ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت خواهان استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در زمینه پزشکی شد

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند منجر به خطاهای پزشکی، اطلاعات نادرست یا سوء استفاده از داده‌ها شود. به‌گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، نسخه‌های جدید هوش مصنوعی مبتنی بر زبان، پاسخ‌های به ظاهر حرفه‌ای ارائه می‌کنند که می‌توانند کاملاً اشتباه یا حاوی خطاهای جدی باشند. سازمان جهانی بهداشت گفته است که این فن‌آوری می‌تواند برای پنهان کردن اطلاعات نادرست به‌عنوان محتوای قانونی مورد سوء استفاده قرار گیرد و بر این اساس اقدامات پیشگیرانه معمول در برابر فن‌آوری‌های جدید نیز باید به‌طور مداوم در مورد هوش مصنوعی نیز اجرا شود. این نهاد بین‌المللی گفته است که تنها زمانی از استفاده از نسخه‌های جدید هوش مصنوعی در زمینه پزشکی حمایت می‌کند که داده‌های قابل اعتماد در مورد آن‌ها در دسترس باشد.

طالبان نخست‌وزیر تازه خود را معرفی کردند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان جایگزین ملا حسن آخوند، سرپرست کابینه‌ این گروه شد. حسن حقیار، رئیس ‌دفتر مولوی عبدالکبیر به روزنامه «اطلاعات روز» گفت عبدالکبیر به‌عنوان «کفیل» تعیین شده است. ملاحسن آخوند بیمار است و در حال حاضر در قندهار به‌سر می‌برد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به شبکه بی‌بی‌سی گفت او در تعطیلات عید به قندهار رفته است و در آن‌جا به‌دلیل بیماری در استراحت به‌سر می‌برد. ملاحسن آخوند از زمان تشکیل حکومت طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ نخست‌وزیر این گروه بوده است. او آخرین بار با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ قطر در قندهار دیدار کرده بود.

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد

چهارشنبه ۱۷ مه/ ۲۷ اردیبهشت، وزیران خارجه اتحادیه عرب پیش از نشست روز جمعه سران در جده تشکیل جلسه دادند. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به نمایندگی از این کشور در نشست وزیران خارجه شرکت کرد. سوریه به تازگی با توافقی با میانجیگری اردن و مصر به اتحادیه عرب بازگشت. انتظار می‌رود بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در نشست روز جمعه در جده شرکت کند. العربیه و حساب توییتری وزارت خارجه عربستان سعودی نوشته‌اند که در نشست امروز وزیران خارجه پیش‌نویس قطع‌نامه‌های اجلاس سران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پیش از جلسه وزیران خارجه هم آن‌ها جلسات مقدماتی‌ای برگزار کردند که مهم‌ترین موضوع بررسی‌شده در آن بحران سودان، تنش میان اسرائیل و فلسطین و مداخله کشورهای ایران و ترکیه در امور کشورهای عربی بود. حضور سوریه در این نشست اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال مهم‌ترین حاشیه این نشست اتحادیه عرب خواهد بود.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز صبح چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت باز دیگر به خیابان آمدند و به پایین بودن مستمری بازنشستگی، و عدم دسترسی به بیمه درمانی رایگان اعتراض کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی به کاهش روزافزون قدرت خرید خود معترضند و می‌گویند در شرایطی که نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین سال جاری به حدود ۷۰ درصد رسیده، افزایش ۲۰ درصد به مستمری بازنشستگان به معنی کاهش بازهم بیشتر سطح معیشت بازنشستگان است. بازنشستگان تامین اجتماعی از آغاز سال ۱۴۰۲ تجمع اعتراضی همزمان در روزهای یکشنبه‌ را از سر گرفته‌اند. بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز علاوه بر یکشنبه‌ها، چهارشنبه‌ها را هم به روز اعتراض علیه وضعیت موجود تبدیل کرده‌اند.

گزارش «اکوایران» از رکورد بی‌سابقه: تورم نقطه‌ای فروردین امسال در یک قدمی ۷۰ درصد قرار گرفت

سایت «اکوایران» که تحولات اقتصادی کشور را گزارش می‌دهد، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت به‌نقل از منابع آگاه از بانک مرکزی گزارش داد که تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با ۶۸,۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است. همچنین تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲، ۵,۲ درصد اعلام شده است. با این حساب تورم ماهانه فروردین دومین رکورد ۱۰ ماه اخیر تورم بوده است. مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها که از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت رفاه اقتصادی است، به معنای آن است که سبد مصرفی خانوارها نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل چه تغییر قیمتی داشته است. برای ارزیابی این متغیر، باید شاخص قیمت مصرف‌کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود. «اکوایران» نوشته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است.» بانک مرکزی پس از گذشت حدود چهار هفته از پایان فروردین، هنوز آماری از وضعیت تورم این ماه منتشر نکرده است.

بگیروببندهای شبانه بار دیگر آغاز شد: در رودهن ۲۳ جوان را در یک مهمانی بازداشت کردند

در رودهن، واقع در شهرستان دماوند از توابع استان تهران ۲۳ دختر و پسر جوان را در یک مهمانی به اتهام «هنجارشکنی» بازداشت کردند. مسئولان قضائی جمهوری اسلامی برای توجیه دخالت خود در مهمانی‌های خصوصی مردم تلاش می‌کنند چنین گردهم‌آیی‌هایی را «مستهجن» جلوه دهند. در این راستا آن‌ها معمولاً از این دورهمی‌ها با عنوان‌های «پارتی شبانه» و «پارتی مختلط» یاد می‌کنند. زیدالله خدایاری دادستان رودهن در این‌باره گفت: «این ۲۳ نفر در یک ویلایی در رودهن اقدام به برگزاری پارتی شبانه کرده و از استخر آن به‌صورت مشترک استفاده می‌کردند. از این افراد مقادیری مواد مخدر و مشروب کشف و خودروهای آنان توقیف و ویلای مزبور نیز پلمب شده است.» خدایاری افزود: «به ضابطین قضائی دستور داده شد سریعاً تمامی ویلاهای خالی از سکنه دائم را در منطقه رودهن شناسایی و مالکین آن‌ها را دعوت و ضمن توجیه، تعهدات لازم را در خصوص پرهیز از اجاره دادن به افراد متفرقه و افراد هنجارشکن اخذ کنند.» او مالکان این ویلاها را تهدید کرد که اگر به این اخطارها توجه نکنند «مجازات سنگینی در انتظارشان خواهد بود». دخالت افراد و نهادهای حکومتی در زندگی خصوصی مردم موضوعی است که تقریباً از همان آغاز انقلاب در ایران رواج دارد.

تحقیقات دانشگاه براون: بیش از ۴,۵ میلیون نفر در جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر کشته شده‌اند

بر اساس مطالعات جدید مؤسسه واتسون دانشگاه براون آمریکا در «پروژه هزینه‌های جنگ»، از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بیش از ۴,۵ میلیون نفر بر اثر جنگ‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند. این گزارش تخمین می‌زند که بین ۹۰۶ هزار تا ۹۳۷ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ‌ در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، یمن، لیبی و سومالی کشته شده‌اند. افزون بر این، حدود ۳,۶ میلیون نفر به‌طور غیرمستقیم به دلایل پیامدهای جنگ مانند فروپاشی اقتصادی، ناامنی غذایی، تخریب امکانات بهداشت عمومی، آلودگی محیط زیست و خشونت‌های مکرر جان خود را از دست داده‌اند. در این گزارش به‌طور ویژه به نقش آمریکا در این جنگ‌ها پس از حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ به نیویورک اشاره شده است. گزارش «پروژه هزینه‌های جنگ» می‌گوید: «این کشورها خشونت‌بارترین جنگ‌هایی را تجربه کرده‌اند که دولت ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ به نام مبارزه با تروریسم در آن‌ها درگیر بوده است». گزارش می‌افزاید تأثیرات واقعی این جنگ‌ها آن‌قدر گسترده و پیچیده‌اند که غیرقابل محاسبه هستند؛ بنابراین، رقم دقیقی هم از مرگ‌ومیر به‌دست نمی‌آید. گزارش «پروژه هزینه‌های جنگ» بر مبنای داده‌های سازمان ملل و تحلیل‌های کارشناسانه تهیه شده است.

استان گیلان با خشکسالی درگیر شده، سطح آب خزر پایین رفته و کیفیت آب آشامیدنی در روستاهای استان هم مناسب نیست

غلامرضا مرحبا، عضو هیأت نمایندگان استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که استان گیلان با خشکسالی مواجه شده است. مرحبا گفت: «سطح آب خزر به شدت پایین رفته و دریا عقب‌نشینی کرده است.» او در ادامه افزود: «بیشتر کشاورزان برای آبیاری از سد سفیدرود استفاده می‌کنند، غرب استان از آبگیرها و منابع آبی محلی و چاه‌ها به طور سنتی آبیاری می‌کنند و در کل اوضاع آب استان خوب نیست.» عضو هیأت نمایندگان استان گیلان درباره کیفیت آب آشامیدنی در روستاهای این استان گفت: «کیفیت آب در همه مناطق استان یکسان نیست. در مناطقی شهری که تصفیه‌خانه وجود دارد اوضاع خوب است و کیفیت آب قابل قبول است اما در روستاها از چاه‌های نیمه‌عمیق آب برداشت می‌کنند که مجهز به تأسیسات تصفیه نیستند، ضمن اینکه بستر زمین به نحوی است که آب برداشت شده، حاوی آهن و منیزیم بوده و تیره است، بنابراین باید تصفیه شود.» مرحبا تاکید کرد: «در بسیاری از روستاها فعلا امکانات تصفیه مناسبی وجود ندارد، آب کلرزنی می‌شود ولی کیفیت مناسب برای آشامیدن ندارد. در بسیاری از روستاها مردم از چشمه‌های طبیعی کوهستان آب برداشت می‌کنند.»

گروهی از هنرمندان ایرانی خواهان تحریم وزارت ارشاد اسلامی و سایر نهادهای نظارتی بر فرهنگ و هنر ایران شدند

کانون «هنر/فرهنگ/کنش» با انتشار بیانیه‌ای از همه هنرمندان، نویسندگان، ناشران و دست‌اندرکاران فیلم و نمایش ایران خواست نهادهای نظارت و کنترل فرهنگ را به رسمیت نشناسند. این کانون را شماری از هنرمندان ایرانی در جریان «قیام ژینا» با هدف «پشتیبانی از آزادی‌های صنفی، سیاسی و مدنی در هنر ایران» بنیان گذاشتند. در بیانیه کانون «هنر/فرهنگ/کنش» آمده است: «بازپس‌گیری حق آزادی بیان و بودن و رهایی آفرینش هنری و فکری از سانسور که سال‌ها برای آن مبارزه شده است، در جنبش مترقی زن، زندگی، آزادی به گونه‌ای گسترده و ژرف به نمایش درآمد. اکنون و در پی این جنبش، جامعه هنری ایران نشان داده که دیگر به مقررات نهادهای متجاوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری اسلامی و دیگر دستگاه‌های سرکوب و سانسور تن نمی‌دهد.» نویسندگان بیانیه تاکید کردند: «ما این را تصادفی نمی‌دانیم که نام قاتل ژینا (مهسا) امینی و وزارت سانسور رژیم، هر دو "ارشاد" است.» آبان سال گذشته هم ۲۵۰ مترجم ایرانی اعلام کردند که آثارشان را بدون سانسور منتشر می‌کنند. یک ماه بعد بیش از ۶۰ شاعر و نویسنده ایرانی نیز با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «ما ادبیاتی‌ها» اعلام کردند «برای شکسته‌ شدن سد سانسور و آزاد شدن ادبیات از بند آن»، آثار ادبی خود را بدون سانسور منتشر می‌کنند.

وزارت بهداشت مطب یک پزشک متخصص در مشهد را به اتهام خودداری از پذیرش یک زن چادری پلمب کرد اما معلوم شد که اتهام ساختگی‌ست

پدرام پاک‌آئین، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که پرونده علی مرادی، متخصص ارتوپدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی به هیأت بدوی انتظامی اعضای هیأت علمی ارجاع شده است. این پزشک که در مشهد مطب دارد متهم شده از پذیرش یک بیمار چادری خودداری کرده است. دکتر علی مرادی در نامه‌ای خطاب به ریاست هیأت انتظامی بدوی هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاریخ دقیق حادثه را ۲۶ فروردین سال ۱۴۰۲ اعلام کرده و نوشته است که در آن روز با توجه به تعطیلات شب‌های قدر، مطب او شلوغ بوده و به همین دلیلی ویزیت بیماران صرفا با تعیین وقت قبلی انجام می‌شده است. او در بخشی از نامه خود نوشته است که همسر بیمار پس از آن که موفق به دریافت ویزیت خارج از نوبت نشد، با منشی‌های مطب به مشاجره لفظی پرداخت و مطب او را تهدید به پلمب کرد. دکتر مرادی در ادامه توضیحات خود به حضور بیماران مجموعه و فیلم‌های دوربین مداربسته به عنوان شاهد اشاره کرده و و از همسر بیمار به دلایلی که در این نامه ذکر شده، شکایت کرده است. نخستین بار روزنامه قدس در استان خراسان رضوی این خبر را منتشر کرد. در پی آن سخنگوی وزارت بهداشت از پلمب مطب پزشک مشهدی خبر داد. برادر همسر زنی که ادعا کرده دکتر مرادی او را نپذیرفته دو روز بعد از این وقایع در مصاحبه با سایت خبری «حرم شهر آنلاین» در مشهد گفت: «ما نگفتیم دکتر بانوان محجبه را ویزیت نمی‌‌کند؛ شکایت کردیم که بیمار ما را که اتفاقا خانمی محجبه بوده ویزیت نمی‌‌‌کند. این فرد که خدیوی معرفی شده است، گفت: «متأسفانه تیتر انتخاب شده از سوی خبرنگار قدس باعث ایجاد سوءتفاهم شد.»

۳۳ مرکز رسمی «همسریابی» در ایران فعالیت دارند

در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، از سال گذشته تاکنون به مراکز موسوم به «همسریابی» مجوز فعالیت داده می‌شود. مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به صدور مجوز مراکز همسریابی به عنوان یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت کشور گفت: «در حال حاضر ۳۳ مجوز برای مراکز همسریابی در ۱۵ استان کشور صادر شده است و در واقع فقط این ۳۳ مرکز، قانونی هستند.» به گفته متقی‌فر، بیشترین مجوزهای صادر شده برای مراکز همسریابی به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با هشت مجوز، قم با پنج مجوز و اصفهان با چهار مجوز است. همچنین در هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دو مرکز همسریابی و در هر یک از استان‌های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، کرمانشاه و گلستان نیز یک مرکز همسریابی مجوز دریافت کرده‌اند. مراکز و بنگاه‌های همسریابی متعددی بدون مجوز در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند که از شمار آن‌ها اطلاعی در دست نیست.