نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری تسنیم از بازداشت یک شهروند تبعه آلمان در خوزستان خبر داد

تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت یک شهروند آلمانی در شهرستان امیدیه خوزستان خبر داد. تسنیم دلیل این بازداشت را «عکس‌برداری از تأسیسات نفتی امیدیه» عنوان کرده و جزئیات بیشتری از هویت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند تبعه آلمان، ارائه نکرده است. بر اساس ماده ۵۰۳ قانون مجازات اسلامی ایران، عکسبرداری از اماکن ممنوعه می‌تواند به صدور حکم شش ماه تا سه سال حبس برای فرد منجر شود. میدان نفتی آغاجاری در محدوده امیدیه خوزستان قرار دارد.

ادعاهای امیرعبداللهیان در ترکیه: در ایران زنان از آزادی و حقوق بالایی برخوردارند، ایران هم قوی‌ترین دموکراسی در منطقه است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۷ دی در نشست مشترک خبری با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا بار دیگر قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی را «مرگ طبیعی» توصیف کرد و گفت: «این‌که یک دختر ایرانی با مرگ طبیعی از دنیا رفت، باعث تأسف ما شد، اما حقیقت این است که مداخله‌گران خارجی، فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه سازماندهی‌شده را با اهداف سیاسی و امنیتی خاص علیه ایران ترتیب داد.» امیرعبداللهیان همچنین با بیان این‌که «ایران و ترکیه از قوی‌ترین دموکراسی در منطقه برخوردار هستند»، افزود: «در ایران زنان از آزادی و حقوق بالایی برخوردار هستند.» این نخستین بار نیز که وزیر خارجه جمهوری اسلامی در برابر رسانه‌های جهان دروغ می‌گوید. او در چهار ماه گذشته بارها در مجامع عمومی از جمله در مصاحبه با نیویورک تایمز و گفت‌وگو با مقام‌های اتحادیه اروپا همین سخنان را تکرار کرده است.

دادگاه انقلاب مژگان ایلانلو، کارگردان مستندساز را به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مژگان ایلانلو، کارگردان مستندساز را به حکم سنگین ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. طبق رأی صادره که توسط «پایگاه خبری امتداد» منتشر شده است، قاضی افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مژگان ایلانلو، عکاس و مستندساز زندانی را که بیش از ۹۰ روز است در بازداشت به‌سر می‌برد، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و به اتهام «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. مژگان ایلانلو همچنین به ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است. افزون بر این، دادگاه انقلاب این فعال زنان را به منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی به مدت دو سال محکوم کرده و رایانه شخصی و تلفن همراه او هم به نفع دولت ضبط شده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۵ مهر پس از تفتیش خانه و صورت جلسه و ضبط وسایل شخصی مژگان ایلانلو از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپش، او را دستگیر کرده و با خود برده‌اند. مژگان ایلانلو پیشتر در حساب اینستاگرام خود به قتل ژینا (مهسا) امینی و خشونت حجاب اجباری اعتراض کرده و تصاویر بدون روسری از خود منتشر کرده بود. طبق گزارش‌ها این مستندساز ۴۰ روز در انفرادی در حبس بوده و در زندان اوین دچار شکستگی استخوان پا شده و به سختی توانایی تحرک دارد. مسئولان زندان به‌رغم درخواست‌های مکرر وکیلش از قاضی پرونده، از دادن مرخصی به او برای انجام امور درمان در خارج از زندان خودداری کرده‌اند.

در کمتر از یک شبانه روز ۷ کارگر کشته و زخمی شدند

از بعد از ظهر دوشنبه ۲۶ تا صبح سه شنبه ۲۷ دی، در رودبار الیگودرز، گرگان و اردبیل سه کارگر جان خود را از دست دادند و ۴ کارگر مصدوم شدند. قربانیان این حوادث دو کارگر شاغل در پروژه سد رودبار الیگودرز، دو کارگر یک مرکز شارژ کپسول گاز در گرگان، و سه کارگر مرغداری در اردبیل بودند. حادثه منجر به مصدومیت دو کارگر در الیگودرز بعد از ظهر دوشنبه ۲۶ دی ماه روی داد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا، زمانی که گروهی از کارگران پروژه سد رودبار الیگودرز مشغول پاکسازی، گسترش و آماده‌سازی بستر حوضچه آرامش سد رودبار لرستان در بخش ذلقی شهرستان الیگودرز بودند، دیواره‌های سنگی اطراف حوضچه ریزش کرد. دو تن از کارگران زیر آوار سنگ دچار شکستگی دست و پا شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. شبانگاه دوشنبه، دو کارگر یک مرکز شارژ کپسول گاز در گرگان هنگام کار بر اثر انفجار سیلندر گاز ازت و آتش سوزی مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. بامداد سه شنبه ۲۷ دی سه کارگر یک مرغداری واقع در ناحیه صنعتی نوجه ده در اردبیل بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند. مرغداری در نزدیکی شهرستان نمین قرار دارد. فرماندار شهر نمین گفته است قربانیان اعضای یک خانواده اهل اهواز بودند که برای کار به استان اردبیل مهاجرت کرده بودند. او درباره علت قرار گرفتن کارگران قربانی در معرض منواکسید کربن توضیحی نداده است.

برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته جمعیت چین در حال کاهش است

چین برای اولین بار در شش دهه اخیر شاهد کاهش جمعیت خود است. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار این کشور، در پایان سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۴۱۲ هزار نفر در جمهوری خلق چین زندگی می‌کردند. این یعنی ۸۵۰ هزار نفر کمتر از سال قبل از آن. بدین ترتیب نرخ تولد در چین از ۷,۵ به ۶,۸ تولد در هر هزار نفر کاهش یافته است. این کمترین نرخ تولد در چین است. در همین حال، سال گذشته این کشور بالاترین میزان مرگ‌ومیر از سال ۱۹۷۴ تا کنون را به ثبت رساند. کارشناسان سازمان ملل انتظار دارند که کاهش جمعیت در چین طولانی‌مدت باشد. آن‌ها اکنون کاهش طولانی‌مدت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را پیش‌بینی می‌کنند.