نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموران امنیتی عالیه اقدام‌دوست، فعال حقوق زنان و مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند

منابع نزدیک به فعالان صنفی در ایران از بازداشت عالیه اقدام‌دوست، فعال حقوق زنان و مدافع حقوق کارگران خبر دادند. به گفته این منابع نیروهای امنیتی ۲۵ آبان عالیه اقدام‌دوست را که برای دیدار با بستگانش به یکی از روستاهای فومن رفته بود، بازداشت و گوشی همراه او را ضبط کردند. اقدام‌دوست پیش از این نیز در ۲۰ اردی‌بهشت ۱۳۹۷ در تجمع معلمان مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه بازداشت و به زندان محکوم شده بود. او در سال ۱۳۸۵ در تجمع زنان در مقابل دانشگاه تهران هم بازداشت و به زندان محکوم شد. اقدام‌دوست که معلم اخراج شده از آموزش و پرورش در دهه ۶۰ است در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ زندانی بود. دادگاه انقلاب تهران این فعال حقوق زنان و کارگران را به دلیل شرکت در تجمع معلمان در سال ۱۳۹۷ به ۹ ماه زندان و ۲۰ ضربه شلاق محکوم کرد. بازداشت فعالان مدنی و صنفی در ایران همزمان با سالروز اعتراضات آبان ماه شدت گرفته است. ظهر امروز نرگس محمدی به دلیل شرکت در مراسم یادبود ابراهیم کتاب‌دار از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شد. دوشنبه ۲۴ آبان نیز ماموران امنیتی در بهبهان محسن قنواتی، برادر محمدحسین قنواتی از کشته شدگان اعتراضات آبان را به همراه امین مرادی و پیام جیحونی بازداشت کردند. چند روز قبل نیز شماری از فعالان مدنی و سیاسی در استان کردستان بازداشت شده بودند. پیشتر نیز ماموران امنیتی در تهران عسل محمدی و هیراد پیربداقی، دو مدافع حقوق کارگران را بازداشت و به زندان منتقل کرده بودند.

آمار جدید از انتخابات اخیر عراق: گروه‌های شیعه حدود نیمی از آرای خود را از دست دادند

میدل ایست نیوز سه‌شنبه ۲۵ آبان / ۱۶ نوامبر در گزارشی از نتایج انتخابات پارلمانی عراق نوشت مجموعه احزاب و گروه‌های شیعه عراق تقریباً نیمی از آرا و بیش از ۶۰ کرسی خود را در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ از دست دادند. براساس این گزارش، ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق از نظر شمار آرا سنگین‌ترین شکست انتخاباتی را متحمل شد و ۴۰ درصد از میزان شکست گروه‌های شیعه را به خود اختصاص داده است. ائتلاف الفتح (شاخه سیاسی حشد الشعبی) به رهبری هادی العامری با شکست ۳۶ درصدی، جریان صدر ۲۴ درصدی، جریان حکمت ۲۰ درصدی به ترتیب پس از ائتلاف النصر قرار دارند و کمترین شکست با ۸ درصد از آن ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق است. جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی پارلمانی بیشترین شمار کرسی‌ها را در مقایسه با گروه‌های شیعه و همه احزاب شرکت‌کننده در انتخابات به‌دست آورد با این حال در مقایسه با نتایج انتخابات سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۱۷ هزار رأی خود را از دست داد اما توانست ۱۹ کرسی بیشتر از انتخابات پیشین کسب کند. جمع آرای گروه‌های شیعه در انتخابات اخیر دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأی بود و این گروه‌ها در مجموع توانستند ۱۲۸ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به‌دست آورند؛ این در حالی است که گروه‌های شیعه در انتخابات ۲۰۱۸ میلادی ۱۹۰ کرسی کسب کرده بودند و این به معنای واگذاری ۶۰ کرسی به رقباست. برخی از این گروه‌ها، از جمله و به‌ویژه ائتلاف الفتح از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. به‌دلیل کسب نتایج ضعیف در انتخابات عراق چندین گروه شیعه دست به اعتراضاتی زدند که در برخی مقاطع به درگیری و خشونت کشیده شد. همچنین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در محل اقامت خود مورد سوء قصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

دیدار نماینده دولت ایران با سرپرست وزارت خارجه طالبان: توافق بر سر گسترش روابط اقتصادی و سیاسی

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ایران در امور افغانستان سه‌شنبه ۲۵ آبان / ۱۶ نوامبر با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف گفتند کابل و تهران در راه گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با یکدیگر تلاش خواهند کرد. کاظمی قمی روز گذشته (دوشنبه) در رأس یک هیأت ۱۵ نفری به کابل رفت و با ملا محمدحسن آخوند رئیس کابینه، ملا برادر معاون اول ریاست کابینه و ملا امیرخان متقی دیدار کرد. سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان گفت هیأت ایرانی شامل گروه‌های فنی از وزارت‌خانه‌های گوناگون این کشور است و با مقام‌های امارت اسلامی روی مسایل مرتبط گفت‌وگو کردند. به گفته متقی، گروه‌های کاری مختلف در بخش‌های اقتصادی، مرزی و بخش مهاجران تعیین شدند و این گروه‌ها گفت‌وگوهای‌ خود را ادامه می‌دهند. امیرخان متقی گفت: «مردم افغانستان و حکومت جدید افغانستان با همه کشورهای همسایه و جهان، و خصوصاً با جمهوری اسلامی ایران، تعلقات خوب دارد و کوشش دارد که بهتر هم بشود.» حسن کاظمی قمی گفت با مقام‌های امارت اسلامی طالبان روی مسایل گوناگون، از جمله همکاری‌های اقتصادی و مرزی گفت‌وگو کرده است. او گفت: «ما گفت‌وگوهای بسیار مثبت و سازنده‌ای را در زمینه‌های مختلف، از جمله چگونگی تقویت همکاری‌های دو کشور، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و مسایل مربوط به مرزهای دو کشور، داشتیم.» نماینده جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود شماری از کشورها از طریق گروه‌های نیابتی در تلاش ناامن کردن افغانستان هستند و ایران در تلاش است تا در بخش امنیتی نیز با افغانستان همکاری ‌کند. در سال‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از طالبان هیچ انتقادی نکرده است. با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان برخی‌ در تهران این گروه را جنبش اصیل برخاسته از منطقه خواندند. گزارش‌هایی نیز در مورد آموزش و تجهیز طالبان توسط سپاه پاسداران وجود دارد که تهران همواره آن را رد کرده است.

نیروهای امنیتی نرگس محمدی را در مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان، دستگیر کردند

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر از دستگیری او خبر داد. تقی رحمانی روز سه‌شنبه ۲۵ آبان در توییتر از دستگیری نرگس محمدی در مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتابدار خبر داد و نوشت: «در مراسم دومين سالگرد آبان خونين برای ابراهيم كتابدار، نرگس محمدی بازداشت شد.» ابراهیم کتابدار از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با شلیک مستقیم به قلبش، جان او را گرفتند. نرگس محمدی در مهر ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و او را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم کردند. نرگس محمدی ضمن اعتراض به «اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم»، از شرکت در جلسات رسیدگی سر باز زد. شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران اما به صورت غیابی نرگس محمدی را در حکمی قطعی به تحمل ۸۰ ضربه شلاق تعزیری ، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد. او اعلام کرده است این حکم «ظالمانه و شرم‌آور»‌ را نمی‌پذیرد.

معاون وزیر کار ایران: سالانه ۱۳ هزار حادثه کاری، جان ۸۰۰ کارگر را می‌گیرد

حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران سه شنبه ۲۵ آبان به کارخانه فرو آلیاژ ازنا، کارخانه ای که ۱۹ آبان یک کارگر آن به دلیل سقوط از بلندی جان باخت، رفت. او گفت که سالانه ۱۳ هزار حادثه کار در ایران رخ می‌دهد، که حدود ۷۰۰ – ۸۰۰ مورد آن منجر به فوت می‌شود. رعیتی فرد در پیوند با حادثه‌ای که برای کارگر جان باخته این کارخانه رخ داد، گفت: نکات ایمنی حین کار رعایت نشده و فضای ایمنی لازم نیز برای کارگر فراهم نبوده است او کارفرمایان را مسئول «نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار» دانست و خواستار افزایش ایمنی محیط کار کارخانه شد. رعیتی فر گفت: سیستم حاکمیتی موظف به بازرسی و نظارت مستمر است تا شاهد حوادث ناشی از کار نباشیم. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنها از آغاز آبان سال جاری تا به امروز فوت ۲۵ کارگر بر اثر حوادث کار در نقاط مختلف ایران گزارش شده است. این گزارش‌ها تنها به حوادثی مربوط است که به نهادهای مسئول گزارش می‌شود.

دبیر اجرایی «خانه کارگر» استان مرکزی می‌گوید: حال کارگر ۶۵ ساله‌ای که در اراک خودسوزی کرد، وخیم است

حال کارگر ۶۵ ساله‌ای که یک‌شنبه ۲۳ آبان در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خودسوزی کرد، وخیم گزارش شده است. یک روز قبل منابع مطلع از فوت او خبر داده بودند اما علی غیاثی دبیر اجرایی خانه کارگر اراک صبح سه شنبه ۲۵ آبان به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: حال این کارگر وخیم است. معاون روابط کار وزیر کار پیشنهاد کرد او را به بیمارستانی در تهران منتقل کنند اما پزشکان گفتند حالش خوب نیست و نمی‌توان او را جابجا کرد. این کارگر که تا به حال هویتش فاش نشده است، یک‌شنبه ۲۳ آبان در اعتراض به رأی دیوان عدالت که مدارک و مستندات او مبنی بر اشتغال در یک کارگاه را رد کرده بود، در درون ساختمان اداره کار اراک خودسوزی کرد. او پس از اخراج از یک کارگاه ساختمانی به اداره کار شکایت کرده بود، هیئت تشخیص به دلیل عدم حضور نماینده کارفرما به نفع کارگر رأی داده بود اما تنها دو سال از اشتغال او در کارگاه را «احراز» کرده بود. این رأی با اعتراض این کارگر به هیئت حل اختلاف ارجاع داده شد. به گفته مدیرکل کار استان مرکزی، در هیئت حل اختلاف نیز به نفع کارگر رأی صادر می‌کند اما با اعتراض کارفرما پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع شد که در آنجا رأی هیئت حل اختلاف نقض و پرونده به هیئت تشخیص بازگردانده می‌شود. هیئت تشخیص این بار رأی اولیه خود را نقض و به نفع کارفرما حکم می‌دهد. کارگر ۶۵ ساله که از احقاق حق خود از مجاری رسمی ناامید شده بود، در نهایت پس از آنکه مسئولان اداره کار از او خواستند که با کارفرما مصالحه کند، اقدام به خودسوزی کرد.

عضو شورای عالی کانون صرافان: خروج سرمایه کشور از طریق رمز ارز تشدید شده است

کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان با اشاره به افزایش سهم رمز ارزها (بیت کوین) در معاملات ایرانی‌ها گفت: «در حالی که هیچ صرافی رسمی حق معامله رمز ارز را ندارد به بیش از ۱۰۰ معامله‌گر رمز ارز، درگاه پرداخت داده شده است و مردم می‌توانند از طریق آنلاین از طریق این درگاه‌ها معاملات را انجام دهند.» سلطانی‌زاده افزود: «هر ایرانی با شارژ کیف پول رمز ارز خود می‌تواند به راحتی در ترکیه یا سایر کشورها هر چه که می‌خواهد خریداری کند و این روند خروج سرمایه از کشور به شدت در حال فراگیری است.» سلطانی‌زاده بر این اساس که در حال حاضر چند میلیون نفر ایرانی در خارج از ایران زندگی می‌کنند و سالانه چند صد هزار نفر از ایران نیز برای کار و تحصیل مهاجرت می‌کنند، تأکید کرد که «همین موضوع حجم قابل توجهی از ارز را به صورت غیررسمی از کشور خارج می‌کند» از جمله این‌که «تنها در کمتر از دو سال گذشته شاهد خرید حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در ترکیه از سوی ایرانی‌ها بودیم که میانگین قیمت هر ملک چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار است». در شهریورماه سال جاری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گزارشی میزان استخراج سالیانه رمزارزها در ایران را «۱,۱ میلیارد دلار» برآورد کرد. کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارش خود همچنین گفت: «در حال حاضر از ۳۲۴ هزار بیت کوین استخراجی سالانه دنیا ۱۹۵۰۰ بیت کوین به صورت غیررسمی در ایران استخراج می‌شود.»

ثبت گرمترین اکتبر تاریخ نیمکره شمالی از سال ۱۸۸۰ تاکنون

برآوردهای اقلیمی نشان از آن دارد که سال ۲۰۲۱ احتمالا به عنوان یکی از گرمترین سال‌های تاریخ بشر ثبت خواهد شد. میانگین دمای هوا در اکتبر سال جاری رکوردی کم‌سابقه را به جای گذاشت. بر مبنای محاسبات آژانس ملی هواشناسی (NOAA) ایالات متحده آمریکا در نیمکره شمالی، ماه گذشته میلادی گرم‌ترین اکتبر از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است. اداره آب و هوای اقیانوسی و جوی ایالات متحده دوشنبه ۱۵ نوامبر/۲۶ آبان اعلام کرد میانگین دما درمناطق خشکی نیمکره شمالی نیز به دمای اکتبر سال ۲۰۱۹ رسیده و حدود ۰,۱۱ درجه سانتیگراد بالاتر رفته است. بر اساس گزارش NOAA، این چهارمین اکتبر گرم تاریخ از زمان شروع ثبت رکوردها بوده است. میانگین دمای مناطق خشکی و اقیانوسی، ۰,۸۹ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین ۱۴ درجه قرن بیستم ثبت شده و تنها در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، نیمکره شمالی اکتبر گرم‌تری را تجربه کرده است. به گفته این آژانس، احتمال اینکه سال ۲۰۲۱ یکی از ده سال گرم کره زمین از زمان شروع رکوردها باشد، بیش از ۹۹ درصد است. در پایان اکتبر، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد طبق محاسبات اولیه، احتمال آن وجود دارد که دمای سال ۲۰۲۱ به گرمی سه سال گذشته نرسد، با این‌حال در روند بلندمدت گرمایش زمین هیچ تغییر قابل توجهی ایجاد نشده است.

یک کمبود و بحران دیگر: این بار «نخ»

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست درباره وضعیت واردات پنبه و ریسندگی که دست افراد محدودی است و کاهش عرضه نخ پاسخ دهد. وزارت صمت واردات نخ پنبه، پلی استر و ویسکوز و مشتقات آن‌ها را ممنوع اعلام کرده است. بر این اساس وزارت صمت مقرر کرده تولیدکنندگان می‌توانند ۲۰ درصد از نیاز خود را از محل واردات این کالاها تأمین کنند. افتخاری در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «رقم ۲۰ درصد بر چه اساس اعلام شده؟ همچنین این وزارتخانه باید بررسی کند ۲۰ درصد اعلام شده را تولید کننده وارد می‌کند یا تاجر؟ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این اقلام با قیمت مورد نظر به دست تولید کننده نمی‌رسد.» عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه افزود: «سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود و وزارت صمت باید به آن پاسخ دهد این است که واردات پنبه در حال حاضر در دست چه کسانی است تا مشخص شود مافیای پنبه چه کسانی هستند و رانت واردات پنبه به چه کسانی تعلق می‌گیرد. به طور کلی باید مشخص شود جریان واردات پنبه و ریسندگی که دست افراد محدودی است، چرا باید به این شکل بر صنعت پوشاک اثر بگذارد.» به گفته این مقام مسئول در حال حاضر تولیدکنندگان باید برای خرید نخ از چند ماه قبل به ریسندگی‌ها پول پرداخت کنند و در همان حال ریسندگی قیمت قطعی هم به آنها نمی‌دهد و به این ترتیب جریان پیچیده‌ای بر بازار نخ حاکم شده است. عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه مصاحبه با ایسنا از محدودیت عرضه نخ از سوی ریسندگی‌ها خبر داد و گفت: «کل صنعت نساجی درگیر چند واردکننده پنبه و ریسنده است. از طرف دیگر نرخ دلار نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و میزان افرایش قیمت پنبه هم مشخص است. اما مشخص نیست چرا قیمت مواد اولیه داخلی بیش از خارجی‌ها افزایش یافته است.»