ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده‌های قربانیان حمله به مدرسه‌ای در غرب کابل خواهان رسیدگی نهادهای بین‌المللی به پرونده کشتار دانش‌آموزان شدند

با گذشت ۴۰ روز از حمله به مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در غرب کابل و کشته‌ شدن دست‌کم ۱۰۰ دانش‌آموز دختر و زخمی شدن بیش از ۲۴۰ نفر، خانواده‌های قربانیان این حمله از نهادهای معتبر بین‌المللی درخواست کردند که به پرونده کشتار دانش‌آموزان رسیدگی کنند. این خانواده‌ها پنج‌شنبه ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن در یک نشست خبری در کابل گفتند، از آن‌جایی ‌که عاملان حمله به این مدرسه شناسایی نشده‌اند، نهادهای بین‌المللی باید این حادثه را بررسی کنند. آن‌ها با صدور قطعنامه‌ای از حملات هدفمند علیه هزاره‌ها و جامعه شیعیان افغانستان ابراز نگرانی کردند و از نهادهای حقوق بشری، به‌ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواستند که برای جلوگیری از کشتار هزاره‌ها، این حملات را به‌عنوان نسل‌کشی به‌رسمیت بشناسند. خانواده‌ها همچنین از دولت افغانستان خواسته‌اند که در این زمینه تدابیر ویژه امنیتی اتخاذ کند. خانواده‌های قربانیان مدرسه دخترانه می‌گویند پس از حمله به این مدرسه، بیش‌تر دانش‌آموزان با مشکلات روحی و روانی روبه‌رو شده‌اند و وزارت بهداشت عمومی و نهادهای خیریه باید در مداوای آن‌ها همکاری کنند. شماری از شهروندان افغانستان نیز با راه‌اندازی هشتگ «StopHazaraGenocide#» (نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید)، از جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری خواستار توقف کشتار نظام‌مند هزاره‌ها شده‌اند. در ماه‌های گذشته حملات هدفمند به منطقه غرب کابل که عمدتاً هزاره‌نشین است بیش‌تر شده است.

آرام فتحی، شاعر و فعال مدنی کُرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان پنج‌شنبه ۲۷ خرداد نیروهای امنیتی آرام فتحی، شاعر و فعال مدنی کُرد را در منزلش واقع در مریوان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. یکی از نزدیکان آرام فتحی ضمن تایید این خبر به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «صبح امروز ماموران امنیتی با دو خودرو به درب منزل خانوادگی آرام فتحی مراجعه و ادعا کرده‌اند که حکم قضایی بازداشت دارند. ماموران پس از ورود به منزل در مقابل اعتراض مادر آرام به خشونت متوسل شده‌اند.» به گفته این منبع ماموران پس از بازرسی منزل وسایل شخصی آرام فتحی از جمله لپ تاپ، گوشی تلفن همراه و کتاب‌هایش ضبط و با خود بردند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تاکنون نهاد بازداشت کننده و اتهام مطرح شده علیه این فعال ادبی و مدنی که سابقه عضویت در انجمن‌های ادبی «مولوی»، «وژین» و همچنین انجمن محیط زیستی «سبز چیا» را دارد، مشخص نیست. آرام فتحی در سال‌های اخیر چندین بار توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در رابطه با فعالیت‌های مدنی خود احضار و بازداشت شده است. فتحی از آخرین باری که در دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت شد، پاسپورت او توقیف و ممنوع‌الخروج شد.

فائزه هاشمی رفسنجانی: سال‌هاست که تحت نظر هستیم

فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، چهارمین رئیس جمهوری ایران، درباره‌ ماجرای تحت‌نظر بودن خانواده هاشمی در سال ۹۲ گفت: «سال‌هاست که تحت نظر هستیم. در یک برهه‌هایی شدیدتر و علنی و گاهی نامحسوس و کمتر. در یک دوره‌ای، شاید سال ۹۲ -دقیقاً زمان آن یادم نیست- جلوی خانه‌ ما و یا دفتر به‌طوری که دیده شوند می‎ایستادند و پسران خانواده را تعقیب می‌کردند. حتی در سفرهایم بارها دیده‌ام در جاده‌ها‌ ماشین‌های مشکوکی با من حرکت می‌کنند و گاهی نیز به‌نظر می‌رسد که مخصوصاً طوری نمایش می‌دهند که آن‌ها را ببینیم.» فائزه رفسنجانی گفت پدرش شکایتی در این‌باره نکرد و همه می‌دانستند که نیروهای امنیتی این کارها را می‌کنند. فائزه رفسنجانی درباره‌ سخنان اخیر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات پیشین که گفته بود او به شورای نگهبان هشدار داده بود که رفسنجانی باید ردصلاحیت شود، گفت پدرش نیز همین موضوع را تأیید کرده بود. او افزود: «برای من شنیدن اظهارات آقای مصلحی غیرمترقبه نبود. مسئله‌ حیرت‌انگیز تکذیب غیرواقعی شورای نگهبان است و این‌که چرا در این زمان این حرف‌ها گفته شده بود.»

یک محموله شتر قطری برای حفظ جان حیوانات بدون تشریفات گمرکی ترخیص شد

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد یک محموله شتر از قطر وارد شده بود، اما به دلیل کامل نبودن مدارک امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت. گمرک برای جلوگیری از اتلاف شترها آن‌ها را تحویل صاحبش داده تا بعدا مدارک را تکمیل کند. بامداد چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۱ کامیون حاوی ۱۸۴ نفر شتر از مبدا قطر وارد بندر لنگه شده در حالی که هیچ یک از فرایند ورود کالا را طی نکرده بود و حتی ثبت سفارش آن هم صادر نشد بود. در چند ماه اخیر بارها محموله حیوانات از سوی واردکنندگان به گمرک رسیده ولی فرایند واردات را از قبل طی نکرده بودند و لذا این محموله‌ها امکان ترخیص نشده بودند. از جمله گورخرهای آفریقایی که بعد از ترخیص دو راس آن‌ها تلف شدند، گوسفندان فرانسوی که با وساطت وزیر کشاورزی ترخیص شدند و یا مسافری که سه چمدان خزنده آورده بود و در نهایت مرجوع شد.

وزارت خارجه افغانستان: سخنان اردوغان در حاشیه اجلاس ناتو برای تأمین امنیت هوایی افغانستان غلط تفسیر شده است

به گزارش هشت صبح، گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، پنج‌شنبه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد در یک پیام ویدیوی گفت حرف‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر آمادگی آنکارا برای تامین امنیت هوایی افغانستان اساساً «غلط» تفسیر شده است. به گفته او، بر اساس دیدارهایی که وزیر امور خارجه و سفیر افغانستان با مقام‌های ترکیه داشته‌اند، تحلیل و برداشت افغانستان این است که هدف از صحبت‌های اردوغان، حمایت قوای امنیتی و رسیدن به صلح و ثبات دایمی در افغانستان بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل گفته بود ترکیه تنها کشور مناسب برای مدیریت وضع موجود در افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی است. اردوغان خواهان واگذاری تامین امنیت هوایی و نظارت بر فرودگاه بین‌المللی کابل بعد از خروج نیروهای آمریکا و ناتو تا قبل از یازدهم سپتامبر سال جاری از افغانستان شده بود. سران ناتو با تأمین بودجه مالی برای حفاظت از میدان هوایی کابل به توافق رسیده‌اند. هیواد روابط افغانستان و ترکیه را عمیق توصیف کرد و گفت که این کشور همواره بر حل مشکلات افغانستان از راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرده است. به گفته هیواد، هدف از این صحبت‌ها، جلب حمایت‌ کشورهای منطقه به ویژه پاکستان از روند صلح افغانستان و تأمین امنیت در این کشور بوده است.

همه‌گیری ویروس کرونا در جنوب ایران رو به گسترش است

به گزارش همشهری آن‌لاین در نوار جنوبی ایران همه‌گیری ویروس کرونا گسترش یافته است. بر این اساس درحال ‌حاضر شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان) از شنبه ۲۹ خرداد در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. بر اساس اپلیکیشن «ماسک» وزارت بهداشت ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۷۵ شهرستان نارنجی و ۲۵۱ شهرستان زرد اعلام شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق: بیش از ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در یک سال گذشته شناسایی شده‌اند

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون ۱۸۴ هزار و ۶۷۵ دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز شناسایی شده که مصرف برق آن‌ها معادل ۵۴۴ مگاوات بوده است. به‌گفته رجبی مشهدی در دو روز اخیر نیز بیش از دو هزار و ۶۰۰ دستگاه غیرمجاز رمز ارز کشف و شناسایی شده است. سخنگوی صنعت برق پیش از این استخراج‌کنندگان غیرمجاز بیت‌کوین را مقصر مصرف بالای برق در ایران دانسته و گفته بود بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیرمجاز توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود. او همچنین گفته بود کسانی که نسبت به معرفی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز اقدام کنند پاداش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی دریافت خواهند کرد. استخراج بیت‌کوین در ابعاد بالا نیاز به نصب تعداد زیادی کامپیوتر با قابلیت استخراج رمز ارزها را دارد. معمولاً شمار بالای کامپیوتر در مکانی که به اصطلاح مزرعه نامیده می‌شود به کار استخراج رمز ارزها مشغول می‌شوند. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین بابت استخراج رمز ارزها مقداری بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. از این رو تعداد بیشتر ماشین‌های استخراج به معنای درآمد بیشتر است. سخنگوی صنعت برق از مشترکان خواست که برای جلوگیری از بروز اختلال در شبکه، در ساعت اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸) از به‌کاربردن وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، جاروبرقی خودداری کنند.

مراجع قم: اگر در انتخابات شرکت نکنید نظام تضعیف می‌شود و این حرام است

پنج مرجع تقلید در قم پس از سخنرانی شب گذشته علی خامنه ای با انتشار اطلاعیه‌هایی از مردم خواستند تا در انتخابات شرکت کنند. ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی آملی و محمدعلی علوی گرگانی در پیام‌های خود نوشته‌اند که حضور در صحنه انتخابات «سبب افزایش اقتدار و عزت نظام اسلامی» می‌شود. شب گذشته (۲۶ خرداد) نیز علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی نگرانی خود نسبت به مشارکت پایین در انتخابات را با مسائل امنیتی و اقتصادی گره زد و گفت که مردم ناراضی اگر در انتخابات شرکت نکنند، «تروریست‌ها» به داخل کشور نفوذ می‌کنند و «مشکلات اقتصادی» ادامه می‌یابد. مراجع قم نیز در پیام‌هایشان گفته‌اند که عدم شرکت در انتخابات به معنای تضعیف نظام اسلامی است و براساس مبانی فقهی این عمل حرام است. همچنین حضور در انتخابات به مثابه عمل به تکلیف الهی در برابر نظام و کشور توصیف شده است. براساس نظرسنجی‌های انجام شده، نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پایین‌ترین میزان در انتخابات‌های جمهوری اسلامی خواهد بود.

جمعیت هلال احمر: دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد ایران شد

سخنگوی جمعیت هلال احمر از ورود ۲ میلیون دوز واکسن در ساعت ۶ صبح پنجشنبه ۲۷ خرداد به ایران توسط هلال احمر خبر داد. محمدحسن قوسیان مقدم گفت: «پس از هماهنگی‌های انجام شده ساعت ۶ صبح امروز دو میلیون دوز واکسن از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور شد.» سخنگوی جمعیت هلال احمر در ادامه افزود: «تاکنون جمعیت هلال احمر در سه مرحله به ترتیب ۴۰۰ هزار، یک میلیون، و یک میلیون دوز واکسن خریداری و به ایران منتقل کرده است و با احتساب واکسن‌های که امروز وارد کشور شدند تعداد واکسن‌هایی که از طریق جمعیت هلال احمر وارد شده است به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن رسیده است.» بر این اساس واکسن‌های وارداتی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.