ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک معمم مورخ: بخش زیادی از نخبگان حکومتی ضد علم‌اند

حجت‌الاسلام رسول جعفریان که رسانه‌های ایران از او به‌عنوان پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه تهران یاد می‌کنند معتقد است که «بخش زیادی از نخبگان حکومتی ضد علم‌اند». او که در یک گفت‌وگوی اینستاگرامی سخنان نامتعارفی در مورد رابطه دین و علم زد، گفت: «علم، نه با دین ارتباطی دارد و نه تقسیم به شرقی و غربی می‌شود. (...) جریان ضدعلم در جامعه ما، می‌خواهد علم را به جهت‌گیری به نفع غرب پیوند بزند و ما را از علم محروم کند». او با اشاره به تاریخ گذشته ایران افزود: «هر بار برای حمله به "دانش جدید" به دین تمسک کرده و سعی کرده‌اند از یک وجه قدسی به اسم روایت یا تفسیر دینی یا هرچیز دیگری استفاده کنند.» جعفریان علیه آن‌چه «طب اسلامی» گفته می‌شود و در دوران کرونا نیز بار دیگر در ایران باب شده است، گفت: «این مدت دیدید در باره روغن بنفشه که روایتی هم درباره استفاده از آن در مقابله با وبا هست، چه قدر طنز ساخته شد و اسباب وهن دین هم شد. در نقد روایات طب اسلامی مطلب زیاد گفته شده و غالب عقلای قوم و قم آن‌ها را قبول ندارند، اما همیشه اخباری‌ها و اهل حدیث بوده‌اند. (...) نزدیک‌ترین قشر به این مطالب اهل منبر هستند که مردم آن‌ها را به‌خاطر این مطالب، می‌پذیرند و آن‌ها هم به طور کلی از مطالعه و خواندن کتاب، غافل هستند. یا حدیث می‌خوانند یا حکایات.»

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۴۹۵۸ نفر، مبتلایان ۷۷۹۹۵ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۲۹ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۹۵۸ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (پنج‌شنبه) تا ظهر امروز (جمعه)، ۱۴۹۹ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۷۹۹۵ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۵۴۰۶۴ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۵۶۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

در حمله #طالبان به کارمندان محلی پایگاه #بگرام ۶ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شدند

مقامات محلی ولایت پروان افغانستان اعلام کردند که شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین در حمله افراد وابسته به طالبان شش نفر از کارمندان خدماتی پایگاه بگرام کشته و سه نفر دیگر هم مجروح شدند. وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان گفت ۹ کارمند خدماتی پایگاه بگرام هنگامی که از محل کار خود به سوی خانه‌های‌شان در حرکت بودند، مورد حمله افراد وابسته به گروه طالبان قرار گرفتند. بر همین اساس مهاجمان که سوار موتورسیکلت بودند به طرف کارمندان تیراندازی کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر دست داشتن طالبان در این حمله رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا: رفتارهای ایران مغایر با قوانین بین‌المللی است. به همراه وزارت دفاع در حال بررسی واکنش مناسب هستیم

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مپئو در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره شکایت نیروی دریایی ایالات متحده از رفتار قایق های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس گفت:‌ «ما همراه با وزارت دفاع در حال بررسی بهترین پاسخ به این واقعه و نحوه منتقل کردن نارضایتی خود از آن چه رخ داد، هستیم.» ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند بار به ناو یو اس اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون، و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شدند. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرده بودند این اقدامات به دلیل نزدیک شدن جنگنده‌های آمریکایی به خریم هوایی ایران انجام شد. بر اساس بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، کشتی‌های آمریکایی درحال انجام مانور مشترکی با هلی‌کوپترهای "آپاچی ای اچ ۶۴-ای" ارتش در آب های بین‌المللی شمال خلیج فارس بودند.

پلیس #فتا سه جوان بجنوردی را که لباس زنانه پوشیده بودند بازداشت کرد

پلیس فنا سه جوان بجنوردی را که لباس زنانه پوشیده بودند و به خیابان‌ها آمده و از خود فیلم گرفته بودند شناسایی و بازداشت کرد. فرمانده پلیس فتای خراسان شمالی شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین گفت: «این افراد که ۱۷، ۱۹ و ۲۱ سال داشتند، با پوشیدن لباس زنانه در انظار عمومی ظاهر شده و یک تن از آنان با بستن قلاده به گردن دیگری، وی را در حالی که چهاردست و پا روی زمین راه می رفت از مسیرهای اصلی مرکز شهر عبور می‌داد و فرد دیگر از این حرکات فیلمبرداری کرده و سپس آن را در فضای مجازی منتشر کرده بودند.» بازداشتی‌ها گفته‌اند این کارها را به خاطر شوخی و شرط‌بندی با دوستان انجام داده‌اند.

#ترامپ اعلام کرد مشاغل در آمریکا در چند مرحله بازگشایی می‌شوند

پرزیدنت ترامپ در نشست خبری روزانه تیم ویژه دولت فدرال برای مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد: «تیم کارشناسان ما اکنون معتقد هستند که می‌توانیم مرحله بعدی نبرد را آغاز کنیم و برای آغاز به کار دوباره مشاغل و بازگشایی دوباره آمریکا اقدام کنیم.» رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد به هر ایالت اجازه داده خواهد شد تا متناسب با شرایطش طرح بازگشایی اقتصاد خود را به پیش ببرد. قبل از این ترامپ گفته بود که در بازگشایی مشاغل حرف آخر را رئیس جمهوری می‌زند. فرمانداران ایالت‌ها اما معترض شده بودند. رئیس جمهوری آمریکا این‌بار گفت: «اگر برخی هنوز معتقدند باید فعالیت‌های خود را همچنان در حالت تعلیق نگه دارند، ما می‌گذاریم آنها این کار را بکنند.» قرار است در وهله نخست رستوران‌ها و سالن‌های سینمای بزرگ بازگشایی شوند. در مرحله دوم مدارس و سرانجام در مرحله آخر انسان‌هایی که در خطر ابتلا قرار دارند می‌توانند قرنطینه خانگی را ترک کنند. این طرح هنوز به تصویب نرسیده است.