ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یازدهمین دوره #انتخابات_مجلس و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره #مجلس_خبرگان دوم اسفند ۹۸ برگزار می‌شود

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس اعلام کرد که با توافق انجام شده بین شورای نگهبان و وزارت کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان در روز جمعه، دوم اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. روند برگزاری این دور از انتخابات نیز از روز پنج‌شنبه دوم خرداد امسال آغاز می‌شود. مقامات می‌‌بایست، در صورت کاندیداتوری در این دوره از انتخابات، از سمت‌های خود استعفا دهند. به‌گفته کولیوند تاکنون جلسات متعددی بین شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده که این جلسات ادامه دارد.

اکرم امام‌اوغلو نامزد اپوزیسیون #ترکیه سرانجام #شهردار_استانبول شد

شورای عالی انتخابات ترکیه، چهارشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل اکرم امام‌اوغلو نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه را دعوت کرد که حکم خود را به‌عنوان شهردار جدید استانبول دریافت کند. انگین آلتای، معاون رئیس فراکسیون حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه ساعاتی بعد اعلام کرد که امام‌اوغلو با حضور طرفدارانش در بیرون از کاخ دادگستری حکم خود را از شورای عالی انتخابات دریافت کرده است. انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ترکیه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس برگزار شد. در این انتخابات «ائتلاف جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید و «ائتلاف ملت» متشکل از حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب نیک ۳۷ درصد آرا را به‌دست آورد. با این حال حزب عدالت و توسعه در شهرهای بزرگ استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شکست خورد. تحمل این شکست برای حزب اردوغان دشوار بود و این حزب خواهان بازبینی آرا در استانبول و آنکارا شد. در انتخابات شهرداری‌های استانبول بر اساس آمار ارائه‌شده، اکرم امام‌اوغلو، با ۴۸،۷۹ درصد آرا حدود ۲۵ هزار رأی بیش از رقیبش بن‌علی ییلدیریم نامزد حزب عدالت و توسعه به‌دست آورد.

#انتخابات_اندونزی برگزار شد. نتایج اولیه انتخابات از پیشتازی ویدودو، رهبر میانه‌روی این کشور حکایت دارد

انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی اندونزی چهارشنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین برگزار شد. در این انتخابات که فقط هشت ساعت به درازا کشید، جوکو ویدودو، رهبر میانه‌رو با سوبیانتو پرابوو، ناسیونالیست افراطی بر سر تصدی ریاست جمهوری اندونزی، با ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت و سومین دموکراسی بزرگ جهان رقابت می‌کند. نتایج قطعی انتخابات در مه/ اردیبهشت سال جاری اعلام می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌ها این احتمال وجود دارد که جوکو ویدودو بیش از ۵۶ درصد آرا را به دست آورد. در حال حاضر شمارش نیمی از آرا به پایان رسیده است. همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی و انتخابات محلی نیز برگزار شد. اندونزی یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان و عضو گروه ۲۰ ( جی ۲۰) است. در انتخابات این کشور حدود ۱۹۳ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و بیش از ۸۰۰ هزار شعبه اخذ رأی احداث شده بود و ۱۷ میلیون نفر هم بر انتخابات نظارت داشتند.

#عمر_البشیر، رئیس جمهوری مخلوع #سودان به زندان کوبر #خارطوم منتقل شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان بعد از چند روز حبس خانگی شامگاه سه‌شنبه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین به زندان «کوبر» خارطوم به یک سلول انفرادی منتقل شد. شورای نظامی سودان اعلام کرده که به این ترتیب به تعهدات خود مبنی بر محاکمه عادلانه البشیر و عدم استرداد او به دادگاه کیفری بین‌المللی عمل می‌کند. شورای نظامی حکم بازداشت ۱۱ تن از مقامات بلند پایه دولت سابق از جمله عبدالله البشیر، برادر رئیس‌جمهوری مخلوع را نیز صادر کرده است. ابراهیم احمد عمر، رئیس پارلمان منحل شده سودان هم بعد از بازگشت از دوحه، پایتخت قطر بازداشت شد و در حصر خانگی قرار گرفت.

خشنودی #خامنه‌ای از کم‌رنگ شدن اختلافات #روحانی با #سپاه: هر کاری که دشمن را عصبانی کند خوب و درست است

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۸ فروردین به مناسبت روز ارتش با گروهی از فرماندهان ارتش و نیروی زمینی دیدار کرد. خامنه‌ای با اشاره به همکاری ارتش و سپاه در مقابله با بحران سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان گفت: « دست برادری دادن ارتش و سپاه، حرکتی زیبا پس از حرکت زشت آمریکایی‌ها بود. هر کاری که دشمن را عصبانی کند، خوب و درست است و در مقابل، هر کاری که دشمن را جری و روحیه آن را تقویت، و روحیه جبهه خودی را تضعیف کند، بد و ناپسند است و همه باید در سخنان و کارهای خود از آن اجتناب کنند.» سال گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در روز ۲۹ فروردین، در مراسم روز ارتش در تجلیل از ارتش و در انتقاد از سپاه گفته بود ارتش هرگز وارد بازی‌های سیاسی نشده و در هیچ پرونده فساد اقتصادی نام فرماندهان ارتش نیست. سپاه پاسداران در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای روحانی را به همنوایی با دشمن و فراهم آوردن «دستاویز لازم» برای تهاجم به سپاه متهم کرده بود. اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی این اختلافات را کم‌رنگ کرده است. سخنان چهارشنبه ۲۸ فروردین خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان ارتش و نیروی زمینی ناظر به این معنا و نمایانگر خشنودی رهبر جمهوری اسلامی از این تحولات است.

مشاور و دستیار فرمانده کل قوا: بعید می‌دانم خطر تهاجمی زودهنگام به سراغ ما بیاید

یحیی رحیم صفوی مشاور و دستیار فرماندهی کل قوا گفت: «بعید می‌دانم خطر تهاجمی زودهنگام به سراغ ما بیاید». او مهم‌ترین خطر را «عملیات روانی، مشکلات اقتصادی و بلایای طبیعی» دانست. رحیم صفوی در همین حال افزود: «اگر خطری برای کشور پیش بیاید جوانان نیروی وظیفه بهتر از جوانان قدیم پیش قدم می‌شوند و در برابر حوادث آینده سینه سپر می‌کنند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۰ فروردین در دیدار با جمعی از اعضای سپاه پاسداران درباره تروریست نامیدن سپاه از سوی آمریکا گفت این اقدامات «به جایی نخواهد رسید». او گفت: «آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۸ آوریل / ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

#ظریف پس از سفر به #سوریه با #چاووش_‌اوغلو در آنکارا دیدار کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روز سه‌شنبه در رأس یک هئیت سیاسی وارد ترکیه شد، امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین در آنکارا با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این دور از مذاکرات دو طرف به‌شکل خصوصی برگزار شد. دو طرف قرار است درباره همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان تهران و آنکارا مذاکره کنند. ظریف گفت که وزیران خارجه ترکیه و ایران مأمور پیگیری تصمیم‌هایی هستند که در نشست‌های کمیسیون عالی روابط دوجانبه گرفته می‌شود. ظریف روز سه‌شنبه به سوریه نیز سفر کرد. او در آنکارا دیدار خود با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را مثبت خواند و گفت: «در این دیدار موضوع روند آستانه، همکاری‌های دو جانبه و نتایج سفرهای متقابل و همچنین جلسه آتی روند آستانه و راه‌ حل سیاسی برای بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت.» به‌گفته ظریف مذاکرات «بسیار خوبی» در مورد وضعیت در ادلب و شرق فرات، و لزوم خروج نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این کشور صورت گرفت.

مدیرکل #اطلاعات #کردستان: در سال ۹۷ به ۲۰ تیم وابسته به گروه‌های #تکفیری ضربه زدیم

مدیرکل اداره اطلاعات استان کردستان که نام او در رسانه‌های ایران منتشر نمی‌شود، روز چهارشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که در طول سال گذشته با ضربه به ۲۰ تیم وابسته به گروه‌‌های تکفیری به‌ویژه گروه «دولت اسلامی» (داعش)، ۱۰۰ نفر از افراد عملیاتی و پشتیبانی آن‌ها مورد رصد و اقدام اطلاعاتی قرار گرفته و هرگونه عملیات تروریستی آن‌ها خنثی شد. مدیرکل اطلاعات کردستان همچنین از کشف و ضبط «مقادیر زیادی تجهیزات و مهمات تروریستی» خبر داد و گفت افرادی هم از حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شدند. او در این‌باره گفت: «هم‌اکنون افراد وابسته به این حزب به‌صورت کامل شناسایی و دستگیر و پرونده آن‌ها در دستگاه قضایی در حال پیگیری می‌باشد.» مدیرکل اطلاعات کردستان از «شناسایی و انهدام ۵ هسته وابسته به گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب» نیز سخن گفت.

سفر نخست‌وزیر #عراق به #عربستان_سعودی به‌منظور گسترش روابط دو کشور

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق چهارشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل در رأس یک هیئت بلندپایه تجاری و اقتصادی برای یک سفر دو روزه به عربستان سعودی رفت. وزیران خارجه، تجارت، نفت و انرژی در این سفر المهدی را همراهی می‌کنند. روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسائل مورد مذاکره بین دو طرف خواهد بود. عبدالمهدی در یک نشست خبری گفت روابط عراق و عربستان سعودی «در آستانه یک تحول بزرگ» قرار دارد. او گفت: «ما با مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مالی آغاز خواهیم کرد و شاید این مباحث ما را به نقشی که عراق می‌تواند در بین کشورها، از جمله ایران و ترکیه ایفا کند، رهنمون سازد.» عادل عبدالمهدی افزود: «عراق می‌خواهد چنین نقشی ایفا کند و فکر می‌کنم که کشورهای دیگر هم انتظار چنین نقشی از عراق داشته باشند.» این دومین سفر عادل عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی است. او در آغاز ماه جاری میلادی به تهران نیز سفر کرده و با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

عضو ناظر #مجلس در #شورای_عالی_انرژی: مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای جبران خسارت‌های #سیل مخالف است

علی بختیار ، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی چهارشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای جبران خسارت‌های سیل مخالف است. بختیار گفت: «مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن اتخاذ نکرده است. بحثی مطرح شد که برای جبران خسارات ناشی از سیل، مجلس ۲۰۰ تومان نرخ بنزین یا گازوئیل افزایش دهد و مانع برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی شود که به نتیجه‌ای نرسید. بنابراین آنچه در مجلس می‌گذرد مخالفت با سهیمه‌بندی و افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ است.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل موافقت کرده اما یادآور شده بود که دولت ابتدا می‌بایست از «محل‌هایی همچون پنج درصد مقرر در بودجه‌ عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی، و بیمه‌ها و تسهیلات بانکی اقدامات لازم را آغاز کند» و آنگاه اگر این منابع برای جبران خسارت‌های سیل کافی نبود، از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

دو نفر از عاملان قتل افسر پلیس راهور #زاهدان بازداشت شدند

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از دستگیری دو نفر از عاملان قتل سرهنگ غلامحسن جام‌دوست (از مأموران پلیس راهور زاهدان) خبر داد. محمد قنبری گفت این دو نفر با «گروهک‌های تروریستی خارج از مرز» در ارتباط بوده‌اند. ۱۸ دی ۹۷ افراد مسلح به خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی زاهدان حمله کردند. یک افسر پلیس در این حمله کشته شد. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که بازداشتی‌ها همان افراد مسلح در حمله دی ۹۷ به خودروی پلیس زاهدان‌اند. یکی از این افراد متهم است که هفت گروه و هفت کانال فضای مجازی را در داخل استان برای «گروهک‌های تروریستی خارج مرز» ایجاد کرده و تأمین منابع مالی آنها و جذب نیرو برای اعضای این گروه را به عهده داشته است. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نام این گروه مسلح را افشا نکرد.

عضو #شورای_پول_و_اعتبار: حذف چهار صفر از #پول ایران کارساز نیست

محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار چهارشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «حذف صفر از پول ملی ایران در جهت افزایش قدرت خرید مردم و تقویت پول ملی کارساز نیست. البته این اقدام می‌تواند از نظر مالی قدری تعاملات پولی و مالی را تسهیل کند، ولی اثر تعیین‌کننده‌ای بر تقویت پول ملی ندارد.» تابش در ادامه این گفت‌وگو گفت اولویت می‌بایست مقابله با لجام‌گسیختگی قیمت‌ها و تنگناهای اقتصادی مردم باشد: «حذف صفر از پول ملی صورت‌سازی است و تعیین‌کننده نیست. کاش ابتدا پول ملی را تقویت می‌کردیم.» بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی را در طرح اصلاح نظام پولی مطرح کرده بود، روز گذشته هیأت دولت اعلام کرد که این اقدام در دستور کار کمیسیون اقتصاد دولت قرار گرفته است.

#شرکت_ملی_گاز: #سیل تاکنون به تأسیسات گازی در استان‌های سیل‌زده ایران ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت زده

سخنگوی شرکت ملی گاز چهارشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که در سیل سراسری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات گازی ایران آسیب رسیده است. به گفته مجید بوجارزاده اکثر خسارت‌ها در اثر آب‌بردگی خط انتقال و یا رانش کوه و زمین اتفاق افتاده. سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: «فعلاً در حال پایش خسارات هستیم. باید توجه کرد سیلاب به تازگی در استان گلستان به پایان رسیده و پایش ما در این استان مجدد آغاز خواهد شد.» او یادآوری کرد که رقم ۳۰۰ میلیارد تومان هنوز نهایی نیست و بعد از اتمام سیلاب بررسی‌های دقیق آغاز خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از شیرهای گاز زیر آب هستند.

#وزارت_خارجه_ایران: #آمریکا از تغییر رفتار #نظام به تغییر ماهیت #جمهوری_اسلامی رسیده

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین در واکنش به سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد تلاش این کشور برای «تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران» گفت: «خوشبختانه هر چه می‌گذرد سران رژیم کنونی آمریکا منویات خود را بهتر و بیشتر از پیشینیان‌شان بروز می‌دهند و از تغییر رفتار به تغییر نظام و هم‌اکنون به تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌کنند. اما آنکه باید تغییر ماهیت دهد رژیم آمریکا است نه ایران.» شامگاه دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مهمان دانشگاه ای اند ام تگزاس، یکی از صد دانشگاه برتر آمریکا بود. بخشی از سخنان پمپئو در تشریح رئوس سیاست خارجی دولت ترامپ به ایران اختصاص داشت. پمپئو گفت ایالات متحده در پی تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران است.

مرخصی #محمد_علی_طاهری تمدید شد

به دستور رئیس قوه قضائیه مرخصی محمد علی طاهری تمدید شد. یکم فروردین سال جاری بنیانگذار عرفان حلقه که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذارند به مرخصی نوروزی رفت. به گفته وکیل محمدعلی طاهری دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال حبس او را تأیید کرده است. علیزاده طباطبایی اظهار امیدواری کرده که با توجه به آنکه موکل او هفت سال حبس را تحمل کرده، مشمول آزادی مشروط شود. یک مقام قضایی که نام او اعلام نشده، چهارشنبه ۲۸ فروردین آزادی مشروط محمد علی طاهری را تکذیب کرد. طاهری در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد، دو بار به اعدام محکوم شد اما حکم اعدام او سرانجام به ۵ سال حبس کاهش پیدا کرد. توهین به مقدسات و مداخله غیرقانونی در امور پزشکی از جمله اتهامات متعدد اوست.