نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش زن زندانی سیاسی سابق خواهان آزادی زندانیان «عفونشده» شدند

در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شش زن زندانی سیاسی سابق که در اعتراضات پس از قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت و سپس از زندان آزاد شدند، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند. این زندانیان اکنون آزاد شده خود را زندانیان «مشمول عفو» شده می‌خوانند و می‌نویسند: «این آزادی کام ما را تلخ‌تر از پیش کرده است.» ندا ناجی، آمنه زمانی، سپیده سالاروند، لیلا منصور، نازیلا معروفیان، و صبا شعردوست که از جمله از فعالان زنان، فعالان کارگری و مدنی هستند در بیانیه‌شان نوشتند که آزادی «امری جمعی» است و می‌نویسند: «می‌دانیم که سیاست‌های امنیتی حاکم می‌کوشد زندانیان سیاسی را از هم تفکیک کند: بر اساس جغرافیا و منطقه زندگی، تعلق سیاسی و عقیدتی، حوزه فعالیت، موقعیت اقتصادی، به اصطلاح نام و نشان داشتن زندانی و دسترسی اطرافیان او به ابزارهای رسانه‌ای و مناسبات برساخته‌ی دیگر. ما این سیاست را شکل دیگری از بازتولید نابرابری می‌دانیم.» بیانیه با تصویر و نام سه زندانی سیاسی زن، سمانه اصغری (فعال حقوق کودکان)، سروناز احمدی (فعال حقوق کودکان و مددکار اجتماعی)، نیلوفر حامدی (روزنامه‌نگار) و الهه محمدی (روزنامه‌نگار) منتشر شده است. همه این زندانیان سیاسی مشمول عفو حکومتی نشده‌اند و در میان آنها نیلوفر حامدی و الهه محمدی برای پوشش اخبار مربوط به قتل ژینا امینی هنوز در زندان‌اند. سروناز احمدی شش سال حکم زندان دریافت کرده است و سمانه اصغری از تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۱ بلاتکلیف در زندان است. نویسندگان بیانیه با درخواست آزادی همه زندانیان سیاسی می‌نویسند: «ما از ابتدای این راه شانه‌به‌شانه و دست‌به‌دست، همراه هم بوده‌ایم و زمانی آزادی واقعی را لمس خواهیم کرد که خواهران و تمام یاران بی‌صدایمان از بند رها شوند و سایه‌ی تهدیدهای امنیتی و رویه‌های غیرقانونی، بیش از این، بر زندگی آن‌ها سنگینی نکند.»

نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد هنوز به نتیجه نرسیده است

نشست شورای عالی کار که صبح جمعه ۲۶ اسفند برگزار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ اغاز شده بود تا غروب جمعه به نتیجه‌ای نرسید. ساعاتی پس از آغاز نشست خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند رقم هزینه سبد معیشت که از سوی کمیته دستمزد شورا ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و۵۰۰ تومان تعیین شده بود به ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت اما رقم حداقل دستمزد هنوز اعلام نشده است روال سال‌های قبل این بود که شورای عالی کار درصدی از هزینه سبد معیشت اعلام شده را به عنوان حداقل دستمزد سال آینده کارگران تعیین می‌کرد. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت را ۲۰ درصد در نظر گرفته است و تصمیم داشت دستمزد کارگران را نیز به همین میزان افزایش دهد. در اثر اعتراض تشکل‌های اسلامی کار تعیین دستمزد کارگران به نشست شورای عالی کار محول شد. چهارشنبه ۲۴ اسفند دو روز پیش از برگزاری نشست تعیین حداقل دستمزد، صولت مرتضوی وزیر کار باز پیشنهاد دولت را تکرار کرد و گفت: «تاکید ما بر این است که تبعیضی قائل نشویم و تفاوتی بین کارمندان دولت و کارگران در شرایط مساوی ایجاد نشود». جمعه صبح پیش از آغاز نشست شورای عالی کار خبرگزاری مهر پیش بینی کرد حداقل دستمزد سال آینده ۸ میلیون تومان باشد. روزنامه فرهیختگان نیز در مطالبی به قلم سردبیر اقتصادی روزنامه نوشت: «اگر رقم پیشنهادی دولت و کارفرمایان برای هزینه سبد معیشت سال ۱۴۰۲ از سوی نمایندگان کارگری پذیرفته شود رقم دریافتی یک کارگر دارای خانوار ۴ نفره در سال آینده بین ۸,۱ تا ۸,۲ میلیون تومان خواهد بود. این رقم به معنی افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ خواهد بود، نرخی که دولت نیز برای کارمندان خود در نظر گرفته است.» گفته می‌شود نمایندگان خانه کارگر در شورای عالی کار به رقمی کمتر از ۱۰ میلیون تومان رضایت نخواهند داد. تشکل‌های مستقل کارگری اعلام کرده‌اند تعیین نیازهای حداقلی یک خانوار کارگری با کمتر از ۲۵ میلیون تومان امکانپذیر نیست. وجه مشترک بیانیه‌های تشکل‌های مستقل کارگران و بازنشستگان درباره دستمزد این است که آن‌ها امیدی به تعیین دستمزد متناسب با هزینه‌های واقعی زندگی در شورای عالی کار ندارند و به مبارزه مستقل خود ادامه خواهند داد.

رهبر گروه واگنر روسیه از کمک‌های «یک واحد نظامی افغان» به این گروه در جنگ اوکراین خبر داد

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه نظامی واگنر روسیه که به ارتش این کشور در جنگ اوکراین کمک می‌کند، اعلام کرد که «یک واحد نظامی افغان» در کنار آن‌ها در اوکراین می‌جنگد. پریگوژین در شبکه تلگرام، شمار این نظامیان پیشین افغانستان را «اندک» خواند و افزود آن‌ها در یک واحد توپخانه استخدام شده‌اند و کار با «هویتزرهای آمریکایی ام۷۷۷» را بلدند و با سامانه موشکی ضد تانک جاولین که از ارتش اوکراین خریداری شده و یا در جریان نبردها به دست‌شان افتاده، کار می‌کنند. روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان نیز به‌نقل از پایگاه خبری سمافور نوشته است که گروه واگنر تلاش دارد جنگجویانی را از کابل استخدام کند تا به این گروه در نبرد با اوکراین کمک کنند. به‌گفته سمافور تاکنون بیش از ۳۰۰ نظامی پیشین افغانستان از طریق یک وبسایت خصوصی برای کمک به نیروهای اوکراینی ثبت نام کرده‌اند. ۱۵۰ نفر از آن‌ها اعضای قطعات خاص ارتش پیشین افغانستان بودند.

اردوغان با پذیرش فنلاند در ناتو موافقت کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه جمعه ۲۶ اسفند / ۱۷ مارس در دیدار با سائولی نینیستو، همتای فنلاندی خود در آنکارا با پذیرش فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد. اردوغان از پارلمان ترکیه خواست تا این موافقت را تأیید کند. رئیس جمهوری ترکیه اما همچنان درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را رد می‌کند. اردوغان استکهلم را به پناه دادن به «تروریست‌ها» متهم می‌کند. منظور ترکیه از «تروریست‌ها» مخالفان کُرد است. تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید با گسترش این ائتلاف موافقت کنند. افزون بر ترکیه، مجارستان نیز هنوز پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را تأیید نکرده است. رأی‌گیری پارلمان این کشور به پایان ماه مارس جاری موکول شد. پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

بشار اسد: ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی قطعاً بر سوریه تأثیر خواهد گذاشت

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیا الیوم در مسکو درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین اظهار نظر کرد و آن را «غافلگیری جالب» نامید. بود. اسد گفت: «توافق عربستان سعودی و ایران باید تأثیر مثبت بر کل منطقه داشته باشد و قطعاً بر سوریه تاثیر خواهد گذاشت، این‌که بگوییم چگونه اکنون سخت است.» اسد همچنین گفت چهار دهه است که وفاداری بین ایران و سوریه وجود و «این مسئله دیگر در سطح جهان عرب یک مشکل نیست» و «سخن از این‌که روابط ایران و سوریه باید قطع شود، دیگر با سوریه مطرح نمی‌شود». او همچنین خواهان لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد.

نماینده مجلس: «خدمت سربازی حرفه‌ای می‌شود»

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «طرح اصلاح قانون نظام وظیفه در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و مطابق با آن ما به دنبال آن هستیم که در شیوه خدمت سربازی تجدیدنظر کنیم.» پیش از این محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: مجلس با ستاد کل نیروهای مسلح در حال تجدیدنظر بر سر شیوه سربازی‌ است. حیدری در ادامه مصاحبه با مهر گفت: «ما به دنبال آن هستیم که خدمت سربازی حرفه‌ای شود. اگر قرار باشد خدمت سربازی حرفه‌ای شود، افراد ۵ سال تعهد می‌دهند اما حقوق آنان مانند یک درجه‌دار خواهد بود و اگر در آن پنج سال اثبات کردند که شرایط یک فرد نظامی را دارند و خودشان هم تمایل به این موضوع داشته باشند، در صورت طی کردن مراحل لازم می‌توانند نیروی رسمی نظامی شوند و به کار خود ادامه دهند.»

بیش از ۲۰۰ نفر در جریان اعتراضات علیه اصلاح قانون بازنشستگی در پاریس دستگیر شدند

پلیس فرانسه از بازداشت ۲۰۰ نفر در اعتراضات پاریس علیه اصلاح قانون بازنشستگی این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی پیش از این در مرکز پاریس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش علیه تظاهرکنندگانی که پالت‌های میدان کنکورد مقابل پارلمان را به آتش کشیده بودند، استفاده کرده بودند. در جریان تظاهرات در شهرهای دیگر فرانسه نیز شورش‌هایی روی داد. در مارسی، تظاهرکنندگان چندین مغازه را ویران کردند. به گزارش رسانه‌ها، در نانت، رن و لیون نیز درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد. دولت فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس تصمیم گرفت تا اصلاحات بحث‌برانگیز قانون بازنشستگی را بدون رأی مجلس ملی تصویب کند. این اقدام دولت براساس تبصره سوم ماده ۴۹ قانون اساسی فرانسه در مجلس ملی جنجال به‌پا کرد. احزاب اپوزیسیون تا بعدازظهر امروز جمعه ۲۶ اسفند / ۱۷ مارس فرصت دارند تا درخواست‌های عدم اعتماد علیه دولت را مطرح کنند.

اسرائیل در سال ۲۰۲۳ با حمله به کرانه باختری ۸۳ فلسطینی را کشته است

به گزارش الجزیره مقامات فلسطینی می‌گویند که در حمله پنجشنبه ۱۷ مارس/۲۶ اسفند ارتش اسرائیل به کرانه باختری دست کم چهار فلسطینی از جمله یک نوجوان در شهر جنین کشته شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد هویت سه تن از کشته‌شدگان محرز شده: یوسف شریم ۲۹ ساله، نضال خزیم ۲۸ ساله و عمر عوادین، ۱۶ ساله. هویت نفر چهارم هنوز مشخص نشده است. به این ترتیب اسرائیل در سال جاری میلادی تاکنون ۸۳ فلسطینی را در حملات خود به کرانه باختری کشته است. .این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که ۱۹ مارس در نشست امنیتی با اسرائیل در شرم الشیخ مصر در کرانه دریای سرخشرکت خواهد کرد. در این نشست نمایندگانی از مصر، اردن و ایالات متحده نیز حضور خواهند داشت. شهروندان فلسطینی با شرکت نمایندگانشان در این اجلاس مخالف‌اند. در اثر حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۴ نفر کشته شده‌اند. هفته گذشته، نیروهای اسرائیلی سه فلسطینی را در حمله‌ای به جنین کشتند، کمتر از ۴۸ ساعت بعد، ۶ نفر دیگر در حمله دیگری به این شهر جان خود را از دست دادند. در ژانویه، سربازان اسرائیلی ۹ فلسطینی از جمله یک زن سالخورده را در جریان یورش گسترده به اردوگاه آوارگان جنین کشتند. بیش از ۱۷۰ فلسطینی در حملات اسرائیل در سال ۲۰۲۲ کشته شدند که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند.