نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فرمانده جهاد اسلامی در حملات اسرائیل به غزه کشته شد

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل و یک منبع فلسطینی اعلام کردند که اسرائیل دوشنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در یکی از حملات هوایی خود به غزه حسام ابوهربید، فرمانده نیروهای مسلح جهاد اسلامی در شمال غزه را کشت. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن تأیید مرگ حسام ابوهربید گفته است که او «پشت چندین حمله موشکی ضدتانک علیه غیرنظامیان اسرائیلی» قرار داشت. به گفته اسرائیل، حسام ابوهربید به مدت ۱۵ سال یکی از فرماندهان جهاد اسلامی بود. کشتن حسام ابوهربید می‌تواند واکنش‌های خشونت‌آمیز سازمان جهاد اسلامی را در پی داشته باشد.درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در غزه وارد هفته دوم خود شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین بر اثر حملات اسرائیل تا کنون ۱۹۸ نفر در نوار غزه کشته شده‌اند.

گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آزادی فوری محمد نوری‌زاد شدند

بر اساس گزارش‌های «انجمن جهانی پاسداشت از حقوق بشر»، هفت تن از نمایندگان پارلمان اروپا دوشنبه ۲۷ اردیبهشت / دوشنبه ۱۷ مه در ارتباط با وضعیت وخیم محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری او شدند. دیتمار کوستر، رادوسواف سیکورسکی، آنتونیو لوپز وایت، دیوید لگا، جیولیانو پیساپیا، ایوان استفانک و پاتریک چاکی از امضاکنندگان این بیانیه هستند. در بخشی از بیانیه نمایندگان اتحادیه اروپا آمده است: «واضح است که مقامات ایرانی با اعمال رفتارهای وحشیانه در زندان، شکنجه و ممانعت از ارائه مراقبت‌های پزشکی ضروری بیماران قلبی، جان محمد نوری‌زاد این فیلمساز مشهور ۶۸ ساله و مدافع حقوق بشر را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.» در این بیانیه به درخواست کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد برای آزادی محمد نوری‌زاد نیز اشاره شده است. نمایندگان پارلمان اروپا با توجه به برخوردهای غیرانسانی، تحقیرآمیز و تزریق داروهای شیمیایی به محمد نوری‌زاد، زندگی او را در معرض خطر جدی توصیف کرده و نسبت به سلامت جانی او هشدار دادند. آنها در این بیانیه مصرانه از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند تا فوراً محمد نوری‌زاد را آزاد کنند. آنها بازداشت و زندانی کردن نوری‌زاد به دلیل انتقاد مسالمت‌آمیز از حکومت را مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و غیرقانونی خواندند. آنها همچنین مقام‌های ایران را مسئول جان و سلامت محمد نوری‌زاد دانستند. شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد در تاریخ ۱۳ بهمن‌ ۱۳۹۸ نوری‌زاد را به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور»، ‌ «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در مجموع به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. این زندانی سیاسی همچنین در اواسط مرداد ۱۳۹۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی» محاکمه شد.

روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد گران شدند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دوشنبه ۲۷ اردیبهشت گزارش داد، در حالی‌که در روزهای اخیر هیچ مقام مسئولی به‌ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاضر به صحبت درباره افزایش قیمت روغن نشده بود قیمت روغن رسماً از روز یکشنبه در بازار گران‌تر شد. بر این اساس با افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن مایع، قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان و روغن مایع آفتابگردان از ۹۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است. همچنین با افزایش ۳۰ درصدی قیمت روغن جامد، قیمت مصوب روغن نیمه جامد ۴,۵ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. در یک سال گذشته قیمت برنج نیز تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است و عملاً برنج از سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی حذف شده است. گفته می‌شود که قیمت نان هم به صورت رسمی تا ۱۰۰ درصد ممکن است افزایش یابد. افزایش قیمت مواد غذایی اولیه در شرایطی که به‌گفته وزیر کار حدود ۳۰ میلیون ایرانی در فقر مطلق زندگی می‌کنند سبب خواهد شد تا فقر کالری و سوءتغذیه در ایران ابعاد گسترده‌تری بیاید.

بحران آب: کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه ممنوعیت کشت برنج در این استان را تأیید کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، شهرام کرمی دوشنبه ۲۷ اردیبهشت دراین‌باره گفت: «به موجب قانون کشت برنج نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در کل کشور به غیر از دو استان گیلان و مازندران ممنوع است. البته تا سال گذشته باتوجه به اینکه یک دوره دو سه ساله ترسالی را پشت سر گذاشتیم... تعدادی از کشاورزان باتوجه به درآمد بیشتر و با صرفه‌تر بودن کشت برنج به سمت این کشت رفتند و مسئولین هم تا حدودی از این مسئله چشم پوشی کرده و ممانعت جدی نکردند.» پیش از او معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ۱۳ اردیبهشت خبر این ممنوعیت را داده بود. کرمی هشدار داده که با توجه به خشکسالی شدید کرمانشاه در سال جاری که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه است، قانون منع کشت برنج به صورت جدی پیگیری خواهد شد: «باتوجه به اینکه کشت برنج نیاز به آب زیادی دارد و از طرف دیگر هم درحال حاضر آب سطحی فراوانی در سطح استان نداریم، بنابراین کشاورزانی که قصد کشت این محصول را دارند، برای تامین آب مورد نیاز مجبور به حفاری چاه‌های آب می‌شوند که این مسئله خسارت جدی را به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند.» بسیاری از استان‌های ایران در سال جاری با کمبود بارندگی بی‌سابقه روبرو هستند. هرچند هیأت وزیران سال ۱۳۹۷ قانون ممنوعیت کشت برنج خارج مازندران و گیلان را تصویب کرد، این قانون اجرا نشده است. هیأت دولت سال گذشته خوزستان را استثناء کرد. محمد موسوی رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان أصفهان نیز ۱۰ تیر ۱۳۹۸ گفت که قانون ممنوعیت طی سه سال به تدریج اجرا می‌شود و از ۱۴۰۱ تخلف از آن جریمه دارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بالاخره در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ قانون ممنوعیت کشت برنج را برای سال ۱۴۰۰ لغو کردند و مسئولیت آن را به شورای تأمین آب هر استان منتقل کردند. علی ناظمی و سمانه اشرف از دانشگاه کونکوردیای کانادا و امیر آقاکوچک، از دانشگاه ایروین کالیفرنیا چندی پیش در مقاله‌ای در نشریه نیچر هشدار دادند که تأثیر کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی را می‌توان همین حالا در اضافه برداشت افراطی آب در ۷۷ درصد اراضی ایران دید. به نوشته آنها، کل حجم آب زیرزمینی ازدست‌رفته در بازه زمانی بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶) ۷۴ کیلومتر مکعب بوده است. این پژوهشگران اخطار دادند که ادامه مدیریت ناپایدار آب‌های زیرزمینی در ایران به ویژه به خاطر کشاورزی به تغییرات بازگشت‌ناپذیر بر زمین و محیط زیست خواهد انجامید و امنیت آبی، غذایی و سیاسی‌ـ‌اجتماعی ایران را با خطر مواجه خواهد کرد.

در انفجار کارخانه آلومینیوم فشافویه ۴ کارگر در میان آتش سوختند و دو تن مصدوم شدند

انفجاری که عصر روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در دیگ ذوب آلومینیوم کارخانه تولید لوله‌های آلومینیومی فشافویه رخ داد، چهار کارگر زنده در آتش سوختند و دو کارگر با مصدومیت شدید بستری شدند. به گفته‌ی مدیر بحران فرمانداری شهر ری، جسد دو تن از کارگران در اثر شدت سوختگی قابل شناسایی نیست. بخشدار ری گفته دو تن از کارگران درجا جان باخته‌اند و دو تن از چهار کارگری که به بیمارستان منتقل شده‌اند ساعاتی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. شرکت تولید لوله‌های آلومینیومی در شهرک صنعتی آلومینیوم‌کاران بخش حسن آباد فشافویه قرار دارد. قربانعلی سیفی، معاون فرمانداری شهرستان ری گفته انفجار در دیگ ذوب آلومینیوم رخ داده و علت آن در دست بررسی است.

ارز دولتی ملزومات دارویی قطع شد

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سید حیدر محمدی، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، طی نامه‌ای که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برای مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده و وارد‌کننده ملزومات دارویی ارسال شده، از قطع ارز دولتی ملزومات دارویی خبر داده است. حیدر محمدی در این نامه نوشته: «بدین وسیله به اطلاع همه شرکت‌های تأمین‌کننده ملزومات دارویی می‌رساند که از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ارز ترجیحی به ملزومات دارویی برای واردات تعلق نخواهد گرفت. توضیح اینکه مواردی که تا این تاریخ با حداقل اسناد ترخیص شده‌اند -با تأیید قبلی کمیته ارزی اداره کل نظارت بر امور دارو- ارز خود را دریافت خواهند کرد.» پیش از این کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از تخصیص ارز برای دارو، مواد اولیه و ملزومات پزشکی تا سقف مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو معادل سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خبر داده و گفته بود بانک مرکزی و بانک‌های عامل این مبلغ را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند. سعید نمکی، وزیر بهداشت اما اعلام کرده بود که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از این مبلغ گم شده است. ارز دولتی برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی، داروهای ساخته شده و تجهیزات پزشکی که در گروه یک کالایی قرار دارند، در نظر گرفته شده بود. بخش دیگری از مصارف ارزی اقتصاد سلامت نیز در کانال ارز نیمایی قرار دارد که شامل قسمتی از تجهیزات پزشکی، مکمل‌های غذایی و دارویی می‌شود. سر جمع مصرف ارزی این حوزه که شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی می‌شود، در حدود ۴ میلیارد دلار است.

محمدجواد ظریف با پاپ فرانسیس دیدار کرد

دفتر مطبوعاتی واتیکان اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در رم با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد. به‌گفته رسانه‌های ایتالیا این دیدار به‌شکل خصوصی در واتیکان برگزار شد. ظریف ابتدا با کاردینال پیترو پارولین و اسقف پل ریچارد گالاگر مسئولان روابط خارجی واتیکان ملاقات کرد. او در این دیدارها بر اهمیت روابط ایران و واتیکان تأکید کرد و روابط ایران و واتیکان را «بسیار مهم» خواند. محمدجواد ظریف روز یک‌شنبه برای رایزنی با مقام‌های ایتالیایی وارد رم شد. نشریه لارپوبلیکا ایتالیا در باره این سفر نوشت این‌که ظریف به اروپا می‌رود به این علت است که گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین وارد مرحله نهایی شده است و حصول توافقی ممکن است نزدیک باشد. ظریف صبح امروز نیز با لویی گی دی‌مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا در رم دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهران نارویی، شهروند بلوچ در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد

مهران نارویی، اهل نصرت آباد زاهدان، صبح دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در زندان دستگرد اصفهان به اتهام ارتکاب جرائم مواد مخدر اعدام شد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مهران نارویی از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت به قرنطینه زندان مرکزی دستگرد جهت اجرای حکم منتقل شده بود. خانواده او در پی تماس مسئولان زندان یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت آخرین ملاقات را با مهران نارویی داشتند. یک منبع در خصوص توقف حکم اعدام به کمپین فعالین بلوچ گفته است: «مسئولان زندان پس از ملاقات خانواده با مهران، توقف اجرای حکم را با گرفتن نامه از امام جمعه و سپاه اصفهان اعلام کردند.» خانواده مهران نارویی موفق شده بودند از امام جمعه اصفهان نامه را دریافت کنند، اما سپاه از دادن نامه سر باز زده است. سازمان عفو بین الملل دو بار در بهمن ماه ۱۳۹۹ و ۲۵ اردیبهشت سال جاری با انتشار دو بیانیه خطاب به قوه قضاییه ایران خواستار لغو حکم اعدام مهران نارویی شده بود. به گزارش عفو بین‌الملل مهران نارویی مورد ناپدیدسازی قهری‌ و شکنجه قرار گرفته بود تا وادار به «اعتراف اجباری» شود. استفاده از اعدام برای جرایم مواد مخدر طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. مهران نارویی در مراحل بازجویی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی از وقوع یک «خشکسالی استثنایی» در این استان خبر داد

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی اعلام کرد که امسال یک «خشکسالی استثنایی» در این استان رخ داده است. به‌گفته اکبری اغلب بارندگی شهرستان‌ها در این استان به حدود یک سوم و یا در برخی مواقع حتی کمتر کاهش پیدا کرده و شمار بالای روزهای طوفانی نیز به این مشکل افزوده است. اکبری گفت: «در اسفند و فروردین، روزهای طوفانی شدیدی را تقریباً در کل استان داشتیم؛ این طوفان در این فصل به‌شدت اثرات خشکسالی را تشدید می‌کند که باعث می‌شود اندک رطوبتی هم که در گیاه و خاک وجود دارد با سرعت تغییر پیدا کرده و شرایط را بسیار سخت‌تر کند.» او افزود در بیشتر قسمت‌های استان تولید رویش گیاهیِ فصلی که سهم بسیار مهمی در تغذیه دام و حیات وحش دارد تقریباً صفر است و فقط رویش‌های بوته‌ای و درختچه‌ای که رویش‌های بسیار ضعیف و صرفاً در حد برگ است، در استان وجود دارد و «وقتی رویش گیاهی ناچیز باشد تقریباً تمام آن گیاه توسط دام و حیات وحش برداشت می‌شود و این ضربه بسیار بزرگی به مرتع است». مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: «در این زمان عملاً قوت احیا و پایداری را از مرتع می‌گیریم که در این صورت ممکن است بعضی گونه‌ها به‌شدت دچار آسیب شوند و انقراض گونه‌های کمیاب گیاهی را سبب شویم.»

مدیر یک گروه تلگرامی در شهرستان سلسله لرستان بازداشت شد

سایت خبری رکنا یکشنبه شب ۲۶ اردیبهشت به‌نقل از یونس آزادپور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله واقع در شمال لرستان اعلام کرد که مدیر یک گروه تلگرامی به دلیل آن‌چه «زیر سئوال بردن عملکرد دستگاه قضایی و نیروی انتظامی» عنوان شده است، بازداشت شد. دادستان عمومی و انقلاب سلسله گفت: «درگیری اخیر بین شهروندان منجر به قتل دو برادر شد و برخی از کانال‌های تلگرامی اقدام به نشر اکاذیب، توهین و زیر سئوال بردن عملکرد دستگاه قضا و نیروی انتظامی کردند که یکی از این مدیران بازداشت شد.» به‌گفته یونس آزادپور پرونده‌ها در این زمینه در حال رسیدگی است و دیگر متهمان احضار خواهند شد. او افزود: «به همه مدیران شبکه‌های اجتماعی شهرستان اخطار داده شده است تا پایان هفته با مراجعه به دفترخانه مطبوعات الشتر نسبت به تشکیل پرونده و ثبت نام اقدام نمایند در غیر این صورت فعالیت آن‌ها از اول خرداد ۱۴۰۰ ممنوع و جرم تلقی خواهد شد.» رکنا نوشته است: «تسویه حساب شخصی و تیراندازی میان دو طرف اراذل و اوباش در شهرستان الشتر مرکز سلسله منجر به تیراندازی و قتل دو برادری شد که در حال عبور از منطقه بودند.»

سه نفر در زلزله‌های سنخواست خراسان شمالی مصدوم شدند

زلزله‌های بامداد امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در منطقه سنخواست واقع در خراسان شمالی سه مصدوم برجای گذاشت و در جاجرم نیز به ۳۵ واحد مسکونی خسارت وارد کرد. ابوالفضل محبان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی ضمن اعلام این خبر گفت در ساعت سه و ۳۴ دقیقه بامداد امروز زمین لرزه ۵,۵ ریشتری منطقه سنخواست در خراسان شمالی را لرزاند که تا ساعت ۷ صبح این زلزله ۱۰ پس‌لرزه داشت که بزرگترین آن با قدرت ۵,۴ ریشتر بود. همچنین هفت روستا از توابع گرمه شامل روستاهای قزل الحصار بالا و پایین، برزنه، شورک، کرکی، چهارچوب و مشما خسارت‌های جزیی دیدند که بیشترین خسارت و آسیب‌دیدگی در ۳۵ واحد مسکونی در روستای شورک بوده است. استان خراسان شمالی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد. مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین است که ۱۷۰ کیلومتر درازا دارد. درازای گسل باغان- گرماب در این منطقه نیز ۵۵ تا۵۰ کیلومتر است. در سده اخیر ۱۳ زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۵,۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است. زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶,۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵,۷ ریشتری اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ در بجنورد و مانه و سملقان، خسارت‌های جانی و مالی در پی داشت.

معرفی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان به تعویق افتاد

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران آخرین مصوبات مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران را اعلام کرد. بر این اساس اعضا روند تایید صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران و دیگر شهرهای ایران و نیز نامزدهای میان دوره‌ای مجلس یازدهم را در تعارض با اصل آزاد، رقابتی و عادلانه بودن انتخابات ارزیابی کردند. در ادامه این جلسه با توجه به آرای ‌‌پیشنهادی اعضای جبهه اصلاحات به نامزدهای مطرح شده اعضا ضرورتی به رای‌گیری مجدد در شرایط فعلی ندیدند. روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که آن شورا فقط صلاحیت حدود ۴۰ نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می‌کند. کدخدایی گفت: «تلاش ما این است که در همین مدت پنج روزه صلاحیت کاندیداها را بررسی کنیم اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی بیشتر باشد طبق قانون ناچار هستیم که مهلت را تمدید کنیم.»

پیروزی کاندیداهای چپ و مستقل در نتایج اولیه انتخابات مجمع قانون اساسی شیلی

ائتلاف حاکم راست میانه شیلی در نتایج اولیه انتخابات مجمع قانون اساسی این کشور شکست خورد. نتایج اولیه انتخابات مجمع قانون اساسی نشان می‌دهد که اکثریت این مجمع را نامزدهای مستقل و چپ تشکیل خواهند داد. بر اساس نتایج اولیه، نامزدهای معرفی شده توسط احزاب چپ حدود ۳۳ درصد و نامزدهای معرفی شده توسط محافظه‌کاران حاکم حدود ۲۱ درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. آراء باقیمانده متعلق به کاندیداهای مستقل است. انتخابات مجمع قانون اساسی شیلی روز گذشته یکشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه برگزار شد. این نهاد تدوین دوباره منشور قانون اساسی کنونی شیلی را که مربوط به دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه است در دستور کار دارد. در اعتراضات مردمی اکتبر ۲۰۱۹ درخواست تغییر قانون اساسی مطرح شد. با شیوع کرونا و افزایش بیکاری و فقر از محبوبیت ائتلاف حاکم سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی نیز کاسته شد.

خطیب‌زاده: در وین موضوعی به نام «توافق اولیه» وجود ندارد، هیچ توافقی انجام نمی‌شود مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۲۷ اردیبهشت خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد جلسات کمیسیون دو جانبه در وین برای احیای توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. خطیب‌زاده گفت: «منتظر هستیم در صورت لزوم کمیسیون مشترک جلسه‌ای در وین داشته باشد. هنوز گفت‌وگوها ادامه دارد و هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در این کارگروه تکمیل شده درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد.» در روزهای گذشته رایزنی‌های هیأت‌های ایران و ۱+۴ در سطوح مختلف برگزار شده است. هفته گذشته دو نشست چهارجانبه میان رؤسای هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی برگزار شد. همچنین دیدارهایی نیز میان عراقچی و انریکه مورا، معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شد و چندین جلسه کارگروه هسته‌ای و همچنین چند جلسه کارشناسی ایران و سه کشور اروپایی در زمینه رفع تحریم‌ها نیز تشکیل شده است. چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت نیز جلسه سه‌جانبه‌ای با شرکت رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران در گزارش محرمانه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه در اختیار اعضای خود قرار داده و نسخه‌ای از آن را خبرگزاری رویترز به دست آورده است اعلام کرد که ایران در تأسیسات هسته‌ای نطنز اورانیوم را تا سطح ۶۳ درصد غنی کرده است و این حتی بالاتر از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم است که ماه گذشته ایران اعلام کرده بود.