین ساعات امروز، تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین دانسته شده است.

نیروی انتظامی در واکنش به #اعتراضات_به_گرانی_بنزین: شرایط در کشور آرام است

مرکز اطلاع‌رسانی #نیروی_انتظامی با اشاره به ناآرامی‌های شب گذشته در برخی نقاط کشور اعلام کرده در حال حاضر شرایط در کشور آرام است و مشکل خاصی گزارش نشده است. این اطلاعیه نوشته افراد تجمع‌کننده در برخی نقاط مطالباتی داشتند که با آنها صحبت شده است و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. شامگاه جمعه ۲۴ آبان شمار زیادی از شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف در اعتراض به #افزایش ـ۳۰۰_ درصدی_قیمت_بنزین به خیابان‌ها ریختند. بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شمار زیادی از شهروندان در شهرهای شیراز، بندر عباس، اهواز، ماهشهر، اصفهان، گچساران، خرمشهر، بابل، سیرجان، امیدیه، شوشتر، اندیمشک، قم، مشهد، بروجن و بهبهان به خیابان‌ها آمدند. بر همین اساس در بسیاری از این شهرها گروهی از معترضان با آتش زدن لاستیک خودروها، جاده‌ها را مسدود کردند.