نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضوان التاغی آمر ترور مخالفان جمهوری اسلامی در دبی دستگیر شد

به نوشته روزنامه «تلگراف» هلند به نقل از وزارت دادگستری این کشور، رضوان التاغی، مجرم فراری مراکشی-هلندی و آمر ترور دو تن از مخالفان جمهوری اسلامی در هلند، امروز ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر در دبی بازداشت شد. طبق گزارش وزارت دادگستری هلند، دستگیری رضوان التاغی نتیجه همکاری پلیس و وزارت دادگستری این کشور بود. التاغی ۴۱ ساله متهم به دست داشتن در چندین فقره قتل در کشور هلند از جمله ترور محمدرضا کلاهی (علی معتمد) در سال ۲۰۱۵ و احمدی نیسی از رهبران «جنبش آزادی‌ءبخش الأحواز» در سال ۲۰۱۷ است. دادستان عمومی هلند پیش‌تر خبر داده بود که رضوان التاغی در ایران مخفی شده و احتمال داده بود که سرویس‌های امنیتی ایران از او محافظت می‌کنند. در جریان رسیدگی به دادگاه متهمان به قتل کلاهی، دادستانی هلند اعلام کرد هنوز نتوانسته‌اند شواهدی مبنی بر رابطه جمهوری اسلامی ایران و قاتلان او پیدا کنند. التاغی آمر اجرای دست‌کم یکی از این قتل‌ها در هلند بوده است. یکی از زیردست‌های تقی «نآوفال اِف.» با نام مستعار «نوفل» به جرم قتل علی معتمد (محمدرضا کلاهی) در ماه ژوییه سال جاری به حبس ابد متهم شد. به گفته وزارت اطلاعات هلند (آیفد)، حکومت ایران در قتل محمدرضا کلاهی نقش داشته است.

تهدید #اردوغان علیه #آمریکا: در صورت لزوم پایگاه هوایی #اینجیرلیک را می‌بندیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تلافی تصمیم مجلس سنای آمریکا مبنی بر تأیید «نسل‌کشی سال ۱۹۱۵ ارامنه» در ترکیه، ضمن «سیاسی» دانستن این تصمیم تهدید کرد که ترکیه در صورت لزوم می‌تواند اعمال تحریم کند و پایگاه هوایی اینجیذلیک را به‌روی نیروهای آمریکایی ببندد. اردوغان گفت: «این تصمیمات کاملاً سیاسی هستند و برای ما هیچ اهمیتی ندارند. اجتناب آمریکا از انجام اقداماتی که ممکن است به روابط دو کشور خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند، برای دو طرف بسیار مهم است. به موقع‌ با تمامی هیئت‌هایمان مذاکره کرده و در صورت لزوم پایگاه هوایی اینجیرلیک را تعطیل می‌کنیم. اگر لازم باشد پایگاه کورجیک (رادار سپر دفاع موشکی آمریکا – ناتو) در مالاتیا را نیز تعطیل می‌کنیم». اردوغان همچنین افزود: «آن‌ها این‌گونه اقدامات را انجام می‌دهند، ما هم بیکار ننشسته‌ایم. خیلی واضح و روشن بگویم در مورد سرخپوستان آمریکایی مگر می‌شود صحبت نکرد؟ تاریخ سرخپوستان لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است». رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که ایالات متحده باید در روابط دوجانبه از برداشتن گام‌هایی که ترمیم آن غیرممکن است، خودداری کند. ترکیه جمعه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر نیز دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در آنکارا را به دلیل تصویب قانون به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در مجلس سنا فراخواند. مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه ۱۳ دسامبر/۲۲ آذر با صدور قطعنامه‌‌ای کشتار ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی در سال‌های نخست قرن بیستم را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت. گفته می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در امپراطوری عثمانی به قتل رسیدند. ارامنه این واقعیت تاریخی را به عنوان «نسل‌کشی» درک کرده‌اند و تاکنون ۳۰ کشور جهان هم آن را به رسمیت شناخته‌اند. پایگاه هوایی اینجیرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه قرار دارد و متعلق به نیروی هوایی این کشور است. این پایگاه در اختیار ناتو قرار دارد تا از آن در نبرد با گروه «دولت اسلامی» (داعش) استفاده کند. نزدیک به پنج هزار خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌شان به این پایگاه هوایی رفت و آمد دارند.

اعتراض #کارگران مجتمع معادن #مس_تکنار در خراسان رضوی به چهار ماه #تعویق_دستمزد

کارگران مجتمع معادن #مس_تکنار واقع در بردسکن (خراسان رضوی) چهار ماه است دستمزد نگرفته‌اند. این کارگران روز ۱۷ آذر در اعتراض به #تعویق_مزدها و عدم پرداخت سایر مطالباتشان از جمله حق بیمه دست به اعتصاب زدند اما تا کنون توجهی به خواست‌های آنان نشده است. مجتمع معادن تکنار با مشکل نقدینگی روبروست و اداره برق، برق این معدن را به دلیل بدهکاری قطع کرده بود. حسین غلامی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بردسکن روز یکشنبه ۲۴ آذر در ارتباط با آخرین وضعیت این مجتمع گفت مساله بدهی این مجتمع به اداره برق، مالیات و بیمه پرداخت شده اما «مشکل مدیریتی این معدن منجر شده که کارگران زحمتکش این مجموعه نتوانند حقوق خود را دریافت کنند.» مجتمع معادن مس تکنار واقع در ۳۵ کیلومتری شهرستان بردسکن سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده و زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه است.

#کارگران_شهرداری #کوت‌_عبدالله که سه ماه است دستمزد تگرفته‌اند اعتصاب کردند

کارگران فضای سبز #شهرداری_کوت_عبدالله که سه ماه است #دستمزد نگرفته‌اند روز دوشنبه ۲۵ آذر دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. به گفته‌ی شهردار کوت عبدالله، شهرداری با مشکل نقدینگی روبروست. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یکی از کارگران به نام‌م. حسونی‌زاده نوشته است کارگران از شهریور تا کنون دستمزد نگرفته‌اند، حق بیمه‌شان پرداخت نمی‌شود و شهرداری از ارائه کمترین خدمات و امکانات از جمله لباس کار نیز خودداری می‌کند. کوت عبدالله مرکز شهر کارون است و حدود ۲۷۰ کارگر در بخش فضای سبز شهرداری آن کار می‌کنند.

معلمان عدالت‌خواه اسامی ۱۹ نفر از دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۸ ساله کشته‌شده در سرکوب آبان‌ ماه را منتشر کردند

کانال تلگرامی #معلمان-عدالت‌خواه اسامی شماری از دانش‌آموزان نوجوانی که در اعتراضات آبان‌ماه سال جاری به‌دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند را منتشر کرد. بر این اساس، امیررضا عبداللهی ۱۳ ساله، نیکیتا اسفندانی ۱۴ ساله، آرمین قادری ۱۵ ساله، خالد غزلاوی ۱۶ ساله، رضا نی‌سی ۱۶ ساله، سیداحمد جعاوله ۱۷ ساله، محمد بریهی ۱۷ ساله، محمد رضا احمدی ۱۷ ساله، آرین رجبی ۱۷ ساله، ساسان عیدی‌وند ۱۷ ساله، امیرحسین دادوند ۱۷ ساله، پژمان قلی‌پور ۱۸ ساله، پدرام جعفری ۱۸ ساله، جواد بابایی ۱۵ ساله، محمد داستان‌خواه ۱۵ ساله، مهدی ولی‌پور ۱۶ ساله، محسن محمدپور ۱۷ ساله، ابراهیم مرادی ۱۸ ساله و محمدجواد عابدی ۱۷ ساله اسامی این نوجوانان است. معلمان عدالت‌خواه گفته‌اند که از میان صدها بازداشتی، ده‌ها دانش‌آموز و کودک هنوز در بازداشت هستند و شماری از آن‌ها به کانون اصلاح و تربیت کودکان منتقل شده‌اند. در همین حال گفته‌شده که، اطلاعات سپاه پاسداران به کمک بسیج دانش‌آموزی و با کمک آموزش و پرورش در حال تهیه فهرستی از دانش‌آموزانی است که در روزهای اعتراضات در مدرسه نبوده‌اند. معلمان عدالت‌خواه افزوده‌اند که در مورد نحوه برخورد با این دانش‌آموزان بین بسیج برخی مناطق با نیروهای امنیتی اختلاف نظر وجود دارد چون در بسیاری موارد فرزندان خود بسیجیان و حتی دانش‌آموزان بسیجی در اعتراضات حضور داشته‌اند.

برخورد مأموران شهرداری با یک دستفروش در #قلعه_حسن_خان، از کانون‌های اعتراضات آبان ۹۸

دوشنبه ۲۵ آذر ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد مأموران شهرداری با یک دستفروش در قلعه حسن‌خان، از شهرستان‌های اطراف تهران منتشر شده است. براین اساس مأموران دار و ندار دستفروش محروم را به زور جمع می‌کنند و با خود می‌برند. قلعه حسن‌خان از مناطق محروم اطراف تهران و از کانون‌های اعتراضات در آبان ۹۸ بود. هفته گذشته ۲۱ آذر لیلا واثقی، فرماندار قلعه حسن خان که در مصاحبه‌ای گفته بود دستور شلیک به معترضان را صادر کرده، همراه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به «دلجویی» از خانواده کشته‌شدگان در قلعه‌حسن خان رفت. در این فاصله فقط اسامی هشت نفر از کشته‌شدگان قلعه حسن خان منتشر شده است: حسین شهبازی، جواد بابایی، …علیزاده (مرد) نوید بهبودی، حمید حسینی، …فلاحتی و حیدرعلی رمضان نژاد

شهرهای صنعتی و در رأس آن #تهران غرق در آلودگی، بوی گند و ترافیک‌اند

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۳ و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. صبحگاه دونشبه ۲۵ آذر همزمان با آغاز تردد خودروها، غلظت ذرات معلق افزایش می‌یابد و کیفیت هوا باز هم بدتر می‌شود. در طول روز نیز عدم وزش باد مؤثر و آسمان نیمه ابری مانع از پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد. در اواخر وقت دو شنبه تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد. هوای آلوده تنها مختص تهرانی‌ها نیست و کلانشهر‌های تبریز، اصفهان و شیراز هم کمابیش با این چالش دست به گریبان‌اند. با این تفاوت که ب.ی گند هم تهران را فراگرفته و منشأ آن هم هنوز مشخص نشده است. روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران می‌نویسد: «دولت و شهرداری تنها عدالتی را که بین مردمان شهرهای صنعتی از فقیر و غنی بالسویه تقسیم کرده‌اند، همین بوی گند و هوای آلوده است.»