ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: تمام تلاش‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به کار می‌بندم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر جدید اسرائیل در گفت‌وگو با وب‌سایت «العربیه» انگلیسی گفت با خود و مردم اسرائیل عهد بسته که «تمام تلاش‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» را به‌کار برد. او جمهوری اسلامی را تهدیدی علیه منطقه‌ و جهان خواند و گفت با احیای برجام، قدرت‌های بزرگ اساساً به ایران این پیام را می‌رسانند که تنها کاری که باید انجام دهد این است که ساخت تسلیحات هسته‌ای را دو سال به تعویق بیندازید، بعد با تأیید همین کشورها و در چارچوب همین توافق می‌تواند به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود. نتانیاهو افزود: «مردم ایران از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند و برجام صدها میلیارد دلار پول به جیب این رژیم متجاوز سرازیر می‌کند که آن‌ها را همانند گذشته نه برای مردم ایران، بلکه برای طرح‌های تجاوزکارانه خود جهت تسلط بیشتر در خاورمیانه و فراتر از آن هزینه خواهد کرد.» او درباره پیمان‌های صلح با کشورهای خاورمیانه نیز گفت: ««آیا می‌توانیم با ایران قرارداد صلح داشته باشیم؟ طبیعتاً نه، چون ایران می‌گوید اسرائیل باید نابود شود.»

طالبان ۱۲ نفر را در ولایت غور افغانستان در برابر دیدگان مردم شلاق زدند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، دفتر رسانه‌های والی طالبان در ولایت غور اعلام کرد که ۱۲ نفر از جمله یک زن به حکم دیوان جزای دادگاه شهری این ولایت در ملاءعام شلاق خوردند. این حکم روز گذشته پنج‌شنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر در شهر فیروزکوه احرا شده است. از میان ۱۲ نفر، دو نفر به نوشیدن شراب، سه نفر به آن‌چه «فساد اخلاقی» نامیده‌اند و هفت نفر دیگر به سرقت متهم بودند. متهمان به سرقت هر کدام ۳۹ ضربه شلاق، افراد متهم به نوشیدن شراب از ۲۵ تا ۳۶ ضربه شلاق و افراد متهم به «فساد اخلاقی» از جمله یک زن هر کدام از ۲۹ تا ۳۹ ضربه شلاق خوردند. طالبان در هفته‌های اخیر در ولایت‌های مختلف افراد متهم به سرقت، شراب‌نوشی و «فساد اخلاقی» را در ملاءعام شلاق زده‌اند. طالبان چند روز پیش در ولایت‌های زابل و هلمند به ۲۷ نفر از جمله دو زن به همین اتهامات در ملاءعام شلاق زدند. آن‌ها همچنین یک فرد متهم به قتل را در ولایت فراه در ملاءعام تیرباران کردند که با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

مسکو از پیشنهاد اردوغان برای دیدار سه‌جانبه مقامات ترکیه، روسیه و سوریه استقبال کرد

وزارت امور خارجه روسیه جمعه ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر به پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر دیدار سه‌جانبه مقامات ترکیه، سوریه و روسیه ابراز خوش‌بینی کرد. به گزارش راشا تودی، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره پیشنهاد اردوغان گفت مسکو بسیار نگاه مثبتی دارد. او افزود اکنون با دوستان سوری خود ارتباط برقرار می‌کنیم. روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به ولادیمیر پوتین همتای روس خود پیشنهاد داده است که سازوکاری سه‌جانبه با روسیه و سوریه برای تسریع در برقراری دیپلماسی بین آنکارا و دمشق و مبارزه با تروریسم تشکیل دهند.

دادگاه انقلاب اهواز ۵ کارگر بازنشسته را احضار کرد

دادگاه انقلاب اهواز ۵ کارگر بازنشسته را برای محاکمه در ۲۱ دی‌ماه احضار کرد. بهرام گرگان، محمد برون، فرهاد رهداری، جهانشاه اسدنیا و حسین اکبری بیرگانی کارگران بازنشسته، ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ دستگیر شده و یک ماه تحت بازجویی قرار داشتند. دادگاه انقلاب این کارگران را به «اجتماع و تبانی و اقدام علیه نظام و امنیت ملی از طریق مشارکت در تجمعات بازنشستگان در اهواز در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰» متهم کرده است. قرار است آن‌ها در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز محاکمه شوند. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه پرونده‌سازی امنیتی برای کارگران معترض را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به سرکوب کارگران شده است. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خطاب به سران حکومت نوشته است: «شما که در مسند قدرت نشسته‌اید و تمامی ثروت‌های تولید شده توسط کارگران را به غارت می‌برید، و با ثروت و قدرت مطلقه، فقر و فلاکت را گسترانیده‌اید، بدانید که این قانون ظالمانه و استثمارگرانه دوام نخواهد داشت!»

مهرنوش طافیان خبرنگار خوزستانی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

مهرنوش طافیان، خبرنگار محلی در استان خوزستان به اتهام آن‌چه از سوی دادگاه «انجام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انعکاس خبرهای اعتراضات» اخیر عنوان شده است، در دادگاه بدوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس محکوم شده است. مهرنوش طافیان خبرهای محیط زیستی و اجتماعی را پوشش می‌داد و درباره مسائل و مشکلات خوزستان می‌نوشت. او دوم مهرماه سال جاری در اهواز دستگیر شد و در حال حاضر در حال گذران سه ماه و ۱۰ روز محکومیت قبلی خود در زندان سپیدار اهواز است. یکی از نزدیکان طافیان گفت: «این خبرنگار ۲۰ روز فرصت دارد تا به حکم جدید اعتراض کند و امیدواریم در بررسی مجدد پرونده طافیان ایشان تبرئه شود.» مهرنوش طافیان پیش از این به اتهام «نشر اکاذیب» به یک سال تعلیق و سه ماه و ۱۰ روز حبس محکوم شد. براساس گزارش اخیر گزارشگران بدون مرز، ایران امسال به «فهرست سیاه» پنج کشوری پیوست که بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی را دارند. براساس این گزارش، جمهوری اسلامی از شهریورماه، زمانی که اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شد، روزنامه‌نگاران زیادی را به زندان انداخته است و ۳۴ روزنامه‌نگار جدید به ۱۳ روزنامه‌نگاری که پیش از شروع اعتراضات محبوس شده بودند، پیوستند.

رئیس دانشگاه آزاد دانشجویان معترض را تهدید کرد: «باید بدانند برای هر عملی، عقوبتی وجود دارد»

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه در جریان اعتراضات سراسری گفت: «برخی این‌طور به دانشجویان القاء کرده‌اند که بروید، هرکاری دوست داشتید انجام دهید و هیچ مشکلی نیست. به‌عنوان مثال، آیا می‌توان گفت دانشجویی، می‌تواند به بهانه این‌که دانشجو است، خیابان یک‌طرفه را خلاف برود؟ چون او دانشجوست، مختار به انجام این کار خلاف قانون نیست.» او جمعی از دانشجویان معترض را به «خارج» مرتبط کرد و گفت: «رسیدگی به پرونده دانشجویانی که به خارج از کشور وصل هستند و آسیب رسانده‌اند، جای خود را دارد. هیچ‌کسی به دنبال آزادی این دانشجویان نیست.» طهرانچی با بیان این‌که پرونده بسیاری از دانشجویان معترض «از پرونده قضایی به پرونده انضباطی تقلیل یافته است»، افزود: «البته برخورد انضباطی یک حرکت در قالب مراقبت والدانه است و این‌طور است که به فرزند (دانشجو) گفته شود برای هر عملی، عقوبتی وجود دارد.»

وزیر کشور اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را «نوبر» خواند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ‌در جمع روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی درباره اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: «نوبر است که ‌ایران را در کمیته حقوق بشر محکوم کردند.» وحیدی برای پنهان کردن نقض شدید حقوق بشر در ایران به روال دیگر رهبران حکومت فرافکنی کرد و آماری بی‌پایه ارائه داد. او گفت: «براساس آمار خود غربی‌ها، آمریکایی‌ها حدود ۲۰ هزار کشته جنایت‌های فجیع در سال دارند و بیش از ۱۵ درصد زنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند؛ بعد ایران را از کمیته حقوق زنان حذف می‌کنند! برده‌داری حتی در برخی ایالت‌هایشان برقرار بوده است بعد ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند!» او همچنین تلاش کرد تا جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» را ناچیز جلوه دهد و ضمن بیان این‌که «کدام انقلاب در دنیا با هدایت دو هنرپیشه و دو ورزشکار صورت گرفته است» درباره جوانان معترض بازداشت‌شده گفت: «افراد بازداشتی در اغتشاشات اخیر چند خصوصیت داشتند اول این‌که در خانواده‌ای بودند که خانواده آن‌ها مشکل داشتند و خیلی درگیر مسائل ضداخلاقی بودند، برخی‌ها هم دچار توهمات برگرفته از بازی‌های اینترنتی بودند.» او در این‌باره افزود: «خیلی از افرادی که در این اغتشاشات اخیر شرکت کردند وضع مالی خیلی خوب داشتند و اصلاً شعار صنفی و اقتصادی نداشتند.» این سخنان وزیر کشور در کنار اظهارات دیگر رهبران حکومتی درباره اعتراضات سراسری نشان‌دهنده آن است که مسئولان جمهوری اسلامی در برابر هر جنبش اعتراضی در ایران رویه‌ی یکسانی دارند: ندیدن واقعیت‌ها و توسل به سرکوب خونین.