ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#برایان_هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از «تحریم ویزایی» #حسن_شاهوارپور، فرمانده سپاه ولی‌عصر خوزستان به دلیل سرکوب معترضان #ماهشهر خبر داد

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جمعه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی در یک نشست خبری از تحریم ویزایی حسن شاهوارپور برای نقض حقوق بشر و نقش او در سرکوب اعتراض‌ها در ماهشهر خبر داد. شاهوار‌پور فرمانده سپاه ولی‌عصر خوزستان است. جمعه ۲۴ آبان معترضان به افزایش قیمت بنزین برخی از راه‌های منتهی به مجتمع پتروشیمی بندر خمینی از جمله جاده شهرک چمران به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر را بسته بودند. بر اساس فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود در نزدیکی نیزاری در این منطقه نیروهای سپاه پاسداران معترضان را با تیربار به گلوله بستند.

۱۲ کارگر پتروشیمی میاندوآب در سانحه رانندگی مصدوم شدند

در یک سانحه رانندگی که روز جمعه ۲۷ دی در اطراف میاندوآب واقع درآذربایجان غربی روی داد، ۱۲ کارگر پتروشیمی میاندوآب مصدوم شدند. به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حادثه بر اثر تصادم یک خودرو سواری با دو مینی‌بوس حامل کارگران روی داده و کارگران مصدوم به بیمارستانی در میاندوآب انتقال داده شده‌اند. اصغر پیروزنیا، مسئول فوریت‌های پزشکی میاندوآب به ایرنا گفته است حال عمومی مصدومان مساعد است. مجتمع پتروشیمی میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب – سرچم قرار دارد و هم اکنون در مرحله پیش‌راه‌اندازی است.

حمایت #نچیروان_بارزانی از ماندن نیروهای آمریکایی در #عراق

نچیروان بارزانی، رئیس حکومت محلی اقلیم کردستان عراق پنج‌شنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «المانیتور» از حضور نیروهای آمریکایی در عراق دفاع کرد. بارزانی گفت: «آیا وضعیت کنونی در عراق توجیه‌گر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است که مأموریتشان شکست دولت اسلامی بوده؟ تا جایی که به ما، اقلیم کردستان عراق مربوط می‌شود، پاسخ صریحاً "نه" است.... بسیار به نفع کردستان عراق و نیز سرتاسر عراق است که نیروهای آمریکایی فعلاً در عراق بمانند». پس از حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی، پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور رأی داد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت موقت نیز از این خواسته حمایت کرد. عبدالمهدی ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی به اقلیم کردستان عراق رفت و به گزارش «المانیتور»، از رهبران اقلیم خواست که به دولت مرکزی برای پایان بخشیدن به حضور آمریکا در عراق یاری برسانند. جمهوری اسلامی نیز در حمله‌های موشکی تلافی‌جویانه چهارشنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی را از جمله در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان هدف قرار داد. تحلیلگران سیاسی این حمله را حاوی «پیامی» برای اقلیم می‌دانستند. تهران گفته است که «انتقام» اصلی کشته شدن سلیمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سرتاسر منطقه خواهد بود.

تعویق پنج ماه حقوق و حق بیمه #کارگران_شهرداری_بیجار

کارگران #شهرداری_بیجار واقع دراستان کردستان پنج ماه است #حقوق نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان نیز پرداخت نشده است. به گفته‌ی #کارگران، اختلاف میان شهرداری و شورای این شهر بالا گرفته و این دو به #مطالبات_کارگران رسیدگی نمی‌کنند. یکی از کارگران گفته ‌است مستاجر است و دو فرزندش دانش‌آموزند و تعویق حقوق مشکلات زیادی برای او و خانواده‌اش ایجاد کرده است. او از اعضای شورای شهر پرسیده است: «آیا شرمساری یک پدر که نتواند حداقل‌های زندگی را برای فرزندش تامین کند تجربه کرده‌‌اید؟ آیا شما می‌دانید فرزند من زنگ تفریح مدرسه باید چشمش به دستان دوستانش باشد که آنها چه خوراکی‌های رنگارنگی می‌خورند اما او از داشتن لقمه نان و پنیر خالی هم محروم است؟» تعویق مطالبات کارگران شهرداری به شهرداری بیجار منحصر نیست و کارگران شهرداری‌های دیگری در استان‌های مختلف ایران با مشکل تعویق مطالبات و عدم تمدید دفترچه بیمه درمانی روبرویند.

#بریتانیا نام #حزب‌الله_لبنان را به‌طور کامل در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد

خبرگزاری رویترز، جمعه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه در خبر کوتاهی اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری بریتانیا نام گروه حزب‌الله لبنان را به شکل کامل در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بدین ترتیب هر دو شاخه‌ سیاسی و نظامی حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی مد نظر بریتانیا قرار گرفتند. این تصمیم براساس قانون «اقدام توقیف اموال تروریستی» مصوب سال ۲۰۱۰ بریتانیا گرفته شده است. بریتانیا در ماه فوریه گذشته با استناد به فعالیت‌های حزب‌الله در سوریه، عراق و یمن این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود. پیش از این در آذرماه سال جاری نیز پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) لایحه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان همچون فعالیت شاخه نظامی این سازمان اسلامی مورد حمایت ایران، در آلمان ممنوع خواهد بود. بوندستاگ در این لایحه دولت آلمان را موظف کرد که با فعالیت‌های شاخه سیاسی حزب‌الله در آلمان شدیدتر برخورد کند. حزب‌الله از سال ۲۰۱۳ در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند با این حال اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی حزب‌الله را سازمان تروریستی می‌داند و نه شاخه سیاسی آن را.

ژنو علائم راهنمایی و رانندگی را زنانه می‌کند

شهر ژنو در سوئیس با ابتکار عملی تازه برابری جنسیتی را در علائم راهنمایی و رانندگی برقرار کرد. از ۵۰۰ نشانه راهنمایی و رانندگی این شهر که مردی را در حال گذر از خط عابر پیاده به تصویر می‌کشد، نیمی حذف می‌شوند و جای خود را به علائم به تصویر کشیده‌شده زنان و زوج‌های لزبین می‌دهند. ساندرین سالرنو، شهردار ژنو در روزنامه سوئیس «Le Temps» گفته است: «این راهی برای نشان دادن جامعه در حال تغییر و آغاز تأمل درباره جایگاه زنان در فضای عمومی است». ۲۵۰ پنل جدید در شش نسخه موجود است که در میان آن‌ها، یک زن باردار، یک فرد مسن و یک زوج زن نیز وجود دارد.

#کارگران آب‌معدنی روستای توریستی #داماش از شهریور تا کنون حقوق نگرفته‌اند

آخرین حقوقی که به کارگران آب معدنی داماش واقع در روستای توریستی داماش در استان گیلان پرداخت شده است، به شهریور ماه باز می‌گردد. کارگران چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند و اعتصاب ۲۴ روزه آنان در ماه گذشته نیز که در اعتراض به تعویق مزد صورت گرفت بی‌نتیجه بوده است. کارگران داماش که تعداد آن‌ها به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به ۲۷ نفر کاهش یافته است، گفته‌اند کارفرما علت تاخیر در پرداخت مزد کارگران را مشکل نقدینگی عنوان کرده اما این موضوع صحت ندارد. یکی از کارگران گفته است: «از ابتدای سال جاری تا آذر ماه وضعیت تولید در این واحد تولیدی خوب بود و همه انبارهای کارخانه پر از بطری‌های تولید شده آب معدنی بود با این حال به نظر نمی‌رسید این واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه باشد.» کارگران درباره مشکلات دیگر خود گفته‌اند: «این شرکت که در دل جنگل‌های روستای توریستی داماش واقع شده حدودا ۲۰ کیلومتر با محل سکونت کارگران فاصله دارد. کارگران در این فصل سرد سال که همه راه‌ها منتهی به محل کارشان به دلیل بارش برف مسدود شده روزانه این مسافت را در روزهای تعطیل و غیرتعطیل برای تولید و محافظت از کارخانه پیاده‌روی می‌کنند». شرکت آب معدنی داماش توسط گروه سرمایه‌گذاری مه‌آفرید خسروی، مشهور به امیر منصور آریا احداث شده است. خسروی سوم خرداد ۱۳۹۳ به اتهام فساد اقتصادی اعدام شد. شرکت آب معدنی داماش در بهمن سال ۹۵ بابت بدهی معوقه به بانک ملی واگذار شد و پس از ۹ ماه توقف فعالیت، تولید را با ۸۰ کارگر از سر گرفت. این شرکت اکنون تحت نظارت هلدینگ گروه ملی است.

سه #کارگر در دو حادثه جداگانه در #جهرم و #دماوند جان خود را از دست دادند

در دو حادثه جداگانه در #جهرم واقع در استان فارس و شهرستان #دماوند در استان تهران سه #کارگر جان خود را از دست دادند. حادثه جهرم روز پنجشنبه ۲۶ دی در یکی از کوره‌های آهکی در بخش کردیان از توابع شهرستان این شهرستان رخ داد و یک کارگر ۵۰ ساله هنگام استراحت در اثر سوخت بد بخاری گازسوز دچار گاز گرفتگی با منوکسید کربن شد و جان باخت. در حادثه دماوند که آن نیز پنجشنبه ۲۶ دی روی داده است دو کارگر مقنی حین کار در عمق ۳۸ متری چاه سقوط کرده و به شدت مجروح شدند. محمد علیپور سخنگوی آتش نشانی در شهرداری دماوند گفت کارگران به بیمارستان منتقل شده و در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده‌اند. در ایران روزانه ده‌ها #حادثه_کار رخ می‌دهد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران می‌انجامد. فراهم نکردن شرایط ایمنی کار از سوی کارفرما یکی از مهم‌ترین دلایل آمار قابل توجه حوادث کاری منجر به فوت در ایران است.

انفجار خودروی حاوی بمب سه سرباز #ترکیه را در شمال #سوریه کشت

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که با انفجار یک خودرو سه سرباز این کشور در یک منطقه تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه کشته شدند. به‌گفته وزارت دفاع ترکیه این حمله دیروقت پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه در حالی صورت گرفت که سربازان در حال انجام گشت جاده‌ای در شمال سوریه بودند. منطقه وقوع حادثه از زمان یورش ترکیه در ماه اکتبر تحت کنترل نیروهای ترکیه و شورشیان سوری تحت حمایت این کشور است. هیچ گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را برعهده نگرفته است. هفته گذشته نیز در انفجاری مشابه، چهار سرباز ترکیه کشته شدند. از آغاز حملات جدید ترکیه به سوریه، بیش از ۲۰ سرباز ترکیه‌ای در منطقه کشته شده‌اند.

حضور کلیه یگان‌های انتظامی در مصلای تهران به‌دلیل شرکت #خامنه‌ای در #نماز_جمعه

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با اشاره به این‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نماز جمعه این هفته تهران را اقامه می‌کند، گفت: «کلیه یگان‌های انتظامی و ترافیکی پلیس پایتخت از ساعات اولیه امروز در اطراف مصلای بزرگ امام خمینی حضوری فعال و پررنگ دارند». به‌گفته او پلیس تهران به همه تمهیدات لازم امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و ترافیکی این مراسم فکر کرده است. علی خامنه‌ای آخرین بار هشت سال پیش در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ در مراسم نماز جمعه تهران حاضر شد. او در آن زمان که جنبش موسوم به سبز گسترش یافته بود در نماز جمعه معترضان را تهدید کرد و اعتراضات آن‌ها را به دشمنان انقلاب نسبت داد. حضور رهبر جمهوری اسلامی در مراسم این هفته نماز جمعه تهران در پی سلسله رویدادهایی خواهد بود که شکاف بین حکومت و مردم را بیش از پیش کرده و بی‌اعتمادی عمومی افزایش یافته است. درباره مضمون سخنان او در نماز جمعه این هفته گمانه‌زنی‌های مختلفی می‌شود.

مقام وزارت دفاع آمریکا: عربستان برای تأمین هزینه حضور نظامی آمریکا در آن کشور در نخستین قسط ۵۰۰ میلیون دلار به واشنگتن پرداخت

بامداد جمعه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی شبکه «سی. ان. ان» اعلام کرد عربستان سعودی برای تأمین هزینه حضور نیروهای نظامی آمریکا در آن کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واشنگتن پرداخت کرده است. بکا رباریچ سخنگوی پنتاگون گفت: بر مبنای دستور رئیس جمهوری، واشنگتن و ریاض برای تأمین هزینه‌های حضور نظامی آمریکا در عربستان با هم وارد گفت‌وگو شده‌اند. به گفته سخنگوی پنتاگون دولت عربستان موافقت کرده هزینه این فعالیت‌ها را تأمین کند. ریاض تاکنون نخستین بخش از کمک‌ها را پرداخت کرده است. این پول برای هزینه‌های استقرار نیروها، جت‌های جنگنده و سامانه‌های دفاعی موشکی آمریکا برای حفاظت از تأسیسات نفتی سعودی پرداخت شده است.

محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری #ائمه_جمعه: به خاطر «فتنه زرد» ناچار به تغییر برخی ائمه جمعه هستیم

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه چند ساعت قبل از سخنرانی خامنه‌ای در نماز جمعه تهران اعلام کرد که در میان ائمه جمعه «فتنه زرد»ی درگرفته است و به همین سبب برخی امامان جمعه تغییر می‌کنند و جای خود را به جوانان می‌دهند که مأموریت‌های تازه را انجام دهند. علی‌اکبری «تاریک نشان دادن نظام و فاسد جلوه دادن همه مسئولان و عقبه نظام» و همینطور به چالش کشیدن انتخابات مجلس با توجه به رد صلاحیت‌ها را از نشانه‌های «فتنه زرد» دانست. محمدجواد حاج علی‌اکبری گفت: «رهبری معتقدند که نماز جمعه می‌تواند جای احزاب را پر کند چرا که جامعه ما طبع خاصی دارد و نخبگان از بطن جامعه می‌جوشند نه از دامن احزاب.»

پرونده #استیضاح_ترامپ رسماً به #سنا تحویل داده شد

پنجشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با حضور در مجلس سنا، رسما بندهای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را به مجلس سنا تحویل داد. جان رابرتس به عنوان قاضی دادگاه محاکمه ترامپ در سنا، رسما سوگند یاد کرد. علاوه بر قاضی، سناتورها هم تعهد دادند که بر اساس شواهد و مدارک و بی‌طرفانه رأی دهند. سوابق موارد پیشین استیضاح نشان می‌دهد که سناتورها عمدتاً بر اساس خطوط حزبی رأی می‌دهند. رئیس‌جمهوری آمریکا به اتهام فشار به دولت اوکراین برای پیشبرد تحقیقات قضایی در مورد فرزند جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، با دو اتهام «سوء استفاده از اختیارات» و «ممانعت از پیشبرد تحقیقات» روبرو شده است.چهارشنبه ۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر اکثر نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ رأی دادند. دونالد ترامپ در نخستین واکنش خود به آغاز استیضاح‌اش در سنا در پیامی در توییتر نوشت: «من همین الان به خاطر یک تماس تلفنی بی‌نقص، استیضاح شدم.»

#رضا_خندان: #فرهاد_میثمی از بیستم آبان #اعتصاب_غذا کرده است

#فرهاد_میثمی از بیستم آبان ماه در اعتصاب غذاست. #رضا_خندان، فعال مدنی و همسر #نسرین_ستوده، وکیل در بند، با اعلام این خبر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که فرهاد میثمی دو روز پس از انتقال اجباری‌اش به #زندان_رجایی‌شهر کرج بدون اطلاع عمومی، #اعتصاب_غذا کرده است. خندان همچنین نوشته است: «امروز ۶۶ روز از اعتصاب غذای او سپری می‌شود. از من خواسته بود موضوع اعتصابش را حتی به خانواده‌اش اعلام نکنم مگر این که ارتباطش قطع شود. در پنج روز گذشته [او] هیچ تماسی حتی با مادرش نداشته است و این بسیار نگران کننده است. او نمی‌خواست اعتصاب غذایش، خانواده و دوستانش را نگران کند؛ به همین دلیل اعلام عمومی نکرد.» بر اساس این خبر، خواسته فرهاد میثمی، آزادی معلمان زندانی، #محمود_بهشتی، #محمد_حبیبی و #اسماعیل_عبدی است. فرهاد میثمی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها محکوم شده‌ است. این در حالی است که او در اعتراض به روند ناعادلانه دادرسی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر سر باز زد. این پزشک و فعال مدنی نهم مرداد سال ۹۷ دستگیر و به تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور با حمایت از اعتراضات «دختران خیابان انقلاب» علیه حجاب اجباری، و تبلیغ علیه نظام متهم شد. او از روز ۱۰ مرداد ۹۷ در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زد. میثمی در طول این دوره از اعتصاب غذای خود، بیش از ۱۴ کیلو وزن کم کرد و در نهایت با توجه به درخواست‌های مکرر، اعتصاب غذای خود را شکست.