نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۱۳ هزار #بدهکار در زندان‌های ایران به سر می‌برند

اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: «در حال حاضر در مجموع ۱۳ هزار و ۴۰۰ بدهکار داریم که ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در مجموع بدهی دارند که بیش از ۸ هزار نفر تک جرمی و مابقی جرم‌های قابل گذشت دارند.» حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران ۲۱ اردیبهشت جاری گفته بود که روزانه نزدیک به ۱۲۰۰ نفر در ایران روانه زندان می‌شوند. در طول یک سال بیش از ۴۳۰ هزار تن به زندان می‌روند و نزدیک به نیمی از این جمعیت، در زندان ماندگار می‌شود. او گفت که به صورت متوسط هر یک ساعت ۵۰ تن در ایران روانه زندان می‌شوند.

#ترامپ: رسانه‌های جعلی خبرهای نادرست درباره #ایران منتشر می‌کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در توئیتر خود از چگونگی بازتاب خبرهای مربوط به ایران انتقاد کرد و نوشت: «رسانه‌های جعلی با خبرهایی در مورد ایران که به‌شدت نادرست و گول‌زننده هستند به کشورمان آسیب می‌زنند. این گزارش‌ها نامنظم، با منابع غیرموثق (ساختگی) و خطرناک هستند. دست‌کم ایران نمی‌داند به چه فکر کند که در این مقطع ممکن است حتی چیز خوبی باشد». در چند هفته‌ اخیر تنش بین ایران و آمریکا شدت گرفته است. آمریکا از تهدیدهای ایران سخن می‌گوید و با اعزام ناو هواپیمابر یو اس‌اس آبراهام لینکلن و جنگنده‌های بی۵۲ به منطقه خاورمیانه به این قضا دامن زده است. با این حال رهبران دو کشور می‌گویند قصد جنگ ندارند. ترامپ چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در حساب توئیتر خود اطمینان داده بود که ایران به‌زودی با او وارد مذاکره خواهد شد. او روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه در مراسم استقبال از رئیس‌جمهوری سوئیس گفت امیدوار است وارد جنگ با ایران نشود.

گاردین: #قاسم_سلیمانی با شبه‌نظامیان #عراق دیدار داشته است

گاردین به‌نقل از دو منبع آگاه از نشست قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران با گروه‌های شبه‌نظامی عراق در بغداد خبر داده. به‌نوشته این روزنامه بریتانیایی، دیدار آن‌ها سه هفته پیش برگزار شده و سلیمانی به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق گفته است که «برای جنگ نیابتی» خود را آماده کنند. دو منبع گاردین که نام‌شان منتشر نشده گفته‌اند که جلسه فرمانده سپاه قدس و شبه‌نظامیان شیعه عراق نگرانی آمریکا را برانگیخته است. آمریکا چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه اعلام کرد که کارمندان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل را از عراق خارج می‌کند. گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران گفته‌اند قصدی برای حمله به مواضع آمریکا در عراق ندارند.

#ابوترابی_فرد در #نماز_جمعه تهران: در زمینه #اقتصادی قدم‌های استثنایی برداشته‌ایم

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در نماز جمعه ۲۷ اردیبهشت تهران گفت: «انصافاً جمهوری اسلامی در این چهار دهه در حوزه اقتصادی با تمام ضعف‌هایی که داریم قدم‌های استثنایی برداشته است.» او افزود با وجود جنگ و تحریم‌ها «امروز زیرساخت‌های کشور بهاندازه‌ای پیش‌ رفته که برخی از این کشورهای در حال توسعه از آن بهره‌مند نیستند.» او همچنین جمهوری اسلامی ایران را «یک قدرت رو به رشد» دانست «که راه را برای افزایش قدرت اسلام و کاهش ضریب نفوذ آمریکا در منطقه هموار کرده است و یک استثنا است». به‌گفته ترابی‌فرد «کشورهای آمریکایی در منطقه هستند که در فقر غوطه‌ور هستند اما این ایران است که مقتدر است». خطیب نماز جمعه تهران در حالی این‌چنین از وضعیت کشور تمجید کرده است که مسئولان جمهوری اسلامی بارها خود از دشواری شرایط اقتصادی کنونی سخن گفته‌اند. گرانی، تورم، کاهش ارزش پول، بیکارشدن کارگران و تعطیلی مداوم واحدهای تولیدی گوشه‌ای از سیمای کنونی وضعیت کشور است که با فساد گسترده، فشار تحریم‌های آمریکا و کاهش فروش نفت ایران هر روز بدتر هم می‌شود. ترابی‌فرد به این اشاره کرد که «برخی از سیاست‌های اقتصادی کشور باید اصلاح شود» اما در توضیح این «برخی» اصلاحات مورد نظرش را چنین برشمرد: اصلاح سیاست پولی، نرخ رشد، حجم پول، نرخ سود بانکی، بانک مرکزی، اصلاح نظام بودجه‌ریزی، اصلاح نظام ارزی، اصلاح سیاست‌های اشتغال‌زایی، کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری.

#عفو_بین‌الملل: #احمدرضا_جلالی از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم است

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای گفته است که احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر زندانی محکوم‌شده به اعدام در زندان اوین تهران از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی و فوری‌ای که به آن نیاز ندارد محروم شده است. بنا به این گزارش در سال گذشته، سه آزمایش خون جداگانه نشان داده که احمدرضا جلالی به کمبود گلبول‌های سفید خون مبتلا شده است. پزشکی که او را اوایل زمستان ۱۳۹۷ در زندان مورد معاینه قرار داده گفته است که پزشکان متخصص بیماری‌های خون و غدد باید در بیمارستانی بیرون از زندان به وضعیت او رسیدگی کنند. با این وجود، از آن زمان، مقام‌ها و مسئولان احمدرضا جلالی را برای دریافت مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز به بیمارستان اعزام نکرده‌اند. او از زمان دستگیری‌اش در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۴ کیلوگرم وزن کم کرده و در حال حاضر وزن‌اش به ۵۱ کیلوگرم رسیده است. به‌گفته عفو بین‌الملل، در بهمن ۱۳۹۷، می‌خواستند احمدرضا جلالی را برای معاینه به شرط بستن دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان به بیمارستانی در بیرون از زندان منتقل کنند اما او این شروط را نپذیرفت و مسئولان هم برنامه‌ انتقال او به بیمارستان را لغو کردند. عفو بین‌الملل مشروط کردن اعزام احمدرضا جلالی به بیمارستان را مغایر موازین قانونی دانسته و گفته است که «چنین رفتاری ناقض اصل ممنوعیت مطلق برخوردهای بی‌رحمانه، غیرانسانی در چارچوب قوانین بین‌المللی است». این سازمان همچنین از مقامات ایرانى درخواست کرده است که مطابق با رای «کارگروه سازمان ملل در زمینه‌ بازداشت‌های خودسرانه» احمدرضا جلالی را فوراً آزاد کرده و تضمین کنند که او از حق جبران خسارت برخوردار باشد.

#فاطمه_معتمدآریا رئیس #انجمن_صنفی_بازیگران سینمای ایران شد

هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما در نخستین جلسه رسمی خود در ۲۵ اردیبهشت، فاطمه معتمدآریا را به‌عنوان رئیس، آتیلا پسیانی به‌عنوان نایب رئیس، علی دهکردی به‌عنوان دبیر و فریبا کوثری را به‌عنوان خزانه‌دار انجمن انتخاب کرد.همچنین حبیب رضایی به عنوان سخنگوی انجمن و افسانه چهره‌آزاد به عنوان مسئول امور رفاهی انجمن برگزیده شدند. در جریان مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت در محل خانه سینما برگزار شد، فاطمه معتمدآریا، آتیلا پسیانی، علی دهکردی، فریبا کوثری، حبیب رضایی، افسانه چهره‌آزاد، حسام نواب صفوی با بیشترین آراء به‌عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره، خسرو احمدی و گوهر خیراندیش به‌عنوان اعضای علی‌البدل، عبدالرضا اکبری بازرس اصلی و فرامرز روشنایی بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. فاطمه معتمدآریا پس از حوادث انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ تا آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ ممنوع‌التصویر بود. او همچنین در سال ۱۳۸۸ برای مدت چند ماه ممنوع‌الخروج شد. معتمدآریا متولد سال ۱۳۴۰ است و فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با شرکت در کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اجرای نمایش‌های عروسکی آغاز کرد و تا کنون در فیلم‌هایی همچون ناصرالدین شاه آکتور سینما، مسافران، ننه گیلانه، روسری آبی و یک‌بار برای همیشه ایفای نقش کرده و چندین جایزه سینمایی ملی و بین‌المللی دریافت کرده است.

«احتمال برگزاری یک همه‌پرسی #برگزیت دیگر، اگر مذاکرات به توافق نینجامد»

هیلاری بن، رئیس کمیته #برگزیت و نماینده پرنفوذ #حزب_کارگر در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که اگر گفت‌وگوهای ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و حزب کارگر موفقیت‌آمیز نباشد «احتمال برگزاری همه‌پرسی درباره برگزیت بیشتر می‌شود». هیلاری بن گفت: «تنها دو راه برای خروج از بحران برگزیت داریم؛ یا پارلمان با دولت به توافق برسد یا این‌که برای گزینه نهایی به مردم رجوع شود. و من فکر می‌کنم در چشم‌انداز، همه‌پرسی نزدیک‌تر است، با وجودی که در پارلمان هنوز اکثریت را ندارد.» بریتانیا قرار بود ۹ فروردین / ۲۹ مارس گذشته، رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود اما مخالفت پارلمان این کشور با طرح دولت بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا سبب شد تا سران ۲۷ کشور اروپایی مهلت برگزیت را تا ۹ آبان / ۳۱ اکتبر تمدید کنند.

#ظریف در #چین: جامعه بین‌المللی #برجام را نجات دهد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرهای دیپلماتیک خود به کشورهای دیگر جمعه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه وارد چین شد و در فرودگاه پکن به خبرنگاران گفت: «نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است و اگر جامعه جهانی احساس می‌کند برجام یک دستاورد مهم است باید همانند ایران برای حفظ آن اقدام عملی انجام دهد.» او گفت: «تا کنون جامعه بین‌المللی به جای اقدام عملی برای حفظ برجام بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته است.» ظریف از کشورهای عضو برجام و دوستان جمهوری اسلامی، چین و روسیه، خواست تا برای حفظ برجام دست به اقدامات عملی بزنند. وزیر خارجه ایران اعلام کرد که در سفر خود به چین با مقام‌های این کشور درباره تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و تصمیم ایران درباره برجام گفت‌وگو خواهد کرد. او قرار است عصر جمعه با وانگ یی، وزیر خارجه چین همتای چینی خود دیدار کند. محمدجواد ظریف پیش از سفر به چین به کشورهای ژاپن، ترکمنستان و هند سفر کرده بود.

#تایوان به‌عنوان نخستین کشور آسیایی با ازدواج #همجنسگرایان موافقت کرد

پارلمان #تایوان در تایپه به ازدواج #همجنس‌گرایان رأی مثبت داد. این نخستین بار است که در یک کشور آسیایی ازدواج همجنسگرایان تصویب می‌شود. دادگاه قانون اساسی تایوان در ماه مه سال ۲۰۱۷ با ازدواج‌های همجنسگرایان موافقت کرد و به دولت دو سال مهلت داد تا آن را به‌تصویب برساند. این قانون در حالی تصویب شده است که در نوامبر ۲۰۱۸ مردم تایوان در یک همه‌پرسی با قانونی‌شدن ازدواج همجنسگرایان مخالفت کرده بودند. براساس قانون جدید زوج همجنسگرا ابتدا پیمان «پیوند دائمی انحصاری» می‌بندند و بعد می‌توانند به‌شکل رسمی درخواست ثبت ازدواج کنند. سیاستمداران محافظه‌کار تایوان در ماه‌های اخیر تلاش کردند مانع تصویب قانون ازدواج همجنسگرایان شوند. همجنسگرایان در کشورهای آسیایی با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند.

ارتش #آلمان آموزش نظامیان #عراق را از سر می‌گیرد

ارتش آلمان که به سبب بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرده بود اعلام کرد که شرایط لازم برای ادامه آموزش نظامیان عراقی فراهم شده و این آموزش‌های نظامی از سر گرفته می‌شوند. وزارت دفاع آلمان به فراکسیون‌های مجلس نمایندگان آلمان (بوندس‌تاگ) اعلام کرد که اوضاع امنیتی عراق را بررسی کرده و معتقد است می‌توان از روز شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ / ۱۸ مه به آموزش‌های نظامی در این کشور ادامه داد. آلمان چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه اعلام کرد که برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف می‌کند. این تصمیم ساعتی پس از صدور اطلاعیه سفارت آمریکا در بغداد صادر شد. سفارت آمریکا اعلام کرد که همه کارکنان غیرضروری خود از سفارت این کشور در بغداد و کنسولگری آمریکا در اربیل را از عراق خارج می‌کند.

نگرانی #وزارت_بهداشت از شیوع #بیماری‌های_واگیر در #خوزستان

با گذشت حدود دو ماه از سیل اخیر در چند استان ایران و با گرم شدن هوا، وزارت بهداشت نگران شیوع بیماری‌های واگیر در خوزستان است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در این زمینه مشکل فاضلاب را از مشکلات جدی در خوزستان دانست و گفت: «استان خوزستان حتی قبل از وقوع سیل نیز با مشکل فاضلاب روبه‌رو بود و نیاز است تا کاری جدی و زیرساختی در این زمینه انجام شود.» رئیسی یکی از دلایل موفقیت در عدم بروز بیماری‌های واگیر را اطلاع‌رسانی درست به مردم و مصرف آب‌های کلرزنی‌شده و بسته‌بندی‌شده دانست و گفت: «همچنان نگرانی برای بهداشت این مناطق وجود دارد و نظارت بر آب از جدی‌ترین دغدغه‌های ما است.» به‌گفته او هیچ تضمین جدی به جز رعایت بهداشت فردی و عمومی نمی‌تواند این اطمینان خاطر را در جهت کنترل عوامل بیماری‌زا در این مناطق در فصل تابستان داشته باشد. وزارت بهداشت ایران پس از جاری شدن سیل نسبت به شیوع بیماری‌های واگیر در خوزستان اظهار نگرانی کرده بود اما بعد مقامات این وزارتخانه چنین مسئله‌ای را تکذیب کردند.

وزارت خارجه #پاکستان خواهان مذاکره #ایران با #آمریکا شد

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران خواست خویشتنداری در پیش گیرند و مشکلات خود را سر میز مذاکره حل کنند. محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت تحولات خاورمیانه نگران‌کننده است و اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس و استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی بر دامنه تنش‌ها افزوده و به مشکلات امنیتی منطقه دامن زده است. فیصل گفت اسلام‌آباد نگران است که یک حرکت اشتباه بر صفحه «شطرنج» به یک درگیری بزرگ و نامحدود بینجامد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون پاکستان یکی از مهم‌ترین شرکای ایالات متحده در مبارزه با تروریسم در منطقه است. این کشور روابط حسنه‌ای هم با ایران و عربستان سعودی دارد.