نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام همبستگی ۵۱ فعال سیاسی و فرهنگیِ مستقل فلسطینی با جنبش زن، زندگی، آزادی

۵۱ فعال سیاسی و فرهنگیِ مستقل فلسطینی ساکن فلسطین و سایر نقاط جهان، در پیام مشترکی حمایت خود را از جنبش زن، زندگی، آزادی اعلام و تاکید کرده‌اند که به خوبی می‌دانند حکومت اسلامی که مردم ایران را مرعوب و سرکوب کرده و به قتل می‌رساند، نمی‌تواند حامی مردم فلسطین و آرمان‌های به حق آن‌ها باشد. فعال سیاسی و فرهنگیِ مستقل فلسطینی نوشته‌اند می‌دانند که داستان سرکوب در ایران داستان جدیدی نیست. حکومت مستبد اسلامی حاکم بر ایران، بیش از چهار دهه است که مردم ایران و مناطق دیگر جهان را مورد ظلم قرار داده و به طور مستمر سرکوب می‌کند. ۵۱ فعال فرهنگی و سیاسی فلسطین افزوده‌اند: «در این راستا فلسطین نقش مهمی ایفا می‌کند. حکومت اسلامی ایران همواره از اهداف به حق مردم فلسطین در قبال اسرائیل و پاکسازی قومی به نفع خود سوء استفاده کرده کرده، و از این راه برای خود مشروعیت اعطا می‌کند. این حکومت امکانات خود را برای سرکوب، آزار و اذیت و ارعاب مردم ایران که خواستار آزادی هستند استفاده می‌کند. زنان و دختران ایران بویژه به بدترین شکل ممکن سرکوب می‌شوند و زنان کرد هزینه سنگین تری می‌پردازند.» روشنفکران فلسطینی افزوده‌اند که می‌خواهند این پیام را به زنان و مردان ایرانی ساکن ایران و تبعدی برسانند که: «ما با شما همراه هستیم. ما به خوبی می‌دایم رژیمی که مردم خود را سرکوب و مرعوب می‌کند، و آن‌ها را به قتل می‌رساند نمی‌تواند حامی آزادی و آرمان‌های به حق ملت فلسطین باشد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که آزادی ما به سلب آزادی دیگران بیانجامد. برای آزادی ایران، برای آزادی فلسطین، زن زندگی آزادی.»

نیروهای امنیتی پنج فعال قشقایی را در فارس و بوشهر بازداشت کردند

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی دوشنبه ۲۳ آبان پنج فعال قشقایی را در استان‌های فارس و بوشهر بازداشت کردند. عوض‌الله صفری کشکولی، اسماعیل موسی‌لو، جاسم بهادری سَکِّز، صمد آوای خوش، و حمید حضرتی در عملیات هماهنگ نیروهای امنیتی ساعت شش صبح دوشنبه در شهرهای شیراز، فیروزآباد و عسلویه بازداشت و به اداره اطلاعات شیراز منتقل شده‌اند. از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران تا کنون، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۶ هزار تن را بازداشت کرده‌اند.

جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان ایران، از زندان به بیمارستان منتقل شد

جعفر ابراهیمی معلم و بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان ایران که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان به مشکلات گوارشی حادی دچار شده در بیمارستان هزار تختخوابی (خمینی) تهران بستری شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که خبر انتقال جعفر ابراهیمی به بیمارستان را منتشر کرده، در توضیح وضعیت جسمی این معلم زندانی نوشته است: «جعفر ابراهیمی مدتهاست به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد. لازم به ذکر است در طول مدت دوران بازداشت به دلیل وخامت وضعیت جسمی، وی را ۴ بار به بیمارستان “قمر بنی هاشم” اعزام نمودند و اقدامات تشخیصی اولیه صورت گرفته بود اما اجازه و شرایط هیچ اقدامی درمانی تاکنون صورت نگرفته است و این معلم زندانی در وضعیت جسمی سختی به‎سر می‎برد.» در اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی تعدادی از فعالان جنبش معلمان و جنبش کارگری را دستگیر و با پرونده‌سازی آن‌ها را با اتهام‌های امنیتی محکوم کردند. جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، و رسول بداقی از جمله معلمانی هستند که اردیبهشت دستگیر شدند. هم اکنون ده‌ها معلم در زندان‌های تهران و سایر مناطق به جرم دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان زندانی هستند.

محمد خانی و یاشار توحیدی علی‌رغم وضعیت نامساعد جسمانی از خدمات درمانی محروم مانده‌اند

بنا بر گزارش «اطلس زندان‌های ایران»، محمد خانی و یاشار توحیدی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین که هر دو ۲۳ مهر امسال در رویداد آتش‌سوزی در این زندان با گلوله جنگی نیروهای امنیتی زحمی شده بودند از «خدمات پزشکی کافی و موثر» محروم هستند. هم‌چنین «اطلس زندان‌های ایران» از وضعیت وخیم این دو زندانی سیاسی خبر داده است. اطلس در رابطه با وضعیت محمد خانی نیز گزارش کرده که «علی‌رغم نامساعد بودن وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی، دسترسی‌های پزشکی و درمانی او به بهداری زندان اوین محدود مانده و مسئولان زندان از انتقال او به بیمارستان ممانعت کرده‌اند.» پیش‌تر زمانه در گزارشی که درباره حوادث زندان اوین منتشر کرده بود از وضعیت نامناسب جسمانی محمد خانی و یاشار توحیدی بر اثر شدت جراحات خبر داده بود. چهارشنبه ۲۵ آبان، هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: «عصب‌های پای یاشار به شدت ملتهب شده و در مواقعی از شدت درد تا مرز بیهوشی پیش می‌رود. چندین مرتبه او با برانکارد به بهداری زندان منتقل و پس از دریافت مسکن مجددا به بند بازگردانده شده است». شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین آتش‌سوزی بزرگی رخ داد که هنوز علت و ابعاد دقیق آن مشخص نیست. جمعی از خانواده‌های زندانیان مقابل زندان بودند که ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار شنیده شد، سپس صدای تیراندازی ممتد و فریاد. این وضع تا ساعت‌ها ادامه داشت.

یک ماه بی‌خبری از وضعیت محمدحسن داوودی، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی سابق

نزدیک به یک ماه از دستگیری محمدحسن داوودی، دبیر بازنشسته، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی سابق در میاندوآب آذربایجان غربی می‌گذرد. بر اساس اطلاعات رسیده به «زمانه»، مأموران امنیتی داوودی را ۵ آبان‌ با اعمال خشونت فیزیکی و ضرب و شتم در خیابان بازداشت، و به اداره اطلاعات میاندوآب منتقل کردند. با پیگیری‌های متعدد خانواده معلوم شده است که این دبیر بازنشسته از بازداشتگاه میاندوآب به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون زیر بازجویی‌ها و پرونده‌سازی‌های غیرقانونی است. از سرنوشت و دلایل بازداشت او تا این تاریخ اطلاع دقیقی در دست نیست. نهضت آزادی ایران نیز ۱۰ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که داوودی به عنوان عضو نهضت آزادی پنجم آبان در خودروی شخصی‌اش بازداشت شده است. محمد حسن داودی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی چندین بار سابقه بازداشت و آزار و اذیت و زندان داشته است؛ از جمله دستگیری در تجمع صنفی معلمان در برابر مجلس در ۱۳۸۷ و بازداشت دوباره در ۱۳۹۵ که با تحریک امام جمعه میاندوآب صورت گرفته بود.

دستگیری محمدامین برزگر شمس در قزوین

بنا بر گزارش رسیده به «زمانه»، محمدامین برزگر شمس، دانشجوی رشته روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد بوئین زهرا در قزوین بازداشت شده است. این دانشجوی ۲۱ ساله شامگاه ۲۴ آبان و در زمان اعتراض‌های مردمی قزوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی اخیر در ایران در دست نیست اما منابع حقوق‌بشری می‌گویند تاکنون هزاران نفر بازداشت شده‌اند. از ۲۶ شهریور تا ۲۴ آبان ۱۴۰۱ بر مبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) پانزده هزار و نهصدوپانزده نفر در سرتاسر ایران بازداشت شده‌اند که از این تعداد هویت دوهزار و چهل و هشت نفر برای این نهاد حقوق بشری احراز شده است.

فائزه براهویی، معترض تجاوز به دختر بلوچ با قید کفالت آزاد شد

خبرگزاری حال‌وش که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد خبر داد، چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، فائزه براهویی، فعال حقوق زنان پس از حدود یک ماه و نیم بازداشت، با قید کفالت آزاد شد. فائزه براهویی دوشنبه ١١ مهر ١۴٠١، در جریان اعتراضات زاهدان که در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله صورت گرفت، از سوی نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات شهرستان زاهدان بازداشت شد. پیش‌تر «اطلس زندان‌های ایران» بر اساس منابع خود از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی، در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱، در شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان خبر داده بود. بر اساس این گزارش، فائزه براهویی در این جلسه از دادگاه به «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیع علیه نظام» متهم شد. دادگاه انقلاب زاهدان فائزه براهویی، شهروند معترض بازداشتی را به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. پیش از این، خبرگزاری «حال‌وش» به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود، بازجویان به این شهروند بلوچ گفته‌اند: «اگر حکم لیدری تظاهرات بهت بدن حکمت اعدام هست».

پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم فوتبال استقلال تهران در تظاهرات شهرک غرب تهران بازداشت شد

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم فوتبال استقلال تهران، شب سه‌شنبه ۲۴ آبان در تظاهرات شهرک غرب تهران شرکت داشت و مأموران امنیتی جمهوری اسلامی او را بازداشت کردند. خبرگزاری برنا متعلق به وزارت ورزش این خبر را بدون نام بردن از او تأیید کرد و نوشت: «دروازه‌بان سابق یکی از تیم‌های تهرانی شب گذشته (سه‌شنبه) در حوالی شهرک غرب تهران بازداشت شد. وی درحالی بازداشت شد که درحال آسیب‌زدن به اموال عمومی و لیدری اغتشاشات بود.» مشرق‌نیوز همین خبر را تکرار کرد و نام پرویز برومند را «پ.ب» نوشت. پیش از این، پرویز برومند در استوری‌ای نوشته بود: «وقتی جان مردم میهنم در میان است، دیگه وسط‌ بازی نباید پذیرفته بشه».

مشرق‌نیوز از احضار کارگردان و نویسنده سریال «شبکه مخفی زنان» به دادسرا خبر داد

قسمت پانزدهم سریال کمدی- تاریخی «شبکه مخفی زنان» که قرار بود ظهر جمعه ۲۰ آبان پخش شود در موعد مقرر توزیع نشد تا روند پخش این مجموعه پس از ۱۴ هفته متوقف شود. مشرق‌نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی نوشته است که کارگردان و نویسنده سریال «شبکه مخفی زنان» به دادسرا احضار شده است. این وب‌سایت افزوده است، سریال «شبکه مخفی زنان» با طرح شعار «زن، قدرت، ‌شکوه» نسل جوان را برای حوادث اخیر آموزش داده و در حقیقت نسخه آزمایشی ناآرامی‌های اخیر بوده است. محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که نویسندگی این سریال را به‌عهده دارد گفته‌ است: «متعجب و سرخورده هستم. چطور به موضوع تبلیغ علیه نظام رسیدند؟» مشرق‌نیوز بیشترین اتهامات را متوجه آیدا مصباحی تهیه‌کننده و مدیر تولید پلتفرم نماوا کرده که به‌گفته این وب‌سایت دست به تولید سریالی زده که «راهنمای اغتشاشات زنانه» در ایران است. داستان این سریال به سال ۱۳۱۰ زمان حکومت رضاشاه برمی‌گردد که وزارت فرهنگ و هنر تصمیم به تشکیل کانون بانوان می‌گیرد. این سریال همچون بیشتر سریال‌های تاریخی ساخت جمهوری اسلامی وقایع تاریخی را در چارچوب نگاه حکومت اسلامی بازتاب می‌دهد و در آن بازیگرانی چون لیلا حاتمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، حمید فرخ‌نژاد، شقایق دهقان، و مونا فرجاد ایفای نقش می‌کنند.

اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان ادامه دارد

کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان چهارشنبه ۲۵ آبان برای دومین روز متوالی اعتصاب کردند. تصویری از تجمع گسترده کارگران اعتصابی ذوب آهن اصفهان توسط اتحادیه آزاد کارگران منتشر شده است. چهارشنبه ۲۴ آبان کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان طبق فراخوان قبلی با خواست افزایش دستمزد و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب کردند. کارگران در بخش‌های مختلف ذوب آهن دست از کار کشیدند و در حالی که شعار می‌دادند «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» در محوطه کارخانه راهپیمایی کردند. مدیریت کارخانه به بهانه نبود منابع مالی از پاسخگویی به مطالبات کارگران سر باز زده است. کارگران در فراخوان اعتصاب اعلام کرده‌اند تا آخر در برابر دروغگویی مدیریت و بی عدالتی می‌ایستند.

خوش‌بینی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین: تجارت ایران با روسیه در حال گسترش است، طرف غربی به برجام برمی‌گردد

سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به رایزنی‌های طرف غربی برجام برای تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام در توییتر نوشت:«ایران در حال فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمیایی‌اش با تمام ظرفیت و به نرخ بازار است. تجارت آن رو به افزایش است و کریدورهای آن به روسیه و آسیای مرکزی در حال گسترش است.» مرندی در ادامه افزود: «رژیم‌های غربی می‌خواستند به سرعت یک توافق هسته‌ای حاصل شود. چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها درباره وجود یک تهدید هسته‌ای[از سوی ایران] دروغ می‌گفتند. اما آمریکا و تروئیکای اروپا بازخواهند گشت.» واشنگتن تمرکز را از روی برجام برداشته و بر سرکوب خونین اعتراضات در ایران و فروش پهپادهای انتحاری به روسیه متمرکز شده است. در همان حال آمریکا و شرکای غربی‌اش پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره نقض تعهدات پادمانی ایران را تهیه کرده‌اند که در در دستور کار اجلاس چهارشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان شورای حکام قرار گرفته است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه گفت مسکو امیدوار است که شورای حکام، از بحث درباره قطعنامه‌ای که ایران را ملزم به ارائه توضیح درباره کشف ذرات اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای می‌کند، خودداری کند.

امنیتی‌ها ارس حاجی‌زاده، فرزند حمید حاجی‌زاده از کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره‌ای را تهدید کردند

ارس حاجی‌زاده، روز ۲۳ آبان در توییتر نوشت نیروهای امنیتی حکومت به او زنگ‌ زده و او را تهدید کرده‌اند. ارس حاجی‌زاده، فرزند حمید حاجی‌زاده، معلم ادبیات در شهر کرمان که در سال ۱۳۷۷ توسط نیروهای امنیتی به قتل رسید است. پدر او و برادر ۹ساله‌اش کارون حاجی‌زاده در سلسله قتل‌های زنجیره‌ای با ۴۳ ضربه چاقو به قتل رسیدند. ارس حاجی‌زاده در توییتر نوشت که امنیتی‌ها به او زنگ زده‌اند و گفته‌اند که اگر نمی‌خواهی آینده‌ات نابود شود، اعلامیه‌های اعتراضی‌ات را پاک کن و مغازه را باز کن. امنیتی‌ها همچنین او را تهدید کرده‌اند که به سمت مغازه او در حال حرکت‌اند. حاجی‌زاده در توییتر نوشت: «به من زنگ زدن میگن اعلامیه هاتو پاک کن. مغازه هم باید باز کنی اگر نمی‌خواهی آینده‌ات نابود به شه. الانم یک تیم چند نفره گفتن تا ساعت ۵ دارن میان حضوری سمت مغازه من.» بسیاری از کسبه در همراهی با اعتراضات، کرکره مغازه‌های خود را بالا نبردند. حاجی‌زاده در پاسخ به تهدید امنیتی‌ها نوشت: «شمایی که زنگ می‌زنی پاک کن پستهاتو، مغازه تو باید باز کنی، اگر دنبال دردسر نیستی اگر آیندت مهمه، اول خدمتتون عرض کنم آینده مال کسیه که هنوز اول راه زندگیشه نه منی که ۳۸ سالمه و چیزی ندارم برای از دست دادن و نه چیزی برای به‌دست آوردن.ة او در ادامه نوشت: «آینده من وقتی ۱۴ سالم بود با دیدن کارون و بابا مشخص شد. بعد شما می‌خواهید با مردمی که ۲۴ سال کنار من و خوانده‌ام بودند، همراهی نکنم؟» اشاره ارس حاجی‌زاده به لحظه‌ای است که او و برادرش اروند پیکر بی‌جان و خونین پدر و برادرش کارون را پیدا می‌کنند. این اولین بر نیست که ارس حاجی‌زاده را نیروهای امنیتی تهدید می‌کنند.