ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افشاگر رشوه‌‌های دوران شهرداری قالیباف در تهران به ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد

علی‌اصغر قهرمانی، وکیل محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و شهردار قبلی تهران چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه درباره نتیجه شکایت قالیباف از یاشار سلطانی، مدیرمسئول وب‌سایت معماری‌نیوز گفت با استناد به قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۹۹ «حکم بر محکومیت یاشار سلطانی با لحاظ مقررات تعدد جرم صادر و او به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شده است». اتهام سلطانی «نشر اکاذیب» بود. شکایت از او در مردادماه گذشته انتشار یافت. مجلس نیز در آن زمان از او و چند نفر دیگر از جمله مصطفی میرسلیم در این رابطه شکایت کرده بود. آن‌ها گفته بودند که شهرداری تهران در زمان قالیباف به‌منظور رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به نمایندگان وقت مجلس رشوه ۶۵ میلیارد تومانی داده است. یاشار سلطانی سال گذشته نیز با شکایت محمدباقر قالیباف به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

معاون وزیر علوم از تعطیلی ۱۰ مؤسسه پایان‌نامه فروشی خبر داد

در حالی‌که بازار خرید و فروش پایان‌نامه دانشگاهی در ایران در سال‌های اخیر رواج گسترده‌ای یافته است، علی اسلامی‌پناه، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم جمهوری اسلامی اعلام کرد که در سال جاری پرونده ۱۰ مؤسسه جعل و فروش پایان‌نامه بررسی و این مؤسسات پلمپ شدند. معاون وزیر علوم افزود: «در سال گذشته وزارت علوم ۲۵ مؤسسه خرید و فروش پایان‌نامه را شناسایی و اقامه دعوی کرده است و پرونده آن‌ها در جریان رسیدگی است.» اسلامی‌پناه درادامه افزود دانشجویی که مرتکب تخلف علمی شود هم جریمه شده و هم به کمیته انضباطی معرفی می‌شود؛ همچنین پایان‌نامه او نیز باطل شده و ممکن است اخراج شود. معاون حقوقی وزارت علوم گفت شخصاً حدود ۲۰ الی ۳۰ مورد را شاهد بوده که افراد در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با مدارک جعلی مشغول فعالیت بودند. پایان‌نامه‌های جعلی با کپی‌برداری از پایان‌نامه‌های دیگران با هزینه‌های گزافی به دانشجویان متقاضی فروخته می‌شود. در ایران قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای مقابله با تقلب علمی در سال ۹۶ تصویب شد، اما پدیده خرید و فروش پایان‌نامه و تقلب‌های علمی همچنان ادامه دارد. جعل مدرک دانشگاهی سال‌هاست که در ایران و حتی در میان مسئولان جمهوری اسلامی نیز متداول است. پدیده جعل مدرک تحصیلی مسئولان به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برجسته شد اما بعد مشخص شد که در دوران اصلاحات نیز گروهی از مسئولان کشوری مدارک خود را جعل کرده بودند.

عفو بین‌الملل: اجرای حکم شلاق هادی رستمی، بی‌رحمی نظام قضایی ایران را به جهان یادآوری کرد

به دنبال اجرای حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه، سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۹ بهمن/ ۱۷ فوریه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد مقام‌های جمهوری اسلامی با اجرای این حکم، «بی‌رحمی نظام قضایی به شدت معیوب ایران را به شیوه‌ای شنیع» به جهان یادآوری کرده‌اند. این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست فورا حکم محکومیت و مجازات قطع عضو هادی رستمی را لغو کرده و دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی فوری را تأمین کنند. حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی روز یک‌شنبه ۲۶ بهمن ‌ماه در در شعبه هشت واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به اجرا درآمد. این حکم بابت اتهام جدید «اخلال در نظم زندان» بود که در آبان ماه امسال به او منتسب شد. این زندانی همچنین پیشتر و در پرونده دیگری به قطع عضو محکوم شده است. او در اعتراض به صدور مجازات یاد شده، اقدام به اعتصاب غذا کرد که دادگاه این اقدام او را مصداق «اخلال در نظم زندان» تلقی کرده است. عفو بین‌الملل در بیانیه خود اعلام کرد: «این حکم در ارتباط با اعتصاب‌های غذا و سایر اعتراضات مسالمت‌آمیز او به شرایط غیرانسانی زندان و تهدیدهای مکرر ظرف دو ماه گذشته مبنی بر اجرای حکم قطع انگشتانش صادر شده است. وی به دلیل دو بار اقدام به خودکشی در مدت اخیر مبتلا به مشکلات جدی پزشکی شده است.» در بیانیه این سازمان همچنین تأکید شده که رستمی به ‌دنبال «یک محاکمه به شدت ناعادلانه» و با استناد به «اعترافات گرفته شده تحت شکنجه»، بابت اتهام سرقت، به قطع چهار انگشت دست محکوم شده است.

نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار به پنج سال زندان محکوم شد

نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار سابق توسط دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شد. به گزارش سایت خبری-تحلیلی زیتون، نوشین جعفری به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» جمعا به پنج سال زندان محکوم شده است که بر اساس قانون اشد مجازات چهار سال آن قابل اجراست. نوشین جعفری در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و ۷۲ روز پس از آن در تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شد. انتشار یک فایل صوتی از نوشین جعفری در زمان بازداشت نشان می‌داد او برای پذیرش مسئولیت گردانندگی یک حساب کاربری در توئیتر به نام «یار دبستانی» و اعتراف اجباری تحت فشار است. همان زمان شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری هرگونه ارتباط او با این حساب توییتری را تکذیب کرد. حساب کاربری «یار دبستانی» که همچنان در توییتر فعال است نیز هرگونه ارتباط نوشین جعفری با این اکانت را تکذیب کرد.

ابتلای جهانی به کرونا ۱۶ درصد و مرگ در اثر کرونا ۱۰ درصد کاهش یافته است

در هفته گذشته تعداد مبتلایان جدید کرونا تا ۱۶ درصد کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد که تعداد موارد مرگ گزارش‌شده نیز طی یک هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۸۱ هزار نفر رسیده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس که برای اولین بار در بریتانیا کشف شد، تاکنون در ۹۴ کشور ثبت شده است. نوع جهش‌یافته مشهور به آفریقای جنوبی در ۴۶ کشور و نوع برزیلی ویروس در ۲۱ کشور یافت شده است. تاکنون بیش از ۱۰۹ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کووید-۱۹ آلوده شده‌اند. حدود ۶۲ میلیون نفر از بیماری کرونا رهایی یافته‌اند و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. آمریکا با حدود ۲۸ میلیون بیمار مبتلا به کرونا و مرگ حدود ۴۸۸ هزار نفر در صدر کشورهای درگیر با این بیماری بوده است. پس از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا در این کشور آمار مبتلایان جدید و مرگ به صورت قابل‌توجهی کاهش یافته است.

رحمت‌الله فیروزی، نماینده مجلس: زنان به دور از انظار و دید مردان دوچرخه‌سواری کنند

رحمت‌الله فیروزی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفته است: «بانوان اگر به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستند، می‌توانند این فعالیت را در جایی انجام بدهند که در معرض دید مردان نباشند و در این صورت دوچرخه‌سواری زنان مانعی ندارد.» در قوانین ایران هیچ قانونی که دوچرخه‌سواری را جرم بداند وجود ندارد. نظریه شماره ۷/ ۵۱۵۲ مورخ ۵ /۶/ ۷۹ اداره حقوقی قوه‌ قضاییه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اصل قانونی‌ بودن جرایم و مجازات‌ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه‌سواری دختران در خیابان‌های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی درنظر گرفته نشده است، لذا اعمال مذکور، قانوناً جرم تلقی نمی‌شود.» فیروزی در ادامه این مصاحبه گفته: «افراد و اقشار متدین و همین طور علمای دینی هم دقیقا به همین مساله دوچرخه سواری زنان در ملاءعام و در انظار آقایان و مردان ایراد دارند وگرنه آنان با ذات دوچرخه سواری مشکلی ندارند. من فکر می‌کنم که باید یک سری تدابیری برای حل این مساله در نظر گرفت تا این دغدغه و نگرانی برطرف شود.» پیش از این دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه‌سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است. فیروزی پوربادی پیشنهاد داده مکان‌هایی برای دوچرخه‌سواری زنان در نظر گرفته شود: «اگر شرایط فراهم باشد و بتوان تمهیدات آن را فراهم کرد، می‌توان بحث پارک مخصوص دوچرخه سواری بانوان را به صورت ملی در دستور کار قرار داد.»

روحانی: هشت بار به من پیام دادند که ترامپ می‌خواهد با شما ملاقات کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۹ بهمن در جلسه هیات دولت به تاکید اعلام کرد که در برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران «جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته‌ای» وجود ندارد و نخواهد داشت. رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در آمریکا هشت بار به من پیام دادند که ترامپ می‌خواهد با شما ملاقات کند و ما رد کردیم.» روحانی افزود: «ترامپ پیغام داده بود که فقط این دو کلمه که بعدا راجع به موشکی و منطقه مذاکره خواهیم کرد را به برجام اضافه کنید تا آمریکا همان لحظه به برجام برگردد، ولی من گفتم به هیچ عنوان کلمه‌ای به برجام اضافه یا از آن کم نمی‌شود.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با رادیو «نشنال پابلیک» اعلام کرد ایران با توقف تعهداتش در برجام سه تا چهار ماه با بمب اتم فاصله دارد اما صرفاً گفت‌وگو درباره برجام کافی نیست: «زمان سپری شده بنابراین اگر ما بخواهیم دوباره وارد توافق شویم ، اگر ایران به تعهدات خود برگردد و ما نیز همان کار را انجام دهیم، باید بر روی توافقی کار کنیم که طولانی تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد. اما اولین قدم، بازگشت ایران به تعهداتش است.»

دختر حاکم دبی: در حصر خانگی هستم

برنامه پانورامای بی‌بی‌سی، ویدیوی جدیدی از لطیفه، دختر حاکم دبی منتشر کرده است. این تصاویر به صورت مخفیانه و در ویلایی در شهر دبی ضبط شده است. لطیقه دختر محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات متحده عربی است. او از سال ۲۰۱۸ و پس از تلاش ناموفق برای فرار از امارات در مکانی نامعلوم نگاهداری می‌شود. لطیفه در ویدیوهایی که برای دوستانش ارسال کرده و با تلفن همراه ضبط شده می‌گوید در یک ویلا است، پنجره‌ها و درب ویلا قفل است و افرادی به صورت دائم او را تحت نظر دارند. او گفته است که هیچ دسترسی به امکانات پزشکی هم ندارد. فرار لطیفه در سال ۲۰۱۸، دومین تلاش ناموفق وی برای ترک دائم امارات بود. او قبلاً در نوجوانی سعی در ترک امارات داشت که آن تلاش هم به نتیجه نرسید. بی‌بی سی در گزارش خود اعلام کرد که توانسته محل نگهداری لطیفه را شناسایی کند و تایید می‌کند که ۳۰ نیروی امنیتی در آن محل حضور دارند. دختر حاکم دبی در سال ۲۰۱۸ با استفاده از یک قایق موفق شد از مرزهای امارات عبور کند و به سواحل هند برسد. در آنجا نیروهای نظامی امارات و هند در یک عملیات مشترک به قایق او حمله کردند. پس از افشای این رویداد، مری رابینسون، رئیس‌جمهور اسبق ایرلند و کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل در دبی با لطیفه دیدار کرد تا شائبه‌ها در مورد سرنوشت او پس از دستگیری زدوده شود. از دسامبر ۲۰۱۸ که این دیدار انجام شد، لطیفه با فرد دیگری به صورت عمومی ملاقات نداشته است. در سال ۲۰۱۹ نیز همسر ششم حاکم دبی به همراه دو فرزندش به بریتانیا گریخت و در آن‌جا پناهنده شد.

روحانی: با خروج از پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کنیم، بازرسان آژانس می‌توانند بر اساس پادمان نظارت خود را انجام دهند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۹ بهمن در جلسه هیات دولت اعلام کرد که ایران با توقف پروتکل الحاقی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از ایران اخراج نمی‌کند. روحانی گفت: «ما عضو ان پی تی هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است.» کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته نامه توقف اجرای داوطلبانه ایران تحت برجام از ۲۳ فوریه /۵ اسفند به بعد را به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داد. به گفته غریب‌آبادی جمهوری اسلامی ایران در این نامه از آژانس خواسته است در «اسرع وقت» اقدامات لازم برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی را انجام دهد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس هم با انتشار پیامی در توییتر پیشنهاد داد به ایران سفر کند. روحانی گفت: «از ۵ اسفند از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم و بین ما و آژانس آنچه اجرا می‌شود بر اساس پادمان خواهد بود. با این کار مشکلی پیش نمی‌آید. ما بازرس آژانس را بیرون نمی‌کنیم. حتی مدیرکل آژانس درخواست کرده که به تهران بیاید.» پیش از این برخی نمایندگان جبهه پایداری خواهان اخراج بازرسان آژانس شده بودند. روحانی گفت: «اگر کسی بگوید ما بازرسان را بیرون می‌کنیم در دنیا معنایش این است که ما به دنبال سلاح می‌رویم. ما بازرسان را هیچ وقت بیرون نمی‌کنیم. پادمان اجرا خواهد شد و بازرسان آژانس هم هستند و می‌توانند نظارت کنند.»