نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی معلمان فارغ‌التحصیل دانشسراها در مقابل دیوان عدالت اداری در تهران

جمعی از معلمان فارغ‌التحصیل دانشسراها از شهرهای مختلف کشور در مقابل دیوان عدالت اداری در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند. کانال تلگرام «معلمان عدالت‌خواه» با انتشار یک ویدئو از این تجمع، «حذف سنوات فاصله خدمتی» این معلمان توسط دیوان عدالت ادارای را عامل اصلی برپایی این گردهمایی اعتراضی از سوی آنها عنوان کرده است. برپایه اعلام منابع رسمی در ایران، رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت ادارای منجر به نادیده گرفته شدن بخشی از سنوات کاری معلمان می‌گردد. معلمان فارغ التحصیل دانشسراها، در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ بر اساس قانون افراد متعهد به خدمت در آموزش و پرورش، مصوب ۱۳۶۹ جذب دانشسراهای تربیت معلم شدند و با ثبت تعهد محضری، مقرر شد که پس از چهار سال آموزش، با احتساب سنوات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش استخدام شوند. هرچند دیوان عدالت اداری با صدور یک رأی در سال ۸۸ این طرح را اجرایی کرد اما این نهاد در مهر ماه سال گذشته اقدام به نقض رای وحدت رویه سال ۸۸ کرد و بر این اساس در حال حاضر صندوق بازنشستگی و وزارت آموزش و پرورش از پذیرش سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی این معلمان امتناع می‌کند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در روزهای اخیر در همین ارتباط گفته: «ما طرف موضوع نیستیم، شاکی سازمان بازنشستگی و حکم دهنده دیوان عدالت اداری است و به بخش حقوقی وزارتخانه ماموریت داده شده تا در راستای حمایت از آنها وارد عمل شود اما موضوع در دادسرا پیگیری می‌شود.»

یک سوخت‌بر بلوچ به‌دلیل «گرسنگی و تشنگی» جان خود را از دست داد

کمپین فعالین بلوچ، گزارش داده یک سوخت‌بر بلوچ با هویت «فضل سبزل» به‌دلیل مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی میان ایران و پاکستان توسط سپاه پاسداران، به‌علت «گرسنگی و تشنگی» جان خود را از دست داده است. به‌نوشته این منبع، این سوخت‌بر بلوچ، چندین روز در مرز بین ایران و پاکستان گرفتار بود و با جان باختن او آمار سوخت‌برانی که به‌دلیل گرسنگی در پشت گذرگاه‌های مرزی مسدود شده، جان خود را از دست داده‌اند، به چهار نفر رسیده است. منابع حقوق بشری در مناطق بلوچ‌نشین ایران اعلام کرده‌اند با بسته‌شدن مرز توسط سپاه پاسداران و اعلام ممنوعیت تردد در هفته‌های اخیر، بسیاری از سوخت‌بران بیش از یک هفته در نقطه صفر مرزی شمسر و پروم بدون آب و غذا به سر برده‌اند. مناطق بلوچ نشین در استان سیستان و بلوچستان ایران از محروم‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شوند که برخی از شهروندان ساکن در آن مناطق به‌دلیل گستردگی فقر و عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای اشتغال مناسب، به سوخت‌بری روی آورده‌اند. در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی از کشتار سوخت‌بران توسط نیروهای سپاه پاسداران منتشر شده است. در روز چهارم اسفند ماه سال گذشته مأموران مرزی سپاه به سوی برخی سوخت‌بران که به بسته شدن گذرگاه‌های مرزی معترض بودند، آتش گشودند که در پی آن چندین شهروند بلوچ کشته و زخمی شدند. به‌دنبال بالا گرفتن اعتراضات به این کشتار، مقامات امنیتی استان، سوخت‌بران جان باخته را «تعدادی اشرار مسلح» نامیدند.

وکیل حمید بقایی: موکلم در بیمارستان روانی بستری است و روزانه بیش از ۱۰ قرض اعصاب و روان می‌خورد

مهران عبدالله‌پور، وکیل مدافع حمید بقایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بقایی برای درمان در بیمارستان روانی مهرگان بستری است. در روزهای گذشته، عبدالرضا داوری از نزدیکان سابق محمود احمدی‌نژاد اتهاماتی را متوجه حمید بقایی کرده بود. داوری که اکنون در جناح مخالف احمدی‌نژاد قرار دارد، بقایی را تامین‌کننده مالی دفتر احمدی‌نژاد و دارای فساد اقتصادی دانسته بود. او گفته بود که بقایی اموالش را به نام همسرانش ثبت کرده تا قابل ردیابی نباشد. داوری همچنین بقایی را به عنوان یکی از افراد موثر در جهت‌گیری‌های سیاسی احمدی‌نژاد دانسته و گفته است که آن‌ها منتظرند تا با مرگ خامنه‌ای، حمله نظامی آمریکا یا در نتیجه شورش‌های اقتصادی خودشان به قدرت برسند. در مقابل مهران عبدالله‌پور در مورد وضعیت کنونی حمید بقایی گفت: «فردی که روزانه چندین قرص اعصاب استفاده می‌کند و کل ساعات زندگی را با دارو و درمان و بیمارستان سپری می‌کند چنین فردی چگونه می‌تواند مشاوره سیاسی بدهد؟...آقای داوری هم خودشان در جریان کامل بیماری ایشان و پرونده‌های پزشکی ایشان هستند و در بسیاری از این مراجعات همراهشان بودند و می‌داند که آقای بقایی باید از هرگونه تنشی به دور باشند...کمترین منطقی در طرح چنین ادعایی وجود ندارد که فردی با مصرف روزانه بیش از ۱۰ قرص اعصاب و روان به فردی مانند دکتر احمدی نژاد با آن همه کیاست و سیاست مشاوره بدهد. امیدواریم روزی آقای بقایی به شرایط عادی زندگی خود برگردد. یقین داریم همه کسانی که بنا حق موجبات چنین ظلمی را فراهم کردند که این مرد پاکدست به چنین وضعیتی مبتلا شود روزی در محضر خدا جوابگو خواهند بود.»

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا: اجرای پروتکل‌های بهداشتی تنها ۵۸،۵ درصد است

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که که تاکنون مجموعا یک میلیون و ۸۹۵ هزار دز واکسن در اختیار ایران قرار گرفته و قریب به ۵۰۰ هزار نفر واکسیناسیون شده‌اند. او ابراز امیدواری کرده که ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون فاز اول شامل کادر درمان، گروهی از بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و افراد خانه سالمندان تمام شود و از اواسط اردیبهشت ماه فاز دوم واکسیناسیون آغاز شود. رییسی با اعلام اینکه محدودیت‌ها تا آخر این هفته تمدید شده و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل‌ها به دقت رعایت شود، گفته در حال حاضر اجرای پروتکل‌ها خیلی راضی کننده نیست و علی رغم اعلام محدودیت‌ها در برخی استان‌ها خیلی دقیق رعایت نمی‌شود. به گفته رییسی در حال حاضر پروتکل‌ها تا ۵۸.۵ درصد در کشور اجرا می‌شود.

محسن رضایی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی پیشنهاد من بود

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار توییتی اعلام کرد که او از دولت خواسته تا در واکنش به اقدامات آمریکا، غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کنند. او در توییتی نوشت: «‏‏یک ماه پیش که به دولت پیشنهاد دادم برای رفع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام دهد، می‌دانستم عده‌ای ایران مقتدر را برنمی‌تابند و هیاهو می‌کنند. از اسپوتنیک تا ایرنا اظهار تعجب کردند. دانشمندان ایرانی گفتند ‎ما می‌توانیم و شد. ایران بزرگ اقتصادی هم محقق خواهد شد.» محسن رضایی خود را برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند. حسام‌الدین آشنا دو روز پیش و به صورت طعنه آمیزی در توییتر نوشت که رقابت بر سر کسب اعتبار از اقدام دولت برای توسعه برنامه غنی‌سازی در جریان است. به جز رضایی، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و از کاندیداهای احتمالی انتخابات نیز در توییتر زمان تولید اولین محصول اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی را اعلام کرده بود و آن را حاصل تلاش‌های خود و همفکرانش در مجلس یازدهم دانشته بود. اشاره قالیباف به تصویب طرح اقدام راهبری ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست که در آذرماه سال گذشته در مجلس یازدهم به تصویب رسید. براساس این قانون، دولت موظف شده است تا در صورتی که آمریکا و دیگر شرکای برجام به تعهدات اقتصادی خود رد قبال ایران عمل نکنند، برنامه هسته‌ای را توسعه دهد و از پروتکل الحاقی خارج شود. دولت روحانی نیز در اسفند‌ماه سال گذشته، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سرگرفت. پس از انفجار تاسیسات برق نطنز در روز ۲۲ فروردین امسال نیز ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرد.

وزیر بهداشت ایران دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر واکسیناسیون آبادان را به دلیل سوءاستفاده از واکسن پاکبانان صادر کرد

به دنبال انتشار خبر سوء استفاده برخی از مدیران ‌و کارمندان شهرداری آبادان در استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل فوری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی این شهر را صادر کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفته بود تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای این شهر با قرار دادن نام خود در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا، از سهمیه واکسن آن‌ها استفاده کردند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، این افراد ماسک زده بودند و امکان شناسایی آن‌ها برای پرسنل بهداشت مقدور نبود. هرچند هنوز اسامی این افراد منتشر نشده اما سهید نمکی وزیر بهداشت ایران در نامه خود خواسته «کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیر منصفانه و سوء استفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند.» دادستان آبادان هم اعلام کرد ه که دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سوءاستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از طرف برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند و چنانچه افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی‌ کرده باشند، با آن افراد برخورد لازم را انجام می‌دهد.