ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو هفته #قرنطینه مسافران مشکوک به #کرونا در مشهد با هزینه شخصی

محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اعلام کرد که در قالب اجرای طرح بازرسی سلامت در مبادی ورودی شهر مشهد «در صورت وجود علائم مشکوک افراد به مدت ۱۴روز با هزینه خودشان قرنطینه خواهند شد و پس از طی دوران قرنطینه اجازه ورود به مشهد را هم نخواهند داشت و به شهرهای خود بازخواهند گشت.» در این طرح طرح در مبادی ورودی شهر تب‌سنجی و غربالگری مسافران انجام خواهد شد. براتی گفت شهر مشهد در شرایط کنونی توانایی پذیرایی از زائران را ندارد و «در هیچ نقطه‌ای از شهر مشهد امکانات برای پذیرایی و اسکان مسافران وجود ندارد و تمامی هتل‌ها و خانه مسافرهای رسمی تعطیل هستند.» براساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند، موارد جدید بیماران کووید۱۹ در خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ مورد بوده است. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران به ۱۶۱۶۹ نفر افزایش یافته و مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۱۳۵ نفر رسیده است.

چهار فعال «#ندای_زنان_ایران» برای اجرای حکم حبس #احضار شدند

چهار فعال «#ندای_زنان_ایران»، یک گروه مدافع #حقوق_زنان که در آذر سال جاری محاکمه شده بودند، جهت #تحمل_حبس #احضار شدند. هرانا ارگان فعالان حقوق بشر ایران نوشته است ابلاغیه این چهار فعال حقوق زنان روز ۲۴ اسفند به صورت الکترونیک برایشان ارسال شده و آن‌ها باید نهایتا تا روز ۲۹ اسفند خود را به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و دادگاه انقلاب معرفی کنند. اکرم نصیریان، ناهید شقاقی، اسرین درکاله و مریم محمدی روز ۱۹ آذر ۹۸ بابت اتهام #اجتماع_و_تبانی، #تبلیغ_علیه_نظام و #تظاهر_به_عمل حرام_توسط شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب تهران هریک به سه سال و هشت ماه زندان محکوم شدند که سه سال از آن اجرایی است. این چهار فعال حقوق زنان در بهار و تابستان امسال دستگیر و مدتی درسلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی و به قید وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند. اکرم نصیریان ۹ اردیبهشت در تهران بازداشت و روز پنجم خرداد با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی شد. ناهید شقاقی ۲۵ اردیبهشت در خانه خود در تهران بازداشت و اول تیر با تودیع وثیقه آزاد شده بود. مریم محمدی ۱۷ تیر در شهر گرمسار دستگیر و ۲۶ شهریور با قید وثیقه آزاد شده بود و اسرین درکاله ششم مرداد در گرمسار بازداشت و ۲۶ شهریور به قید وثیقه ازاد شده بود.

انفجار در #سیمان_خاش: یک #کارگر کشته و ۸ تن مصدوم شدند

انفجاری که دوشنبه ۲۶ اسفند در کارخانه #سیمان_خاش واقع در سیستان و بلوچستان روی داد به #مرگ_یک_کارگر انجامید و هشت کارگر را مصدوم کرد. به گفته‌ی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، انفجار حدود ظهر دوشنبه در اثر نشت مواد مذاب روی داده است. چهار تن از #کارگران مصدوم در محل درمان و چهار کارگر دیگر با سوختگی ۷۰ درصد به بیمارستان خمینی خاش منتقل شده‌اند. صاحب‌گل صالحی فرماندار خاش علت انفجار را نقص فنی در کارخانه سیمان عنوان کرده است. کارخانه سیمان خاش از بزرگترین واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان است و ۳۵ درصد تولید آن به خارج صادر می‌شود. روزانه ده‌ها #حادثه_کار در ایران روی می‌دهد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران می‌انجامد. سازمان پزشکی قانونی هفته گذشته اعلام کرد در ۹ ماه اول سال جاری، یک هزار و ۳۶۳ کارگر در اثر #حوادث_ناشی_از_کار جان خود را از دست داده‌اند.

#سازمان_هواشناسی: بارش‌های سیل‌آسا در ۱۱ استان واقع در نیمه غربی ایران

سازمان هواشناسی از آغاز بارش‌های سیل‌آسا، آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در در ۱۱ استان ایران در روز چهارشنبه ۲۸ اسفند خبر داد. بر همین اساس یک سامانه بارشی چهارشنبه وارد شمال غرب و غرب ایران می‌شود و به تدریج در طی روز فعالیت آن افزایش می‌یابد و کل نیمه غربی ایران را فرامی‌گیرد. سازمان هواشناسی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و شمال خوزستان بارندگی‌های شدیدی را پیش‌بینی کرده که ممکن است سبب آب‌گرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب شود. پنجشنبه ۲۹ اسفند در شمال غرب، دامنه‌های زاگرس واقع در غرب و جنوب غرب و دامنه‌های البرز بارش پراکنده و در شمال شرق ایران رگبار باران پیش‌بینی شده است.

چین، ترکیه، امارات، ازبکستان و یونیسف به ایران محموله‌های کمک بهداشتی ارسال کردند. ظریف از سایر کشورها خواست به جمع کمک‌کنندگان به ایران بپیوندند

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، محموله کمک‌های بهداشتی شامل یک هزار کیت تشخیص، چهار هزار و ۱۷۵ گان ، ۲۰ هزار روپوش، دو هزار عینک، چهار هزار ماسک N95 و ۷۸ هزار ماسک سه‌لایه به ایران ارسال شد. روز گذشته یونیسف، امارات و ازبکستان نیز سه محموله کمک به ایران ارسال کردند. سفیر ایران در چین نیز اعلام کرد یک هواپیما حامل بیش از ۱۵ تن کمک‌های مردمی جمهوری خلق چین شامل ۱۵۱۲ کارتن کیت تشخیص، دستگاه اکسیژن‌ساز و تنفسی، مانیتور کنترل دمای بدن، دستگاه ضد عفونی بیمارستان، ماسک معمولی و N95،لباس، دستکش و عینک محافظ و مواد ضدعفونی به تهران ارسال کرده و شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اسفند نیز به همین میزان کمک ارسال خواهد شد. پیش از ظهر سه‌شنبه شیخ احمد ناصر الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از کمک انسان‌دوستانه ۱۰ میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد. ظریف همزمان با این تحولات با انتشار پیامی در توییتر، با انتقاد از تحریم‌های آمریکا از کشورهای دیگر خواست به جمع کمک‌کنندگان به ایران بپیوندند: «به پویش جهانی رو به رشد برای بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندید.»

هشتگ #اجرای_قانون_تعرفه_گذاری_خدمات_پرستاری روی لباس پرستاران

پرستاران که بارها به عدم تحقق مطالبات صنفی و رفاهی خود اعتراض کرده‌اند، روزهای دشوار و پراضطرابی را از سر می‌گذرانند. آن‌ها ساعات متمادی کار می‌کنند و در معرض ابتلاء به ویروس #کرونا قرار دارند. از روز دوشنبه ۲۶ اسفند پرستاران کارزاری براه انداخته‌اند تا توجه عمومی را به مطالبات خود جلب کنند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند حال که افکار عمومی به سوی شرایط کار آنان جلب شده، مطالبات خود را بر روی لباس‌شان بنویسند. پرستاران مطالباتشان از جمله #اجرای_قانون_مشاغل_سخت_و_زیان_آور و #اجرای_قانون_تعرفه_گذاری_خدمات_پرستاری را روی لباس خود نوشته‌اند. این کارزار با استقبال پرستاران روبرو شده و تصاویری از آن انتشار یافته است. فشار کاری #پرستاران بالاست زیرا نظام درمانی ایران با کمبود ۲۰ هزار پرستار روبروست و پرستاران شاغل باید این کمبود را با ساعات کار بیشتر جبران کنند. حدود ۲۰ درصد پرستاران ایران شرکتی هستند و با قراردادهای ۸۹ روزه یا یک ساله کار می‌کنند و حداقل‌‌بگیرند. طی سه هفته‌ای که از اعلام رسمی شیوع بیماری کوید ۱۹ در ایران می‌گذرد، چند پرستار جان خود را در اثر تماس با بیماران مبتلا از دست داده‌اند. اخیرا سعید نمکی وزیر بهداشت طی بخشنامه‌ی «طلایه‌داران خطوط مقدم مبارزه با کرونا» امتیازاتی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها در نظر گرفته که به گفته‌ی پرستاران، نسبت به آنان بسیار تبعیض‌آمیز است. یک پرستار سه‌شنبه ۲۷ اسفند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «چرا درحالیکه جامعه پرستاری به وضوح در خطر قرار دارد و تاکنون تعدادی از پرستاران به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، چنین برخوردهای تبعیض‌آمیزی صورت می‌گیرد؟ چرا وقتی پرستاران در شرایط کمبود نیرو به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و کمترین مزایا و دستمزد و کارانه را نسبت به پزشکان دریافت می‌کنند و همچنان در بخش بالین در بحران کرونا اشتغال دارند، چنین برخوردهای تبعیض‌آمیزی صورت می‌گیرد؟»

۱۱ نفر به اتهام «هتک حرمت به حرم حضرت معصومه» در قم بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم از بازداشت ۱۱ نفر به اتهام «هتک حرمت به حرم حضرت معصومه» در قم خبر داد. شامگاه دوشنبه ۲۶ اسفند گروهی پرشمار و خشمگین با زور و «حیدر حیدر» ‌گویان در حرم معصومه در قم را شکستند و وارد حرم شدند. همزمان عده‌ای هم به حرم امام هشتم شیعیان در مشهد هجوم بردند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در واکنش با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «بسته بودن این بارگاه سخت و جانکاه است اما هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت به این حرم باشد. نیروی انتظامی در آماده‌باش قرار گرفت.»

نرخ #دیه در سال ۱۳۹۹ اعلام شد

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند در یک نشست تلویزیونی، #نرخ_دیه در ماه‌های غیر حرام در سال جدید را اعلام کرد. #غلامحسین_اسماعیلی با اعلام رشد ۲۰ درصدی مبلغ تعیین شده #دیه در سال جدید نسبت به سال ۹۸ گفت: «این موضوع در جلسه دیروز شورای عالی #قوه_قضاییه مطرح و نرخ دیه برای سال ۹۹ در ماه‌های غیرحرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شد.» او با لازم‌الاجرا دانستن نرخ تعیین شده از ابتدای سال آینده گفت: «سال ۹۸ در ماه‌های غیرحرام دیه ۲۷۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافت و از تاریخ اول فروردین سال ۹۹ لازم‌الاجراست.» تعیین نرخ دیه از سوی قوه قضاییه اما در سال‌های اخیر همواره محل مناقشات زیادی بوده است. کارشناسان بر این باورند که قوه قضاییه با مبنا قرار دادن مسائلی همچون «#قیمت_شتر» برای تعیین و پرداخت دیه، مشکلات زیادی برای شهروندان و بیمه‌ها به وجود آورده است. در این میان دامداران و وارد‌کنندگان شتر نیز قیمت‌های مختلفی را برای این دام سنگین اعلام می‌کنند. نهادهای دولتی و بیمه‌ها در سال‌های اخیر همواره جزو اصلی‌ترین مخالفان افزایش ناگهانی نرخ دیه بوده‌اند. کارشناسان بیمه در سال‌های گذشته تعیین بی‌ضابطه نرخ دیه توسط قوه قضاییه را عاملی برای بیمه نکردن خودروها توسط دهک‌های پایین جامعه اعلام کرده‌اند. #صالح_نیک‌بخت، حقوقدان و سخن‌گوی سابق انجمن دفاع از زندانیان در مورد افزایش ناگهانی نرخ دیه توسط قوه قضاییه در سال‌های گذشته گفته است: «این مسأله روی آن دسته از محکومان که قبل از افزایش میزان دیه مرتکب جرم شده‌اند و علی‌رغم گذشت مدت‌های قانونی به علت ناتوانی نتوانسته‌اند دیه خود را پرداخت کنند تأثیر گذاشته و با این حساب بدهی آنها ممکن است چند برابر شود.»

عبدالله ناصری، مدیرعامل سابق ایرنا: «هر کسی رئیس #مجلس شود، هیچ اتفاقی خاصی در سرنوشت مجلس رخ نخواهد داد»

عبدالله ناصری، مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در دوره اصلاحات در گفت‌وگو با سایت نامه نیوز درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس شورای اسلامی یازدهم گفت: «این احتمال وجود دارد اما معتقدم معادلات و موضوعاتی که ادوار گذشته مجلس مطرح بود، دیگر در مجلس آینده طرح آنها موضوعیت ندارد.» عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی همچنین گفت «هر کسی رئیس مجلس شود، هیچ اتفاقی خاصی در سرنوشت مجلس رخ نخواهد داد.» به اعتقاد این فعال اصلاح‌طلب «در اوایل خرداد ٩٩ که مجلس آینده به طور رسمی آغاز کار می کند، کماکان کشور درگیر تبعات اقتصادی و اجتماعی بیماری کرونا است، بنابراین موضوع ترکیب هیأت رئیسه مجلس آینده در زمره موضوعات اصلی حوزه رسانه‌ای و سیاسی کشور قرار نمی‌گیرد.» او همچنین درباره موضع مجلس آینده نسبت به دولت روحانی و برجام هم گفت: «قبل از بلای کرونا معتقد بودم مجلس آینده اجازه نخواهد داد که روحانی یک سال پایانی ریاست جمهوری‌اش را آرام و بی دغدغه سپری کند اما اکنون بر این باور هستم که در سال ٩٩ جامعه شدیدا درگیر آثار و تبعات مخرب اجتماعی و اقتصادی بیماری کرونا می‌شود و مطالبات مردم از حکومت فزونی می یابد. بنابراین دستگاه‌ها و ارکان مختلف می‌کوشند پاسخگویی به مسائل را برعهده دیگری واگذار کنند.» عبدالله ناصری همچنین معتقد است که سال ٩٩ مطالبات مدنی بالا می‌رود و مجلس آینده تحت تأثیر مسائل بیماری کرونا خود را وارد موضوعاتی همچون برجام نمی‌کند، درمقابل اما تلاش خواهد کرد تا دولت در خط مقدم پاسخگویی به مطالبات مردم قرار گیرد. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار شد. اصول‌گرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اکثریت مطلق را طبق پیش‌بینی‌ها کسب کردند. میزان مشارکت در انتخابات به کمترین سطح در تاریخ جمهوری اسلامی رسید. رهبر جمهوری اسلامی در توجیه آن بار دیگر از «کار دشمن» سخن گفت. اما اکثریت مطلق پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی «زمانه» دلیل اصلی عدم مشارکت را «عملکرد کلیت نظام حاکم» می‌دانند و در عین حال، قدرت‌گرفتن اصول‌گراها و تندروها در مجلس برایشان اهمیتی ندارد.

ضرب‌وشتم آن #زن در پیاده‌رو- پرونده فرد خاطی برای رسیدگی در نوبت #دادگاه است

#غلامحسین_اسماعیلی، سخنگوی #قوه_قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه خود اشاره به فیلم منتشر شده از ضرب و شتم یک زن در پیاده‌رو توسط یک رهگذر که به نظر می‌رسد در راستای «امر به معروف و نهی از منکر» دست به این اقدام می‌زند، مدعی شد که این فیلم مربوط به آبان ۹۸ بوده و به دلیل «رعایت نکردن امانت» از سوی یکی از خبرگزاری‌های داخلی به‌صورت یک خبر غیر‌واقعی منتشر شده است. او از شناسایی و تفهیم اتهام فرد خاطی در #دادسرای_شهر‌ری و تهران خبر داد و گفت: «فردی که تحت تعقیب قرار گرفته بود مقیم شهر ری بود. بعد از شکایت خانم، شناسایی شد و نیابتی به شهر ری ارسال شد و تفهیم اتهام شد. سپس به دادسرای تهران معرفی شد و تحت تعقیب قرار گرفت و بررسی کامل انجام و اطلاعات کامل جمع‌آوری شد. رسیدگی دادسرایی آن به اتمام رسیده و پرونده برای صدور حکم به #دادگاه ارسال شده و منتظر رسیدگی همکارانمان در دادگاه هستیم.» در روزهای گذشته فیلمی از یک دوربین مداربسته در تهران منتشر شد که در آن مردی به زن عابری حمله می‌کند. هر چند فیلم منتشر شده صدا ندارد، اما گفته می‌شود درگیری مرد با زن به دلیل مداخله او در پوشش زن بوده است. در واکنش به انتشار این فیلم، #حمید_هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته بود: «از نظر ما این رفتار‌ها نا‌به‌جا و ناشایست است و قطعا #پلیس در پی دستگیری این فرد خاطی خواهد بود.»

به دلیل شیوع #کرونا آرامگاه‌های زینب و کبری، زنان مقدس شیعیان در #سوریه بسته شد

وزارت اوقاف سوریه به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم به بستن مقبره‌های زینب کبری فرزند علی بن ابی‌طالب امام اول شیعیان و رقیه دختر امام سوم شیعیان، حسین بن علی، گرفت. یک منبع رسمی در وزارت اوقاف سوریه گفته است، این مقبره‌ها تا دوم آوریل به روی همه زائران سوری و غیرسوری بسته خواهند ماند. از چند روز پیش وضعیت سلامتی زائران در حین ورود به این مقبره‌ها با دستگاه‌های تب‌سنج بررسی می‌شده است. دولت سوریه گفته است تاکنون هیچ مورد مثبت کرونایی در این کشور گزارش نشده است. این در حالی است که روز گذشته، دوشنبه ۲۶ اسفند / ۱۶ مارس کابینه سوریه در نشست هفتگی خود به ریاست عماد خمیس، نخست‌وزیر این کشور، طرح اجرایی احتیاطی مقابله با ویروس کرونا را تصویب کرد. بر این اساس از وزارت صنعت سوریه خواسته شد تا ظرفیت تولید کارخانه‌های خصوصی تولید مواد شوینده و مواد ضدعفونی را افزایش دهد. از وزارت‌خانه‌ها نیز خواسته شد شمار کارمندان در ادارات را کاهش دهند و نهاد‌های عمومی به مواد شوینده و مواد ضدعفونی را مجهز کنند. همچنین تهیه وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز شناسایی بیماری‌های همه‌گیرشناسی و مراکز قرنطینه به تصویب رسید.

#کویت برای مبارزه با #کرونا ۱۰ میلیون دلار به ایران کمک کرد

شیخ احمد ناصر الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت سه‌شنبه ۲۷ اسفند / ۱۷ مارس در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از کمک ۱۰ میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد. الصباح همچنین با ایران در مبارزه با ویروس کرونا ابراز همبستگی کرد. ظریف ضمن قدردانی از دولت و ملت کویت، مبارزه با کرونا را مسئله‌ای جهانی و مستلزم همکاری منطقه‌ای و جهانی دانست. ظریف همچنین از کویت خواست تا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفت کند. جمهوری اسلامی با شیوع گسترده کرونا در کشور موضوع لغو تحریم‌های آمریکا را برجسته کرده است. تاکنون چین، ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان، روسیه، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برای مقابله با شیوع کرونا به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه مادی و غیرمادی کرده‌اند. وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا سه‌شنبه ۲۷ اسفند به ۱۶۱۶۹ نفر افزایش یافته و به این ترتیب در یک هفته گذشته تقریباً دو برابر شده است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۱۳۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به #کرونا در کشور به ۱۶۱۶۹ نفر رسید، ۱۳۵ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند

وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا سه‌شنبه ۲۷ اسفند به ۱۶۱۶۹ نفر افزایش یافته و به این ترتیب در یک هفته گذشته تقریبا دو برابر شده است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۱۳۵ نفر رسید. هفته گذشته این تعداد ۲۹۱ نفر اعلام شده بود. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: « از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶۱۶۹ نفر رسید.» جهانپور گفت: « از بین بیماران جدید شناسایی شده، ۱۳۵ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور تا امروز (۲۷ اسفند ۹۸) به ۹۸۸ نفر رسید.»

هشدار درباره خطر ابتلا به #کرونا در #چهارشنبه‌سوری: «با سوختگی به بیمارستان می‌روید، با کرونا برمی‌گردید»

در آستانه آخرین چهارشنبه سال در ایران، نایب فدایی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر نسبت به شیوع ویروس کرونا توسط کسانی که به خاطر سوختگی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، هشدار داد. فدایی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در صورتی که مراسم چهارشنبه‌سوری برگزار شود و کسی دچار سوختگی شود، احتمال دارد با سوختگی به بیمارستان مراجعه کند اما با کرونا به خانه برگردد». نایب فدایی به لزوم خودداری مردم از شرکت در تجمعات اشاره کرد و گفت: «ضروری است مردم در شب چهارشنبه‌سوری در منزل بمانند و جان خود را به خطر نیندازند زیرا امسال علاوه بر خطر ناشی از مواد محترقه، خطر انتقال کرونا نیز افزوده شده است». به گفته معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر ۱۰,۲ درصد از جمعیت این شهرستان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. در مورد تجمع چهارشنبه‌سوری تاکنون دستور کشوری صادر نشده است. اما براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) فرماندهان نیروی انتظامی برخی از شهرها از جمله در استان همدان به صورت محلی تجمع چهارشنبه‌سوری را ممنوع اعلام کرده‌اند.

وزیر اقتصاد آلمان: بحران #کرونا تا دو ماه آینده ادامه دارد

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان صبح سه‌شنبه ۱۷ مارس/ ۲۷ اسفند در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RTL آلمان گفت انتظار می‌رود که بحران شیوع کرونا تا اواخر مه سال جاری/ اردیبهشت ۹۹ ادامه پیدا کند. آلتمایر در ادامه این مصاحبه گفت: «تصور می‌کنم ما با پیامدهای شیوع کرونا در آوریل (فروردین) و حتی مه (اردیبهشت) نیز درگیریم. در این بازه زمانی شمار زیادی از انسان‌ها به کویید ۱۹ مبتلا می‌شوند.»وزیر اقتصاد آلمان در ادامه سخنانش گفت: «توصیه نمی‌‌کنم که گمان کنید این بحران تا هشت روز آینده تمام می‌شود.» پیش از این آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنانی در بوندستاگ با صراحت گفته بود تا ۶۰ درصد مردم آلمان به کرونا مبتلا خواهند شد. در آلمان تا ظهر روز گذشته ۷۲۷۲ مورد قطعی ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است. از آن میان ۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و فقط ۶۷ نفر بهبود یافته‌اند.

#دلار وارد کانال ۱۶ هزار تومان شد

به گزارش رسانه‌های داخلی صرافی‌های بانک‌ها از صبح سه‌شنبه ۲۷ اسفند، قیمت دلار برای فروش به مردم را ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند. ۸۵۰ تومان ارزان‌تر از قیمت فروش. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۷ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ و ۸۰۰ هزار تومان است. سایت‌های ارز و طلا قیمت دلار را ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت یورو را ۱۷ هزار و ۹۴۵ تومان اعلام کرده‌اند. قیمت سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

اولین جلسه مجازی مجلس شورای اسلامی برگزار شد

محمد علی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۷ اسفند در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد اولین جلسه مجازی مجلس صبح امروز با حضور ۷۰ نفر از نمایندگان به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد. وکیلی گفت: «در این جلسه که به ریاست آقای لاریجانی برگزار شد، رئیس مجلس در حال ارایه گزارشی از فرایند شیوع کرونا و همچنین عدم تشکیل جلسات مجلس به نمایندگان است.» به گفته وکیلی رییس و اعضای هیات رییسه مجلس در جایگاه هیات رییسه در صحن مجلس حضور پیدا کرده‌اند و سایر نمایندگان به صورت ویدیو کنفرانس در این جلسه مجازی شرکت کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی در پی شیوع کرونا و ابتلای برخی نمایندگان به کووید ۱۹ تعطیل شده بود.

نماینده مجلس: برخی از مسئولان تمارض به بیماری کرونا می‌کنند

جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۷ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت برخی مسئولان برای جلب توجه وانمود می‌کنند که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. میرزایی گفت: «با مسئولانی که برای جلب توجه دست به هر کاری می‌زنند باید برخورد شود. مدیر باید اگر شرایط سختی هم برایش به وجود می‌آید طوری وانمود کنند مشکلی که پیش آمده بسیار پیش پا افتاده است و به جامعه روحیه مثبت تزریق کند نه اینکه با این کارها دست به جلب توجه بزند و بگوید که مریض است.» نماینده ایلام در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که مسابقه مدیران برای جلب توجه یک پدیده نوظهرور نیست: «مسابقه‌ای که بین مدیران برای جلب توجه به راه افتاده تازگی ندارد. مثلاً وقتی بحث اقتصاد مقاومتی می‌شود دستگاه‌ها و ادارات همه‌شان می‌آیند یک ستاد اقتصاد مقاومتی راه می‌اندازند اما دریغ از اینکه یک قدم برای اقتصاد بردارند و یا حتی زمانی که بحث پدافندغیرعامل می‌شود می‌آیند این بخش را راه می‌اندازند و در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌هایشان دم به دقیقه راجع به این موضوع صحبت می‌کنند.»