نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سپاه_پاسداران «شلیک گلوله از اسلحه» فرمانده #قرارگاه_ثامن‌الائمه را علت مرگ #قدرت‌الله_منصوری اعلام کرد

رسانه‌های حکومتی ایران از مرگ فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران خبر دادند. در باره علت مرگ او خبرهای متناقضی منتشر شده است. براساس اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران ایران، قدرت‌الله منصوری، فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی این نهاد نظامی «حین بررسی و تنظیف سلاح انفرادی خود از ناحیه سر دچار سانحه شد» و درگذشت. پیش از انتشار روابط عمومی سپاه پاسداران، باشگاه خبرنگاران جوان بیماری را علت مرگ منصوری گزارش کرده بود. دیگر رسانه‌های خبری هم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری طولانی را علت مرگ این فرمانده نظامی گزارش کردند اما هیچ یک جزئیات بیماری او که از سال ۱۳۹۳ به عنوان فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه منصوب شد، را فاش نکرده بودند. منصوری پیش از انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه، فرماندهی تیپ ۲۱ امام رضا،لشکر ۵ نصر و قرارگاه قدس را عهده دار بود.

#بازنشستگان #دانشگاه_اهواز و #صنایع_مخابراتی راه دور شیراز در اعتراض به پرداخت نشدن #مطالبات_مزدی و #سنوات تجمع کردند

بازنشستگان در اهواز و شیراز به صورت جداگانه تجمع کردند. در اهواز بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حق سنوات‌شان مقابل ساختمان این دانشگاه تجمع کردند. معترضان گفتند که حق سنوات همه کسانی که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بازنشسته شده‌اند، هنوز پرداخت نشده و مشخص نیست این مطالبات چه زمانی پرداخت می‌شود. در شیراز هم حدود ۴۰۰ نفر از کارگران بازنشسته صنایع مخابرات راه دور شیراز مقابل ساختمان استانداری فارس تجمع کردند. آنها یک پلاکارد همراه داشتند که بر آن نوشته بود: مسئولین محترم ما کارگران ۱۲ سال تحمل کردیم. شما برای وصول مطالبات ما چه کردید؟. کارخانه صنایع مخابراتی راه دور شیراز سال ۱۳۸۵ تعطیل و کارگران آن بیکار شدند. از آن زمان اداره این کارخانه به هیئت حمایت از صنایع سپرده شد اما مطالبات کارگران اخراجی و بازنشسته پرداخت نشد. به گفته معترضان، ۱۲۲۶ کارگر بازنشسته این کارخانه بابت دستمزدهای معوق و سنوات از ۵ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان طلبکارند. این کارگران سال گذشته نیز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌شان چند روز متوالی مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای دولتی تجمع کردند.

#کارگران #پتروشیمی_فارابی در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب کردند

کارگران پتروشیمی فارابی یکشنبه ۲۵ آذر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محل کار تجمع کردند. این کارگران از آغاز سال‌جاری تا به حال چهار مرتبه برای اجرای این خواسته، تجمع یا اعتصاب کردند. کارگران و کارکنان پتروشیمی فارابی در بندر ماهشهر استان خوزستان شنبه ۲۴ آذر نیز در محل کار تجمع کردند. اسماعیل طرفی، مدیر روابط عمومی پتروشیمی فارابی در واکنش به تجمع کارگران به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که این شرکت مشاورانی را برای اجرای این طرح برگزیده و پیش‌زمینه اجرای آن فراهم شده، اما «موضوع زمان‌بر است و نیاز به فرصت زمانی دارد».

#محمدرضا_رمضان‌زاده،عضو شورای هماهنگی #کانون_صنفی_معلمان ایران با قید وثیقه از زندان آزاد شد

محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان ایران یکشنبه ۲۵ آذر با قید وثیقه از زندان عمومی بجنورد در استان خراسان شمالی آزاد شد. او همراه با ۱۲ معلم دیگر آبان امسال همزمان با دومین تحصن دو روزه معلمان بازداشت شد. او پیشتر نیز در مهر امسال قبل از آغاز تحصن سراسری معلمان در ۲۲ و ۲۳ مهر بازداشت و پس از چند روز به صورت موقت آزاد شد. معلمان ایران از آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ دو مرتبه در اعتراض به وضعیت معیشتی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش تحصن کردند. در جریان این تحصن حدود ۱۰۰ معلم به مراجع قضایی احضار و یا با تماس تلفنی تهدید شدند. امید شاه‌محمدی یکی از معلمان بازداشتی در جریان تحصن معلمان که در دیوانداره استان کردستان بازداشت شد، همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

لایحه جدید #حقوق_حیوانات در #اسپانیا: ممنوعیت خرید و فروش و مصادره حیوانات و #قانون_حضانت_حیوان_خانگی پس از جدایی

به گزارش روزنامه ال‌پائیس، کنگره #اسپانیا در حال آماده‌سازی لایحه‌ای ست تا «منطبق با حساسیت‌های جامعه امروز»این کشور، از اینکه با حیوانات همانند اشیا رفتار شود جلوگیری کند. این لایحه احتمالا به #ممنوعیت_خریدوفروش_حیوانات منجر خواهد شد. کنگره اسپانیا چهارشنبه کار بر روی نسخه نهایی این لایحه را که در جریان گفت‌وگوی نمایندگان احزاب و سازمان‌های فعال در زمینه حیوانات و حقوق حیوانات نوشته شده است آغاز می‌کند. قانون جدید جایگاه قانونی حیوانات را از شیء قابل تصاحب به موجود زنده ارتقا می‌دهد. این لایحه با ۱۱۵ مورد اصلاحیه قانون پیشین، جلوی تصاحب حیوانات در قبال پول را خواهد گرفت و همچنین مسئله سرپرستی حیوان بعد از جدایی یا طلاق را قانونمند خواهد کرد. علاوه بر این موارد قوانین مرتبط با مصادره اموال نیز در این لایحه اصلاح خواهند شد و از این پس حیوانات قابل مصادره نخواهند بود. با وجود رضایت نسبی از روند آماده‌سازی نسخه نهایی، منتقدان این لایحه را کافی نمی‌دانند و می‌گویند مسئله آزار حیوانات در گاوبازی، سنت دیرین اسپانیا و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های حامیان حقوق حیوانات در این کشور، در آن گنجانده نشده است. سارا کارنیو، یکی از نمایندگان حزب پودموس می‌گوید که حزب او لایحه جسورانه‌تری را متصور بوده است اما حزب مردم که این لایحه را پیشنهاد کرده است،‌ حاضر نیست مسئله گاوبازی را در آن بگنجاند. او می‌گوید: «قانون جدید باید حداقل یارانه‌های عمومی که به گاوبازی یا هر نوع فعالیتی که منجر به آزار حیوانات می‌شود را لغو کند».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: ممکن است استانداری‌ها برای درآمد خودشان #یارانه افراد را حذف کنند

به گزارش خبرگزاری کار(ایلنا) ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته طرح‌هایی چون #طرح_تحول_اقتصادی و #سهمیه‌بندی_بنزین نتوانسته‌اند در شناسایی «افراد مستحق» موفق عمل کنند و با اشتباه به نفع اقشار پردرآمد همراه بوده‌اند: «تنها در شهرستان فلاورجان بالغ بر ۴۰۰ نامه برای سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها نوشته شده که یارانه افراد بی‌بضاعت قطع شده است. ما افرادی را در جامعه داریم که روزی یک میلیارد درآمد دارند. کسی که در آن واحد ۵۳ میلیارد تومان سکه می‌خرد و قیمت سکه را تا چندین برابر می‌کند، در حالی که درآمد این فرد مشخص نیست و یارانه هم دریافت می‌کند. اما یارانه افراد بی‌بضاعت قطع می‌شود.» او در مورد طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز گفته: «در زمان سهمیه بندی بنزین هم افرادی که درآمد بالایی داشتند به غیر از خودروی شخصی با خرید نیسان از سهمیه آن هم استفاده کردند در حالی که افراد بی‌بضاعت سال‌های سال است که همچنان یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و شامل سهمیه‌بندی بنزین هم نمی‌شدند.» او گفته این امکان وجود دارد که حذف یارانه‌ها به منظور درآمد زایی برای استانداری‌ها انجام شده باشد: «از آنجایی که درآمد افرادی که حذف می‌شوند در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد امکان این موضوع وجود دارد که تعداد بیشتری حذف شوند تا درآمد استانداری‌ها افزایش یابد». موسوی لارگانی همچنین گفته سقوط ارزش پول بر قوانین مرتبط تاثیر گذاشته است: «مجلس مصوب کرد کسانی که بالای ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند از گرفتن یارانه انصراف دهند که البته این مبلغ در زمان خود رقم بالایی بود اما در حال حاضر ارزش قبل را ندارد و با افزایش قیمت ارز ارزش پول ملی یک چهارم شد».

#دستفروشان #سنندج در اعتراض به #ممنوعیت_دستفروشی در خیابان‌های پررفت و آمد تجمع کردند

#دستفروشان سنندجی در اعتراض به طرح «#ساماندهی_دستفروشی» مقابل ساختمان شهرداری #سنندج تجمع کردند. شهرداری سنندج از یک هفته قبل طرحی تحت عنوان «ساماندهی دستفروشی» را به اجرا گذاشت. براساس این طرح دستفروشان به یک مکان تعیین شده منتقل خواهند شد و اجازه حضور در خیابان‌های مرکزی و پر رفت و آمد را ندارند. حشمت‌الله صیدی، شهردار سنندج همزمان با تجمع شماری از دستفروشان که صبح یکشنبه ۲۵ آذر در اعتراض به این طرح مقابل شهرداری تجمع کردند، اجرای این طرح را «مطالبه مردم و کسبه» خواند و گفت که حضور دستفروشان در خیابان فردوسی و معابر پررفت و آمد موجب اعتراض گسترده شهروندان شده است. #دستفروشان معترض اما مکان تعیین شده برای خود را «نامناسب» دانستند. یکی از دستفروشان به خبرگزاری فارس گفته که دستفروشان از روی ناچاری به این شغل روی آورده‌اند، وقتی که کارخانه‌ و یا امکان دیگری برای اشتغال وجود ندارد، آنها باید نان سر سفره بیاورند.

حمایت بحرین و مخالفت مالزی با اقدام #استرالیا در به‌رسمیت شناختن #بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت #اسرائیل

به دنبال سخنان اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا و اعلام تصمیم کشورش برای به‌رسمیت شناختن اورشلیم غربی به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل، خلید بن‌احمد الخلیفه، وزیر امورخارجه بحرین از این اقدام دفاع کرد و ادعا کرد که این تصمیم بر مطالبات قانونی فلسطینیان برای استقرار دولتی فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی، تاثیری نخواهد گذاشت. ازسوی دیگر اتحادیه کشورهای عرب در بیانیه‌ای این از این اقدام انتقاد کردند و آن را«به شدت جانبدارانه و در جهت تقویت مواضع و سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل» خواندند. دولت مالزی نیز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «قویا با تصمیم استرالیا در به‌رسمیت شناختن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت می‌کند» و آن را تصمیمی «خام و تحقیر فلسطینیان و مبارزه آن‌ها برای حق تعین سرنوشت خود» می‌داند. استرالیا از معدود کشورهایی‌ ست که با دنباله‌روی از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و خلاف منشور سازمان ملل متحد اورشلیم را به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

درخواست نمایندگان برای ارجاع اظهارات #ظریف به #قوه_قضائیه رد شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته عده‌ای از نمایندگان می‌خواستند اظهارات ظریف به قوه قضائیه ارجاع داده شود که این درخواست در کمیسیون رد شد. علی نجفی خوشرودی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته: «این کمیسیون امروز درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ و ارجاع اظهارات محمدجواد ظریف به قوه قضائیه را وارد ندانسته و این در خواست را رد کردند.» پیش‌تر گروهی از نمایندگان مجلس با طرح استیضاح وزیر امور خارجه، ظریف را به «بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور»، «استفاده از سفیران ناکارآمد»، «عدم توجه به توسعه روابط با کشورهای آسیایی، آفریقایی، و آمریکای لاتین»، «تهدید بنیه دفاعی کشور»، و «عدم تأمین منافع ملی در قراردادهای منعقدشده» متهم کرده‌ بودند. اما مهم‌ترین بند استیضاح به سخنان ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران مربوط بود که بازتاب وسیعی داشت و اصولگرایان را علیه او برانگیخت. محمدجواد ظریف ۲۱ آبان تلویحاً گفته بود یکی از دلایل مخالفت با لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی این است که بسیاری از پولشویی در ایران منفعت می‌برند: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش: #کتب_کمک‌درسی پخته‌خواری را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کند و به ذهن و خلاقیتشان آسیب می‌زند

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش می‌گوید این سازمان با هرنوع کتب کمک‌درسی مخالف است اما سعی می‌کند تالیف و انتشار این کتاب‌ها را مدیریت کند. به‌گزارش خبرگزاری ایلنا او در واکنش به صحبت‌های حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس که از وجود دفتر انتشارات کتاب کمک‌درسی و دخالت مولفانِ کتب درسی در تالیف کتب کمک درسی انتقاد کرده‌بود، گفت: «اصلا چیزی به اسم دفتر کمک درسی نداریم، ما دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی داریم و هیچکدام از مولفان حق این کار را ندارند که هم زمان هم کتاب درسی و هم کتب آموزشی تالیف کنند، زیرا ما این را ممنوع کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم جلوی اقدامات افرادِ اهل اندیشه و قلم را در ساعات غیراداری‌ و بیرون از محل کار بگیریم». حیدر تورانی همچنین مخالفت خود را با انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی اعلام کرد و گفت: «ما با هر گونه کار کمک درسی به معنی اینکه پخته‌خواری را به بچه‌ها تحمیل کند و به ذهن و خلاقیت‌شان آسیب وارد کند، مخالفیم، حال چه از طرف مولف باشد چه غیرمولف، به هر حال ما مولفانمان را مدیریت می‌کنیم. استفاده از کتب کمک آموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشدکتب کمک درسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم».

سازمان ملل تاریخ #آتش‌بس در #حدیده را ۱۸ دسامبر اعلام کرد

بر اساس اعلام یکی از سخنگویان حوثی به خبرگزاری الجزیره، سازمان ملل در پیامی ۱۸ دسامبر/۲۷ آذر را تاریخ آتش‌بس میان نیروهای حامی دولت یمن و شورشیان حوثی اعلام کرده است. حدیده تحت تسلط شورشیان حوثی ست و نیروهای دولتی با حمایت ائتلاف سعودی به صورت گسترده در حومه این شهر مستقر هستند. برای اولین بار پس از نشست صلح در سوئد، حدیده از جمعه صحنه درگیری‌های پراکنده بوده است و ساکنان این شهر بارها خبر از شنیدن صدای تیراندازی و انفجار موشک دادند. . ۱۳ دسامبر/۲۲ آذر شورشیان حوثی و نیروهای دولتی پس از یک هفته مذاکره توافق کردند که نیروهای خود را از حدیده بیرون بکشند. هزاران تن از شهروندان یمن در این شهر در معرض قحطی هستند. در طی مذاکرات دوطرف همچنین برای تبادل دوطرفه زندانیان توافق کردنداما نتوانستند بر سر مسائل مرتبط با بازگشایی فرودگاه صنعا، پایتخت و تثبیت بانک ملی یمن به نتیجه برسند.

گارد ویژه مقابل کارگران معترض #فولاد_اهواز صف کشید

امروز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷، جمعی از کارگران گروه ملی #فولاد_اهواز نسبت به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. کارگران گروه ملی فولاد اهواز در بازار نادری شعار دادند: «گرانی، تورم /بلای جان مردم» به دنبال حضور نیروهای #گارد_ویژه مقابل کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز در سی هفتمین روز اعتصاب آنها، عبدالله درویش از کارگران معترض خطاب به گارد ویژه گفت: «ما نه تروریستیم، نه داعشیم، نه به جایی وصلیم، نه شاخه نظامی هستیم که جلومان صف کشیده اید.»

#ملک_طباطبایی همسر #مهدی_بازرگان درگذشت

ملک طباطبایی، همسر مهدی بازرگان، رئیس دولت موقت صبح امروز، یکشنبه ۲۵ آذر درگذشت. محسن محققی، داماد خانواده بازرگان این خبر را تایید کرده است. پدربزرگ ملک طباطبایی از سمت مادری آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی فرزند میرزای آشتیانی بود. آیت الله سید محمد طباطبایی، عموی پدر او نیز از مراجع مشروطه خواه بود.

#پاکستان سفیر #ایران را در اعتراض به کشته شدن مرزبانانش احضار کرد

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه پاکستان، روز شنبه ۱۵ دسامبر/ ۲۳ آذر یک یگان گشتی این کشور جمعه شب در منطقه گچ ایالت بلوچستان در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، مرز مشترک با ایران مورد حمله قرار گرفته که شش نفر از ماموران کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند. پاکستان سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده تا اعتراض خود را از کشته شدن مرزبانانش رسما به تهران ابلاغ کند. بنا بر بیانیه وزارت خارجه پاکستان، چهار نفر از مهاجمان هم کشته شدند. وزارت امور خارجه پاکستان از دولت ایران درخواست کرده که علیه گروه تروریستی مسوول این حمله در داخل مرز خود دست به عملیات تهاجمی بزند. این بیانیه همچنین گفته باید هماهنگی موثرتری در تامین امنیت مرز مشترک دو کشور برای جلوگیری از تکرار وقایع مشابه در آینده انجام شود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم شنبه شب این حمله را محکوم کرده و آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای هرگونه اقدام مشترک علیه پدیده #تروریسم به هر شکل و نوع آن در منطقه اعلام کرده است.