نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت فلسطینی ساکن شیخ جراح در برابر تخلیه اجباری:‌ خانه‌ام را با همه‌چیزش آتش می‌زنم اما اینجا را خالی نمی‌کنم

در ادامه سیاست تخلیه اجباری ساکنان فلسطینی شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی (اورشلیم شرقی)، نیروهای پلیس ضدشورش اسرائیل صبح دوشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی در برابر خانه یک خانواده فلسطینی گرد آمدند تا آنها را از خانه خودشان به زور بیرون کنند. اما محمود الصالحیه، پدر خانواده مقاومت کرد و در حالی که کپسول‌های گاز را روی بام قرار داد و گالنی از سوخت و سپس کوکتل مولوتف در دست داشت، گفت: «من این خانه و همه‌چیز داخل آن را به آتش می‌کشم، اینجا را خالی نمی‌کنم، از اینجا به قبر می‌روم زیرا زندگی‌ای وجود ندارد، کرامتی وجود ندارد.» الصالحیه در ادامه گفت: «من ۲۵ سال با اینها در حال مبارزه بودم. شهرک‌نشین‌هایی را به اینجا فرستادند که می‌خواستند خانه را بخرند اما قبول نکردم.» تخلیه اخیر ساکنان شیخ جراح از ۲۰۲۰ آغاز شد و اجرای تخلیه اجباری در ۲۰۲۱ به اعتراض و مقاومت فلسطینیان و به راه افتادن جنبشی اعتراضی علیه دولت اسرائیل منجر شد. سیاست تخلیه اجباری از سوی منتقدان، بخشی از سیاست استعماری دولت اسرائیل جهت پاکسازی قومیتی و نمونه‌ای از آپارتاید علیه فلسطینیان در این کشور توصیف شده است. در سال ۲۰۰۲ ، چهل و سه فلسطینی محله شیخ جراح پس از شکست در نبرد قانونی علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی، به زور از خانه بیرون شدند. از آن زمان تا امروز، جدال حقوقی در خصوص زمین‌ها و خانه‌های شیخ جراح ادامه دارد. همزمان با دعوای حقوقی، مقاومت مدنی فلسطینی‌ها و تن ندادن به تخلیه و در سوی دیگر توسل مستقیم به زور از جانب اسرائیلی‌ها ترجیع‌بند داستان ادامه‌دار شیخ جراح بوده است. کنسولگری بریتانیا که ساختمان آن در مقابل خانه خانواده الصالحیه قرار دارد، در واکنش به این اتفاق از دولت اسرائیل انتقاد کرد و در بیانیه‌ای از این دولت خواست «این اقدامات را که تنها به افزایش تنش‌ها دامن می‌زند، متوقف کند». بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای اسرائیلی پس از تخریب گلخانه متعلق به خانواده الصالحیه در ورودی خانه آنها که کسب و کارشان بود، فعلاً از این منطقه عقب‌نشینی کردند.

گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران برای آزادی زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های جمهوری اسلامی در محل مذاکرات احیای برجام اعتصاب غذا می‌کند

باری روزن، دیپلمات پیشین آمریکا در ایران که در اشغال سفارت ایالات متحده در تهران توسط دانشجویان خط امام در سال ۱۳۵۸ گروگان گرفته شده بود، در توئیتر اعلام کرد که برای آزادی زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های جمهوری اسلامی، در وین محل مذاکرات احیای برجام دست به اعتصاب غذا می‌زند. باری روزن در توئیتر با هشتگ «گروگان‌ها را آزاد کنید» نوشته است: «۴۱ سال پس از آزادی، این هفته در وین دست به اعتصاب غذا می‌زنم تا همه گروگان‌های ایران آزاد شوند. آنها انسان هستند، نه [ابزار] چانه‌زنی. آزادی آن‌ها باید مهم‌تر از معامله با یک رژیم غیرقابل اعتماد باشد.» روزن پیش از این نیز خواهان گنجاندن مسئله آزادی زندانیان دوتابعیتی در مذاکرات احیای برجام شده بود. در حال حاضر شماری از شهروندان ایرانی - آمریکایی، از جمله سیامک نمازی و مراد طاهباز، و شهروندان دیگر کشورها از جمله کامران قادری و انوشه آشوری، در ایران زندانی هستند. باقر نمازی، پدر سیامک نمازی هم که مدت طولانی زندانی بود در حال حاضر در ایران ممنوع‌الخروج است. فعالان حقوق بشری می‌گویند جمهوری اسلامی با بازداشت افراد دوتابعیتی در واقع آن‌ها را برای گرفتن امتیازهایی از غرب به «گروگان» می‌گیرد.

عبدالباسط ریگی پس از حدود چهار سال حبس در زندان زاهدان اعدام شد

عبدالباسط ریگی، زندانی سیاسی ـ عقیدتی ۳۳ ساله محبوس در زندان زاهدان که اوایل سال ۱۳۹۷ در سراوان بازداشت شده بود، بامداد دوشنبه ۲۷ دی‌ماه در این زندان اعدام شد. او دو روز پیش جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول‌های انفرادی زندان زاهدان منتقل شده بود. وب‌سایت «حال وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند اتهامات عبدالباسط ریگی را «قتل قاضی کریمی که ۱۲ سال پیش در سراوان به قتل رسیده، آتش زدن یک دکل مخابراتی شرکت ایرانسل در سراوان، مشارکت در قتل شیخ علی دهواری امام جمعه اهل سنت سراوان، و همکاری با گروهای ضد نظام و حمل سلاح کلت کمری» عنوان کرده است. شعبه یک کیفری استان سیستان و بلوچستان ریگی را به اتهام قتل قاضی کریمی و مشارکت در قتل شیخ علی دهواری به دو بار اعدام، به اتهام همکاری با گروه‌های مخالف نظام به ۲۵ سال حبس، به اتهام آتش‌زدن دکل مخابراتی به ۱۰ سال حبس و به اتهام حمل سلاح کلت کمری به پنج سال حبس محکوم کرده بود. بر اساس این گزارش، صدور این احکام پس از گرفتن اعترافات اجباری از این زندانی و تحت فشار و شکنجه صورت گرفته است‌.

حوثی‌های یمن به امارات حمله پهپادی کردند

به گزارش نشریه «البیان» امارات متحده عربی، دوشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه به‌نقل از پلیس ابوظبی نوشت در منطقه مصفح سه تانکر انتقال سوخت منفجر شده‌اند. پلیس ابوظبی همچنین از آتش‌سوزی محدود در منطقه فرودگاه ابوظبی خبر داده‌ است. این نشریه اعلام کرد که تحقیقات اولیه حاکی از آن است که احتمالاً یک حمله پهپادی صورت گرفته است. به‌فاصله کمی از انتشار این خبر یحیی سریع، سخنگوی انصارالله یمن، گروه نزدیک به ایران اعلام کرد که در ساعات آینده جزئیات عملیات ویژه حمله به عمق خاک امارات متحده عربی را فاش می‌کند.

در استان سیستان و بلوچستان مسکن خانوارها بدترین کیفیت را دارد، خانوارها در این استان محروم بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پژوهشگران ایرانی با انجام یک مطالعه دریافتند که ازدحام خانوار در شهرستان‌های نزدیک به مرزهای جنوب غربی، جنوبی و غربی ایران نسبت به شهرستان‌های سایر استان‌ها، بیشتر است. ازدحام بیش‌ از حد خانوار (Household overcrowding)، به شرایطی گفته می‌شود که تعداد ساکنان یک خانوار از ظرفیت فضای مسکونی موجود آن‌ها بیش‌تر باشد و زمانی رخ می‌دهد که بیش از دو نفر از اعضای یک خانواده، یک اتاق خواب را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در این مطالعه از داده‌های ۳۹ هزار و ۸۶۴ خانوار (۱۸ هزار و ۸۰۸ خانوار ساکن در مناطق شهری و ۱۹ هزار و ۳۳۷ خانوار ساکن در مناطق روستایی) که ۰,۱۸ درصد از کل خانوارهای ایران را تشکیل می‌دهند، استفاده شد. ایسنا می‌نویسد: بررسی‌های این مطالعه نشان داد که شیوع کلی ازدحام خانوار در ایران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۸,۲ درصد است و این میزان در بین ساکنان شهری حدود ۲۴,۳ درصد و در مناطق روستایی حدود ۳۰,۲ درصد است. بر اساس این بررسی، کمترین میزان شیوع ازدحام خانوار در استان گیلان و بیشترین میزان در استان سیستان و بلوچستان بود. ازدحام خانوار در شهرستان‌های نزدیک به مرزهای جنوب غربی، جنوبی و غربی ایران نسبت به شهرستان‌های سایر استان‌ها، بیشتر بود. همچنین شهرستان‌های اطراف سواحل دریای خزر و نزدیک به کویر مرکزی ایران، نسبت به شهرستان‌های سایر مناطق، ازدحام خانوار کمتری داشتند. ازدحام در خانوار باعث می‌شود که امکان شیوع کرونا در میان اعضای خانواده‌ افزایش یابد.

خطیب‌زاده: آنچه در مذاکرات وین باقی مانده، موضوعات کلیدی است که تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی همزمان با بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد طرف‌های مذاکرات برجام از پایتخت‌های سیاسی‌شان یه وین درباره روند مذاکرات گفت: «بسیاری از جداول آماده شده و ستون‌های این جداول نیز آماده هستند. بخشی از پرانتزها پاکسازی شدند و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود زیادی انجام شده و در حال تبدیل به کلمات هستند.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «آنچه باقی مانده، موضوعات کلیدی است که تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده اعلام کند. اگر این اتفاقات بیفتد با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار خواهیم بود.» رئیسان هیأت‌های مذاکره کننده دوشنبه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی برای ادامه مذاکرات به وین باز می‌گردند و گفت‌وگوها در چارچوب دیدارهای دو جانبه و چندجانبه ادامه می‌یابد. در این مدت و در غیاب دیپلمات‌های ارشد طرف‌های توافق، جلسه کارگروه سوم (ترتیبات اجرایی) با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد. پیش از این جلسه، نشست کارگروه رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در محل هتل کوبورگ برگزار شده بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته هشدار داده بود که «فقط چند هفته» برای احیای برجام باقی مانده و در صورت شکست مذاکرات، واشنگتن آماده است گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهد.»

سویه اومیکرون در اهواز غالب شده است؛ احتمال پیک ششم کرونا در کشور

مهران احمدی بلوطکی، دبیر شورای سلامت اهواز از غالب شدن سویه اومیکرون در این شهر خبر داد. او گفت تاکنون در خوزستان مرگ‌ومیر ناشی از اومیکرون نداشته‌ایم اما روزانه به موارد ابتلا به آن افزوده می‌شود. به‌گفته دبیر شورای سلامت اهواز بیماران مبتلا به اومیکرون در خوزستان سرپایی هستند و با افزایش این موارد خود به خود بر موارد بستری نیز افزوده می‌شود. به‌گزارش رسانه‌های ایران، موارد ابتلا به سویه اومیکرون در کشور رو به افزایش است و این احتمال وجود دارد که پیک ششم کرونا در دو ماه پایانی سال رخ دهد. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌ها کم شده و این تصور می‌رود که کرونا رو به پایان است. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی نسبت به وقوع پیک جدید در کشور هشدار داد و گفت: «تا زمانی که در کشور افرادی در برابر کرونا واکسینه نشده باشند، امکان موارد جدید ابتلا وجود دارد.» او گریز از ایمنی را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اومیکرون دانست و افزود تا زمانی که کوویدـ۱۹ در دنیا ریشه‌کن نشده، خطر شیوع گسترده همه جوامع را تهدید می‌کند. ناجی همچنین گفت موارد ابتلا به اومیکرون در کشور خیلی بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت است زیرا شناسایی افراد مبتلا به سویه اومیکرون، می‌بایست با کیت‌های تخصصی انجام شود که در حال حاضر به قدر کافی در کشور وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور: کارخانه‌ها به‌ دلیل هزینه کمتر برای سرویس ایاب و ذهاب، با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور انتظامی گفت: «شرکت‌ها یا کارخانه‌ها به دلیل این‌که پول کمتری بابت سرویس ایاب و ذهاب کارگران بدهند و در هزینه‌های خودشان صرفه‌جویی داشته باشند با صاحبان دستگاه‌های فرسوده قرارداد می‌بندند.» هادیانفر فرسودگی ناوگان حمل و نقل کارخانه‌ها را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: «۸۰ درصد از ناوگان ما فرسوده است و این موضوع خطرات جدی برای ما به‌همراه دارد.» او افزود پلیس راهور در تصادفات سهم کارخانه‌ها و شرکت‌ها را نیز مشخص و اعلام می‌کند. در ایران میزان تصادفات جاده‌ای بالاست و در این میان سرویس‌های حمل و نقل کارخانه‌ها نیز مدام از کارگران قربانی می‌گیرند. در دو هفته نخست دی‌ماه جاری تنها پنج تصادف مرگبار جان ۱۴ کارگر را گرفت. براساس آمار پزشکی قانونی در نیمه نخست سال جاری هشت هزار و ۶۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و این رشد ۹,۶ درصدی قربانیان حوادث رانندگی در شش ماه نخست امسال را نشان می‌دهد.