ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسرین ستوده و نوشین جعفری به مرخصی آمدند

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین چهارشنبه ۲۷ اسفندماه در آستانه نوروز از این زندان به مرخصی اعزام شد. رضا خندان همسر این مدافع حقوق بشر در توئیتر ضمن اعلام این خبر نوشت همسرش به‌همراه نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر از زندان قرچک به مرخصی آمده است. نسرین ستوده پیش از این ۱۹ دی‌ماه نیز به مرخصی استعلاجی اعزام شده و با پایان یافتن مرخصی یکم بهمن‌ماه به زندان قرچک بازگشته بود. نسرین ستوده خردادماه ۱۳۹۷ بازداشت شد. او به ۳۳ سال زندان محکوم شد اما ۱۲ سال از محکومیت او به‌عنوان مجازات اشد قابل اجراست. نوشین جعفری ۱۲ مردادماه ۹۸ بازداشت و پس از ۷۲ روز با سپردن وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او ۲۸ بهمن‌ماه امسال بدون احضار و ابلاغ قبلی جهت تحمل دوران محکومیت ۴ ساله‌اش بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد.

کامیار فکور، روزنامه‌نگار و هنرمند بازداشت‌شده در تجمع بازنشستگان به قید وثیقه آزاد شد

کامیار فکور، روزنامه‌نگار و هنرمندی که روز ۱۷ اسفند در تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی دستگیر شده بود، چهارشنبه ۲۷ اسفند با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. ۱۷ اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی به روال هفته‌های اخیر با خواست افزایش حقوق، همسان سازی مستمری و بیمه درمانی کارآمد در بیش از ۱۰ شهر تجمع کردند. تجمع بازنشستگان تهران مقابل وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی مورد هجوم پلیس و نیروهای امنیتی قرار گرفت. سه تن از شرکت کنندگان در تجمع به نام‌های اسماعیل گرامی، معلم بازنسشته، اسعد مفتاحی، کارگر و کامیار فکور دستگیر شدند. اسعد مفتاحی و اسماعیل گرامی در روزهای بعد آزاد شدند اما ماموران از آزادی کامیار فکور خودداری کردند.

سومین روز تجمع کارگران آب و فاضلاب اهواز مقابل استانداری

چهارشنبه ۲۷ اسفند کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز برای سومین روز متوالی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه، حق سنوات و حق بیمه خود شدند. مسئولین شرکت چند ماه است حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌اند و حق بیمه سهم کارفرما را نیز نپرداخته‌اند. سنوات سال گذشته و عیدی از دیگر مطالبات کارگران است که هنوز پرداخت نشده است. کارگران امیدوارند تجمع آن‌ها مقابل استانداری باعث شود مقامات استان کارفرما را وادار به پرداخت مطالبات کارگران کنند. شرکت آبفا دولتی است و اعتبار آن از سوی دولت تعیین می‌شود. آبفای اهواز مبالغ کلانی به پیمانکارن، تامین اجتماعی و کارکنان خود بدهکار است. مسئولین شرکت چند ماه است حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌اند و حق بیمه سهم کارفرما را نیز نپرداخته‌اند. سنوات سال گذشته و عیدی از دیگر مطالبات کارگران است که هنوز پرداخت نشده است. کارگران امیدوارند تجمع آن‌ها مقابل استانداری باعث شود مقامات استان کارفرما را وادار به پرداخت مطالبات کارگران کنند.

تجمع کارگران قراردادی توزیع نیروی برق مقابل مجلس با شعار: کار برابر، حقوق برابر

گروهی از کارگران قراردادی(شرکتی و حجمی) شرکت‌های توزیع برق روز سه شنبه ۲۶ اسفند به نمایندگی از همکارانشان در سراسر کشور مقابل مجلس تجمع کردند. کارگران به سطح نازل حقوق خود معترضند و خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری، رفع تبعیض در پرداخت مزدها، تبدیل وضعیت و یکسان سازی حقوق خود هستند. یکی از کارگران حاضر در تجمع مقابل مجلس گفت ۱۰ سال سابقه کار با قرارداد موقت دارد ولی وزارت نیرو حاضر به تبدیل وضعیت او نیست. به گفته‌ این کارگر، او در برابر کار یکسان با کارگران قرارداد دائم، حدود یک سوم آن‌ها حقوق می‌گیرد. وزارت نیرو تبدیل قرارداد کارگران موقت را به قبولی در آزمون تبدیل وضعیت مشروط کرده است. حذف آزمون تبدیل وضعیت یکی از خواست‌های کارگران است. کارگران قراردادی شرکت‌های توزیع برق ۱۴ و ۱۹ اسفند نیز با خواست‌های مشابه مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

عضو ستاد کرونا: تعداد واقعی مبتلایان به کرونا در ایران چهار برابر رقم اعلامی است

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: «با توجه به محدودیت انجام تست‌های کرونا و خطای منفی کاذب آنها، برآورد این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها است.» سوری روز چهارشنبه ۲۷ اسفند به خبرگزاری دولتی کار ایران(ایرنا) گفت: «تعداد واقعی مبتلایان روزانه چهار برابر افراد شناسایی شده است. افرادی که شناسایی نمی‌شوند، همان‌هایی هستند که موجب گسترش بیماری می‌شوند، در غیر این صورت آن افرادی که شناسایی می‌شوند، تحت مراقبت قرار می‌گیرند و خطر زیادی برای جامعه ندارند.» براساس آمار وزارت بهداشت ایران تاکنون ۱ میلیون و ۷۷۰ هزار ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند. در مورد درستی آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت در یک سال گذشته همواره تردید وجود داشته است و کادر درمان و چهره‌های سیاسی صحت این آمار را زیر سوال برده‌اند. در مقابل وزارت بهداشت گفته است که ملاک آن‌ها برای اعلام آمار، تست مثبت افراد است. حمید سوری با خطرناک توصیف کردن وضعیت کرونا در ایران به دلیل افزایش سفرهای نوروزی هم گفت: «موضع وزارت بهداشت خیلی قاطعانه این بوده که سفرها به خصوص در نوروز انجام نشود اما مقامات ارشد دولت به این نتیجه رسیدند که سفرها کلا ممنوع نشود. البته این تصمیم حتما بعد از این انجام شده که موضع و نظرات وزارت بهداشت را هم شنیده‌اند و بعد تصمیم گرفته‌اند.»

یک تحلیلگر اصلاح‌طلب: انتخابات ریاست جمهوری کاملاً یک‌دست توسط اصولگرایان مدیریت می‌شود

مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو رهبری حزب اعتماد ملی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «انتخابات کاملاً یک‌دست توسط اصولگرایان مدیریت خواهد شد و این مسابقه دو طرفه نخواهد بود بلکه یک مسابقه یک طرفه است که اصلاح طلبان در این مسابقه شانسی ندارند و حضور پررنگی نخواهند داشت». آیتی افزود: «پیش‌بینی ما این است که انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت پایینی خواهد داشت و مثل انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود. در حالت خوشبینانه زیر ۵۰ درصد مشارکت خواهیم داشت و علت آن نیز نارضایتی‌های مردم به‌خصوص در موضوع گرانی، بیکاری، معیشت و مسائلی از این قبیل است.» این تحلیلگر اصلاح‌طلب حضور نظامیان در انتخابات را «اگر لیاقت‌های کافی در حوزه سیاست و اجرا داشته باشند» مانعی ندانست و در همین حال خواهان حضور کاندیداهای غیرنظامی هم شد.

تابستان کم‌آب و سختی در پیش است، ذخایر برف شرق تهران به صفر رسیده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت تابستان ۱۴۰۰ شبیه تابستان ۱۳۹۷ کم‌آب و سخت خواهد بود. محمدرضا بختیاری به ایلنا گفت ذخایر برف در شرق تهران به صفر رسیده است و این موضوع نگران‌کننده است. او افزود: «رژیم سدهای تهران برفی هستند وقتی میزان ذخیره برف کاهش پیدا می‌کند، قطعا آب ورودی به سدها نیز کم می‌شود، همیشه در این مواقع سال در بالادست سدهای لتیان و لار ۶ تا ۶,۵ متر ارتفاع برف داشته‌ایم اما اکنون حداکثر ارتفاع یک متر است و این هشدار بسیار سنگینی است.» همچنین سازمان هواشناسی می‌گوید با توجه به پایان مهم‌‌ترین فصل‌های سال آبی تاکنون فقط ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور را داشته‌ایم و ۷۰ درصد از بارش سالانه تامین نشده است؛ موضوعی نگران‌کننده برای شهروندان و ساکنان ایران. در گزارش این سازمان به موضوع کاهش ذخایر برف کشور هم اشاره شده است؛ «افزایش عمومی درجه حرارت هوا سبب شده است در حوزه زاگرس ذخیره برفی و روان‌آب‌ها به‌شدت کاهش یابد. در نتیجه دِبی رودخانه‌ها [کمیت آب رودخانه‌‌ها] نیز در فصل گرم سال بسیار کمتر از شرایط نرمال خواهد بود» که نگرانی‌هایی را در حوزه کشاورزی و حتی تامین آب مناطق روستایی و شهری به‌دنبال دارد.

انتقال اجباری زندانیان سیاسی؛ آتنا دائمی به زندان لاکان رشت تبعید شد

در ادامه انتقال اجباری زندانیان سیاسی از زندان اوین تهران به زندان‌های دیگر، آتنا دائمی، زندانی سیاسی و فعال مدنی، شامگاه سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه به زندان لاکان رشت منتقل شده است. انسیه دائمی، خواهر این زندانی سیاسی در توئیتر خود خبر داده است که مأموران زندان آتنا را با دست‌بند و پابند به رشت منتقل کرده‌اند. او همچنین نوشته است: «[مأموران امنیتی] براى نشان دادن اقتدار بیشتر، تماس تلفنى خواهرش را نیز قطع کرده و وسایل شخصی‌اش را هم تحویل نگرفته‌اند.» فاطمه دائمی خشک‌نودهانی که با نام «آتنا» شناخته می‌شود، اواخر مهر ماه ۱۳۹۳ به ‌دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی در تهران بازداشت شد و در نهایت در دادگاه تجدیدنظر بابت اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» مجموعا به هفت سال زندان محکوم شد. این فعال مدنی از آذر ماه ۱۳۹۵ در زندان به ‌سر می‌برد. روند انتقال اجباری زندانیان سیاسی به زندان‌های دیگر در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. هم‌زمان اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران هم پس از چهار روز بلاتکلیفی، از اوین تهران به رجایی‌ شهر کرج منتقل شده است. مژگان کشاورز، سپیده فرهان، سکینه پروانه، نسرین ستوده، مریم اکبری منفرد و گلرخ ابراهیمی ایرایی از جمله زندانیان سیاسی هستند که در ماه‌های اخیر بدون ارائه توضیحی مشخص از طرف مسئولان زندان اوین، به زندان‌های قرچک، قوچان، سمنان و آمل منتقل شده‌اند. انتقال این زندانیان سیاسی به شهرهایی غیر از شهر محل سکونتشان باعث می‌شود خانواده‌های آنها برای انجام ملاقات‌های هفتگی، دشواری‌های دوری راه را با وجود شیوع ویروس کرونا متحمل شوند. به‌ عبارت دیگر انتقال اجباری زندانیان سیاسی به زندان‌های دیگر، خانواده‌های این زندانیان را هم تحت فشار می‌گذارد و بدین ترتیب «اصل شخصی بودن مجازات‌ها» در مورد این زندانیان سیاسی نقض می‌شود.

مسئولان اورژانس: شمار جان‌باختگان و مصدومان حوادث #چهارشنبه_‌سوری امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره حوادث چهارشنبه سوری امسال گفت: «شب گذشته یک‌هراز و ۸۹۴ نفر مصدوم شدند که در سال گذشته این عدد یک‌هزار و ۴۶۸ نفر بود.» به‌گفته خالدی ۹ نفر در ارتباط با این حوادث جان خود را از دست دادند که این تعداد در سال گذشته ۴ نفر بود. ۵۲۷ نفر دچار آسیب چشمی شدند که این عدد سال گذشته ۵۱۲ نفر بود. شب گذشته ۱۳۱ نفر نیز دچار قطع عضو شدند که در سال گذشته این عدد کمتر و ۱۹۱ نفر بود. بر این اساس، همچنین ۵۴۶ نفر نیز دچار سوختگی متوسط تا شدید شدند که این عدد در سال گذشته ۳۱۸ نفر بود. ۱۸ درصد از مصدومان زن و ۸۲ درصد مرد بوده‌اند همچنین میانگین سنی ۴۲ درصد از مصدومان بین ۶ تا ۱۸ سال بوده است. بیشترین مصدومان در استان‌های تهران با ۵۵۳ مصدوم، آذربایجان شرقی ۱۸۵ و کرمانشاه ۱۴۰ نفر گزارش شده است.

#روحانی: تاخیر در برداشتن #تحریم خیانت و ننگ ابدی است، در ماه شعبان توبه کنید

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفت افراد یا گروه‌های سیاسی که مانع رفع تحریم شده‌اند ننگ ابدی در تاریخ نصیبشان می‌شود: «تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است، هر جناح، جریان و گروهی که برداشتن تحریم‌ها را یک ساعت به عقب بیندازد، به هر دلیلی باشد، خیانت بزرگ نسبت به ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح، جریان و گروه در تاریخ ایران باقی می‌ماند.» روحانی در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه ۲۷ اسفند از منتقدان سیاست خارجی دولتش به‌سختی انتقاد کرد و آن‌ها را اقلیتی دانست که در راه تامین حقوق مردم سنگ‌اندازی می‌کنند: «تحریم، تضییع حقوق مردم است. باید جلوی تضییع حقوق مردم را بگیریم. امیدواریم اقلیتی که در راه سنگ‌اندازی در انجام این کار هستند، در ایام ماه شعبان توبه کنند. در آستانه عید هستیم و عیدی که به مردم می‌دهند، این است که دست از تخریب بردارند.» او گفت دولتش راه پایان دادن به تحریم‌ها را بلد است. روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت شرایط برای شکسته شدن تحریم‌ها از هر زمان دیگری آماده‌تر است و ایران منتظر است تا آمریکا به حرف‌های خود برای بازگشت به «مسیر تعهد و برجام» عمل کند.