ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استمرار تحمیل محرومیت از تحصیل و تعلیق نیما اکبری، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر

در ادامه صدور احکام انضباطی علیه دانشجویان نیما اکبری، دانشجوی رشته صنایع ورودی ۹۹ دانشگاه خواجه‌نصیر برای دومین ترم متوالی محروم از تحصیل شد. بر مبنای این خبر که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است، حکم تعلیق نیما اکبری به استناد پرونده جدیدی که در بازه تعلیق ترم گذشته تشکیل شده بود، بدون تشکیل جلسه شورای بدوی اجرایی شده است. این دانشجو پیش‌تر با حکم شورای انضباطی مرکزی وزارت علوم، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. در ماه‌های اخیر، نهادهای امنیتی، حراست و مدیریت دانشگاه‌ها فشاری همه‌جانبه را بر دانشجویان اعمال کرده‌اند؛ از صدور احکام قضایی و انضباطی گرفته تا تحمیل شدیدتر حجاب اجباری و مقررات آمدوشد به خوابگاه برای زنان دانشجو.

یک کولبر بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را دست داد

در ادامه مرگ کولبران در مناطق مرزی کردستان، یک کولبر دیگر بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. آژانس خبررسانی کُردپا هویت این کولبر را رحیم محمدزاده، اهل شهر ربط سردشت اعلام کرده است. کُردپا نوشته است که این حادثه در مرز بانه رخ داده و پیکر او روز شنبه ۲۶ اسفند توسط نیروهای مردمی پیدا شده است. این کولبر متاهل و دارای دو فرزند بود. پیش از این عطا حسینی، کولبر جوان اهل روستای «بلبزان» از توابع پاوه هم شامگاه روز پنج‌شنبه بیست و چهارم اسفندماه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان طالقانی کرمانشاه جان خود را از دست داد. سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، سقوط از ارتفاع، رفتن روی مین، ریزش بهمن، سرمازدگی و ... مجموعاً ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ تن زخمی شدند. در میان این ۲۹۹ کولبر کشته و مجروح‌شده، ۳۰ تن کودک بودند. ۲۶۱ تن از این ۲۹۹ تن هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفتند.

شورای نگهبان مصوبه مجلس مبنی بر کاهش دوره سربازی اجباری به ۱۴ ماه را تأیید کرد

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ۲۶ اسفند/۱۶ مارس اعلام کرد شورای نگهبان اصلاح قانون دوره سربازی اجباری را تأیید کرده است. او گفت : «طرح کاهش مدت سربازی با رعایت مادهٔ چهار قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.» طبق اظهارات پیشین محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس این اصلاحات شامل کاهش دوره سربازی به ۱۴ ماه و معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند یا بیشتر می‌شود. او در بهمن سال جاری گفته بود: «طبق این توافق میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه خواهد رسید، یعنی حداقل سه ماه از خدمت تمامی سربازان کاهش پیدا می‌کند.» حکومت ایران سربازی اجباری را «خدمت سربازی»‌ می‌خواند و در قانون اساسی خود بجز موارد استثنا همه مردان بالای ۱۸ سال را به گذراندن این دوره ملزوم کرده است. اجبار به گذراندن سربازی به فشارهای جسمی و روانی بر سربازان منجر شده است. سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند از جمله امکانات محدود، برخوردهای غیر‌انسانی پرسنل کادری ارتش و سپاه با «سربازان صفر» و به کار گماشته‌شدن در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌هایشان. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم اجازه پیگیری‌ را نمی‌دهد. در سال‌های گذشته خبرهای متعدد از اقدام به خودکشی سربازان یا تیراندازی به سمت سربازان یا پرسنل دیگر منتشر شده است. یک سرباز وظيفه پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ در حین خدمت با سلاح جنگی کلاشینکف به زندگی خود پایان داد. در ماه بهمن خبرگزاری‌های ایران دست کم سه مورد اقدام به قتل در پادگان‌ها را گزارش کردند. در ۲۱ بهمن یک سرباز وظيفه در ساوجبلاغ در حال گشت‌زنی، با سلاحی که در اختیار داشت، ابتدا به سمت یکی از پرسنل یگان انتظامی و سپس به سمت یک شهروند تیراندازی کرد و آنها را به قتل رساند. این سرباز نهایتا در حین فرار با شلیک نیروی انتظامی، کشته شد. پنج‌شنبه ۱۲ بهمن نیز فرماندهی انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که «اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف» یک سرباز وظیفه کلانتری ۱۴ پاکدشت به فوت یکی از کارکنان کلانتری انجامید. سپس، سرباز وظیفه‌ای که اقدام به تیراندازی کرده بود به زندگی خود پایان داد. اوایل بهمن‌ماه نیز پنج سرباز وظیفه در پادگان باغین کرمان در پی تیراندازی سرباز دیگر جان خود را از دست دادند.