ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ: ایران می‌خواهد از محدودیت‌های ذخایر #اورانیوم سرپیچی کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۷ خرداد در واکنش به بیانیه سازمان انرژی اتمی درباره افزایش میزان ذخائر اورانیوم جمهوری اسلامی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ایران قرار است از محدودیت‌های ذخائر اورانیوم سرپیچی کند.» بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا ساعتی قبل از رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این اقدام ایران گفت: طرح‌های ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم «باج‌خواهی هسته‌ای» است و باید با افزایش فشارهای بین‌المللی به آن‌ها پاسخ داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم همین درخواست را مطرح کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما گفت تنها شاخص پایبندی ایران به برجام گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر هنگام برگزاری جلسه محاکمه از حال رفت و درگذشت

به گزارش تلویزیون دولتی مصر،‌ محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور دوشنبه ۱۷ ژوئن / ۲۷ خرداد در هنگام برگزاری جلسه دادگاه از حال رفت و درگذشت. او که به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شد، هنگام درگذشت ۶۷ سال داشت. مرسی ۲۰۱۳ در کودتای نظامی ارتش پس از اعتراضات به دولت جدید برکنار شد. او پس از برکناری دستگیر و ابتدا به اتهام «سازماندهی حمله به زندان قاهره با همکاری حماس و حزب‌الله لبنان در جریان انقلاب ۲۰۱۱» به اعدام محکوم شد. این حکم و نیز حکم حبس ابد او بعدتر لغو شد. مرسی پس از تحولات سیاسی مصر در سال ۲۰۱۲ با رأی آزاد مردم نخستین رئیس جمهوری این کشور شد. اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین از او حمایت می‌کردند. پس از کودتا، نظامیان صدها تن از طرفداران اسلام‌گرای او را در محاکمه‌های دسته‌جمعی به حبس‌های طولانی‌مدت و به اعدام محکوم کردند. نهادهای حقوق بشری از این احکام و همچنین از شیوه حکومت‌داری اقتدارگرایانه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری کنونی بارها انتقاد کرده‌اند.

وزیر نفت #عربستان: قدرت‌های جهانی در تعامل با هم امنیت آبراه‌های بین‌المللی را تضمین کنند

خالد الفالح، وریر نفت عربستان سعودی از جامعه بین‌المللی خواست امنیت خلیج فارس و دریای عمان برای انتقال انرژی را تضمین کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، فالح که برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی انرژی به توکیو سفر کرده است، دوشنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۷ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: «ما از زیرساخت‌ها و از آب‌های سرزمینی خودمان حفاظت می‌کنیم. اما قدرت‌های جهانی می‌بایست به اتفاق هم حفاظت از آب‌راه‌های بین‌المللی را به عهده بگیرند.» وزیر نفت عربستان سعودی در ادامه سخنانش گفت: «ما فکر می‌کنیم که در هر حال این امر اتفاق می‌افتد اما می‌خواهیم مطمئن شویم که سایر کشورهای جهان هم مراقبت لازم را به عمل می‌آورند.» پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن همزمان با سفر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با رهبر جمهوری اسلامی، به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. نفتکش کوکوکا کوریجوس به ژاپن تعلق دارد که ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس تأمین می‌کند. هیروشیگو سکو، وزیر صنایع ژاپن جمعه گذشته در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد که حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در دستور کار وزیران اقتصاد و محیط زیست کشورهای گروه «جی ۲۰» قرار گرفته است.

#موگرینی: شاخص پایبندی ایران به #برجام صرفاً گزارش‌های #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی است و نه بیانیه‌ها

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد بعد از برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکس در واکنش به کاهش سطح تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است.» موگرینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تمرکز اتحادیه اروپا در حال حاضر روی حفظ توافق هسته‌ای با ایران و برخوردار شدن مردم ایران از عواید برجام قرار دارد.» شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای از کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای خبر داده و به کشورهای باقی‌مانده ۶۰ روز مهلت داده بود که تعهدات خود در زمینه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند. اتحادیه اروپا این ضرب‌الاجل را رد کرده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند. موگرینی در نشست خبری بروکسل یادآوری کرد ارزیابی‌ اتحادیه اروپا درباره پایبندی ایران به برجام مبتنی بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و نه بیانیه‌ها.

#کیوان_صمیمی با قرار وثیقه از #زندان_اوین آزاد شد

به گزارش کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران»، #کیوان_صمیمی، عضو کانون نویسندگان ایران و سردبیر ماهنامه ایران فردا با قرار وثیقه موقتاً از #زندان_اوین آزاد شد. صمیمی از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر بود و همراه با دست‌کم ۳۵ تن دیگر آن روز دستگیر شد. در روزهای پس از اول مه، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#بی‌خبری_شکنجه_است» در واکنش به بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان روز کارگر خواهان آزادی آنها شده اند. دادخواستی نیز از سوی فعالان مدنی به صورت آنلاین منتشر شد. هنوز هفت فعال و روزنامه‌نگار دیگر از این بازداشت‌شدگان در زندان به سر می‌برند.

#روحانی: #فرانسه در فرصت کوتاهی که باقی مانده نقش خود برای حفظ #برجام را ایفا کند

فیلیپ تی‌یبو، سفیر فرانسه در ایران استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی کرد. روحانی گفت: «شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام، و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند چرا که بی‌تردید از بین رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.» شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای از کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای خبر داده و به کشورهای باقی‌مانده ۶۰ روز مهلت داده بود که تعهدات خود در زمینه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند. اتحادیه اروپا این ضرب‌الاجل را رد کرده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند.

تعویق مزد و #خطر_بیکاری #کارگران_قند_فسا

کارگران #کارخانه_قند_فسا از فروردین تاکنون مزد نگرفته‌اند و با خطر #بیکاری نیز مواجه‌اند. کارگران در پی عملی نشدن وعده‌های مدیران روز ۲۸ فروردین دست به اعتصاب زدند. این بار مسئولان محلی به کارگران وعده پرداخت مطالبات معوقه را دادند اما این وعده نیز عملی نشده است. کارخانه قند فسا که در پی یک دوره توقف تولید، سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد، اکنون نیز با رکود تولید روبروست. بحران اقتصادی و تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی کارخانه‌ها و تولیدی‌های بسیاری را در ایران با بحران مواجه کرده است.

#پاتریک_لیهی، نماینده #سنای_آمریکا: خروج از برجام تصمیم «احمقانه»‌ای بود

سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تا ۱۰ روز آینده از سقف ذخایر ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سناتور دموکرات پاتریک لیهی و یکی از مخالفان رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۱۷ ژوئن/ ۱۷ خرداد در واکنش به نشست خبری بهزاد کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) «احمقانه» بود. سناتور لیهی گفت: «وقتی کار احمقانه‌ای کرده‌ایم، دیگر دشوار می‌توانیم حرف چندان زیادی هم بزنیم.» شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای از کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای خبر داده و به کشورهای باقی‌مانده ۶۰ روز مهلت داده بود که تعهدات خود در زمینه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند. اتحادیه اروپا این ضرب‌الاجل را رد کرده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند.

#بریتانیا: با توقف تعهدات #ایران در #برجام همه گزینه‌ها را در نظر می‌گیریم

سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تا ۱۰ روز آینده از سقف ذخایر ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت بریتانیا اعلام کرد چنانچه جمهوری اسلامی ایران تعهداتش به توافق هسته‌ای (برجام) را نقض کند، لندن تمامی گزینه‌ها را در نظر خواهد داشت. سخنگوی دولت مستعفی ترزا می گفت: «ما درباره قصد ایران مبنی بر کاهش پایبندی به برجام به وضوح ابراز نگرانی کرده‌ایم. در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، ما همه گزینه‌هایی که در اختیار داریم را در نظر خواهیم گرفت.» شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای از کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای خبر داده و به کشورهای باقی‌مانده ۶۰ روز مهلت داده بود که تعهدات خود در زمینه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند. اتحادیه اروپا این ضرب‌الاجل را رد کرده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند.

#بنیامین_نتانیاهو یک شهرک در بلندی‌های اشغالی #جولان را «بلندی‌های ترامپ» نامید

#بنیامین_نتانیاهو، نخست‌وزیر #اسرائیل یکشنبه ۱۶ ژوئن / ۲۶ خرداد یک شهرک جدید در بلندی‌های اشغالی جولان را افتتاح و آن را «بلندی‌های ترامپ» نام‌گذاری کرد. «بلندی‌های ترامپ» در محل شهرکی قدیمی با عمری ۳۰ ساله ساخته می‌شود که به گزارش خبرگزاری «اسکای‌نیوز»، اکنون جمعیتی ۱۰ نفره از مهاجران سالخورده از اتحاد جماهیر شوروی سابق در آن ساکن هستند. این شهرک کمتر از ۲۰ کیلومتر از مرز سوریه فاصله دارد. کابینه نتانیاهو به امید مهاجرت ساکنان بیشتری به این شهرک و نیز تشکر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نام آن را تغییر داد. دونالد ترامپ ۵ فروردین / ۲۵ مارس حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به‌رسمیت شناخت. حرکت او با انتقاد گسترده کشورهای با اکثریت مسلمان و متحدان واشنگتن در غرب مواجه شد. اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ بخش وسیعی از بلندی‌های جولان را تصرف و در ۱۹۸۱ این ارتفاعات را به خاک خود ضمیمه کرد. جامعه بین‌المللی تاکنون از شناسایی حاکمیت اسرائیل بر این بخش از خاک سوریه خودداری کرده و بر اساس قوانین بین‌المللی بلندی‌های جولان «سرزمین‌های اشغالی» به شمار می‌آیند. شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی بر اساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی غیرقانونی است.

#نتانیاهو: جامعه بین‌المللی تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند

سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تا ۱۰ روز آینده از سقف ذخایر ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه ۱۷ ژوئن/ ۲۷ خرداد با انتشار بیانیه‌ای خواهان تحریم بیشتر ایران شد. نتانیاهو نوشت: «امروز ایران تهدید کرد که اورانیوم را بیشتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای غنی‌سازی خواهد کرد. این ما را شگفت‌زده نکرد.اسرائیل اجازه نمی‌دهد که ایران بمب اتم بسازد. جامعه بین‌المللی باید فوراً تحریم‌هایی را که قبلاً لغو کرده بود، مجدداً علیه ایران اعمال کند.» شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای از کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای خبر داده و به کشورهای باقی‌مانده ۶۰ روز مهلت داده بود که تعهدات خود در زمینه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند. اتحادیه اروپا این ضرب‌الاجل را رد کرده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه خود در محل تاسیسات آب سنگین اراک اعلام کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶ تیر برجام را نقض می‌کند.

نایب‌رئیس مجلس: دلیل مخالفت با الحاق به #گروه_ویژه_اقدام_مالی، شناسایی‌شدن «افراد گردن‌کلفت» در جابجایی پول است

#مسعود_پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دوشنبه ۲۷ خرداد با انتقاد از عدم اجرای قوانین #ضدپولشویی و ضدفساد در کشور گفت: «اگر قوانین به درستی اجرا شود هیچ کس نمی‌تواند دزدی کند و یا اینکه منابع کشور جابه جا شود.» او همزمان به منتقدان از پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز تاخت: «دلیل مخالفت برخی با FATF شناخته شدن گردن کلفت‌هایی است که به راحتی در کشور پول جا به جا می‌کنند.» به گفته پزشکیان،‌ دیگر علت مخالفت مسئولان جمهوری اسلامی با لایحه FATF این است که در صورت اجرای مقررات این نهاد بین‌المللی ضدپولشویی، «افراد متوجه می‌شوند که ما پول را چه کار کرده‌ایم و همه‌چیز شفاف می‌شود». دولت حسن روحانی برای پیوستن به FATF چهار لایحه تقدیم مجلس کرد: «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»،«اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و«کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT). دو مورد آخر کماکان در مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان هستند. محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر گفته بود «بیش از دو سوم اعضای مجمع مخالف پیوستن ایران به پالرمو هستند». محمدرضا باهنر عضو دیگر مجمع نیز اعلام کرده بود تصمیم درباره پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم انتخاب بین دو شر است.

#قیمت_نفت باز هم افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت خام در روز دوشنبه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد در ادامه افزایش سطح تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله پنجشنبه هفته گذشته به دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت ۲۶ سنت یا ۰,۴ درصد افزایش یافت و به ۶۲,۲۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت یا ۰,۳ درصد افزایش، به ۵۲,۶۸ دلار در هر بشکه رسید.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری #خوزستان: #سدسازی مهمترین عامل #بیابان‌_زایی در این استان است

امیرحسین رجایی، رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اعلام کرد که طرح‌های عمرانی اعم از جاده‌سازی، سدسازی، ساخت دایک، لوله و… مانع جریان آب در دشت‌ها شده و عامل اصلی بیابان‌زایی در این استان شده است. به‌گفته او، مساحت بیابان‌های استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۷ هزار هکتار است که ۳۵۰ هزار هکتار از آن را کانون‌های بحرانی گرد و غبار (رسی) و ۳۵۰ هزار هکتار از آن را عرصه‌های ماسه‌ای (کانون‌های فرسایش بادی) تشکیل می‌دهد. رجایی گفت: «ساخت سدهای بزرگ در خوزستان مانع پخش سیلاب به صورت طبیعی در دشت‌ها و ممانعت از آبگیری تالاب‌های محلی همچون هورهای شریفیه و منصوره در کانون فوق بحرانی گرد و غبار شده همچنین سبب شده حقابه تالاب‌های بزرگ خوزستان همچون هورالعظیم شده تأمین نشود». او تالاب‌ها را از مهمترین کانون‌های گرد و غبار خوزستان دانست و افزود: «مدیریت بهینه آب و آبخیزداری می‌توانست تأثیر بهتری در مدیریت سرزمین داشته و مانع شکل‌گیری کانون‌های گرد وغبار در خوزستان شود».