ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه ناآرامی‌ها ناشی از برنامه راست‌افراطی برای آتش‌زدن قرآن در شهرهای سوئد

ناآرامی‌هایی که در اعتراض به برنامه یک حزب سیاسی راست افراطی ضدمهاجر و اسلام‌ستیز برای سوزاندن یک جلد قرآن در جنوب سوئد آغاز شده، همچنان ادامه دارد. از روز پنجشنبه، درگیری‌هایی در استکهلم و شهرهای لینکوپینگ و نورکوپینگ گزارش شده است. حزب دانمارکی استرام کورس (Stram Kurs) برنامه داشت در این شهرها تظاهرات برگزار کند و قرآن را آتش بزند. عصر جمعه هم پیش از شروع تجمع استرام کورس در شهر مسلمان‌نشین اوربرو برای سوزاندن یک جلد قرآن، درگیری‌های خشونت‌آمیز بین تظاهرکنندگان این حزب و معترضان مسلمان رخ داد و در این درگیری‌ها ۱۲ افسر پلیس زخمی‌شده و چهار خودروی پلیس سوزانده شدند. با این‌حال پلیس سوئد می‌گوید برای زیرپانگذاشتن حق اعتراضات و آزادی بیان، حاضر نیست جلوی تظاهرات راست افراطی را بگیرد. ناآرامی‌ها شنبه‌شب به شهر لاندسکرونا نیز کشیده شد و طبق اعلام پلیس به‌رغم پایان درگیری‌ها اوضاع همچنان متشنج است. در تظاهرات روز شنبه در یک پارک مرکزی در مالمو هم راسموس پالودن، رهبر استرام کورس برای جمعی از طرفداران این حزب که در لغت معنای «تندرو»‌ می‌دهد سخنرانی کرد. از سوی مقابل مسلمانان به سمت این تجمع سنگ پرتاب کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از اسپری فلفل استفاده کرد. پالودن، چهره ضداسلام و یک وکیل دانمارکی‌ست که تابعیت سوئدی نیز دارد و این حزب ضدمهاجر را تحت عنوان یک حزب «ملی‌گرا» در سال ۲۰۱۷ تأسیس کرده است. او پیشتر نیز بارها در دانمارک قرآن سوزانده است. نزدیک به دو سال قبل یک گروه ضد اسلام‌ستیز وابسته به حزب پالودن هم در مالمو نسخه‌ای از قرآن را سوزاندند و خشم مسلمانان منطقه مسلمان‌نشین روسن گود را برانگیختند. پالودن پیش از شرکت در تجمع این گروه توسط پلیس دستگیر شد.

وزارت دفاع روسیه مدعی «تصرف کامل» و «پاکسازی» شهر تحت‌محاصره ماریوپل شد

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه از «تصرف کامل» بندر راهبردی ماریوپل در اوکراین خبر داد. ماریوپل هفته‌هاست در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد که به‌بروز فاجعه انسانی و ویرانی این‌شهر منجر شده است. روسیه می‌گوید که نیروهایش منطقه شهری ماریوپل را «پاکسازی» کرده‌اند و تنها گروه کوچکی از نیروهای اوکراینی در داخل یک کارخانه فولاد در این بندر جنوبی باقی مانده‌اند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی ارشد وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری روسی تاس گفت: «تمام منطقه شهری ماریوپول به طور کامل پاکسازی شده است و بقایای گروه [مسلح] اوکراین در حال حاضر به طور کامل محاصره شده‌اند... تنها شانس آنها برای نجات جانشان این است که داوطلبانه اسلحه خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند». ادعای روسیه به صورت مستقل تأیید نشده است. در صورت صحت این ادعا ماریوپل نخستین شهر بزرگی‌ اوکراین است که از ۲۴ فوریه و آغاز تهاجم روسیه به‌دست نیروهای ولادیمیر پوتین می‌افتد. برمبنای گزارش تاس وزارت دفاع روسیه برای نیروهای باقی‌مانده در ماریوپل نیز ضرب‌الاجل تعیین و اعلام کرده است اگر این نیروها سلاح‌های خود را از ساعت ۶ صبح بر زمین‌بگذارند، جان آن‌ها مصون خواهد بود. همزمان ولودیمیر زلسنکی، رئيس جمهوری اوکراین وضعیت در ماریوپل را «غیرانسانی» توصیف کرد و از متحدان اروپایی خود خواست برای آزادسازی این شهر به اوکراین تسلیحات سنگین بفرستند. زلنسکی همچنین در مصاحبه با یک وب‌سایت خبری داخلی اوکراین تهدید کرد که اگر روسیه نیروهای اوکراینی محاصره‌شده درماریوپول را بکشد، از مذاکرات صلح با روسیه خارج خواهد شد. زلنسکی تأیید کرد که بخش اعظم نیروهای تحت محاصره در ماریوپل از گردان آزوف‌اند. گردان آزوف از گروه‌های راست افراطی‌ست که ریشه‌های نئونازی دارد و در شرایط کنونی به‌عنوان یک گروه ملی‌گرا شناخته می‌شود. همزمان گزارش‌ها از تداوم حملات ارتش روسیه به دیگر نقاط اوکراین از جمله خارکیف خبر می‌دهند. به گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، به‌خاطر عدم توافق دوطرف بر سر آتش‌بس، راهروهای بشردوستانه مسدود و تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری متوقف شده است. دولت اوکراین می‌گوید هنوز غیرنظامیان زیادی در ماریوپل حضور دارند که باید اجازه داده شود به همراه سربازان زخمی، از این شهر خارج شوند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر تجمع کردند

صدها بازنشسته تامین اجتماعی در شهرهای رشت، اراک، اردبیل، ایلام، کرمانشاه، مشهد و بجنورد مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ماه ۱۳۹۹ هر یکشنبه در خیابان حاضر شده‌اند، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس خط فقر و تورم، پرداخت بدهی بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیمه درمانی کامل رایگان بازنشستگان و تغییر شیوه تعیین اعضای هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی است. بازنشستگان معترض همچنین خواستار سهیم‌شدن در سهام شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی اند. دولت در سال جاری هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام نکرده است و آنگونه که از اظهارات مقام‌های دولتی پیداست مقدار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مصوبه شورای عالی کار در باره حداقل دستمزد کمتر است. بنابر گفته مسئولان کانون‌های بازنشستگی از هر ۱۰ بازنشسته دست‌کم شش نفر حداقل‌بگیرند و دو سوم بازنشستگان درآمد کمتر از خط فقر دارند.

بازار نفت: عراق می‌گوید برای تولید بیشتر خارج از سیاست اوپک تحت فشار است، بن سلمان و پوتین همکاری مشترک در اوپک پلاس را مثبت ارزیابی کردند

تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و متحدانش علیه روسیه بازار انرژی را بیشتر از هر زمان دیگری ملتهب کرده است. عراق می‌گوید که برای تولید و فروش بیشتر نفت تحت فشار قرار دارد. همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در باره اوپک پلاس گفت‌وگو کرد. احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق شامگاه شنبه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین به شبکه تلویزیونی «الحدث» گفت که کشورش برای تولید بیشتر نفت «خارج از چارچوب سیاست اوپک» تحت فشار قرار گرفته است. مقام‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین، برای جبران کسری نفت ناشی از تحریم‌های وضع شده علیه مسکو به کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه سفر کرده‌اند تا مقام‌های ارشد اوپک را به افزایش تولید ترغیب کنند اما هنوز نتوانسته‌اند به آنچه که در نظر دارند دست یابند. در پیوند با همین موضوع یک‌شنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین خبرگزاری دولت عربستان سعودی از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خبر داد و نوشت که دو طرف همکاری مشترک در «اوپک پلاس» را مثبت ارزیابی کردند. ایالات متحده آمریکا پیش از این خواستار کنار گذاشتن روسیه از اوپک پلاس شده بود. حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سبب شد که قیمت نفت به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ برسد و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین در کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری داشته باشد. اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه تصویب کرده که انرژی و زغال سنگ را نیز شامل می‌شود اما تمامی اعضای اتحادیه اروپا درباره این بخش از تحریم‌ها توافق ندارند. آلمان از جمله کشورهایی است که به صورت رسمی اعلام کرده نمی‌تواند به‌زودی جایگزین مناسبی برای انرژی روسیه بیابد.

معلمان اول اردیبهشت در سراسر ایران تجمع می‌کنند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان سراسر ایران برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ معلمان را به تجمع سراسری فرا خوانده است. این تجمع قرار است که روز اول اردیبهشت ماه در تمامی شهرهای ایران برگزار شود. در اطلاعیه فراخوان تشکل‌های صنفی معلمان محقق‌نشدن هیچ یک از مطالبات معلمان که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ چندین مرتبه اقدام به تحصن و تجمع سراسری کردند، از عوامل بازگشت دوباره معلمان به خیابان اعلام شده است: «فرهنگیان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و بعد از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه‌استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق التدریس پرداخت شود ، همچنین معلمان استخدام موقت بطور رسمی پذیرفته شوند.» اعتراض به‌خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش و دریافت پول در مدرسه‌های دولتی از دانش آموزان از دیگر دلایل تجمع معلمان عنوان شده است. شورای هماهنگی تشکل های صنفی در فراخوان به تجمع نوشته است: «حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌خصوص در مناطق محروم یک حق انسانی و همگانی است و در اصل ۳۰ قانون اساسی به‌صراحت بر آن تاکید شده است. ما همچنان این حق را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری می‌کنیم و از والدین محترم و دانش آموزان می‌خواهیم در این مسیر شورا را همراهی کنند و از پرداخت هر نوع وجهی به مدارس دولتی خودداری نمایند. هیچ مدیری حق ندارد از دانش‌آموزی تحت هر عنوانی پول دریافت نماید.» در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «تمام دارایی و املاک وزارتخانه جزئی از مالکیت عمومی است و وزارتخانه حق ندارد تحت عناوینی مانند واگذاری به بخش خصوصی به آنان دست‌درازی نموده و به‌صورت رانتی در اختیار مافیا قرار دهد. فرهنگیان با هرگونه تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان مخالف بوده و کلیه دارایی صندوق و زیرمجموعه‌های آن متعلق به فرهنگیانی است که در روز اول در این صندوق سرمایه‌گذاری نموده‌اند.» بازداشت و زندانی کردن معلمان معترض از دیگر دلایل اعتراض سراسری معلمان اعلام شده است که پیش‌بینی می‌شود. آن‌ها اعلام کرده‌اند «معلمان زندانی نماد و سمبل جنبش معلمان هستند، ما برای آزادی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، آنان باید بدون فوت وقت آزاد شوند. احضار، پرونده‌سازی،بازداشت و تهدید معلمان متوقف‌شده و احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی لغو شود.» در تازه ترین اقدام سرکوبگرانه حکومت علیه معلمان معترض، رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلام شهر به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شده است و ده‌ها معلم نیز در انتظار محاکمه هستند.

حادثه کاری جان یک کارگر کارخانه ذوب‌آهن کوار را گرفت

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران حادثه کاری در کارخانه ذوب‌آهن کوار در استان فارس موجب مرگ یک کارگر شد. این حادثه طبق گزارش خبرگزاری فارس، شنبه ۲۷ فروردین رخ داد. جزئیات بیشتری از حادثه کاری و علت آن هنوز منتشر نشده و هویت کارگر کشته‌شده فاش نشده است. ایران یکی از حادثه خیزترین نقاط برای کارگران است و بنا بر آمار رسمی سالانه بیش از ۷۰۰ کارگر در حوادث کاری جانشان را از دست می‌دهند. کاهش نظارت نهادهای دولتی و بازرسی وزارت کار، وسایل و لباس ایمنی بدون کیفیت، خستگی به دلیل کار شدید و رعایت نکردن نکات ایمنی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ از اصلی‌ترین علت‌های حوادث کاری منجر به مرگ کارگران به شمار می‌روند.

«ایران به دلیل اقدامات تروریستی سانتریفیوژهای کرج را جابجا کرده است»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با شبکه «العالم» گفت که ایران به دلیل مسائل امنیتی سانتریفیوژها را از کرج به جاهای دیگر منتقل کرده است. او گفت:«به دلیل عملیات تروریستی که علیه تسای کرج صورت گرفت مجبور به تشدید تدابیر امنیتی شدیم که بخش مهمی از این ماشین ها را جابه جا کردیم و باقی مانده را نیز به نطنز و اصفهان منتقل کردیم.». تسای کرج سال گذشته هدف عملیات خرابکارانه و حمله پهبادی اسرائیل قرار گرفت. در روزهای گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جابجایی سانتریفیوژهای مرکز کرج به نطنز خبر داده بود. کمالوندی جابجایی سانتریفیوژها را در چارچوب توافقات جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد. او در باره همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی هم گفت که «نظارت ها وجود دارد اما تا زمانی که توافقی صورت نگیرد اطلاعات نزد ما می ماند و احتمالا حذف می‌شود.». سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین ادعا کرد اختلاف نظرها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفع شده است: «مذاکره ای در رابطه با موضوعات فنی در حال حاضر نداریم اگر چه ممکن است بعضی مسائل کوچک باقی مانده باشد که در حال برطرف شدن است.»

رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر به پنج سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شد

رامین صفرنیا، وکیل مدافع رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر از محکومیت موکل خود به پنج سال زندان، ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار خبر داد. رسول بداقی که آخرین بار به همراه حمید قندی و چند معلم دیگر ۲۱ آذر همزمان با تجمع سراسری معلمان پس از دو روز اعتصاب بازداشت شد، از سوی دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات او به چهار سال زندان بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و یک‌سال حبس بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» محکوم شده است. دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار از دیگر مجازات‌هایی است که دادگاه برای بازرس کانون صنفی معلمان در نظر گرفته است. معلمان ایران از زمان آغاز سال تحصیلی در سال گذشته چندین مرتبه تحصن و تجمع کردند. در جریان اعتراضات سراسری معلمان بنا به گفته سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی بیش از صد معلم بازداشت و یا به مراجع امنیتی احضار شدند. زمانه فهرست هفتاد تن از معلمانی که بازداشت و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است را احراز کرده است.